LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Vanwege de plaatsing van zonnepanelen heb ik november 2012 een slimme stroom meter gekregen. Maar . . . geen slimme gasmeter. Waarom snap ik nu nog steeds niet ofschoon. . .
Ik woon in een gebied waar het gas kennelijk geleverd wordt door Stedin en de stroom door Liander. Voor de zonnepanelen moest de meterkast vervangen worden en is er meteen een slimme meter aangevraagd en geplaatst. Tot zover niets aan de hand.
Nu werd ik najaar 2013 door Eneco, mijn stroom en gas leverancier, benaderd om mee te doen met een pilot voor Toon (de slimme thermostaat van Eneco) in combinatie met de zonnepanelen. Hierop heb ik ja gezegd en in februari werd Toon geïnstalleerd. Toen bleek ineens dat ik Toon enkel voor de stroom kon gebruiken omdat ik geen slimme gasmeter had.
Ik heb vervolgens op internet bij zowel Stedin als Liander gezocht naar een mogelijkheid om ook een slimme gasmeter aan te kunnen vragen maar dat lukte dus niet.
Bij beiden stond duidelijk dat bij de vervanging van de stroommeter voor een slimme, altijd ook de gasmeter vervangen werd voor een slimme. Alleen bij mij dus even niet.
OP geen van de sites kon ik zelf om vervanging van de gasmeter vragen. Enkel een combinatie was mogelijk want als de stroommeter dus vervangen werd, werd automatisch de gasmeter vervangen.
Vervolgens Eneco, als leverancier van stroom en elektra en Toon, om raad gevraagd. Helaas konden ze alleen bevestigen dat ik voor de vervanging van de gasmeter bij Stedin, de netbeheerder moest zijn, maar dat ik dit waarschijnlijk bij Liander, als verantwoordelijke netbeheerder voor de stroom, moest aanvragen.
Vervolgens mijn verzoek naar Stedin gemaild, die mij inderdaad naar Liander doorverwees.
Daarop Liander verzocht de meter te vervangen maar zij verwezen mij weer terug naar Stedin omdat er bij de vervanging van de stroommeter een "probleem" ontdekte zou zijn. Dit probleem was volgens hun een "kogelkraan" (?) wat dat ook in mag houden.
Daarop Stedin maar weer benaderd die mij antwoordde dat de meter niet vervangen kon worden vanwege een noodzakelijke aanpassing aan de aansluiting. Vervolgens geven ze doodleuk aan dat de aansluiting "ergens in de toekomst" zal worden aangepast. Op mijn vraag wanneer, vanwege het gebruik van Toon van Eneco, voor het monitoren van het gas en elektra verbruik, kon of wilde men geen antwoord geven.
Met andere woorden; ik kan Toon wel voor de stroom blijven gebruiken maar voor mijn gasverbruik (de feitelijke basis voor Toon) nog even niet.
Op mijn vraag wat er precies gewijzigd moet worden aan de aansluiting heb ik ook nog steeds geen antwoord ontvangen.
Meer mensen die eenzelfde negatieve ervaring hebben met deze onvriendelijke energie "reus"
Ik woon in een gebied waar het gas kennelijk geleverd wordt door Stedin en de stroom door Liander. Voor de zonnepanelen moest de meterkast vervangen worden en is er meteen een slimme meter aangevraagd en geplaatst. Tot zover niets aan de hand.
Nu werd ik najaar 2013 door Eneco, mijn stroom en gas leverancier, benaderd om mee te doen met een pilot voor Toon (de slimme thermostaat van Eneco) in combinatie met de zonnepanelen. Hierop heb ik ja gezegd en in februari werd Toon geïnstalleerd. Toen bleek ineens dat ik Toon enkel voor de stroom kon gebruiken omdat ik geen slimme gasmeter had.
Ik heb vervolgens op internet bij zowel Stedin als Liander gezocht naar een mogelijkheid om ook een slimme gasmeter aan te kunnen vragen maar dat lukte dus niet.
