LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
alberthe
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2007 01:49

Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door alberthe »

Mijn man en ik zijn onlangs zeer onaangenaam verrast door een schrijven van een Duitse gemeente waarin zij onze financiële gegevens opvragen (inkomen en banktegoed), dit naar aanleiding van een bijstandaanvraag van een zoon van mijn man uit zijn eerste huwelijk. Van belang is te melden dat de zoon van mijn man 45 jaar is! Al meer dan twintig jaar bestaat er zelfs geen enkel contact meer met hem. De bewuste gemeente wil een bijdrage van ons gaan eisen, in het kader van de onderhoudsplicht die je als ouder hebt ten opzichte van je kinderen! Mijn man heeft in eerste instantie gereageerd met de mededeling Nederlands staatsburger te zijn en te vallen onder de Nederlandse wetgeving en dientengevolge geen gegevens wil verstrekken aan deze Duitse gemeente.
Als we soms mochten denken dat daarmee voor ons de kous af was hebben we het volgens een nieuwe reaktie van de bewuste gemeente helemaal mis! Deze beroept zich op Europese wetgeving en dreigt nu met juridische stappen wanneer wij niet voor 1 aug. a.s. onze gegevens verstrekken.
De schrik zit er bij ons goed in en zijn blij met alle adviezen die eraan kunnen bijdragen het tij te keren!

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

Informeer eens bij die gemeente wat er volgens hen gebeurt indien je geen gegevens overlegt.
Klopt dan de deurwaarder bij jullie aan, of raakt je zoon alleen zijn uitkering kwijt (met terugvordering)?

Dat laatste lijkt me niet zo'n probleem....

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:Informeer eens bij die gemeente wat er volgens hen gebeurt indien je geen gegevens overlegt.
Klopt dan de deurwaarder bij jullie aan, of raakt je zoon alleen zijn uitkering kwijt (met terugvordering)?

Dat laatste lijkt me niet zo'n probleem....

De zoon heeft nog geen uitkering.
In Duitsland hebben ouders ook voor kinderen na de volwassenheid de plicht, om eventueel aan hun levensbehoefte bij te dragen, mits er alles aan gedaan is, dat het kind niet meer werkeloos is.
Ein volljähriges arbeitsloses Kind, dass einen elterlichen Unterhaltsanspruch erwirken möchte, muss nachweisen, sich auch über regionale Grenzen hinaus um Arbeit bemüht zu haben. Erst wenn solche Bemühungen, aus der Arbeitslosigkeit heraus zu kommen wirklich nicht fruchten, bundesweite Bewerbungen keinen Erfolg bringen, können die Eltern zum Unterhalt für das arbeitslose Kind verpflichtet werden. In diesem Fall muss die Sozialbehörde ausführen, ob alles Mögliche getan wurde, um nicht mehr arbeitslos zu sein.

Hier is een oordeel, waar het gerecht, het "Sozialamt" teruggefloten heeft en in het ongelijk gesteld heeft.

http://www.treffpunkteltern.de/news/unt ... -_1328.php

Dit onderwerp is zo complex, dat je beter juridische hulp kan inschakelen.

Ga naar het juridisch loket in je woonplaats, het eerste gesprek is gratis.

Woon je in de buurt van Duitsland, kan je daar naar de "Rechtsberatung" gaan.


Deze beroept zich op Europese wetgeving
Hebben ze ook aangegeven, welke wet het is, om daar eens na lezen te kunnen?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door vroem »

Pas op, het kan identiteitsfraude zijn, recent een brief gehad van wat een officier van justitie in DE leek, zag er verdomd echt uit, over zgn doorrijden na tanken zonder betaling. Let wel alles klopte tm dat die keer daadwerkelijk cash betaald was!! Echter er werden ook inkomensgegevens gevraagd wat wij erg vreemd vonden. Navraag bij vrienden in DE leerde dat dit criminelen zijn, die dus wel veel ingangen bij officiële
instanties hebben en dus mogelijkheden om naw gegevens aan de hand van buitenlandse kentekens te achterhalen...
Ik vertrouw dit niet zomaar.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

vroem schreef:Pas op, het kan identiteitsfraude zijn, recent een brief gehad van wat een officier van justitie in DE leek, zag er verdomd echt uit, over zgn doorrijden na tanken zonder betaling. Let wel alles klopte tm dat die keer daadwerkelijk cash betaald was!! Echter er werden ook inkomensgegevens gevraagd wat wij erg vreemd vonden. Navraag bij vrienden in DE leerde dat dit criminelen zijn, die dus wel veel ingangen bij officiële
instanties hebben en dus mogelijkheden om naw gegevens aan de hand van buitenlandse kentekens te achterhalen...
Ik vertrouw dit niet zomaar.

