Beste leden, de onderstaande brief heb ik geschreven naar het UWV.
"Beste UWV,
Ik wil graag bezwaar maken tegen mijn toekenning van mijn WW-uitkering. Deze is niet zoals afgesproken het gemiddelde van mijn 2 banen, maar is mijn laatste werkgever, waar ik slechts 2 dagen heb gewerkt. In plaats van een dagloon van 120,00 euro, is mijn dagloon nu vastgesteld op 11,71.
Tot 1 maart heb ik gewerkt voor de gemeente X, waarna mijn bruto dagloon werd vastgesteld op 120 euro. Ik vroeg een WW-uitkering aan, maar deze werd geweigerd, omdat ik slechts 24 weken had gewerkt. Ik werd gebeld door UWV waarbij de man mij meldde: als je nog 2 weken werkt, tellen we alles bij elkaar op een delen het dan door 26, dus het aantal uur en het weekloon/dagloon.
Op 20 maart voltooide ik de 2 weken extra, beide weken werkte ik 1 dag van 3 uur en kwam zo op 26 weken werk (in de laatste 36 weken voordat ik werkloos werd). Na 20 maart heb ik meerdere keren gebeld om mijn WW te regelen, welke ik uiteindelijk kreeg toegekend op 14 mei. Ik las dat mijn gemiddeld aantal uur per week was gedaald tot 33 uur per week (24 x 36 + 2 x 3 =33,46), maar schrok me wezenloos toen ik las dat mijn dagloon werd vastgesteld op 11,71.
Op 3 juni belde ik weer naar het UWV, waar een vrouw mij volkomen gelijk gaf en toegaf het belachelijk te vinden dat mijn dagloon is bepaald naar aanleiding van mijn laatste werkgever. Ze gaf aan dat ik bezwaar moest maken en dat het dan waarschijnlijk wel goed zou komen, ik hoop dat dit gebeurd. Ik heb 120 dagen gewerkt bij de gemeente X, maar word nu beoordeeld op 2 dagen die ik voor een uitzendbureau werkte.
Ik ben het niet eens met de berekening van mijn dagloon"
Zoals te lezen is heb ik bezwaar ingediend, maar ben ik niet in het gelijk gesteld.
Ik las op deze site meerdere personen die last hebben van verkeerd telefonisch advies van UWV en onrechtvaardige situaties. Heeft iemand een tip wat ik kan doen?
Wettelijk berekend UWV blijkbaar altijd het laatst verdiende loon (zou dit ook zo zijn geweest als ik mijn laatste week 1 uur had gewerkt voor 1000 euro per uur?), maar in mijn situatie is dit verschil immens groot.
Ik hoop dat iemand kan helpen,
Hans
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onrechtvaardige dagloon-berekening
-
arthur2000
Re: Onrechtvaardige dagloon-berekening
Laatst gewijzigd door arthur2000 op 12 jul 2014 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Dus jij denkt echt omdat het UWV een uurloon van 120 euro gaat hanteren? Bij welke gemeente heb jij gewerkt dan?
Sprookjesdorp? Fantasyworld?
Sprookjesdorp? Fantasyworld?
Ik heb het over een dagloon van 120 euro, dat is bij 8 uur, 15 euro per uur.
-
rozemarijntje
Heb je uwv site al gelezen? Dit staat er over berekening
De berekening
We berekenen uw dagloon op basis van het loon dat u in een periode van 1 jaar verdiende. Die periode eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand of de op 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat u werkloos werd. Er is dus altijd 1 volledige maand of vierwekenperiode die niet meetelt.
We delen uw totale SV-loon door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). Heeft u korter dan 1 jaar gewerkt? Dan is het mogelijk dat wij uw SV-loon delen door het aantal dagen geteld vanaf de datum dat uw dienstverband begon. We tellen dagen van maandag tot en met vrijdag.
Het dagloon kan nooit meer zijn dan het wettelijk maximumdagloon van € 198,28. Is uw dagloon hoger? Dan gaan wij bij het berekenen van uw uitkering uit van het wettelijk maximumdagloon.
Bent u jonger dan 23 jaar en is uw dagloon lager dan het minimumloon van uw leeftijd? Dan kan het zijn dat uw dagloon wordt verhoogd.
We houden geen rekening met loonsverhogingen na de periode waarover we uw dagloon hebben berekend. En ook niet met loonsverhogingen die wel in deze periode plaatsvinden, maar die uw werkgever betaalt na afloop van de periode waarover we uw dagloon berekend hebben.
Wel wordt uw dagloon in januari en juli aangepast aan de stijging van de gemiddelde lonen (indexering).
Kloppen doet het dus niet...maar je hebt wl kans dat je je dagloon van 120 euro niet gaat halen,dat ze gemiddelde gaan nemen..
De berekening
We berekenen uw dagloon op basis van het loon dat u in een periode van 1 jaar verdiende. Die periode eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand of de op 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat u werkloos werd. Er is dus altijd 1 volledige maand of vierwekenperiode die niet meetelt.
We delen uw totale SV-loon door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). Heeft u korter dan 1 jaar gewerkt? Dan is het mogelijk dat wij uw SV-loon delen door het aantal dagen geteld vanaf de datum dat uw dienstverband begon. We tellen dagen van maandag tot en met vrijdag.
Het dagloon kan nooit meer zijn dan het wettelijk maximumdagloon van € 198,28. Is uw dagloon hoger? Dan gaan wij bij het berekenen van uw uitkering uit van het wettelijk maximumdagloon.
Bent u jonger dan 23 jaar en is uw dagloon lager dan het minimumloon van uw leeftijd? Dan kan het zijn dat uw dagloon wordt verhoogd.
We houden geen rekening met loonsverhogingen na de periode waarover we uw dagloon hebben berekend. En ook niet met loonsverhogingen die wel in deze periode plaatsvinden, maar die uw werkgever betaalt na afloop van de periode waarover we uw dagloon berekend hebben.
Wel wordt uw dagloon in januari en juli aangepast aan de stijging van de gemiddelde lonen (indexering).
Kloppen doet het dus niet...maar je hebt wl kans dat je je dagloon van 120 euro niet gaat halen,dat ze gemiddelde gaan nemen..