LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoe ver mag een gemeente ambtenaar gaan?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
erika72

Re: hoe ver mag een gemeente ambtenaar gaan?

Ongelezen bericht door erika72 »

witte angora schreef:Ik wens je verder veel succes bij de soos, Erika. Alles wat ik verder of anders zeg is toch zinloos.
Bedankt Witte angora, hoe dan ook, ik heb veel aan jullie berichten/antwoorden gehad dit meer ik oprecht! En over je opmerking - alles wat ik verder .... = welcome to the club, ik krijg steeds meer dezelfde gevoel. :(

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Josephien12 schreef:
erika72 schreef:
witte angora schreef:Ik wens je verder veel succes bij de soos, Erika. Alles wat ik verder of anders zeg is toch zinloos.
Bedankt Witte angora, hoe dan ook, ik heb veel aan jullie berichten/antwoorden gehad dit meer ik oprecht! En over je opmerking - alles wat ik verder .... = welcome to the club, ik krijg steeds meer dezelfde gevoel. :(
De nieuwe regels zijn per 1 juli 2014 in gegaan en worden streng nageleeft door de gemeentes,door de ene gemeente wat meer dan door de andere maar ze hebben niet meer de vrijheid die ze voor 1 juli hadden.
Dus als TS niet kan bewijzen dat ze genoeg solliciteert,dan krijgt ze problemen.
Als TS inderdaad bewijs heeft van haar sollicitatie activiteiten dan hoeft ze zich nergens druk om te maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jul 2014 10:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde berichten verwijderd

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Wat een zeurverhaal
Om mijn verhaal kort te houden, kom ik al mijn verplichtingen na, en toch wil de gemeente ambtenaar (alweer) mijn bijstand stoppen, korten....
Begin nu eens met de verplichting te kwantifceren, pas dan kan je zeggen of je er aan voldoet

...en het woordje alweer geeft aan dat er ook al eerder zaken zijn voorgevalln
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 11 jul 2014 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

erika72 schreef:
Tsja, de antwoorden die je krijgt, zijn maar zo goed als de feiten die users hebben om op te antwoorden. En dat is enkel wat jij wel/niet deelt, de gemeente zal hier niks neerzetten.

erika72

multistrada88 schreef:@Erika72
Het bijhouden van een blog(mits werk gerelateerd) en Linkedin profiel werken wel degelijk in je voordeel om een baan te vinden!
Helaas wordt er op dit forum nogal conservatief gereageerd, men denkt dat een sollicitatie brief nog steeds de beste weg is naar een baan. Dat klopt enerzijds ook wel, als je wil werken bij de Mac of dergelijk bedrijf waar weinig schooling/kennis/ervaring voor nodig is.
Ook zal men in de ene sector meer waarde hechten aan blog's en Linkedin profiel als de ander.
Of dit het geval is in jou sector durf ik niet te zeggen.
In de sector waar ik in werk wordt hier in ieder geval zeer veel waarde aan gehecht, ik heb net aan mijn directe collega's rondgevraagd wie er hier werkt naar aanleiding van een sollicitatie brief. Het antwoord was niemand.

Als ik jou was zou ik gewoon doorgaan met je blog(mits werk gerelateerd) en linked in profiel en dergelijke. Daar naast zou ik ook gewoon sollicitatie brieven blijven sturen om aan te tonen dat je er alles aan doet om een baan te krijgen.

Ambtenaren staan helaas niet bekend om hun vooruitstrevende blik....
Enorm bedankt voor je antwoord! Ik ben met je helemaal eens... en zal ik doen! Ik heb nog een gesprek met de gemeente, ik kijk wat ik kan doen, om het heel snel en heel netjes tot eind te brengen.
En sollicitatiebrieven blijf ik gewoon netjes schrijven hoor, maar dat deel ik ook al de hele tijd :)
Nogmaals bedankt voor je reactie!