Bij beiden stond duidelijk dat bij de vervanging van de stroommeter voor een slimme, altijd ook de gasmeter vervangen werd voor een slimme. Alleen bij mij dus even niet.
OP geen van de sites kon ik zelf om vervanging van de gasmeter vragen. Enkel een combinatie was mogelijk want als de stroommeter dus vervangen werd, werd automatisch de gasmeter vervangen.
Vervolgens Eneco, als leverancier van stroom en elektra en Toon, om raad gevraagd. Helaas konden ze alleen bevestigen dat ik voor de vervanging van de gasmeter bij Stedin, de netbeheerder moest zijn, maar dat ik dit waarschijnlijk bij Liander, als verantwoordelijke netbeheerder voor de stroom, moest aanvragen.
Vervolgens mijn verzoek naar Stedin gemaild, die mij inderdaad naar Liander doorverwees.
Daarop Liander verzocht de meter te vervangen maar zij verwezen mij weer terug naar Stedin omdat er bij de vervanging van de stroommeter een "probleem" ontdekte zou zijn. Dit probleem was volgens hun een "kogelkraan" (?) wat dat ook in mag houden.
Daarop Stedin maar weer benaderd die mij antwoordde dat de meter niet vervangen kon worden vanwege een noodzakelijke aanpassing aan de aansluiting. Vervolgens geven ze doodleuk aan dat de aansluiting "ergens in de toekomst" zal worden aangepast. Op mijn vraag wanneer, vanwege het gebruik van Toon van Eneco, voor het monitoren van het gas en elektra verbruik, kon of wilde men geen antwoord geven.
Met andere woorden; ik kan Toon wel voor de stroom blijven gebruiken maar voor mijn gasverbruik (de feitelijke basis voor Toon) nog even niet.
Op mijn vraag wat er precies gewijzigd moet worden aan de aansluiting heb ik ook nog steeds geen antwoord ontvangen.
Meer mensen die eenzelfde negatieve ervaring hebben met deze onvriendelijke energie "reus"
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Het enige aanspreekpunt is Eneco, die geeft stedin of wie dan ook opdracht de meters te vervangen, zonder goede (slimme) meters wordt Toon niet geplaatst, dus Eneco aanspreken!!
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Beste heer, mevrouw,
Mijn excuses voor de langzame reactie. Vervelend om te horen dat u nog altijd geen slimme gasmeter heeft ontvangen. Daarnaast kan ik mij ook goed voorstellen dat het voor u onduidelijk is wie er nu verantwoordelijk is voor het plaatsen van uw gasmeter.
Graag zoek ik de situatie verder voor u uit. Om dit te doen heb ik wel uw adresgegevens nodig. Daarnaast zou ik ook graag uw telefoonnummer ontvangen, zodat wanneer de situatie is uitgezocht er contact met u kan worden opgenomen. U kunt deze gegevens mailen naar [email protected], dan komt dit direct bij mij terecht.
Graag zie ik uw bericht tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Olivier
Stedin Webcare
Mijn excuses voor de langzame reactie. Vervelend om te horen dat u nog altijd geen slimme gasmeter heeft ontvangen. Daarnaast kan ik mij ook goed voorstellen dat het voor u onduidelijk is wie er nu verantwoordelijk is voor het plaatsen van uw gasmeter.
Graag zoek ik de situatie verder voor u uit. Om dit te doen heb ik wel uw adresgegevens nodig. Daarnaast zou ik ook graag uw telefoonnummer ontvangen, zodat wanneer de situatie is uitgezocht er contact met u kan worden opgenomen. U kunt deze gegevens mailen naar [email protected], dan komt dit direct bij mij terecht.
Graag zie ik uw bericht tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Olivier
Stedin Webcare
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Bedankt voor uw reactie. Ik hoop dat u wat voor mij kan betekenen want ik weet het nu inmiddels niet meer.