Eenvoudig te controleren, om bij deze gemeente waar de aanvraag vandaan komt info te vragen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door vroem »

Ja klopt, dan uiteraard niet via de gegevens uit de brieven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door sjohie »

Klinkt inderdaad als fraude.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

vroem schreef:Ja klopt, dan uiteraard niet via de gegevens uit de brieven.

Natuurlijk niet, ik hop toch, dat TS zo alert is, om direct bij deze gemeente te informeren.

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door Bloempie »

eleven schreef:
vroem schreef:Ja klopt, dan uiteraard niet via de gegevens uit de brieven.

Natuurlijk niet, ik hop toch, dat TS zo alert is, om direct bij deze gemeente te informeren.


En dan via een telefoonnummer van internet en niet van het briefpapier!

stofzuigertje

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Deze regels gelden voor Duitsers...

Je zoon kan ook naar NL komen en daar is een uitkering mogelijk als hij geen werk heeft en vragen ze dit niet.

Ze kunnen niets claimen en je hoeft niet van de Duitse wetten op de hoogte te zijn als hij daar wil wonen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

stofzuigertje schreef:Deze regels gelden voor Duitsers...

Je zoon kan ook naar NL komen en daar is een uitkering mogelijk als hij geen werk heeft en vragen ze dit niet.

Ze kunnen niets claimen en je hoeft niet van de Duitse wetten op de hoogte te zijn als hij daar wil wonen.

Als de regels voor Duitsers gelden, dan krijg hij ook geen uitkering, wat hij blijkbaar heeft angevraagd.
Om deze te verkrijgen, moet hij voldoen aan de Duitse wetten, en dan ben je als ouders de pineut.

Natuurlijk hoef je niet op de hoogte zijn van Duitse wetten, maar blijkbaar gaat het hier om een Europese wetgeving, wat ik al heb gevraagd, welke wet het is.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door ruud_a »

pa zou natuurlijk ook de duitse nationaliteit kunnen hebben.
dat zou het nog wat complexer maken.

witte angora
Berichten: 31201
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef:pa zou natuurlijk ook de duitse nationaliteit kunnen hebben.
dat zou het nog wat complexer maken.
In het openingsbericht staat dat hij de Nederlandse nationaliteit heeft. Dus dan heeft ofwel de moeder de Duitse nationaliteit, of is de zoon er, met de Nederlandse nationaliteit, gewoon heen geëmigreerd, en komt de woonplaats van zoonlief nu verhaal halen.

Ik vraag me af of de biologische moeder (als zij nog leeft) ook een dergelijke brief heeft gehad.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:
ruud_a schreef:pa zou natuurlijk ook de duitse nationaliteit kunnen hebben.
dat zou het nog wat complexer maken.
In het openingsbericht staat dat hij de Nederlandse nationaliteit heeft. Dus dan heeft ofwel de moeder de Duitse nationaliteit, of is de zoon er, met de Nederlandse nationaliteit, gewoon heen geëmigreerd, en komt de woonplaats van zoonlief nu verhaal halen.

Ik vraag me af of de biologische moeder (als zij nog leeft) ook een dergelijke brief heeft gehad.
Blijkbaar heeft zoonlief de gegevens van zijn vader aan de gemeente, waar hij bijstand heeft aangevraagd, door gegeven.
Niemand van de ouders hoef de Duitse Nationaliteit te hebben, want in Duitsland word er een bijdrage voor het onderhoud van kinderen en ouders gevraagd.
Dit geld ook voor ouders welke in een bejaardenhuis komen, dan moeten de kinderen dokken.

