| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] facturen per mail
-
Jan1960Sonja
facturen per mail
Onze zoon sluit een overeenkomst voor energie aan de deur en het energie bedrijf, Budget energie,
stuurt per email facturen, hanteert een betalingstermijn van 14 dagen, dus in rap tempo volgen herinnering, aanmaning en in gebrekestelling elkaar op, uiteindelijk omdat er afsluiting volgt stuurt men ook een sms.
De reden dat mijn zoon zijn mail niet nagekeken heeft doet niet ter zake, maar wel het feit dat er allerlei zaken via de mail verstuurt mogen worden, die zonder papieren exemplaar, als wettelijk verstuurd worden gezien.
Daarnaast blijkt na contact te hebben gehad met Consu wijzer dat dit ook in wetgeving in nabije toekomst wordt vastgelegd.
Dat we maar goed beseffen dat de overheid/groot bedrijfsleven ervan uitgaat dat iedereen een computer heeft, dan wel een smartphone dan wel een buurman/vrouw heeft waar er dus altijd de digitale brievenbus gecontroleerd kan en moet worden
stuurt per email facturen, hanteert een betalingstermijn van 14 dagen, dus in rap tempo volgen herinnering, aanmaning en in gebrekestelling elkaar op, uiteindelijk omdat er afsluiting volgt stuurt men ook een sms.
De reden dat mijn zoon zijn mail niet nagekeken heeft doet niet ter zake, maar wel het feit dat er allerlei zaken via de mail verstuurt mogen worden, die zonder papieren exemplaar, als wettelijk verstuurd worden gezien.
Daarnaast blijkt na contact te hebben gehad met Consu wijzer dat dit ook in wetgeving in nabije toekomst wordt vastgelegd.
Dat we maar goed beseffen dat de overheid/groot bedrijfsleven ervan uitgaat dat iedereen een computer heeft, dan wel een smartphone dan wel een buurman/vrouw heeft waar er dus altijd de digitale brievenbus gecontroleerd kan en moet worden
Re: facturen per mail
bedrijven kunnen niets naar een niet bestaande digitale brievenbus sturen, net zomin, als u een niet bestaande digitale brievenbus kunt controleren.Jan1960Sonja schreef:Onze zoon sluit een overeenkomst voor energie aan de deur en het energie bedrijf, Budget energie,
Bij het aangaan van de overeenkomst heeft hij ervoor getekend dat al de correspondentie per mail zou gaan. Als hij dat niet wou, had hij een andere aanbieder kunnen kiezen.
In het vervolg dus beter maar niet blind tekenen als je de voorwaarden niet hebt bekeken.
In het vervolg dus beter maar niet blind tekenen als je de voorwaarden niet hebt bekeken.
Of gewoon op tijd betalen?
Otomatische overschrijving?
Lijkt me lastig te bewijzen dat die emails zijn aangekomen. Misschien is het wel aangemerkt als spam omdat ze ook veel reclame per email sturen?
Dus laat hun het lekker bewijzen...
Overigens, u blijft verplicht de rekening te voldoen.
een zelfde redenering om je mail niet te lezen, kun je ook van toepassing verklaren, op het niet lezen van je papieren post.Jan1960Sonja schreef:Onze zoon sluit een overeenkomst voor energie aan de deur en het energie bedrijf, Budget energie,
de reden dat hij zijn post niet heeft geopend doet niet ter zake.
evenals de redenering, de reden dat hij zijn bankafschriften niet heeft gecontroleerd of de betalingen zijn gedaan doet niet ter zake.
Als je ervoor tekent dat je akkoord gaat met de facturen alleen op je email te ontvangen en dus niet meer per post,dan heeft Budget energie gewoon gelijk.olaf79 schreef:Lijkt me lastig te bewijzen dat die emails zijn aangekomen. Misschien is het wel aangemerkt als spam omdat ze ook veel reclame per email sturen?
Het enige dat Budget energie dan hoeft te doen is een contract te voorschijn te halen waarin dit staat en wat Zoonlief duidelijk niet goed heeft gelezen en ze worden overal in het gelijk gesteld.
Als ze nou toch verplicht zijn te betalen, wat moeten "hun", c.q. zij dan bewijzen?olaf79 schreef:Lijkt me lastig te bewijzen dat die emails zijn aangekomen. Misschien is het wel aangemerkt als spam omdat ze ook veel reclame per email sturen?
Wat ts vergeet is dat in de meeste gevallen een bedrijf niet verplicht is een factuur te overhandigen.
