LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] In de bijstand en vrij nieuwe auto
Re: In de bijstand en vrij nieuwe auto
Mensen hebben altijd wel wat te zeuren, nu dan gaan ze zich nu maar eens bedenken in de buurt hoe dat dan toch ineens zou kunnen. Ze doen maar zou ik zeggen en je wil niet weten hoe vaak ik wel niet jonge jongens tegenkom in dikke Bmw's, of een Mercedes, vast ook niet altijd van hunzelf.
Dadelijk gaan ze nog denken dat ik in de drugs zit, nu doen ze dat toch. Heeft de buurt ook weer wat sensatie. Ben onderhand ook wel klaar met dit forum, bah. Wordt alleen maar met modder besmeten, tis goed.
Dadelijk gaan ze nog denken dat ik in de drugs zit, nu doen ze dat toch. Heeft de buurt ook weer wat sensatie. Ben onderhand ook wel klaar met dit forum, bah. Wordt alleen maar met modder besmeten, tis goed.
Mooi, 't was al niet zo'n "consumenten kwestie" om mee te beginnen dus ruimt weer lekker op.Fiona5 schreef:Ben onderhand ook wel klaar met dit forum
Helaas voor jou post je op een openbaar forum dus nee,ik hou me niet stil.Fiona5 schreef:Ja zie, daar gaan we al, je hebt zelf natuurlijk geen rijbewijs, nu houd je dan ook maar stil als je niets zinnigers te zeggen hebt.
Kom maar op met die steen want die durf ik wat betreft zwart werkers/werken wel te gooien.bprosman schreef: laat doen werpe de eerste steen,
Het hebben van een auto is geen schande.Geip Suusje schreef:het hebben van een auto hoeft geen schande te zijn.
Het hebben van een gloed nieuwe auto van iemand die in de bijstand zit wel.
Maar goed,Ik zeg maar zo ambtelijke molens draaien langzaam maar ze draaien wel en je verrader slaapt niet,dus als je de boel wil belazeren wordt je vanzelf wel gepakt.
-
Ik vind de opmerking wel terecht, over hoe het mogelijk is dat iemand die al jaren in de bijstand zit autorijden kan bekostigen. Autorijden is wel degelijk een luxe. En daar is de bijstand niet voor bedoeld . Tenzij je een gegronde reden hebt om die auto nodig te hebben. Maar dan denk ik eerder aan een handicap dan aan "ik heb die auto nodig omdat ie zo zuinig en veilig is, en het openbaar vervoer is ook al zo duur en wellicht vind ik ooit nog eens werk". Dat heeft niets met afgunst te maken.
Wij kennen jouw werkelijke situatie niet en kunnen dus niet goed oordelen wat er werkelijk aan de hand is. Maar het roept wel degelijk vragen op. Er zijn genoeg werkenden die autorijden geeneens kunnen bekostigen.
Wij kennen jouw werkelijke situatie niet en kunnen dus niet goed oordelen wat er werkelijk aan de hand is. Maar het roept wel degelijk vragen op. Er zijn genoeg werkenden die autorijden geeneens kunnen bekostigen.
De beste manier van aanpakken is gewoon open kaart spelen met de uitkeringsinstantie zodat die kunnen beslissen of het (financieel) oké is. Voordeel daarvan is dat er niemand iets kan ''verraden'' en je geen risico loopt.door Fiona5 » 17 jun 2014 15:56
Hallo,
Ik zit al een paar jaren in de bijstand, heb altijd een auto gehad, maar heb deze nu weg moeten doen omdat er teveel onkosten aankwamen en deze niet langer vertrouwd op de weg was.