De e-mail met mijn gegevens heb ik inmiddels verzonden
De e-mail met mijn gegevens heb ik inmiddels verzonden
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Misschien vreemd, misschien ook niet; in het kader van de test van Toon in combinatie met zonnepanelen heb ik hem gekregen terwijl ik GEEN slimme gasmeter maar wel een slimme stroommeter heb.pima schreef:Het enige aanspreekpunt is Eneco, die geeft stedin of wie dan ook opdracht de meters te vervangen, zonder goede (slimme) meters wordt Toon niet geplaatst, dus Eneco aanspreken!!
De stroom wordt nu dus wel gemeten maar mijn gasverbruik kan niet gemeten worden omdat Toon niet met deze combinatie overweg kan.
Eneco verwijst me echter naar Stedin omdat zij niet over de installatie gaan.
Ik ben benieuwd naar wat Stedin mij nu gaat berichten. (zie eerder in dit draadje)
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Afgelopen donderdag na lang wachten een telefonische reactie van een medewerker van Stedin Webcare gehad. Hij excuseerde zich voor de lange periode van stilte maar hij had nu alles uitgezocht en nu zou alles goed komen.Stedin schreef:Mijn excuses voor de langzame reactie. Vervelend om te horen dat u nog altijd geen slimme gasmeter heeft ontvangen. Daarnaast kan ik mij ook goed voorstellen dat het voor u onduidelijk is wie er nu verantwoordelijk is voor het plaatsen van uw gasmeter.
Graag zoek ik de situatie verder voor u uit. . . Met vriendelijke groet, Olivier, Stedin Webcare
Er was een dossier gemaakt en dat zou die zelfde dag nog overgedragen worden en ik zou de volgende dag daarover gebeld worden door degene die met het dossier aan de gang ging. Deze zou mij volledig kunnen inlichten en ook kunnen vertellen wat er gedaan zou moeten worden en wanneer ik de slimme meter zou kunnen krijgen.
Omdat ik op mijn vakantieadres was verzocht om het telefoontje uit te stellen tot maandag 30/6, als ik weer thuis was. Dit was geen probleem en ik kon maandag het telefoontje verwachten.
Maandag de gehele dag in afwachting van het telefoontje geweest. echter . . .
niets. Dan dinsdag (vandaag) . . .
Weer niets. Morgen misschien
Het zal ooit wel lukken
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Beste heer Stuyver,
Ten eerste mijn excuses dat u nog niet gebeld bent. Ik heb het direct onder de aandacht gebracht van de behandelaar van uw dossier.
Ik ga ervan uit dat zij spoedig contact met u opneemt. Mocht dit niet gebeuren, kunt u dit altijd via deze weg laten weten.
Met vriendelijke groet,
Olivier
Stedin Webcare
Ten eerste mijn excuses dat u nog niet gebeld bent. Ik heb het direct onder de aandacht gebracht van de behandelaar van uw dossier.
Ik ga ervan uit dat zij spoedig contact met u opneemt. Mocht dit niet gebeuren, kunt u dit altijd via deze weg laten weten.
Met vriendelijke groet,
Olivier
Stedin Webcare
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
inderdaad, op 3 juli werd meteen door een medewerkster van Stedin contact opgenomen. Helaas kon zij geen ijzer met handen breken en moet ik toch tot eind augustus- begin september geduld hebben. De opdracht voor een aanpassing (ik weet nog steeds niet wat er aangepast moet worden en waarom) is inmiddels aan de aannemer gegeven maar ja . . .
vakantietijd en druk druk druk.
Ik wacht dus maar weer gelaten af.
vakantietijd en druk druk druk.
Ik wacht dus maar weer gelaten af.
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Inmiddels is het 9 september en zijn de bouwvak en de vakanties weer voorbij. Had toch eigenlijk wel verwacht dat er iets meer bekend zou zijn. Helaas nog steeds niets gehoord.ErikS56 schreef: Ik wacht dus maar weer gelaten af.