-
Bob Schurkjens
Daar ging het al mis. De rest is geschiedenis.Onze zoon sluit een overeenkomst voor energie aan de deur
Wat ik bedoel is, dat ze gewoon moeten betalen voor het verbruik omdat ze dat hebben genoten, niet voor de extra kosten want de fout ligt bij de leverancier. Tevens dat het wel verstandig te betalen en achter de rekening te betwisten.prem schreef:Als ze nou toch verplicht zijn te betalen, wat moeten "hun", c.q. zij dan bewijzen?olaf79 schreef:Lijkt me lastig te bewijzen dat die emails zijn aangekomen. Misschien is het wel aangemerkt als spam omdat ze ook veel reclame per email sturen?
Wat ts vergeet is dat in de meeste gevallen een bedrijf niet verplicht is een factuur te overhandigen.
Nutsbedrijven zijn wel verplicht een rekening te sturen en ook deze toe te lichten indien nodig. Een gewone winkel is inderdaad niet verplicht een factuur uit te reiken tenzij ze dat zelf verplichten via algemene voorwaarden (als de factuur als garantiebewijs dient bijvoorbeeld).
Ze zijn wel verplicht die factuur te sturen, maar dat heeft de leverancier dan ook netjes gedaan. Als de klant ermee akkoord is gegaan, dan mag je facturen ook elektronisch, als bijlage, versturen. Dat is dan net zo rechtsgeldig als een papieren factuur, mits het aan een aantal basale vormeisen voldoet.
Net als bij een papieren factuur moet je als kkant natuurlijk wel het juiste adres doorgeven en regelmatig de post lelezen.
Net als bij een papieren factuur moet je als kkant natuurlijk wel het juiste adres doorgeven en regelmatig de post lelezen.
De reden inderdaad niet, maar het feit dat hij het niet gedaan heeft wél, en dat zou je zelfs als hoofdreden van de huidige situatie kunnen aanwijzen. Maar goed, hij heeft email, maar het niet gecheckt. Kijkend naar je pleidooi voor papieren rekeningen, zou in dat scenario hij zijn fysieke brievenbus niet hebben bekeken, uiteraard weer door een reden die er niet toe doet.Jan1960Sonja schreef:Onze zoon sluit een overeenkomst voor energie aan de deur en het energie bedrijf, Budget energie,
Maar heeft hij er daadwerkelijk gas/stroom afgenomen, en zijn die facturen dus terecht?
Nutsbedrijven bestaan nog wel. Alleen zijn het geen openbare nutsbedrijven meer.snuffel1 schreef:Nutsbedrijven bestaan niet meer want die zijn in het verleden overgegaan in commerciële winstmakende bedrijven met als doelstelling dat het goedkoper zou worden, maar terzijde. Budget energie heeft de facturen per mail verstuurt dus had zoonlief die ook kunnen lezen dat hij dat niet doet is zijn probleem toch. Zoonlief was op de hoogte van de voorwaarden want anders had hij zijn e mail adres niet op hoeven geven, Budgetenergie valt in deze niets te verwijten zoonlief is simpelweg nalatig geweest in de betalingen en draait terecht op voor alle kosten.Nutsbedrijven zijn wel verplicht een rekening te sturen en ook deze toe te lichten indien nodig.
Factuur per e-mail kan best en is ook toegestaan. Alleen als de klant zegt die heb ik nooit ontvangen, dan heb je toch echt een probleem. Je kunt dat namelijk niet bewijzen. En als ik geen factuur heb ontvangen kan ik die ook niet betalen. Zo simpel is het.
Daarom kiezen de meeste bedrijven nog voor papieren factuur. Banken hebben trouwens wel een systeem bedacht waarbij de digitale factuur direct het internetbankieren inrolt. Dan is er wel bewijs, maar klant van de bank mag zelf kiezen welke leverancier hij toestaat zo'n digitale rekening te sturen.
Ik heb bij veel bedrijven inmiddels de mogelijkheid om de facturen als pdf in te zien, en eventueel te downloaden. Best of both worlds..olaf79 schreef:Nutsbedrijven bestaan nog wel. Alleen zijn het geen openbare nutsbedrijven meer.snuffel1 schreef:Nutsbedrijven bestaan niet meer want die zijn in het verleden overgegaan in commerciële winstmakende bedrijven met als doelstelling dat het goedkoper zou worden, maar terzijde. Budget energie heeft de facturen per mail verstuurt dus had zoonlief die ook kunnen lezen dat hij dat niet doet is zijn probleem toch. Zoonlief was op de hoogte van de voorwaarden want anders had hij zijn e mail adres niet op hoeven geven, Budgetenergie valt in deze niets te verwijten zoonlief is simpelweg nalatig geweest in de betalingen en draait terecht op voor alle kosten.Nutsbedrijven zijn wel verplicht een rekening te sturen en ook deze toe te lichten indien nodig.
