LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sanctie te laat inleveren jaarrekening ABN_AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Pitmaster

Sanctie te laat inleveren jaarrekening ABN_AMRO

Ongelezen bericht door Pitmaster »

Hallo,
ik had een bedrijf, winkel dierenspeciaalzaak, en daarvoor een rekening courant bij de ABN-AMRO. Elk jaar wilde de bank mijn jaarstukken inzien. In goed overleg kwam dat altijd in orde.
Nu wil de bank die rekening voor 1 juli hebben. Ik heb gemaild, gebeld, maar nee, 1 juli is 1 juli. Ik red dat dus niet, mijn boekhouder is er dan nog niet klaar mee (nee, ik neem geen andere boekhouder). Ik heb de bank gevraagd of het 1 oktober mocht zijn. Nee dus.
Nu krijg ik een boete van 500 € omdat ik mijn jaarrekening niet op tijd heb ingelevert.

Kan dat?

Nico

kweenie

Re: Sanctie te laat inleveren jaarrekening ABN_AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou het niet kunnen?

Beetje raar dat je na een halfjaar de stukken nog niet op orde kunt hebben. En houd ook in het achterhoofd dat voor veel bedrijven die in de problemen zitten, het moeilijk is om goede jaarcijfers te tonen. Voor zulke bedrijven is het te laat komen van de jaarcijfers een van de eerste tekenen dat de onderneming niet lang meer te gaan heeft. Als je te laat bent, dan zal de bank dus waarschijnlijk de boel extra goed moeten/willen controleren en in de gaten houden. Kost allemaal geld, wat voor een deel op de ondernemer wordt verhaald.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Pitmaster schreef:Hallo,
ik had een bedrijf, winkel dierenspeciaalzaak, en daarvoor een rekening courant bij de ABN-AMRO. Elk jaar wilde de bank mijn jaarstukken inzien. In goed overleg kwam dat altijd in orde.
Nu wil de bank die rekening voor 1 juli hebben. Ik heb gemaild, gebeld, maar nee, 1 juli is 1 juli. Ik red dat dus niet, mijn boekhouder is er dan nog niet klaar mee (nee, ik neem geen andere boekhouder). Ik heb de bank gevraagd of het 1 oktober mocht zijn. Nee dus.
Nu krijg ik een boete van 500 € omdat ik mijn jaarrekening niet op tijd heb ingelevert.

Kan dat?

Nico
Als dat als sanctie in jullie overeenkomst staat, lijkt me van wel. Maar goed, die boete gaat 1-op-1 door naar je boekhouder neem ik aan? Of weet die niks van die deadline?

ABN AMRO
verified

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste heer,

Ik snap dat u dit vervelend vindt.

Het gaat inderdaad anders dan vorig jaar. Alle zakelijke klanten met een krediet (of hier nu gebruik van wordt gemaakt over niet) zijn begin februari per brief verzocht om jaarcijfers voor 1 juli aan te leveren. Om er zeker van te zijn dat dit verzoek door alle klanten is gezien, is er in mei nogmaals een verzoek gestuurd waarbij de risicotoeslag werd vermeld bij het te laat inleveren. In juni hebben wij onze laatste brief hierover verstuurd. In totaal hebben wij dus drie brieven aangaande dit onderwerp verstuurd. We zijn van mening afdoende tijd te hebben gegeven om de cijfers aan te leveren en verlenen daarom ook geen uitstel voor deze aanlevering.

Uiteraard staat het u vrij om hiertegen bezwaar te maken. U kunt dan een klacht indienen door te gaan naar https://www.abnamro.nl/nl/prive/contact ... ienen.html

Met vriendelijke groet,

Webcare ABN AMRO N.V.
Mw. L. Rietdijk

16again

Ongelezen bericht door 16again »

ABN AMRO schreef:Het gaat inderdaad anders dan vorig jaar. Alle zakelijke klanten met een krediet (of hier nu gebruik van wordt gemaakt over niet) zijn begin februari per brief verzocht om jaarcijfers voor 1 juli aan te leveren. Om er zeker van te zijn dat dit verzoek door alle klanten is gezien, is er in mei nogmaals een verzoek gestuurd waarbij de risicotoeslag werd vermeld bij het te laat inleveren. In juni hebben wij onze laatste brief hierover verstuurd. In totaal hebben wij dus drie brieven aangaande dit onderwerp verstuurd.
Dus door het sturen van 3 brieven kun je eenzijdig een overeenkomst wijzigen?