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Inmiddels is het 9 september en zijn de bouwvak en de vakanties weer voorbij. Had toch eigenlijk wel verwacht dat er iets meer bekend zou zijn. Helaas nog steeds niets gehoord. [/quotErikS56 schreef:ErikS56 schreef: Ik wacht dus maar weer gelaten af.
Wat een gezeik Erik, maar wat een geduld heb jij zeg!
Ik was allang overgestapt op een provider die mij WEL aan de nodige apparatuur kan helpen want ik heb niet zoveel geduld. Ik denk dat jij gewoon in de maling wordt genomen door Stedin
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Wat een gezeik Erik, maar wat een geduld heb jij zeg!marineman schreef:Inmiddels is het 9 september en zijn de bouwvak en de vakanties weer voorbij. Had toch eigenlijk wel verwacht dat er iets meer bekend zou zijn. Helaas nog steeds niets gehoord.ErikS56 schreef:ErikS56 schreef: Ik wacht dus maar weer gelaten af.
Ik was allang overgestapt op een provider die mij WEL aan de nodige apparatuur kan helpen want ik heb niet zoveel geduld. Ik denk dat jij gewoon in de maling wordt genomen door Stedin [/quote]
Beetje jammer dat stedin netbeheerder is. Daar kan je niet van overstappen.
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Inderdaad, je zit vast aan Stedin omdat de gasmeter in hun netwerkgebied valt (van de overheid hebben de netbeheerders hun werkgebied toegewezen gekregen). Stedin is de partij die dit voor je kan oplossen. In hoeverre je kunt eisen dat je een slimme gasmeter krijgt weet ik niet. Maar het is wel zo dat er getracht wordt de meeste meters in Nederland slim te hebben gemaakt tegen 2018. Ik begrijp dat je nu wacht op een bericht van de aannemer, dus als je al in dat stadium zit is het nog een kwestie van tijd totdat je Toon volledig kan benutten. Sterkte ermee.
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Och, ik ben pas vanaf december 20123 hierover bezig. Inmiddels heb ik begrepen dat ik wel van leverancier zou kunnen veranderen maar dat dit de situatie niet anders maakt. Ik blijf Stedin houden als verantwoordelijke partij voor de vervanging van de meter!
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Bij mij kwam de monteur van eneco ook Toon installeren, constateerde, dat een van de meters niet slim genoeg was en ging weer weg zonder iets te doen. Eerst uiteraard op aanraden van de monteur Stedin gebeld, daar werd mij al snel meegedeeld, dat stedin niets doet zonder opdracht van de energie leverancier, dus in dit geval eneco, dus klop nog maar eens heel hard op de deur bij eneco. Mij werd meegedeeld, dat Stedin alleen contact op neemt met particulieren om een afspraak te maken wanneer de meter te plaatsen. Laat eneco eindelijk eens de opdracht geven de meter te vervangen!
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Dat station is volgens mij inmiddels gepasseerd. Stedin heeft de opdracht al gehad en heeft dit ook bevestigd. Ze hebben mij in juli aangegeven de opdracht voor de plaatsing al aan de aannemer gegeven te hebben. Ik ben alleen vergeten te vragen welke aannemer. Dan had ik deze zelf met de vraag kunnen benaderen.
Maar ik heb inmiddels ook een mailtje naar Stedin hierover gestuurd. kijken waar ze het snelst op reageren!
Maar ik heb inmiddels ook een mailtje naar Stedin hierover gestuurd. kijken waar ze het snelst op reageren!
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Beste heer Stuyver,
Naar aanleiding van uw berichten op dit forum en uw e-mail bericht heb ik de situatie onder de aandacht gebracht van uw klachtbehandelaar. Wanneer u vragen heeft over de afhandeling van uw dossier kunt u ook direct telefonisch contact opnemen met de klachtbehandelaar door naar haar te vragen bij onze klantenservice (088-8963963).
Van haar heb ik ook begrepen dat er vandaag contact is opgenomen voor het maken van een schouwafspraak. Wat dat betreft is de kop er dus af.
