LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medion recovery 99,00 ??

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
paul68

Medion recovery 99,00 ??

Ongelezen bericht door paul68 »

Aangezien de pc onder de virussen zat heb ik de harddisk van mijn Medion helaas geformateerd.
( normaal doe ik dat vaker bij kloon pc's aangezien de licentiesticker op de kast zit, bij medion dus niet )

Ik heb deze stommiteit gemeld bij Medion en de oplossing was dat ik hem ter reparatie moet opsturen.
Er is helemaal niets stuk ik wil alleen een recovery dvd.

Is dit eigenlijk wettelijk wel correct. Ik had geen garantie meer op de pc maar kan mijn Windows ( waarvoor ik betaald had ) niet meer installeren.
Nu het is het gebeurd door een stommiteit van mezelf maar de harddisk had ook kunnen crashen.

Ik vind dan 99,00 geen redelijk bedrag.

Betreft een Medion PC MT 14 MED MT8072

Ik hoor meer mensen met klachten inzake recovery, is het wettelijk toegestaan om recovery dvd's op een website te plaatsen zodat iedereen daar makkelijk bij kan ? Dit lijkt mij anders leuk om te gaan doen om mensen te helpen, of kom ik tegen copyright problemen aan. De mensen hebben allemaal betaald voor hun Windows.

Groetjes Paul

dhc

Re: Medion recovery 99,00 ??

Ongelezen bericht door dhc »

Wettelijk correct? Ja
€99 vind ik wel redelijk. Stommiteiten kosten geld.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

vogels schreef:
Nu het is het gebeurd door een stommiteit van mezelf maar de harddisk had ook kunnen crashen.
En daarom maken slimme mensen een image v.d. harde schijf. :mrgreen:
+1

en kopen zij een PC van een gerenommeerd bedrijf waar de recovery gewoon op DVD meegeleverd wordt...

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

paul68 schreef:Aangezien de pc onder de virussen zat heb ik de harddisk van mijn Medion helaas geformateerd.
Dus je hebt ook het aparte stukje "Recovery" van de harde schijf mee geformatteerd?
Normaal kan je via F 11 toets de recovery aanspreken.
Maar zoals van andere al opgemerkt is,geen recovery dvd´s gemaakt, dan ben je inderdaad stom dan had je je licentie kunnen gebruiken.
Nu zoek je in feite iets illegaals, maar dat is op het forum verboden.

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm »

Formatteren [snel] met Windows format is [heel makkelijk] te omzeilen met diverse programma's, waardoor je je gegevens weer van je HDD af kan halen. Dit is een duurzaam/langzaam proces maar het kan zeker.

Snelformat met Windows is niets anders als dat het formatteerprogje overal een [0] tussen plaatst, het bestand/data kan dan niet meer worden gelezen door Windows maar is nog steeds aanwezig!

onder andere je activatiesleutel moet je dan uit je register kunnen halen, daar zijn recovery software programma's voor.
dit is gewoon legaal overigens, als je zelf een geldige licentie had, voordat iemand hierover begint.
die programma's zijn gewoon te googlen.

Een extra herstelpartitie moet ook nog op je HDD staan, ik ga er vooralsnog vanuit dat je alleen je C partitie hebt geformatteerd. Deze zetten ze meestal fabrieksaf op een aparte partitie [D]
Houd er wel rekening mee dat er vanaf deze partitie alle fabrieksprogjes/trial/zeur softwarez worden meegeinstalleerd. :)
Laatst gewijzigd door jerwarm op 07 jul 2014 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven

jerwarm schreef:Formatteren [snel] met Windows format is [heel makkelijk] te omzeilen met diverse programma's, waardoor je je gegevens weer van je HDD af kan halen. Dit is een duurzaam/langzaam proces maar het kan zeker.

Snelformat met Windows is niets anders als dat het formatteerprogje overal een [0] tussen plaatst, het bestand/data kan dan niet meer worden gelezen door Windows maar is nog steeds aanwezig!

onder andere je activatiesleutel moet je dan uit je register kunnen halen, daar zijn progjes voor.
dit is gewoon legaal overigens, als je zelf een geldige licentie had. voordat iemand hierover begint.
die programma's zijn gewoon te googlen.

Een extra herstelpartitie moet ook nog op je HDD staan, ik ga er vooralsnog vanuit dat je alleen je C partitie hebt geformatteerd. Deze zetten ze meestal fabrieksaf op een aparte partitie [D]
Houd er wel rekening mee dat er vanaf deze partitie alle fabrieksprogjes/trial/zeur softwarez worden meegeinstalleerd. :)

Daarvoor mijn vraag:

Dus je hebt ook het aparte stukje "Recovery" van de harde schijf mee geformatteerd?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef:
Zoals ook gewoon in de handleiding staat die bij een PC waarbij je geen DVD krijgt staat. En ook al staat het er niet: het lijkt me vrij normaal dat je, voordat je destructief te werk gaat, een plan van aanpak inclusief checklists maakt. Stap 1 op die lijst: kan ik het OS opnieuw installeren? Indien nee, maak DVD en ga terug naar stap 1.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

eleven schreef:
paul68 schreef:Aangezien de pc onder de virussen zat heb ik de harddisk van mijn Medion helaas geformateerd.
Maar zoals van andere al opgemerkt is,geen recovery dvd´s gemaakt, dan ben je inderdaad stom dan had je je licentie kunnen gebruiken.
Ik zie niet in waarom het branden van een recovery DVD TS van de sticker met licentiecode kan voorzien. Die sticker hoort er normaal wel op te zitten. Recovery DVD of partitie of niet, die code heb je nodig want anders kun je niks.

eleven

olaf79 schreef:
eleven schreef:
Ik zie niet in waarom het branden van een recovery DVD TS van de sticker met licentiecode kan voorzien. Die sticker hoort er normaal wel op te zitten. Recovery DVD of partitie of niet, die code heb je nodig want anders kun je niks.