erika72

sjohie schreef:
erika72 schreef:
Tsja, de antwoorden die je krijgt, zijn maar zo goed als de feiten die users hebben om op te antwoorden. En dat is enkel wat jij wel/niet deelt, de gemeente zal hier niks neerzetten.
Ja klopt, en toch is het heel goed om te zien hoe anderen hierover denken. Ik dacht dat het meer een juridisch-wetten-regels forum was, en dat ik veel meer met feiten/regels/eerdere ervaringen van mensen met gemeentes dan intepretatie van sommige users, zou horen. Maar zelfs dan, om te zien hoe sommige mensen reageren? daar leer ik ook veel van, ook al misschien niet dingen die men zou willen weten :) :) :)

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Post anders eens een link van je blog, nu is / blijft het koffiedik kijken.

erika72

berndv schreef:
multistrada88 schreef:Als haar blog over "werk vinden" gaat lijkt me dat niet erg zinvol als je opzoek naar een baan bent. Als haar Blog over beroepsmatige kwesties gaat is het wel nuttig en vergroot het haar kansen mijn inziens op de arbeidsmarkt.

Er zullen best regels zijn omtrent de inhoud van brieven en het aantal. In die discussie ga ik me niet mengen om dat ik die regels niet weet.
Als het blog over het vakgebied van ts gaat en ts kan aantonen dat het schrijven van het blog haar kans op een baan vergroot, is er niemand die er over zal vallen. Dat een ambtenaar hier kritische vragen over stelt vind ik geen probleem, dat ts zich meteen als slachtoffer gaat gedragen vind ik wel een probleem. Ts teert op belastinggeld, die ambtenaar is aan het werk om te zorgen dat onder andere mijn belastinggeld goed besteed wordt.

Daarnaast is het ook zo dat hoe langer je zonder werk zit, je kans op een baan verkleint. Werk zoeken buiten je vakgebied mag dan ook een optie worden, als je maar een baan hebt, dan ben je onder de mensen, je laat zien dat je koste wat kost wilt werken en alles aanpakt wat er te pakken is, en je niet te beroerd bent om je handen uit de mouwen te steken. Dat werkt ook bevorderlijk bij een sollicitatie. Ook al betekent het dat je tijdelijk achter de vuilniswagen loopt of werkt in een callcenter.
Helemaal mee eens, behalve dat conservatief stukje.
En dat indien ik aantoon dat blogs schrijven goed is, en de TS zich hiervan iets aantrekt klopt, dan zou het nou heel goed zijn, hoop dat je gelijk heb!

Over baanverkleinen-kans ook helemaal met je eens, daarom wilde ik ook vrijwilligerswerk doen, 1-2 dagen in de week, maar mocht ook niet.... :) En daarom doe ik het ook niet, maar ze claimed dat ik het wel doe, natuuuulijk zonder bewijs. Maar, het komt wel goed! Jammer gewoon dat dit soort dingen gebeuren...maar hoort bij het leven :)
bedankt voor je reactie!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

erika72 schreef:
erika72 schreef:

Ja klopt, en toch is het heel goed om te zien hoe anderen hierover denken. Ik dacht dat het meer een juridisch-wetten-regels forum was, en dat ik veel meer met feiten/regels/eerdere ervaringen van mensen met gemeentes dan intepretatie van sommige users, zou horen. Maar zelfs dan, om te zien hoe sommige mensen reageren? daar leer ik ook veel van, ook al misschien niet dingen die men zou willen weten :) :) :)
De regels kan je zelf opzoeken, alle wetten in Nederland zijn openbaar. Waar het hier om gaat, in mijn ogen tenminste, is het stukje interpretatie ervan door de ambtenaar in kwestie. En daar is hier door niemand iets over te zeggen, hooguit door een beroepscommissie als je die route neemt.

Het enige wat je uit de reacties hier zou kunnen destilleren is een soort van maatschappelijke gemene deler, maar de enige mening die telt is die van de ambtenaar, die ook nog eens over het volledige dossier beschikt, itt wij allen hier.

erika72

sjohie schreef:

De regels kan je zelf opzoeken, alle wetten in Nederland zijn openbaar. Waar het hier om gaat, in mijn ogen tenminste, is het stukje interpretatie ervan door de ambtenaar in kwestie. En daar is hier door niemand iets over te zeggen, hooguit door een beroepscommissie als je die route neemt.