Met vriendelijke groet,
Olivier
Stedin Webcare
Naar aanleiding van uw berichten op dit forum en uw e-mail bericht heb ik de situatie onder de aandacht gebracht van uw klachtbehandelaar. Wanneer u vragen heeft over de afhandeling van uw dossier kunt u ook direct telefonisch contact opnemen met de klachtbehandelaar door naar haar te vragen bij onze klantenservice (088-8963963).
Van haar heb ik ook begrepen dat er vandaag contact is opgenomen voor het maken van een schouwafspraak. Wat dat betreft is de kop er dus af.
Met vriendelijke groet,
Olivier
Stedin Webcare
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Het klopt dat er inmiddels (vanmiddag) contact met mij opgenomen is door de aannemer. Hij komt woensdag over een week schouwen. En dan maar afwachten wat daar uitkomt en op welke termijn de meter vervangen wordt. . .Stedin schreef:Van haar heb ik ook begrepen dat er vandaag contact is opgenomen voor het maken van een schouwafspraak. Wat dat betreft is de kop er dus af.
Wordt dus vervolgd!
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Vandaag eindelijk na bijna twee jaar wachten is de meter vervangen. In tegenstelling tot alle eerdere opmerkingen was de installatie gewoon passend en heeft de monteur in exact 15 minuten de nieuwe meter er tussen gehangen. Het enige dat hij had moeten regelen was dat het een meter van Liander was en niet van Stedin. Liander heeft de meter netjes naar de installateur opgestuurd en deze kon zonder problemen geplaatst worden. Niks verder vervangen!
Waarom dit dus zo lang moest duren. . . .
Maar goed, nu zien dat beide meters gekoppeld raken. Iemand daar ervaring mee? Kan ik dit zelf (en hoe) of moet daar iemand voor komen
Waarom dit dus zo lang moest duren. . . .
Maar goed, nu zien dat beide meters gekoppeld raken. Iemand daar ervaring mee? Kan ik dit zelf (en hoe) of moet daar iemand voor komen
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Nu, na ongeveer anderhalve week nog steeds geen gasverbruik zichtbaar op Toon van Eneco. Van alles geprobeerd en overal informatie gezocht. Van Eneco vernomen dat de slimme gasmeter in storing is en geen data doorgeeft. Probleem zou bij Stedin zitten. Administratief is de gasmeter kennelijk niet goed verwerkt. Eneco geeft aan dat ze het probleem al bij Stedin hebben aangekaart maar dat het wel tot 9 (???) weken kan duren voordat men het opgelost heeft.
Jammer toch dat je op Stedin aangewezen blijft en geen vrije keuze voor een andere netbeheerder hebt. Misschien iets voor de genoemde klachtbehandelaar?
Jammer toch dat je op Stedin aangewezen blijft en geen vrije keuze voor een andere netbeheerder hebt. Misschien iets voor de genoemde klachtbehandelaar?
Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter
Na plaatsen Slimme meter, ik vroeg alleen voor stroom wegens panelen kreeg ik ook ongevraagd de gasmeter nieuw....
Prima maar de gas meter geeft geen standen door, daar gebruiken ze de digitale stroom meter voor...
En bij 2 netwerken dus 2 aanbieders, krijgt dus de stroom leverancier dus het gasverbruik van een concurrent erbij....
Ik vermoed dat het kabeltje ontbreekt tussen de Gas en Stroom meter of niet aangezet....
Je moet het wel aanzetten want anders lukt het niet dus is de stroom meter aangezet om ook gas door te geven via de oude GSM zender die in de stroom meter zit?
Prima maar de gas meter geeft geen standen door, daar gebruiken ze de digitale stroom meter voor...
En bij 2 netwerken dus 2 aanbieders, krijgt dus de stroom leverancier dus het gasverbruik van een concurrent erbij....
Ik vermoed dat het kabeltje ontbreekt tussen de Gas en Stroom meter of niet aangezet....
Je moet het wel aanzetten want anders lukt het niet dus is de stroom meter aangezet om ook gas door te geven via de oude GSM zender die in de stroom meter zit?