Als TS een recovery DVD had, kan hij zijn OS opnieuw installeren, of niet.
Daar heeft hij geen licentie voor nodig.
Daarna kan hij zijn licentiecode toch uitlezen, want de originele wordt toch weer gebruikt.

jerwarm

newmikey schreef:
vogels schreef:
+1

en kopen zij een PC van een gerenommeerd bedrijf waar de recovery gewoon op DVD meegeleverd wordt...
Dat zou heel mooi zijn inderdaad, maar de ervaring leert dat fabrikanten alleen nog een recovery en install op een aparte partitie van de HDD zetten, de install staat natuurlijk op C: .
Losse dvd's worden tegenwoordig niet meer [standaard] meegeleverd, wel soms nog tegen extra betaling. :)

jerwarm

vogels schreef:
sorry dat ik het zeg,
Maar het is een beetje erg stom om een met virussen vergeven Windowsinstallatie te gaan clonen middels een image op de [nieuwe] HDD met precies dezelfde geinfecteerde data .
lijkt me niet echt handig. :wink:

Dit wel; backup maken van perfecte installatie, maar kost een hoop kennis/tijd, > http://www.schoonepc.nl/optim/backup.html

k:
Laatst gewijzigd door jerwarm op 07 jul 2014 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.

jerwarm

vogels schreef:
jerwarm schreef:
vogels schreef:En daarom maken slimme mensen een image v.d. harde schijf. :mrgreen:
sorry dat ik het zeg,
Maar het is een beetje erg stom om een met virussen vergeven Windowsinstallatie te gaan clonen middels een image op de [nieuwe] HDD met precies dezelfde geinfecteerde data .
lijkt me niet echt handig. :wink:
Sorry dat ik het zeg, maar het is een beetje erg stom om te denken dat ik DAT bedoel! :wink:
dat dacht ik ook al, ik dacht direct daarna; "je zal vast die schone installatie bedoelen gelijk bij aanschaf en/of dat alles geinstalleerd is naar wens." ;)

olaf79

jerwarm schreef:dat dacht ik ook al, ik dacht direct daarna; "je zal vast die schone installatie bedoelen gelijk bij aanschaf en/of dat alles geinstalleerd is naar wens." ;)
Heeft ook weinig zin, na paar maanden is je installatie toch verouderd. Daarnaast, is het gewoon beter om te voorkomen dat je systeem uberhaupt vol komt met ongein

olaf79

eleven schreef:Als TS een recovery DVD had, kan hij zijn OS opnieuw installeren, of niet.
Daar heeft hij geen licentie voor nodig.
Daarna kan hij zijn licentiecode toch uitlezen, want de originele wordt toch weer gebruikt.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. In vrijwel alle gevallen die ik ken, en dat zijn er best wel wat, heb je ook bij complete herinstallatie van OEM winodws de licentie code nodig om windows te activeren, ook als je recovery DVD hebt.
In een enkel geval zit de licentie gekoppeld aan een code in UEFI en heb je dat niet nodig, maar moet hij nog steeds bijgeleverd worden aangezien ook de UEFI chip kaduuk kan gaan.
Laatst gewijzigd door olaf79 op 07 jul 2014 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven

olaf79 schreef:
jerwarm schreef:dat dacht ik ook al, ik dacht direct daarna; "je zal vast die schone installatie bedoelen gelijk bij aanschaf en/of dat alles geinstalleerd is naar wens." ;)
Heeft ook weinig zin, na paar maanden is je installatie toch verouderd. Daarnaast, is het gewoon beter om te voorkomen dat je systeem uberhaupt vol komt met ongein

Is het ook, als je geen harde schijf moet formatteren i.v.m. virussen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

jerwarm schreef:
Losse dvd's worden tegenwoordig niet meer [standaard] meegeleverd, wel soms nog tegen extra betaling. :)
Losse DVDs meeleveren zorgt alleen maar voor hogere kosten. Door de boel alleen op HD te leveren kan je in het productieproces veel makkelijker de nieuwste softwareversie installeren. Verder zijn er ook steeds meer PC's die geen DVD speler meer hebben. Dan moet je in het logistieke proces weer rekening houden of het een laptop met of zonder DVD speler is voordat je de DVD in de doos doet.

jerwarm

olaf79 schreef:
hahaha, ik denk dat u mij niet zoveel hoeft uit te leggen op computergebied, het is mijn uit de hand gelopen hobby en mijn werk :)
maar ik ben het met u eens.

olaf79

vogels schreef:Dan heb je iig een schone basis, had topicstarter in dit geval 99,- euro gescheeld! Daar kan jij heel veel glaasjes water van bestellen!
Maar nog steeds geen licentie code om windows mee te activeren.

eleven

olaf79 schreef:
vogels schreef:Dan heb je iig een schone basis, had topicstarter in dit geval 99,- euro gescheeld! Daar kan jij heel veel glaasjes water van bestellen!
Maar nog steeds geen licentie code om windows mee te activeren.
Bij recovery werkt het hetzelfde als bij een nieuw installatie als de PC nieuw is, dus waarom zoi het dan niet werken?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

wat de vraag eigenlijk zou moeten zijn, waarom TS een computer zonder licentiecode heeft.
Voor die licentie is betaald (neem ik aan) en dus heeft hij ook recht op de code.

Gesloten