LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
MisterWood

Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door MisterWood »

Beste lezers,

Ik heb een vraag waar ik op internet geen antwoord op heb kunnen vinden.

Vanaf september ga ik verhuizen naar een nieuwbouwwoning van de woningbouw. Het betreft een eengezinswoning binnen de sociale huur. Echter is mij sinds kort duidelijk geworden dat de woningbouw geen erfafscheiding plaatst en dat dit voor rekening komt voor de huurders.

Eerlijk gezegd vind ik dit erg vreemd aangezien het hier om nieuwbouw gaat en het is voor mensen met een laag inkomen (sociale huur). Geregeld ontstaan conflicten over de erfafscheiding omdat dit onduidelijk is van wie wat is. Bovendien kost een erfafscheiding al gauw enkele duizenden euro's iets wat ik niet kan betalen.

Mijn vraag is of de woningbouw anno 2014 wettelijk verplicht is om bij nieuwbouw ook de erfafscheidingen te plaatsen?

Hopelijk is hier iemand die hier ervaring of verstand van heeft die mij verder kan helpen.

Bosjesman

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door Bosjesman »

staat in lijst kleine herstellingen

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

De WB kan een paar paaltjes slaan, met daaroverheen een draad, als erfafscheiding, of kunnen de afscheiding merken met een paar piket paaltjes.
De kosten van een "afscheiding" komen op de verhuurder, zo mogelijk samen met u buren.
Een paar duizend €, lijkt mij wat overdreven, ga in overleg met u buren over een gezamelijke aanpak.
Dat u geen afscheiding kan betalen, is geen argument voor de WB, en zal deze ook niet voor u betalen.
Laatst gewijzigd door F.van Holten op 22 jun 2014 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Plaats een rijtje coniferen. Goedkoop en binnen een paar jaar is het dicht.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat er komt te staan is een paar paaltjes met een stuk ijzerdraad. Dan is de erfgrens duidelijk. Tenminste, in de meeste gevallen. Hier stonden indertijd alleen een paar paaltjes, gemaakt van reststukken.

De wbv is niet verplicht een erfafscheiding te maken. Sterker nog: doordat ze het niet doen heb je dus vrije keuze tussen allerlei soorten hekwerken en hagen.

Als het om nieuwbouw gaat kost zo'n afscheiding heus geen duizenden euro's. Zeker niet als je de kosten met de buren deelt, en als jullie het zelf plaatsen. Het hangt er ook van af wat je wilt. Je zou ook gewoon een paar palen van 1.20 lang voor 2/3 deel de grond in kunnen jakkeren, en dan een paar planken van 2.40 lang er tegen aan. Desnoods nog even een kleurtje waterafstotende beits er tegen aan, en dan is het netjes, voor in verhouding weinig. Zeker als je even op een kortingsbon van 30% voor hout wacht bij de bouwmarkt. Kun je er aan beide kanten op 50 cm afstand mooie struiken neerzetten.

Vraag als je schuttingen wil, wel even om advies, en volg dat ook op. Misschien een paar euro's duurder voor het materiaal, maar het wordt een stuk steviger dan dat je dingen zelf bedenkt. Aangezien een schutting gauw een jaar of 10 mee moet kunnen gaan, moet je niet op paar centen meer of minder kijken, denk ik.

MisterWood

F.van Holten schreef:De WB kan een paar paaltjes slaan, met daaroverheen een draad, als erfafscheiding, of kunnen de afscheiding merken met een paar piket paaltjes.
De kosten van een "afscheiding" komen op de verhuurder, zo mogelijk samen met u buren.
Een paar duizend €, lijkt mij wat overdreven, ga in overleg met u buren over een gezamelijke aanpak.
Dat u geen afscheiding kan betalen, is geen argument voor de WB, en zal deze ook niet voor u betalen.
Zover ik weet plaatst de woningbouw een privacy scherm van 1,80 meter op de erfafscheiding aan een kant van de muur. Ik blijf het vreemd vinden want bij de nieuwbouwwoningen boven de sociale huurgrens hebben ze wel de erfafscheidingen geplaatst. Ik denk dat namelijk niet veel mensen een tuin van 12 meter diep aan beide kanten kunnen voorzien van schuttingen?

Er worden verder dus geen paaltjes of draden gespannen om de erfafscheiding te bepalen.

F.van Holten

Het probleem dat u het niet kan betalen, is niet het probleem van de WB.
Ga in overleg met u buren, ook zij zullen de kosten willen delen.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

F.van Holten schreef:Ga in overleg met u buren, ook zij zullen de kosten willen delen.
Mijn idee ook. Is toch hartstikke leuk om samen met je nieuwe buren een mooie schuttingoplossing te maken of kopen.

