LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag door inlener

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
SidoH

Ontslag door inlener

Ongelezen bericht door SidoH »

Dag beste mensen,

20 maart 2013 ben ik aan de slag gegaan bij een bedrijf die mij ingehuurd
Had via een uitzendbureau.
Vanaf die datum ben ik gemiddeld 50 uur per week werkzaam geweest bij deze inlener.
Ook was er na ongeveer 20 weken afgesproken dat de inlener mij na een jaar uitzending
mij aan zou nemen en ik op eigen loonlijst zou komen(dit heb ik schriftelijk via de mail ontvangen).
Echter na een klein woordelijk conflict met de zoon van de inlener op 18 februari 2014 is mij verteld dat
ik direct mijn spullen kon pakken en dat het mijn laatste werkdag was.

Nu is mijn vraag; kan de inlener dit zomaar doen? Mij zomaar weg sturen na exact 11 maand inlening van
gemiddeld 50 uur per week?
Een echt gegronde reden had hij niet, het viel hem alleen wat tegen heeft hij mij verteld.
Wat hem precies tegen viel was niet duidelijk.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast bedankt,
Sido

dhc

Re: Ontslag door inlener

Ongelezen bericht door dhc »

Je werkt via een uitzendburo....dan mag de inlener gebruik maken van je diensten tot wanneer hij wil...
Toezeggingen staan niet op papier denk ik?
Wat snap je niet?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Een echt gegronde reden had hij niet
Hoeft ook niet, hij mag je diensten gewoon opzeggen. Zelfs al heb je de toezegging via mail kan er sprake zijn van voortschrijdend inzicht. Een conflict na een kleine woordenwisseling kan een voorteken zijn, misschien durft hij het risico niet aan dat er meerdere zullen volgen.

SidoH

Ok, maar kan hij dan elk uur doen?
Heeft een inlener geen soort van opzeg/aanzegtermijn?

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Dat doet niet terzake. Als de inlener van mening is dat je je dermate hebt misdragen dan kan in sommige gevallen de overeenkomst direct worden beeindigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Echter na een klein woordelijk conflict met de zoon van de inlener op 18 februari 2014 is mij verteld dat
Ligt er een beetje aan wat je gezegd hebt, een belediging kan al een reden zijn voor een "Ontslag wegens dringende reden" ofwel "op staande voet" zijn.

SidoH

De zoon van gooide voor mijn neus een bult rotzooi neer
wat ik 8 seconden daarvoor net voor zijn neus opgeruimd had.
Waarop mijn reactie was; dat mag je fijn zelf opruimen.

Verder is er niks besproken, zijn enigste woorden waren daarna; dit is je laatste werkdag.

47712

Ongelezen bericht door 47712 »

bprosman schreef:
Ligt er een beetje aan wat je gezegd hebt, een belediging kan al een reden zijn voor een "Ontslag wegens dringende reden" ofwel "op staande voet" zijn.
De bazen zijn weer de baas in deze tijd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

SidoH schreef:De zoon van gooide voor mijn neus een bult rotzooi neer
wat ik 8 seconden daarvoor net voor zijn neus opgeruimd had.
Waarop mijn reactie was; dat mag je fijn zelf opruimen.

Verder is er niks besproken, zijn enigste woorden waren daarna; dit is je laatste werkdag.
Dan denk ik dat het eigenlijke verhaal een beetje meer is dan drie zinnen.

Om inhoudelijk op je vraag terug te komen:

Na een bepaalde periode heb je ook via het uitzendburo recht op een opzegtermijn. Hoe het nu is weet ik niet, in mijn tijd, praten we over een jaar of 10 geleden, was het twee weken voor een uitzendcontract van 6 maanden.

Punt is dat de boel zo onwerkbaar kan worden dat de arbeidsovereenkomst beter per direct beëindigd kan worden. Je loon hoort dan doorbetaald te worden. Hoort. Maar in de praktijk loop je tegen een probleem op: de inlener is de klant van het uitzendburo. En het uitzendburo wil graag de klant als klant houden. Als de inlener niet van zins is te betalen, wordt het al lastig. En uitzendburo's zijn ook niet zo happig op betalen uit eigen zak.

Mijns inziens kun je het beter laten rusten zoals het is. Je kunt je rechten laten gelden, of je kunt je zodanig opstellen dat het uitzendburo je met alle plezier aan een volgende inlener voor wil stellen. Dat is in feite de keuze die je hebt.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Simpel ja dat mag,je had geen vaste aanstelling dus hoppa.
En ik denk dt er wel iets meer voorgevallen is misschien de laatste maanden,voor 1 opmerking krijg je niet gelijk ontslag..of je moet heel provocerend geweest zijn,tja.

Zou zeggen,probeer ondanks ontslag uit te praten,je weet nooit in de toekomst...
Zo,n persoon kan bij ander buro gaan werken en denken ohhh die hoeven we niet in te zetten,

SidoH

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie.

Meer woorden zijn er niet gevallen.
Uitpraten was ook gelijk mijn eerste reactie en had ik ook
gelijk voorgesteld alleen mocht dat niet baten, de genoemde persoon
wou absoluut niet meer met mij in gesprek. Hij liet het dan ook afhanndelen
door zijn broer(oudste zoon van de inlener).
Ik en mijn (ex)collega's begrepen er ook totaal niks van en waren vol van verbasing.
Een (ex)collega die al 35 jaar werkzaam is bij de firma wist mij te vertellen dat hij zeker was
dat het kwam dat als ze mij een dag langer lieten werken dat ze verplicht waren mij zelf
aan te nemen, omdat ze met een bepaald aanzegtermijn zitten.