Duitsland is niet de sociale staat zoals Nederland, waar iedereen het handje kan ophouden.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door ruud_a »

eleven schreef:
witte angora schreef:
ruud_a schreef:pa zou natuurlijk ook de duitse nationaliteit kunnen hebben.
dat zou het nog wat complexer maken.
In het openingsbericht staat dat hij de Nederlandse nationaliteit heeft. Dus dan heeft ofwel de moeder de Duitse nationaliteit, of is de zoon er, met de Nederlandse nationaliteit, gewoon heen geëmigreerd, en komt de woonplaats van zoonlief nu verhaal halen.

Ik vraag me af of de biologische moeder (als zij nog leeft) ook een dergelijke brief heeft gehad.
Blijkbaar heeft zoonlief de gegevens van zijn vader aan de gemeente, waar hij bijstand heeft aangevraagd, door gegeven.
Niemand van de ouders hoef de Duitse Nationaliteit te hebben, want in Duitsland word er een bijdrage voor het onderhoud van kinderen en ouders gevraagd.
Dit geld ook voor ouders welke in een bejaardenhuis komen, dan moeten de kinderen dokken.

Duitsland is niet de sociale staat zoals Nederland, waar iedereen het handje kan ophouden.
daar zegt de duitse wet iets over.
en pa woont in nederland.
het is dus zeer de vraag of die duitse wet van toepassing is.
duitsland verwijst naar europese regels, maar ik heb over europese regels daaromtrent nergens iets kunnen vinden op goochel.

alberthe
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2007 01:49

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door alberthe »

Dank aan allen die vandaag reageerden!

Even voor de volledigheid; ouders zijn Nederlands, ook ik als stiefmoeder ben Nederlands. Hebben al sinds 1992 geen contact meer met hem (ik heb hem slechts een paar keer gezien) en weten dat hij sinds die tijd al in Duitsland woont, dit nav de opmerking dat hij wellicht weer in Nederland kan gaan wonen. Of de biologische moeder ook een schrijven heeft gehad van de bewuste Duitse gemeente weten we niet, zoals wel vaker na een scheiding van 27 jaar geleden is er geen contact.
Al zou het wel een logische zaak zijn, hoewel zij voor zover wij weten alleen van een AOW- tje leeft. Mijn man en ik hebben behalve AOW een klein pensioen en zal er bij ons dus nèt iets meer te halen zijn.

Ook zullen wij de "echtheid" van het bewuste schrijven controleren; goede tip!

--@eleven--- Heel hartelijk bedankt voor de link "Treffpunkteltern". De inhoud daarvan is wat de relevante zaken aangaat heel goed vergelijkbaar met onze situatie en heeft me enigszins gerustgesteld! Maar zoals u al aangaf het is een complexe zaak, je weet het maar nooit. De gemeente spreekt over "Unterhaltsverortnung- EU-UnthVo". Mijn echtgenoot heeft vanmiddag een kort informatief gesprek gehad met een advocaat van een Duits/Nederlandse praktijk. Wij zien nu ook geen andere mogelijkheid meer, het schijnt allemaal maar te kunnen ..... Ook zij sprak over reeds bestaande jurisprudentie over dit onderwerp, wilde zich uiteraard graag over de zaak buigen...........€250.-- per uur............
We hebben nog een paar dagen voordat hier daadwerkelijk een deurwaarder aan de deur komt............. :( we beraden ons............. er is weinig keus...........

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door ruud_a »

alberthe schreef:Dank aan allen die vandaag reageerden!

Even voor de volledigheid; ouders zijn Nederlands, ook ik als stiefmoeder ben Nederlands. Hebben al sinds 1992 geen contact meer met hem (ik heb hem slechts een paar keer gezien) en weten dat hij sinds die tijd al in Duitsland woont, dit nav de opmerking dat hij wellicht weer in Nederland kan gaan wonen. Of de biologische moeder ook een schrijven heeft gehad van de bewuste Duitse gemeente weten we niet, zoals wel vaker na een scheiding van 27 jaar geleden is er geen contact.
Al zou het wel een logische zaak zijn, hoewel zij voor zover wij weten alleen van een AOW- tje leeft. Mijn man en ik hebben behalve AOW een klein pensioen en zal er bij ons dus nèt iets meer te halen zijn.

