LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd: huurtoeslag en koopwoning

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
informatie123

Advies gevraagd: huurtoeslag en koopwoning

Ongelezen bericht door informatie123 »

Ik heb een bijzonder geval waar ik wat advies in kan gebruiken.

Ik heb een koopwoning sinds 8 jaar. Mijn moeder heeft sinds de aankoop altijd bij mij ingewoond. Nu ga ik binnenkort trouwen en ga ik samen met mijn man een woning huren in een andere stad. Aangezien mijn moeder al wat ouder is (70) en gewend is in mijn koopwoning en aan de buurt, willen we het liefst dat zij in mijn woning blijft wonen.

Nu is het wel zo, gezien wij strax extra kosten hebben, zij ons huur gaat betalen. De gemeente en de bank hebben hier al akkoord voor gegeven. Echter, mag mijn moeder wel huurtoeslag ontvangen aangezien ze gaat huren van 1ste lijns familie? Ze zou een contract van ons krijgen en ook via een maandelijkse overschrijving betalen zodat het aantoonbaar is.

Ten tweede, ik en mijn man gaan op een andere locatie wonen in een huurwoning. Wanneer mijn moeder geen huurtoeslag ontvangt, willen wij huurtoeslag aanvragen omdat de kosten voor mijn moeder anders te hoog worden en wij dat op deze manier willen compenseren. Mag je wel huurtoeslag bij een huurwoning aanvragen terwijl je een koopwoning hebt die verhuurd wordt?

En tenslotte, wanneer mijn moeder huur gaat betalen, is dit uiteraard extra inkomsten waar belasting over betaald moet worden. Kan het zo zijn dat de inkomstenbelasting uiteindelijk hoger uitkomt dan de huurprijs waardoor de huurtoeslag teniet wordt gedaan? Dus dat wij meer inkomstenbelasting moeten betalen dan mijn moeder ons aan huur betaald? Mijn moeder leeft overigens van haar aow +/- 900 euro pm en zal +/- 450 euro aan huur gaan betalen.

Ik ben benieuwd wie mij hiermee kan helpen!

Dofolo

Re: Advies gevraagd: huurtoeslag en koopwoning

Ongelezen bericht door Dofolo »

Is een huur van 450, - marktconform? Zo niet dan kan de belastingdienst wel eens moeilijk gaan doen hierover.

1 v/d voorwaarden van de hypotheek op de woning zal zijn dat de hypotheeknemer in de woning moet wonen

Je hebt geen recht meer op HRA

De regels voor huur toeslag kun je perfect vinden op de site van de belastingdienst, tevens de hoogte ervan.

Hint: inkomsten a 450, - mnd zorgen er zo al voor dat jullie absoluut geen recht hebben op huursubsidie, tenzij je samen van de steun leeft. En das maar goed ook. Woning bezitten, die verhuren en dan zelf gaan huren en subsidie willen hebben. Het moet niet gekker worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is heel simpel: als je eigen vermogen meer is dan 21.000 nog wat, per peildatum 1 januari, krijg je dus geen huurtoeslag.

Je gaat je koopwoning in feite als beleggingsobject gebruiken. Reken dan maar niet op huurtoeslag. Inderdaad, zoals jullie het voor ogen hebben, zelf huurtoeslag willen, en ook nog willen dat je moeder huurtoeslag krijgt voor de huur van jullie eigen woning... Beetje erg hebberig vanuit de staatsruif, eerlijk gezegd.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Moeder ontvangt AOW van €1.040,01 (tenzij ze natuurlijk niet de volle 100% in Nederland is geweest); wat de rest van uw vraag betreft: no way dat u huurtoeslag zult krijgen als u in een flat gaat wonen, met een eigen huis wat u dan wilt/gaat verhuren. Dat zou een aantrekkelijke constructie worden.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

informatie123 schreef:Ik heb een bijzonder geval waar ik wat advies in kan gebruiken.

Ik heb een koopwoning sinds 8 jaar. Mijn moeder heeft sinds de aankoop altijd bij mij ingewoond. Nu ga ik binnenkort trouwen en ga ik samen met mijn man een woning huren in een andere stad. Aangezien mijn moeder al wat ouder is (70) en gewend is in mijn koopwoning en aan de buurt, willen we het liefst dat zij in mijn woning blijft wonen.

Nu is het wel zo, gezien wij strax extra kosten hebben, zij ons huur gaat betalen. De gemeente en de bank hebben hier al akkoord voor gegeven. Echter, mag mijn moeder wel huurtoeslag ontvangen aangezien ze gaat huren van 1ste lijns familie? Ze zou een contract van ons krijgen en ook via een maandelijkse overschrijving betalen zodat het aantoonbaar is.

Ten tweede, ik en mijn man gaan op een andere locatie wonen in een huurwoning. Wanneer mijn moeder geen huurtoeslag ontvangt, willen wij huurtoeslag aanvragen omdat de kosten voor mijn moeder anders te hoog worden en wij dat op deze manier willen compenseren. Mag je wel huurtoeslag bij een huurwoning aanvragen terwijl je een koopwoning hebt die verhuurd wordt?