Factuur per e-mail kan best en is ook toegestaan. Alleen als de klant zegt die heb ik nooit ontvangen, dan heb je toch echt een probleem. Je kunt dat namelijk niet bewijzen. En als ik geen factuur heb ontvangen kan ik die ook niet betalen. Zo simpel is het.
Daarom kiezen de meeste bedrijven nog voor papieren factuur. Banken hebben trouwens wel een systeem bedacht waarbij de digitale factuur direct het internetbankieren inrolt. Dan is er wel bewijs, maar klant van de bank mag zelf kiezen welke leverancier hij toestaat zo'n digitale rekening te sturen.
Uit de OP van TSolaf79 schreef:
Wat ik bedoel is, dat ze gewoon moeten betalen voor het verbruik omdat ze dat hebben genoten, niet voor de extra kosten want de fout ligt bij de leverancier. Tevens dat het wel verstandig te betalen en achter de rekening te betwisten.
Nutsbedrijven zijn wel verplicht een rekening te sturen en ook deze toe te lichten indien nodig. Een gewone winkel is inderdaad niet verplicht een factuur uit te reiken tenzij ze dat zelf verplichten via algemene voorwaarden (als de factuur als garantiebewijs dient bijvoorbeeld).
TS moet gewoon de extra kosten betalen, TS heeft verzuimd zijn email te bekijken, te openen of anderszins zijn email te controleren.Onze zoon sluit een overeenkomst voor energie aan de deur en het energie bedrijf, Budget energie,
De reden dat mijn zoon zijn mail niet nagekeken heeft doet niet ter zake,
Dat heb ik Olaf ook al een paar dagen geleden uitgelegd......
Dat kan je toch ook beweren als de factuur per post wordt verstuurd? OW nee ik heb niks ontvangen per post, denk nou toch eens na voor je wat schrijft. Moeten ze dan iedere factuur aangetekend versturen?olaf79 schreef:Lijkt me lastig te bewijzen dat die emails zijn aangekomen. Misschien is het wel aangemerkt als spam omdat ze ook veel reclame per email sturen?
Je betaalt nog niet de ene maand electra en de andere maand niet?
Blijf je nou dezelfde Nonsense herhalen? Moet een nutsbedrijf dan als iemand zijn maandelijkse vaste betaling niet doet, een aangetekend strookje laten zien?olaf79 schreef:Nutsbedrijven bestaan nog wel. Alleen zijn het geen openbare nutsbedrijven meer.snuffel1 schreef:Nutsbedrijven bestaan niet meer want die zijn in het verleden overgegaan in commerciële winstmakende bedrijven met als doelstelling dat het goedkoper zou worden, maar terzijde. Budget energie heeft de facturen per mail verstuurt dus had zoonlief die ook kunnen lezen dat hij dat niet doet is zijn probleem toch. Zoonlief was op de hoogte van de voorwaarden want anders had hij zijn e mail adres niet op hoeven geven, Budgetenergie valt in deze niets te verwijten zoonlief is simpelweg nalatig geweest in de betalingen en draait terecht op voor alle kosten.Nutsbedrijven zijn wel verplicht een rekening te sturen en ook deze toe te lichten indien nodig.
Figuren zoals zoonlief van TS,liegen ook dat ze post niet hebben ontvangen of gelezen alleen maar om onder hun betalingsplicht uit te komen.olaf79 schreef:Factuur per e-mail kan best en is ook toegestaan. Alleen als de klant zegt die heb ik nooit ontvangen, dan heb je toch echt een probleem. Je kunt dat namelijk niet bewijzen. En als ik geen factuur heb ontvangen kan ik die ook niet betalen. Zo simpel is het.
Die vlieger gaat dus niet op want zoonlief heeft ervoor getekend dat hij de facturen per email wil ontvangen.
Dan mag het bedrijf er dus van uitgaan dat hij deze ook leest.
Had zoonlief hiervoor niet getekend had je misschien gelijk gehad maar nu niet.