Ook zullen wij de "echtheid" van het bewuste schrijven controleren; goede tip!

--@eleven--- Heel hartelijk bedankt voor de link "Treffpunkteltern". De inhoud daarvan is wat de relevante zaken aangaat heel goed vergelijkbaar met onze situatie en heeft me enigszins gerustgesteld! Maar zoals u al aangaf het is een complexe zaak, je weet het maar nooit. De gemeente spreekt over "Unterhaltsverortnung- EU-UnthVo". Mijn echtgenoot heeft vanmiddag een kort informatief gesprek gehad met een advocaat van een Duits/Nederlandse praktijk. Wij zien nu ook geen andere mogelijkheid meer, het schijnt allemaal maar te kunnen ..... Ook zij sprak over reeds bestaande jurisprudentie over dit onderwerp, wilde zich uiteraard graag over de zaak buigen...........€250.-- per uur............
We hebben nog een paar dagen voordat hier daadwerkelijk een deurwaarder aan de deur komt............. :( we beraden ons............. er is weinig keus...........
ik denk niet, dat er al een deurwaarder komt.
als zij geld willen krijgen zullen ze toch eerst moeten weten of ze wel ergens recht op hebben en zo ja op hoeveel.
ze zullen dus eerst een procedure in het werk moeten stellen om uw gegevens te krijgen.
en dan is het ook nog de vraag wat er gebeurt, als u onjuiste antwoorden zou verstrekken, per slot van rekening woont u in nederland en niet in duitsland.
zolang u niet op vakantie naar duitsland gaat, kunnen ze u weinig maken lijkt mij.
u mag trouwens verwachten dat de hele correspondentie in het nederlands verloopt, want u bent niet verplicht om duits te kunnen begrijpen.
u hoeft ook niet op de hoogte te zijn van duitse wetgeving, dus u kunt ze het hemd van het lijf vragen (in het nederlands, liefst onduidelijk in krakkemikkige zinnen met de hand geschreven, zodat eventuele vertalers of vertaalprogramma's er weinig van snappen)
dan moeten ze in ieder geval wat doen voor de centen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat een bizar verhaal; ik lees het nu pas. Sterkte en laat u niet op de kast jagen. Inderdaad erg oppassen met identiteitsfraude. Criminelen gebruiken allerlei listige trucs om onder andere burgerservicenummers, geboortedata etc. te ontfutselen.

Dat argument van "Europese wetgeving" is waarschijnlijk kolder.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door crazyme »

Bob Schurkjens schreef:Wat een bizar verhaal; ik lees het nu pas. Sterkte en laat u niet op de kast jagen. Inderdaad erg oppassen met identiteitsfraude. Criminelen gebruiken allerlei listige trucs om onder andere burgerservicenummers, geboortedata etc. te ontfutselen.

Dat argument van "Europese wetgeving" is waarschijnlijk kolder.
Dan was het ook van toepassing in nederland en was dit zeker in de media terecht gekomen.

Lijkt mij een hoax

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

crazyme schreef:
Bob Schurkjens schreef:Wat een bizar verhaal; ik lees het nu pas. Sterkte en laat u niet op de kast jagen. Inderdaad erg oppassen met identiteitsfraude. Criminelen gebruiken allerlei listige trucs om onder andere burgerservicenummers, geboortedata etc. te ontfutselen.

Dat argument van "Europese wetgeving" is waarschijnlijk kolder.
Dan was het ook van toepassing in nederland en was dit zeker in de media terecht gekomen.

Lijkt mij een hoax

Ik had het eerder al geschreven, dat de Duitse wet ouders en of kinderen laat mee betalen aan kosten die ontstaan, als iemand bijstand wil hebben.
Deze wet ben ik hier in Nederland nog niet tegen gekomen, hier krijg iedereen bijstand.
Wat de Europese wetgeving betreft, heb ik ook een vraagteken gezet en gevraagd, welke wet dit moet zijn.
@Alberthe

Hebben jullie ook contact gezocht met de desbetreffend gemeente of deze brief ook afkomstig is van hun?

Gesloten