LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mh73

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb net uitgebreid zitten googelen en ik kan er helemaal niets over vinden. Als Duitse gemeenten dit zouden kunnen en mogen doen, zouden er vast meer Nederlandse ouders zijn die hiermee te maken hebben en dan zou er vast wel iets op het internet over te vinden zijn. Ik zou dan ook in de eerste plaats kijken of het wel zuivere koffie is en sluit me bij eleven aan: hebben jullie al nagevraagd bij de gemeente of dit klopt?

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door Bloempie »

Misschien heeft de zoon de brief zelf in elkaar geflanscht....

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door vroem »

voor een (internationale) deurwaardersactie zal er eerst een uitspraak van een rechtbank moeten zijn, oftewel zou u gedaagd moeten zijn geweest.. Dat daar in dit korte tijdsbestek mee gedreigd wordt zet alleen maar meer vraagtekens bij de legitimiteit.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

vroem schreef:voor een (internationale) deurwaardersactie zal er eerst een uitspraak van een rechtbank moeten zijn, oftewel zou u gedaagd moeten zijn geweest.. Dat daar in dit korte tijdsbestek mee gedreigd wordt zet alleen maar meer vraagtekens bij de legitimiteit.
16again heeft de deurwaarder in het spel gebracht.
In de Op staat er niets van, dat de deurwaarder komt.
Er is alleen gedreigd met juridische stappen, niet meer en niet minder.
Wat zou een deurwaarder moeten doen, de gegevens waar naar gevraagd wordt opeisen?

Juridische stappen zijn een dagvaarding via de rechtbank.

Maar zolang niet bekend is, of TS contact met de desbetreffende gemeente gezocht heeft, is het gewoon gissen.

@mh73

Als je goed had gegoogeld vind je dit, dus het is zeker een Europese recht.
Seit 2011 findet die europäische Unterhaltsverordnung (EuUntHVO) in allen Mitgliedstaaten der Europäischen Union Anwendung. Ebenso gilt seitdem das Haager Protokoll von 2007 über das auf Unterhaltspflichten anzuwendende Recht.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door ruud_a »

eleven schreef:
vroem schreef:voor een (internationale) deurwaardersactie zal er eerst een uitspraak van een rechtbank moeten zijn, oftewel zou u gedaagd moeten zijn geweest.. Dat daar in dit korte tijdsbestek mee gedreigd wordt zet alleen maar meer vraagtekens bij de legitimiteit.
16again heeft de deurwaarder in het spel gebracht.
In de Op staat er niets van, dat de deurwaarder komt.
Er is alleen gedreigd met juridische stappen, niet meer en niet minder.
Wat zou een deurwaarder moeten doen, de gegevens waar naar gevraagd wordt opeisen?

Juridische stappen zijn een dagvaarding via de rechtbank.

Maar zolang niet bekend is, of TS contact met de desbetreffende gemeente gezocht heeft, is het gewoon gissen.

@mh73

Als je goed had gegoogeld vind je dit, dus het is zeker een Europese recht.
Seit 2011 findet die europäische Unterhaltsverordnung (EuUntHVO) in allen Mitgliedstaaten der Europäischen Union Anwendung. Ebenso gilt seitdem das Haager Protokoll von 2007 über das auf Unterhaltspflichten anzuwendende Recht.
het hangt er maar vanaf wat er hier met onderhoudsplicht wordt bedoeld.
dit kan ook over minderjarigen gaan.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

eleven schreef:16again heeft de deurwaarder in het spel gebracht.
In de Op staat er niets van, dat de deurwaarder komt.
Er is alleen gedreigd met juridische stappen.....
De dagvaarding om voor de rechtbank te verschijnen wordt uitgebracht door de gerechtsdeurwaarder.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

ruud_a schreef:
eleven schreef:
vroem schreef:voor een (internationale) deurwaardersactie zal er eerst een uitspraak van een rechtbank moeten zijn, oftewel zou u gedaagd moeten zijn geweest.. Dat daar in dit korte tijdsbestek mee gedreigd wordt zet alleen maar meer vraagtekens bij de legitimiteit.
16again heeft de deurwaarder in het spel gebracht.
In de Op staat er niets van, dat de deurwaarder komt.
Er is alleen gedreigd met juridische stappen, niet meer en niet minder.
Wat zou een deurwaarder moeten doen, de gegevens waar naar gevraagd wordt opeisen?