En tenslotte, wanneer mijn moeder huur gaat betalen, is dit uiteraard extra inkomsten waar belasting over betaald moet worden. Kan het zo zijn dat de inkomstenbelasting uiteindelijk hoger uitkomt dan de huurprijs waardoor de huurtoeslag teniet wordt gedaan? Dus dat wij meer inkomstenbelasting moeten betalen dan mijn moeder ons aan huur betaald? Mijn moeder leeft overigens van haar aow +/- 900 euro pm en zal +/- 450 euro aan huur gaan betalen.

Ik ben benieuwd wie mij hiermee kan helpen!
Jullie verliezen op alle fronten. Je mist de HRA, want je woont er niet zelf, je moet inkomstenbelasting betalen over de huur-inkomsten, en jullie vermogen (=het koophuis) is te hoog om zelf recht op huursubsidie te krijgen.

Die 450 huur is véél te laag om alle financiële nadelen te compenseren, zeker als je het onderhoud van het te verhuren pand er bij mee rekent, dus netto kost jullie dit geld.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

1. Nee, je betaalt GEEN inkomstenbelasting over de huur, en de rente is niet aftrekbaar.

Een verhuurde woning valt voor de inkomstenbelasting in box 3 (inkomsten uit sparen en beleggen). In box 3 is het vermogen belast met 1,2%.
Het vermogen is de waarde van de woning MIN de daarop rustende (hypotheek)schuld.

De waardering is wel enigzins afhankelijk van de hoogte van de huur, en van de WOZ-waarde. Zie hier de tabel voor waardering:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... hte_woning

2. Jouw moeder kan gewoon huurtoeslag aanvragen. Je kan zelfs huurtoeslag krijgen als je huurt van je ex-fiscale partner (trust me, been there, done that).
(Ze krijgt het natuurlijk alleen als je aan de voorwaarden voldoet: vermogen mag niet te hoog zijn, afhankelijk van inkomen, enz.)

Beetje rekenwerk, maar het kan dus voordelig zijn de huur juist HOGER dan € 450 vast te stellen. De waardering van de woning stijgt dan wel iets, maar moeder krijgt veel meer huurtoeslag. Probeer maar eens een berekening op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _toeslagen

3. Je man en jij kunnen natuurlijk óók huurtoeslag aanvragen, waarom niet? Dat je nog een ander huis hebt is geen beletsel.
(Je krijgt het natuurlijk alleen als je aan de voorwaarden voldoet: vermogen mag niet te hoog zijn, afhankelijk van inkomen, enz. Als de waarde van het huis veel hoger is dan de hypotheekschuld, tja, dan heb je teveel vermogen voor huurtoeslag)

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

En verder moet ik helaas zeggen dat in bovenstaande reacties héééél veel onzin staat.
Het is heel simpel: als je eigen vermogen meer is dan 21.000 nog wat, per peildatum 1 januari, krijg je dus geen huurtoeslag.
Je vermogen is (bank- plus spaarsaldi plus) huis MIN schuld. TS vermeldt niet hoeveel schuld er op het huis zit, dus we weten niet hoeveel vermogen TS heeft.
Je gaat je koopwoning in feite als beleggingsobject gebruiken. Reken dan maar niet op huurtoeslag.
Waarom niet? Nergens in de wet staat dat je geen huurtoeslag krijgt als je een beleggingsobject hebt.
Inderdaad, zoals jullie het voor ogen hebben, zelf huurtoeslag willen, en ook nog willen dat je moeder huurtoeslag krijgt voor de huur van jullie eigen woning... Beetje erg hebberig vanuit de staatsruif, eerlijk gezegd.
Hoezo, wat doen ze wettelijk fout dan? Dat uw MENING is dat u het ze niet gunt, tja, dat heeft niks met de wet te maken.
no way dat u huurtoeslag zult krijgen als u in een flat gaat wonen, met een eigen huis wat u dan wilt/gaat verhuren.
Ook onzin, dit is gewoon de privé-mening van iemand.
je moet inkomstenbelasting betalen over de huur-inkomsten
Nee, in box 3 betaal je 1,2% over het vermogen (waardering woning min de schuld). Dat kan zelfs negatief zijn (bv.: WOZ = € 200.000, waardering woning is bv. 62% daarvan, dus € 124.000. Hypotheekschuld is € 190.000, dan is het vermogen in het huis € 124.000 - 190.000 = € - 66.000)
en jullie vermogen (=het koophuis) is te hoog om zelf recht op huursubsidie te krijgen.
Je weet niet wat de schuld op het huis is toch?
1 v/d voorwaarden van de hypotheek op de woning zal zijn dat de hypotheeknemer in de woning moet wonen
TS vermeldt dat de bank al toestemming heeft gegeven.

Ik heb op dit forum nog nooit zo veel onzin gelezen in een paar reacties.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Misschien moet TS een financieel adviseur bezoeken die wellicht kan uitleggen hoe het precies zit?

Gesloten