MisterWood

Geip Suusje schreef:
F.van Holten schreef:Ga in overleg met u buren, ook zij zullen de kosten willen delen.
Mijn idee ook. Is toch hartstikke leuk om samen met je nieuwe buren een mooie schuttingoplossing te maken of kopen.
Ben ik het helemaal mee eens! Maar de buren die naast mij komen wonen hebben waarschijnlijk geen geld daarvoor. En ik kan best meebetalen aan de schutting en dat vind ik ook reëel maar om in mijn eentje dit te doen terwijl de ander er niet voor betaald maar wel ervan profiteert vind ik niet kunnen.

Ik heb even op internet gekeken en voor een schutting met betonnen palen er tussen (dit is een van de meest voorkomende schuttingen die geplaatst worden bij huurwoningen) ben je al snel € 64,50 per meter kwijt. Reken maar uit wat dat dan ongeveer gaat kosten. Dan zit je al over de € 1000.

Eigenlijk vind ik dat in de wet opgenomen moet worden dat indien de woningbouw dit niet plaatst beide buren mee moeten betalen aan het plaatsen van een schutting zodat je niet krijgt dat de een niet betaald maar wel profiteert en de ander zich scheel betaald.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

MisterWood schreef:
Geip Suusje schreef:
Ben ik het helemaal mee eens! Maar de buren die naast mij komen wonen hebben waarschijnlijk geen geld daarvoor. En ik kan best meebetalen aan de schutting en dat vind ik ook reëel maar om in mijn eentje dit te doen terwijl de ander er niet voor betaald maar wel ervan profiteert vind ik niet kunnen.

Ik heb even op internet gekeken en voor een schutting met betonnen palen er tussen (dit is een van de meest voorkomende schuttingen die geplaatst worden bij huurwoningen) ben je al snel € 64,50 per meter kwijt. Reken maar uit wat dat dan ongeveer gaat kosten. Dan zit je al over de € 1000.

Eigenlijk vind ik dat in de wet opgenomen moet worden dat indien de woningbouw dit niet plaatst beide buren mee moeten betalen aan het plaatsen van een schutting zodat je niet krijgt dat de een niet betaald maar wel profiteert en de ander zich scheel betaald.
u beslist wel erg makkelijk over een andermans portemonnee.
u wilt een mahonie houten schutting en ik mag meebetalen, terwijl ik een paar meter prikkeldraad ook een prima oplossing vind.

witte angora

MisterWood schreef: Zover ik weet plaatst de woningbouw een privacy scherm van 1,80 meter op de erfafscheiding aan een kant van de muur. Ik blijf het vreemd vinden want bij de nieuwbouwwoningen boven de sociale huurgrens hebben ze wel de erfafscheidingen geplaatst. Ik denk dat namelijk niet veel mensen een tuin van 12 meter diep aan beide kanten kunnen voorzien van schuttingen?

Er worden verder dus geen paaltjes of draden gespannen om de erfafscheiding te bepalen.
Als mensen die schutting niet kunnen betalen, moeten ze zich toch eens afvragen of ze wel de inrichting van de tuin kunnen betalen.

Je verhaal van betonnen palen is aardig, maar er zijn maar zeer weinig huurhuizen met schuttingen van beton. Houten palen volstaan ook, of gaas met hedera's ertegen aan, of, wat al eerder gezegd is, een rijtje coniferen. Neem Leylandi's, die dingen groeien als onkruid, of een andere soort die snel groeit.

Wat je in het uiterste geval kunt doen is houten palen neerzetten, daar heb je over een lengte van 12 meter een stuk of 11 van nodig, en de schutting zelf maak je van hout van pallets die overblijven na de bestrating. Beetje meer werk, beetje beits er over, en geen mens die ziet hoe je aan het hout kwam. Ben je voor zo'n 40 tot 50 euro per kant klaar, beits niet meegerekend, en de korte kant is dan nog wat goedkoper.

Heus, het kan allemaal net zo duur en net zo goedkoop als je wilt.

MisterWood

witte angora schreef:
MisterWood schreef: Zover ik weet plaatst de woningbouw een privacy scherm van 1,80 meter op de erfafscheiding aan een kant van de muur. Ik blijf het vreemd vinden want bij de nieuwbouwwoningen boven de sociale huurgrens hebben ze wel de erfafscheidingen geplaatst. Ik denk dat namelijk niet veel mensen een tuin van 12 meter diep aan beide kanten kunnen voorzien van schuttingen?

Als mensen die schutting niet kunnen betalen, moeten ze zich toch eens afvragen of ze wel de inrichting van de tuin kunnen betalen.