Mijn ouders hebben besloten een vrij nieuwe auto voor mij te kopen en deze op hun naam te zetten. Het gaat om een kleine zuinige auto uit 2011 wat voor mij financieel gezien natuurlijk veel voordeliger is. Krijg ik nu problemen met de sociale dienst als ik in deze auto rijdt? en ook moet ik mijn ouders wel de maandelijkse onkosten vergoeden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Groetjes Fiona
Tja ik heb ook mensen bij "een dubbeltje op zijn kant" gezien met >5000 Euro NETTO in de maandEr zijn genoeg werkenden die autorijden geeneens kunnen bekostigen.
Fiona, neem dan een dikke leasebak, premie per maand van +/- 900 euro. Auto is toch niet van jou (is en blijft eigendom van leasemaatschappij) dus geen problemen toch?!
Nee, dit was inderdaad cynich. Dat je ouders helpen is alleen maar goed (niet alle ouders zijn zo helaas). Dat je auto af en toe van je ouders / buren / vrienden leent om naar een sollicitatiegesprek te gaan is geen enkele probleem.
Echter, constructie welke jij en je ouders voor ogen hebben is niks anders dan belasting / uitkering belazeren. Zodoende zouden je ouders ook appartement van enkele tonnen kunnen kopen en dat jij alleen bijdrage levert bijvoorbeeld gas rekening. En auto jij betaalt alleen brandstof. En boot en jij betaalt alleen aanleg kosten. En vakantiehuis en jij betaalt alleen... En... nou je snapt het.
En voor de goede orde het geld van je uitkering komt niet uit hemel vallen - nee, deze wordt geïnd bij de werkende mens! Waaronder ik. En ik ben eerste die zal zeggen, ja - uitkering is goed. Zeer goed zelfs! Voor degene die het *echt* nodig hebben.
Ik zat ook in zeer moeilijke periode en ik kon ook de boel her en der belazeren. Maar mijzelf kennende zou ik geen ogen meer dicht kunnen doen - en dus ook nooit gedaan.
Wees verstandig
Nee, dit was inderdaad cynich. Dat je ouders helpen is alleen maar goed (niet alle ouders zijn zo helaas). Dat je auto af en toe van je ouders / buren / vrienden leent om naar een sollicitatiegesprek te gaan is geen enkele probleem.
Echter, constructie welke jij en je ouders voor ogen hebben is niks anders dan belasting / uitkering belazeren. Zodoende zouden je ouders ook appartement van enkele tonnen kunnen kopen en dat jij alleen bijdrage levert bijvoorbeeld gas rekening. En auto jij betaalt alleen brandstof. En boot en jij betaalt alleen aanleg kosten. En vakantiehuis en jij betaalt alleen... En... nou je snapt het.
En voor de goede orde het geld van je uitkering komt niet uit hemel vallen - nee, deze wordt geïnd bij de werkende mens! Waaronder ik. En ik ben eerste die zal zeggen, ja - uitkering is goed. Zeer goed zelfs! Voor degene die het *echt* nodig hebben.
Ik zat ook in zeer moeilijke periode en ik kon ook de boel her en der belazeren. Maar mijzelf kennende zou ik geen ogen meer dicht kunnen doen - en dus ook nooit gedaan.
Wees verstandig
Sorry, maar ik moet je echt even recht zetten.gilas schreef: Maar ja,dat is voor de verpeste mensen met een rijbewijs niet te begrijpen,die gaan liever in de file staan om bij hun werk te komen.
In 2009 na een heftige burnout en zonder uitkering werd mij een baan aangeboden op 89,1 km van mijn huis af. Ik had geld echt hard nodig dus baan geaccepteerd.
Nu betaal ik +/- 300 euro per maand om in de file te mogen staan. Het kost mij 2 uur per dag (heen en weer). Met OV ben ik 393 euro kwijt, maar voor mij belangrijker - 5 uur (vijf!) per dag reizen!