Nu heb ik daar zelf totaal geen verstand van.

Wel heb ik zelf het gevoel dat er goed misbruik van mij is gemaakt omdat
ik daar nooit werk heb geweigerd, wel dagen van 20 uur en weken van 90 uur heb gemaakt.
Ook is mij alle tijd verteld dat het van hun kant goed beviel en graag zo doorgingen.
Tot die ene dag....

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

SidoH schreef:Wel heb ik zelf het gevoel dat er goed misbruik van mij is gemaakt omdat
ik daar nooit werk heb geweigerd, wel dagen van 20 uur en weken van 90 uur heb gemaakt.
Ook is mij alle tijd verteld dat het van hun kant goed beviel en graag zo doorgingen.
Tot die ene dag....
En dat werk is nooit betaald? Want volgens mij is je salaris de beloning voor je werk. Is dat netjes betaald, dan is er dus geen misbruik van je gemaakt. Dagen van 20 uur: dit lijkt mij nogal overdreven, aangezien een dag 24 uur telt.

Wat worden er op dit forum toch altijd snel grote woorden gebruikt.

witte angora

Met dagen van 20 uur en werkweken van 90 uur wordt het topic meteen zo ongeloofwaardig als wat, sorry hoor.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik heb zelf wel bij een pakketjesbezorger gewerkt. In de aanloop naar het jaareinde (nov, dec) hebben die het smoordruk. Dat je om 6.00 begint is normaal, maar heel vaak liep het savonds vreselijk uit dat je om 22 of 23 uur pas weer binnen was. Dan heb je zo'n dag dus echt 16 of 17 uur gewerkt. En zo kan je op een 90-urige werkweek komen. Daar moet je de reistijd tussen bedrijf en je huis nog even bij optellen.
Dit soort bedrijven doen ook niet aan een 4-daagse werkweek. Het spul moet de deur uit. En natuurlijk vaak ook op zaterdag. Werken is soms echt topsport. Mijn uren kreeg ik gewoon betaald.
Gelukkig hoeft het zo niet jaar in jaar uit, het zijn piekperiodes.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Geip Suusje schreef:Ik heb zelf wel bij een pakketjesbezorger gewerkt. In de aanloop naar het jaareinde (nov, dec) hebben die het smoordruk. Dat je om 6.00 begint is normaal, maar heel vaak liep het savonds vreselijk uit dat je om 22 of 23 uur pas weer binnen was. Dan heb je zo'n dag dus echt 16 of 17 uur gewerkt. En zo kan je op een 90-urige werkweek komen. Daar moet je de reistijd tussen bedrijf en je huis nog even bij optellen.
Dit soort bedrijven doen ook niet aan een 4-daagse werkweek. Het spul moet de deur uit. En natuurlijk vaak ook op zaterdag. Werken is soms echt topsport. Mijn uren kreeg ik gewoon betaald.
Gelukkig hoeft het zo niet jaar in jaar uit, het zijn piekperiodes.
Oké, maar dan heb je het over 16 of 17 uur. Dan kan je in ieder geval nog slapen. :wink:
Maar een werkdag van 20 uur, dat lijkt me toch niet normaal. Dat houdt geen mens vol.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Werkdagen van 20 uur kunnen incidentweel voorkomen, maar als dit structureel gebeurt kan en mag de arbeidsinspectie ingrijpen. Er zijn namelijk ook nog wat wettelijke regelingen waar een werkgever zich aan te houden heeft.

Verder storm in een glas water, de inlener kan op elk gewenst moment aangeven niet langer van je diensten gebruik te willen maken zonder opgaaf van redenen.

witte angora

Er zit in dit geval nog altijd een uitzendburo tussen, ik denk dat die het toch niet accepteren als er een werkbriefje binnenkomt met dagen van 20 uur en werkweken van 90 uur.

En als uitzendkracht zou ik het zeker niet accepteren dat ik uren moet werken die ik niet kan declareren.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou waarom accepteren ze dat niet?uitzend declareert weer bij bedrijf...
Alleeeeeen is het in overeenstemming en..wil het bedrijf het betalen...maar dan had daar al eerder iets van gezegd geweest..

Komt veel bedrijven voor,om veeeel te werken,als medewerker op bep moment druk heeft en beide zich er goedbij voelen..

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

rozemarijntje schreef:Nou waarom accepteren ze dat niet?uitzend declareert weer bij bedrijf...
Alleeeeeen is het in overeenstemming en..wil het bedrijf het betalen...maar dan had daar al eerder iets van gezegd geweest..

Komt veel bedrijven voor,om veeeel te werken,als medewerker op bep moment druk heeft en beide zich er goedbij voelen..
Ik denk dat het hele verhaal van 20 uur per dag en 90 uur per week werken een beetje wordt gebruikt door TS om zijn werk bij het bedrijf aan te dikken. Geen enkel weldenkend bedrijf laat dit toe. Men krijgt aangekondigd als onaangekondigd bezoek van de arbeidsinspectie die hier zeer streng op controleren.

Ik geloof best dat TS meer uren maakte dan 8 per dag, maar zoveel uren, nee dat is een broodje aapverhaal

SidoH

Ik zeg niet dat ik constant 90 uur pw gewerkt heb, ze zijn wel voor gekomen.
Dagen van 16-17 uur kwamen zeer regelmatig voor en het was 6 dagen per week.

Maar dat doet er op zich ook niet zoveel toe(ik had het misschien hier beter niet neer kunnen zetten).

Iedereen bedankt voor zijn reactie, ik ben nu rijk met de kennis dat dit allemaal kan en mag in NL.

Gesloten