Je verhaal van betonnen palen is aardig, maar er zijn maar zeer weinig huurhuizen met schuttingen van beton. Houten palen volstaan ook, of gaas met hedera's ertegen aan, of, wat al eerder gezegd is, een rijtje coniferen. Neem Leylandi's, die dingen groeien als onkruid, of een andere soort die snel groeit.

Wat je in het uiterste geval kunt doen is houten palen neerzetten, daar heb je over een lengte van 12 meter een stuk of 11 van nodig, en de schutting zelf maak je van hout van pallets die overblijven na de bestrating. Beetje meer werk, beetje beits er over, en geen mens die ziet hoe je aan het hout kwam. Ben je voor zo'n 40 tot 50 euro per kant klaar, beits niet meegerekend, en de korte kant is dan nog wat goedkoper.

Heus, het kan allemaal net zo duur en net zo goedkoop als je wilt.
Dat klopt zeker maar hoe vaak gebeurd het niet dat mensen vervolgens weigeren om mee te betalen en dan ben je in een positie dat je niet veel keuze hebt. Ik neem aan dat je niet graag wilt dat je bij elkaar in de tuin kan kijken want dan kan ik niet lekker rustig in mijn tuin zitten want je hebt dan totaal geen privacy.

De betonschutting wordt veel gebruikt bij huurwoningen. Als de woningbouw wel de erfafscheiding plaatst is dit ook meestal betonschuttingen (houten panelen en betonnen palen daartussen). Ik heb op internet gevonden dat je je buren via de rechter kunt afdwingen om mee te betalen. Echter zit ik hier niet op te wachten want dat kost ook een hoop tijd en dit zou zonde zijn.

F.van Holten

Ik denk dat als u dit via een rechter laat afdwingen, dat u niet op de koffie word gevraagt door u buren, ik vind het ook een rare oplossing.

MisterWood

F.van Holten schreef:Ik denk dat als u dit via een rechter laat afdwingen, dat u niet op de koffie word gevraagt door u buren, ik vind het ook een rare oplossing.
Nou de buren die naast mij komen wonen zijn niet echt waar ik snel bevriend mee zou raken en ik hoef wat dat betreft ook niet bij hun op de koffie. Ik ben gesteld op mijn privacy en graag op mijn eigen en wil niemand tot last zijn en ook niet dat anderen mij tot last zijn zover dat mogelijk is. Maar als ze niet willen meewerken heb ik weinig keus..

witte angora

Misterwood, ik ben er helemaal klaar mee. Je blijft een onzinstelling verkondigen dat betonschuttingen veel worden gebruikt bij huurwoningen. Dat zal bij oudere woningen het geval kunnen zijn, maar dat het vaak wordt gebruikt bij nieuwe huurwoningen is ronduit onzin.

Ik heb mijn mening gegeven, en daar zul je het mee moeten doen.

Als je het trouwens over privacy hebt: die heb je sowieso niet in Nederland. Ook niet in je tuin. Als de slaapkamers boven zijn, kunnen mensen van boven af in je tuin kijken. En al kunnen ze niet kijken: iedere zucht en scheet kunnen ze alsnog horen, dus hoezo privacy.

*Edit*: tijdens het schrijven van dit bericht, en voor het plaatsen, is er door vogels een bericht geplaatst waar een aantal identieke punten in naar voren komen.

MisterWood

vogels schreef:
MisterWood schreef: Dat klopt zeker maar hoe vaak gebeurd het niet dat mensen vervolgens weigeren om mee te betalen en dan ben je in een positie dat je niet veel keuze hebt. Ik neem aan dat je niet graag wilt dat je bij elkaar in de tuin kan kijken want dan kan ik niet lekker rustig in mijn tuin zitten want je hebt dan totaal geen privacy.

De betonschutting wordt veel gebruikt bij huurwoningen. Als de woningbouw wel de erfafscheiding plaatst is dit ook meestal betonschuttingen (houten panelen en betonnen palen daartussen). Ik heb op internet gevonden dat je je buren via de rechter kunt afdwingen om mee te betalen. Echter zit ik hier niet op te wachten want dat kost ook een hoop tijd en dit zou zonde zijn.
Hoe kom je er bij dat, als jij zo graag een dure schutting wilt hebben, dat je je buren wettelijk kunt verplichten om mee te betalen? Je kan wel een gouden schutting neer willen zetten.

Een betonnen schutting is nergens voor nodig. Hardhouten schutting volstaat prima voor een tuintje van 12 meter. Waarom moet een schutting zo hoog zijn? Is het zo erg om een beetje contact te hebben met je buren?

Privacy heb je toch niet, want je naaste buren kunnen vanaf de 1e etage regelrecht je tuin in kijken.