Het enige wat je uit de reacties hier zou kunnen destilleren is een soort van maatschappelijke gemene deler, maar de enige mening die telt is die van de ambtenaar, die ook nog eens over het volledige dossier beschikt, itt wij allen hier.
Bedankt Sjohie - ik heb veel na die regels gezocht, de nationaal ombusman zei dat gemeentes veel zelf kunnen bepalen, dus met veel moeite kreeg ik nu de beleidstukken van mijn eigen gemeente te pakken. Ik ga ze nuuuuu doorlezen.
En ik ben met je eens - het gaat niet om intepretatie maar wat je kunt bewijzen, daarom snap ik dit hele verhaal niet en hoe dit kon gebeuren.

en over de maatschappelijke gemene deler - nou dit heb ik de meest van al die berichten geleerd :(
Maar gelukkig is niet niet iedereen zo, Sjohie!

erika72

berndv schreef: Er zullen best regels zijn omtrent de inhoud van brieven en het aantal. In die discussie ga ik me niet mengen om dat ik die regels niet weet.
- nee ze zijn er niet!
berndv schreef: ... dat ts zich meteen als slachtoffer gaat gedragen vind ik wel een probleem. Ts teert op belastinggeld, die ambtenaar is aan het werk om te zorgen dat onder andere mijn belastinggeld goed besteed wordt.
ev schreef: ...en ik hoop van harte berndv dat jij nooit aan die belastinggeld zal moeten trekken! De woord meteen - klopt niet, het speelt al maanden, en op gegeven moment trek je je grenz.

slachtoffer - ik hou me aan de regels en ik verwacht dat de ander het ook te doen, en als dat mij een slachtoffer maakt, dan ben ik het :)
berndv schreef: Daarnaast is het ook zo dat hoe langer je zonder werk zit, je kans op een baan verkleint. Werk zoeken buiten je vakgebied mag dan ook een optie worden, als je maar een baan hebt, dan ben je onder de mensen, je laat zien dat je koste wat kost wilt werken en alles aanpakt wat er te pakken is, en je niet te beroerd bent om je handen uit de mouwen te steken. Dat werkt ook bevorderlijk bij een sollicitatie. Ook al betekent het dat je tijdelijk achter de vuilniswagen loopt of werkt in een callcenter.
ev schreef: helemaal mee eens, daarom wilde ik binnen mijn vakgebied vrijwilligers werk gaan doen, maar het mag niet! :)

gilas

Het is heel simpel.
Je hebt je rechten en je plichten.
1 van je plichten is dat je er alles aandoet om aan het werk te komen en dat werk hoeft niet perse in je vakgebied te zijn.
Voor alles wat je doet moet je bewijs hebben,dus als je solliciteert op welke manier dan ook schrijf op waar je naar solliciteert, wie je gesproken hebt en wanneer,telefoonnummers,adres etc.

Je mag best vrijwilligerswerk doen,sterker nog met de nieuwe regels kunnen ze je dat verplichten maar je mag niet zeggen ik doe alleen vrijwilligers werk in mijn vakgebied want daar ga je de fout in.
Als ze je vrijwilligerswerk laten doen moet je alle soorten vrijwilligers werk doen,daar heb je geen keuze in.
Als je mazzel heb,dan is er een vrijwilligers organisatie die wel kijkt naar wat jouw sterke kanten zijn en op basis daarvan je inzetten.
Sommige vrijwilligers organisaties hebben een vacaturesite waar je kan gaan kijken.
Waar je vanuit moet gaan zowel in werk als in vrijwilligerswerk is dat je in principe alles moet aanpakken wat de gemeente je aanbiedt,ook al vind jij dat het niet bij je past.

