Hoi Ruud_a,ruud_a schreef:dat de overlijdensrisico verzekering niet onder kosten stond, lijkt me terecht.
dat is in feite een ander product.
theoretisch had u die niet af hoeven sluiten.(hoewel ik niet weet, of dit was toegestaan).
die verzekering hebt u al die jaren gehad, ook al hebt u besloten er geen gebruik van te maken
en als die premie niet appart wordt betaald, zal het geld uit het fonds moeten komen.
het is wel duidelijk, dat het kostenplaatje in de eerste 5 jaar dermate hoog is, dat er nauwelijks geld overblijft om van te sparen.
dat zijn ook (waarschijnlijk niet toevallig) de jaren die het langste rente op rente opleveren.
als je in die jaren goede rendementen maakt, kan de belegging niet meer stuk.
maar gezien de schamele uiteindelijke inleg, gaat dat nooit lukken.
Maar voor mijn hypotheek zocht ik geen belegging, ik "moest" een overlijdensrisico verzekering afsluiten... (omdat mijn hypotheek te hoog was t.o.v. eigen geld / salaris - om het risico voor de bank zogenaamd te verminderen)
- En volgens mijn tussen persoon was deze constructie beter en ik dacht door de hogere kosten gedurende alleen de eerste vijf jaar zo'n verzekering voor dertig jaar te betalen, maar het lijkt vooral beter te zijn geweest voor mijn tussen persoon ...
Rekensommetje (achteraf):
30 jaar x 55 Euro / jaar = 1,650 Euro
5 jaar x 48% x 720 Euro / jaar = 1,728 Euro
Maar Generali had liever dat ze die 48% gedurende de eerste 5 jaar en 3% over de rest van de looptijd rechtstreeks in hun broekzak konden steken en dan de overlijdensrisico verzekering (en andere kosten) betalen uit de waarde van beleggingen (met andere worden bewust verborgen, met gestapelde kosten).
Ik ben misleid / bedrogen tot een voor de consument intrinsiek slecht product...