Ben blij dat jij mijn buurman niet wordt.
Ik heb niet gezegd dat ik een dure schutting wil en dat het perse van beton moet zijn! Waar lees jij dat het een hoge schutting moet zijn? Ik weet niet waar jij dit vandaan haalt maar je denkt dingen te lezen die er helemaal niet staan. Verder is de privacy die je kunt hebben meegenomen en een schutting tussen beide tuinen plaatsen op een fatsoenlijke hoogte is meer dan prima. En ik mag aannemen dat de buren niet zulke trieste figuren zullen zijn om vanaf hun slaapkamer mij te gaan bespioneren dan ben je wel erg kansloos ;)

MisterWood

witte angora schreef:Misterwood, ik ben er helemaal klaar mee. Je blijft een onzinstelling verkondigen dat betonschuttingen veel worden gebruikt bij huurwoningen. Dat zal bij oudere woningen het geval kunnen zijn, maar dat het vaak wordt gebruikt bij nieuwe huurwoningen is ronduit onzin.

Ik heb mijn mening gegeven, en daar zul je het mee moeten doen.

Als je het trouwens over privacy hebt: die heb je sowieso niet in Nederland. Ook niet in je tuin. Als de slaapkamers boven zijn, kunnen mensen van boven af in je tuin kijken. En al kunnen ze niet kijken: iedere zucht en scheet kunnen ze alsnog horen, dus hoezo privacy.

*Edit*: tijdens het schrijven van dit bericht, en voor het plaatsen, is er door vogels een bericht geplaatst waar een aantal identieke punten in naar voren komen.
Wat een fanatieke reacties zeg! Ik vraag om hulp en vervolgens wordt ik een beetje afgezeikt. Als het je niet zint en je bent er helemaal klaar mee, dan snap ik niet waarom je nog langer reageert? Ga je tijd niet verspillen aan reacties geven waar niemand wat aan heeft. Overigens weet ik niet uit welke tijd jij komt maar tegenwoordig worden veel betonschuttingen geplaatst puur omdat dit kwalitatief goed is en duurzaam is en dat is wat we met z'n allen toch willen? Dus hou je negatieve commentaar a.u.b. voor je want dat is niet waarom ik dit topic ben begonnen.

witte angora

Joh, je hebt hulp en tips zat gekregen, maar je blijft maar vasthouden aan betonnen schuttingen die zo goed als nergens worden geplaatst. Ik zie ze hier in het westen nergens, toen ik in Nijmegen en Wijchen woonde zag ik ze nergens, indertijd in Zwolle en de hele Veluwe niet (heb daar als hovenier gewerkt), dus waar die dingen volgens jou geplaatst moeten worden is me een raadsel. Dan kun je klagen dat je wordt afgezeikt, jij wil gewoon iets wat niet reëel is. Mag - maar dan kun je ook reacties verwachten.

Maar zoals gezegd, ik ben er klaar mee.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Een erfafscheiding kent vele soorten en maten, mocht het al bij wet geregeld zijn dat een woningbouw dat aan móet geven, dan zal dat dus op een manier van hun keuze zijn. Dat kan dus evenzogoed een paar paaltjes met wat draad zijn, dat is immers afdoende om de functie van erfafscheiding, te vervullen.

Als zij dat niet doen, zou ik concluderen dat er vermoedelijk geen wettelijke grondslag voor is, het is immers hun werk en taak om van dat soort dingen af te weten?

Maar goed, voor 500 euro heb je bij de bouwmarkt wat 8mm houten schermen, palen met rvs grondhouders, en een doosje rvs schroeven om alles in elkaar te zetten. Dan rest alleen nog een kratje pils en wat broodjes kroket met de lunch voor een paar vrienden om het op te zetten. Kost je de wereld dus ook weer niet, zeker als je de kosten deelt met je buren.
Laatst gewijzigd door sjohie op 22 jun 2014 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

MisterWood

witte angora schreef:Joh, je hebt hulp en tips zat gekregen, maar je blijft maar vasthouden aan betonnen schuttingen die zo goed als nergens worden geplaatst. Ik zie ze hier in het westen nergens, toen ik in Nijmegen en Wijchen woonde zag ik ze nergens, indertijd in Zwolle en de hele Veluwe niet (heb daar als hovenier gewerkt), dus waar die dingen volgens jou geplaatst moeten worden is me een raadsel. Dan kun je klagen dat je wordt afgezeikt, jij wil gewoon iets wat niet reëel is. Mag - maar dan kun je ook reacties verwachten.

Maar zoals gezegd, ik ben er klaar mee.
Ik ga helemaal niet door over betonschuttingen ik geef alleen een mogelijkheid aan. Dat jij meteen interpreteert dat ik perse een betonschutting wil is jouw probleem. Maar als jij het zo goed weet kom jij als hovenier dan een degelijke schutting bij mij plaatsen? ;) Fijne avond nog!

Gesloten