Toen had ik weinig keuze - of dat betaalde baan of echt geen geld meer. En nee, ik sta niet graag in de file
Oh, geef ajb even een link: heb ik juist die uitzending gemist, wil ik wel graag zien. €5000,00 netto en dan niet kunnen rondkomen?bprosman schreef:Tja ik heb ook mensen bij "een dubbeltje op zijn kant" gezien met >5000 Euro NETTO in de maandEr zijn genoeg werkenden die autorijden geeneens kunnen bekostigen.
Wel extreem, maar niet onmogelijk;tenormin schreef:Oh, geef ajb even een link: heb ik juist die uitzending gemist, wil ik wel graag zien. €5000,00 netto en dan niet kunnen rondkomen?bprosman schreef:Tja ik heb ook mensen bij "een dubbeltje op zijn kant" gezien met >5000 Euro NETTO in de maandEr zijn genoeg werkenden die autorijden geeneens kunnen bekostigen.
schuld van 600.000. Van 5.000 wordt 4.000 schuld aflossing (4k p/m -> 44k p/j -> 12,5 jaar afbetalen).
Met 1.000 als gezin kan je moeilijk rondkomen
-
Maar ja, waar komt dan die schuld van 600.000 vandaan...
Echt, ik heb ooit een vriendin gehad, dat ging dan niet om 6 ton, maar wat zij en haar ouders er in 4 jaar tijd doorheen wisten te jassen... En dan evengoed nog eten en kleden alsof de oorlog net achter de rug was. De verkering was dan ook zeer rap voorbij, dat kan ik je vertellen.
Toch kan ik me ergens indenken, als je jarenlang gewend bent zo te leven dat je 6 ton over de balk kunt smijten, en dan moet je terug naar 1000 per maand, en daar dan nog alle kosten vanaf, ja dat zou mij ook wel benauwen denk ik.
Echt, ik heb ooit een vriendin gehad, dat ging dan niet om 6 ton, maar wat zij en haar ouders er in 4 jaar tijd doorheen wisten te jassen... En dan evengoed nog eten en kleden alsof de oorlog net achter de rug was. De verkering was dan ook zeer rap voorbij, dat kan ik je vertellen.
Toch kan ik me ergens indenken, als je jarenlang gewend bent zo te leven dat je 6 ton over de balk kunt smijten, en dan moet je terug naar 1000 per maand, en daar dan nog alle kosten vanaf, ja dat zou mij ook wel benauwen denk ik.
@ fiona,
Ik weet niet precies hoe het zit met de bijstand, maar verzekeringstechnisch is het wel riskant.
Jij ben namelijk niet de eigenaar, verzekeringshouder en dus zou je ook niet de regelmatige bestuurder mogen zijn.
In het geval van schade kan de verzekeraar besluiten de schade niet te vergoeden of op jou te verhalen.
Althans als ze te weten komen dat jij de auto eigenlijk alleen gebruikt.
Ik weet niet precies hoe het zit met de bijstand, maar verzekeringstechnisch is het wel riskant.
Jij ben namelijk niet de eigenaar, verzekeringshouder en dus zou je ook niet de regelmatige bestuurder mogen zijn.
In het geval van schade kan de verzekeraar besluiten de schade niet te vergoeden of op jou te verhalen.
Daar is de Bijrijdersverzekering voor wel het hele verhaal (topic) lezen.kokka schreef:@ fiona,
-
Mee eens hoor , en fideel van de ouders dat ze financieel willen bijdragen op deze manier. En ik gun iedereen de mogelijkheid tot autorijden.47712 schreef:Trek je niets aan van deze mensen want een ieder denkt aan zijn/haar eigen beurs
Maar het mag niet zo zijn dat iemand in de bijstand , door creatief om te gaan met de regels , het uiteindelijk financieel breder heeft dan werkenden met een minimumloon.
Fraude is een ernstig misdrijf. Wat je er ook van vindt. Als je nou uit de bijstand gaat en je ouders voor levensonderhoud laat betalen, dan hoef ik dat niet te doen. Kan de belasting misschien wat omlaag en hoef jij niet langer te frauderen.Fiona5 schreef:Nee je hoeft misschien niets te verbergen, maar je hebt wel weer allemaal onkosten. Oude auto's kosten nou eenmaal een hoop geld en niet anders dan ellende.