De gemeente interesseert het geen ene lor of jij een blog bijhoudt tenzij blijkt dat het je op enige manier belemmert in je solliciteren.
Alles wat jouw belemmert in het solliciteren wordt kritisch bekeken door de klantmanager.
En ja helaas heb je dan ook nog te maken met de klantmanager als persoon maar daar kan je weinig aandoen.
Zorg dat je je eigen zaken op orde heb en mocht je op gesprek moeten probeer iemand mee te nemen,al is het alleen maar als extra steun of schrijf alles op in het gesprek,dat kunnen ze je niet verbieden en wil soms nog weleens helpen in het gesprek.

erika72

gilas schreef:Het is heel simpel.
Je hebt je rechten en je plichten.
1 van je plichten is dat je er alles aandoet om aan het werk te komen en dat werk hoeft niet perse in je vakgebied te zijn.
Voor alles wat je doet moet je bewijs hebben,dus als je solliciteert op welke manier dan ook schrijf op waar je naar solliciteert, wie je gesproken hebt en wanneer,telefoonnummers,adres etc.

Je mag best vrijwilligerswerk doen,sterker nog met de nieuwe regels kunnen ze je dat verplichten maar je mag niet zeggen ik doe alleen vrijwilligers werk in mijn vakgebied want daar ga je de fout in.
.....
bedankt voor je response!!!!
als ik mijn "eigen vrijwilligerswerk doe - door erkende instantie" kunnen ze zeggen - nee, jij doet vrijwilligers werk die wij (de gemeente wil)?
alvast bedankt!

gilas

erika72 schreef:bedankt voor je response!!!!
als ik mijn "eigen vrijwilligerswerk doe - door erkende instantie" kunnen ze zeggen - nee, jij doet vrijwilligers werk die wij (de gemeente wil)?
alvast bedankt!
In principe kunnen ze het niet weigeren maar het vrijwilligerswerk en de uren die jij eraan besteed zijn wel aan voorwaarden verbonden.
Ik ben even in mijn papieren gedoken voor de voorwaarden :
-Het mag geen betaalde functie verdringen
-Het mag niet in een bedrijf worden gedaan
-En het mag geen werk zijn waar je normaal gesproken voor wordt betaald
-Je vrijwilligerswerk mag je niet belemmeren in het vinden van een baan.

Het handigste is om voordat je begint met je vrijwilligers werk dit te melden bij de gemeente en zorg dat je op papier hebt staan wat je werk inhoudt,hoeveel uur en een contactpersoon.
Ik weet dat in Almere de vrijwilligerscentrale speciale vrijwilligers contracten opstelt,misschien is het mogelijk dat je dat via je vrijwilligerswerk ook kan regelen.
Het zal verder per gemeente verschillen hoe ze ermee omgaan. Sommige gemeentes hebben hele projecten voor vrijwilligers werk,andere weer niet.

Hoe dan ook,zorg altijd dat bij alles wat je doet,dat je het op papier hebt. Als jij het op papier hebt sta je al een heel stuk sterker en kan je alles terughalen mocht dat nodig zijn.
Dat is voor jezelf ook een stukje zekerheid.

erika72

gilas schreef:
erika72 schreef:bedankt voor je response!!!!
alvast bedankt!
In principe kunnen ze het niet weigeren maar het vrijwilligerswerk en de uren die jij eraan besteed zijn wel aan voorwaarden verbonden.
Ik ben even in mijn papieren gedoken voor de voorwaarden :
-Het mag geen betaalde functie verdringen
-Het mag niet in een bedrijf worden gedaan
-En het mag geen werk zijn waar je normaal gesproken voor wordt betaald
-Je vrijwilligerswerk mag je niet belemmeren in het vinden van een baan.

Het handigste is om voordat je begint met je vrijwilligers werk dit te melden bij de gemeente en zorg dat je op papier hebt staan wat je werk inhoudt,hoeveel uur en een contactpersoon.
Ik weet dat in Almere de vrijwilligerscentrale speciale vrijwilligers contracten opstelt,misschien is het mogelijk dat je dat via je vrijwilligerswerk ook kan regelen.
Het zal verder per gemeente verschillen hoe ze ermee omgaan. Sommige gemeentes hebben hele projecten voor vrijwilligers werk,andere weer niet.

Hoe dan ook,zorg altijd dat bij alles wat je doet,dat je het op papier hebt. Als jij het op papier hebt sta je al een heel stuk sterker en kan je alles terughalen mocht dat nodig zijn.
Dat is voor jezelf ook een stukje zekerheid.
bedankt Gilas, ik zal me eraan houden!

Gesloten