kweenie

Of ze zijn gewoon minder soepel met de al bestaande regels.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

abn amro heeft zo te zien geen groen licht van tros radar?
het is dus niet zeker, dat dit echt abn amro is.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
ABN AMRO schreef:Het gaat inderdaad anders dan vorig jaar. Alle zakelijke klanten met een krediet (of hier nu gebruik van wordt gemaakt over niet) zijn begin februari per brief verzocht om jaarcijfers voor 1 juli aan te leveren. Om er zeker van te zijn dat dit verzoek door alle klanten is gezien, is er in mei nogmaals een verzoek gestuurd waarbij de risicotoeslag werd vermeld bij het te laat inleveren. In juni hebben wij onze laatste brief hierover verstuurd. In totaal hebben wij dus drie brieven aangaande dit onderwerp verstuurd.
Banken eisen het gewoon, of het juridisch allemaal kan betwijfel ik, maar een hogere risico opslag over een krediet van nul euro kan nooit € 500,- zijn.

ABN-AMRO stelt hier dat het gaat om een verzoek. Een verzoek kun je ook afwijzen.

kweenie

Heeft ook niets met de risico-opslag te maken.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

16again schreef:

Art 3:35BW
Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.

Het is de vraag, zoals 16again deze terecht stelt of we met een ontbreken van een antwoord op deze brieven kunnen spreken van een overeenstemmende wil.
Meestal zal hier ontkennend op geantwoord moeten worden. Wel zal een rechter kijken wat bij deze partijen de gebruikele manier is om een bestaande overeenkomst te veranderen.

Ik denk dat je alsnog bezwaar moet maken tegen deze aanpassing van je overeenkomst met de bank.

Pitmaster heeft ook een verzoek ingediend om de hem meer tijd te gunnen voor zijn jaarverslag. Je zou dit kunnen zien als een antwoordt op de brieven en ook als een ontkenning dat hij akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden. Het antwoord van de bank dat zij niet met Oktober akkoord gaan betekend dat er geen nieuwe overeenkomst is.

kweenie

Blijft de vraag of er überhaupt sprake is van een wijziging. Dat geeft ts nog steeds niet aan. Kan best zijn dat die eis er altijd al was, maar dat hier tot nu toe altijd uitstel op is verleend.
De zin In goed overleg kwam dat altijd in orde. doet mij vermoeden dat die eis er altijd al was.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik heb ook zo een vervelende brief van de AbnAmro gehad dat ze 500 euro willen incasseren omdat de jaarcijfers niet op tijd zijn ingeleverd.

Ik heb de jaarcijfes echter al in maart 2014 opgestuurd.

Het betreft hier een kleine VOF (detailhandel) waarbij het bedrijfsresultaat opgeteld wordt bij je persoonlijk inkomen. In mijn geval alles voor 1 april 2014 opgestuurd, zowel naar de belastingdienst als naar Abn Amro

De boekhouding doe ik zelf met Exakt-Online en de balans en de resultatenrekening uit dit programma heb ik in maart 2014 opgestuurd. De belanstingdienst is prima akkoord dat voor een VOF of eenmanszaak de boekhouding door de ondernemer zelf wordt gedaan, maar AbnAmro blijkbaar niet.

Ze geven aan dat ze jaarcijfers als voorlopige cijfers beschouwen en dat er een ondertekening door een accountant moet plaatsvinden voordat ze de jaarcijfers willen accepteren als definitieve cijfers.

Overigens is dit sinds 2004 de eerste keer dat Abn Amro om jaarcijfers vraagt, en is er nooit afgesproken dat deze door een registeraccountant opgesteld dienen te worden, en al helemaal niet dat ze een boete ( riscio-opslag) kunnen innen.

De voorwaarden van Fortis Bank, geven dit in ieder geval niet aan, en door hun is het krediet destijds verstrekt

Gesloten