Dit heb ik genoeg meegemaakt, vandaar dat mijn ouders ook besloten hebben mij een goede auto te kopen.
En Olaf79, jouw opmerkingen slaan kant noch wal, noem je dit een ernstig misdrijf? Nu daar versta ik hele andere dingen onder, kindermisbruik, fysiek geweld tegen dieren, kinderen, vrouwen, moord etc. Dat noem ik pas zeer ernstige misdrijven.
Een auto rijden van je ouders zie ik niets ernstigs in en bovendien heb ik hem nodig voor toekomstig werk, maar ook voor mijn vrijwilligerswerk, ouderen vervoeren, waarbij veiligheid bij mij wel voorop staat! Voor hun en voor mijzelf!
Laat ze eerst eens beginnen in de top van het bedrijfsleven met hun riante bonussen en Jan met de Pet en mensen met alleen een AOW-pensioen en gehandicapten met een kleine uitkering iets ruimer bedelen.langste adem schreef:Mee eens hoor , en fideel van de ouders dat ze financieel willen bijdragen op deze manier. En ik gun iedereen de mogelijkheid tot autorijden.47712 schreef:Trek je niets aan van deze mensen want een ieder denkt aan zijn/haar eigen beurs
Maar het mag niet zo zijn dat iemand in de bijstand , door creatief om te gaan met de regels , het uiteindelijk financieel breder heeft dan werkenden met een minimumloon.
Haar ouders betalen die auto en niet jij of ik....olaf79 schreef:Fraude is een ernstig misdrijf. Wat je er ook van vindt. Als je nou uit de bijstand gaat en je ouders voor levensonderhoud laat betalen, dan hoef ik dat niet te doen. Kan de belasting misschien wat omlaag en hoef jij niet langer te frauderen.Fiona5 schreef:Nee je hoeft misschien niets te verbergen, maar je hebt wel weer allemaal onkosten. Oude auto's kosten nou eenmaal een hoop geld en niet anders dan ellende.
Dit heb ik genoeg meegemaakt, vandaar dat mijn ouders ook besloten hebben mij een goede auto te kopen.
En Olaf79, jouw opmerkingen slaan kant noch wal, noem je dit een ernstig misdrijf? Nu daar versta ik hele andere dingen onder, kindermisbruik, fysiek geweld tegen dieren, kinderen, vrouwen, moord etc. Dat noem ik pas zeer ernstige misdrijven.
Een auto rijden van je ouders zie ik niets ernstigs in en bovendien heb ik hem nodig voor toekomstig werk, maar ook voor mijn vrijwilligerswerk, ouderen vervoeren, waarbij veiligheid bij mij wel voorop staat! Voor hun en voor mijzelf!
Ze schrijft toch dat zij haar ouders per maand betaalt en wat betreft uitkering, hoe je het ook wend of keert: we draaien er allemaal voor op; voor iedereen in de bijstand. En mij zal niemand horen als men die bijstand nodig heeft en dan terecht krijgt, maar hier vind ik het gewoon niet kloppen. Mag toch. En met de "top van het bedrijfsleven" heeft dit Topic al helemaal niets van doen, dat is een heel ander verhaal.47712 schreef:
Haar ouders betalen die auto en niet jij of ik....
Prima, maar als er geld is voor een auto en de kosten daarvan, dan is bijstand overbodig. Dus zeg ik ga uit de bijstand, want die betalen jij en ik wel.47712 schreef:Haar ouders betalen die auto en niet jij of ik....
-
Het is de sociale dienst er alles aan gelegen om je zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Vaak is een eigen auto hierbij essentieel. Ik zie hier dus geen enkel probleem.