Juridische stappen zijn een dagvaarding via de rechtbank.

Maar zolang niet bekend is, of TS contact met de desbetreffende gemeente gezocht heeft, is het gewoon gissen.

@mh73

Als je goed had gegoogeld vind je dit, dus het is zeker een Europese recht.
Seit 2011 findet die europäische Unterhaltsverordnung (EuUntHVO) in allen Mitgliedstaaten der Europäischen Union Anwendung. Ebenso gilt seitdem das Haager Protokoll von 2007 über das auf Unterhaltspflichten anzuwendende Recht.
het hangt er maar vanaf wat er hier met onderhoudsplicht wordt bedoeld.
dit kan ook over minderjarigen gaan.

Gewoon onder EuUntHVO googelen, dan weet je wat het inhoud.

@again
Er wordt over juridische stappen gesproken, wat dit inhoud weten we niet.


eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »


Er is hier sprake van een zoon van 45 jaar die bijstand wil aanvragen en niet om de onderhoudsplichten van een kind.

Zoals gezegd, Google op het juiste onderwerp.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

vogels schreef:
eleven schreef:Zoals gezegd, Google op het juiste onderwerp.
Als jij het dan zo goed weet, zet hier dan even een link neer!
Een gedeelte had ik al gepost, gewoon teruglezen, dan weet je het.

Trouwens heb ik het begin al verschillende links geplaatst, dat deze wet werkelijk in Duitsland bestaat.

Maar hier is dan de gewenste link, waar TS over het Europese recht had.

http://www.rosepartner.de/rechtsanwalt- ... eltin.html

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door ruud_a »

eleven schreef:
vogels schreef:
eleven schreef:Zoals gezegd, Google op het juiste onderwerp.
Als jij het dan zo goed weet, zet hier dan even een link neer!
Een gedeelte had ik al gepost, gewoon teruglezen, dan weet je het.

Trouwens heb ik het begin al verschillende links geplaatst, dat deze wet werkelijk in Duitsland bestaat.

Maar hier is dan de gewenste link, waar TS over het Europese recht had.

http://www.rosepartner.de/rechtsanwalt- ... eltin.html
wij zijn niet allemaal even goed in het duits.
lezen kan ik het wel, maar trefwoorden voor goochel bedenken is wat lastiger.
in het nederlands had ik al gezocht, maar niets gevonden.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door ruud_a »

de website waarnaar de link verwijst, zegt overigens niets over de plicht om iemand van 45 jaar te onderhouden.
er staat wel een verwijzing naar het haagse protokol van 2007.
dat is echter een volstrekt onleesbaar stuk wettekst.

hier nog iets met een franse en engelse tekst
dit laat zich niet uit over de onderhoudsplicht zelf lijkt het.


https://verdragenbank.overheid.nl/nl/Ve ... ations.pdf

en twee bijbehorende links.
https://verdragenbank.overheid.nl/nl/Ve ... upport.pdf

https://verdragenbank.overheid.nl/nl/Ve ... ent%29.pdf

dat wordt wel erg technisch vrees ik.
de laatste link lijkt zich echter tot minderjarigen te beperken.
ik denk dat de beste weg is duitsland maar te laten aangeven op basis van welke artikelen zij meent recht te hebben op geld.
wie eist bewijst was toch de uitspraak?

mh73

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb niet gegoogeld op een Duitse tekst, maar met Nederlandse zoekwoorden, omdat ik ervan uitga dat daar wel degelijk wat over te vinden zou zijn, als daadwerkelijk meer Nederlandse ouders een dergelijke brief vanuit Duitsland hadden ontvangen. Aangezien ik hier dus helemaal niets over gevonden heb, heb ik dus mijn twijfels over de brief.

stofzuigertje

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Leuke maatregel voor zover ik het Duits begreep.

Rijke ouders kunnen bijbetalen bij aanvraag uitkering en als je een laag inkomen hebt betaal je niets!

Ze vragen inkomen en/of vermogen en als je dat niet hebt betaal je niets.
Alleen is het lastiger te controleren en zelfs rijke mensen kunnen vervalste bewijzen geven omdat de Duitse overheid geen toegang tot onze belastingdienst heeft.

Dus opgave sturen en bij laag inkomen betaal je niets.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

eleven schreef:

Er is hier sprake van een zoon van 45 jaar die bijstand wil aanvragen en niet om de onderhoudsplichten van een kind.
Zoals gezegd, Google op het juiste onderwerp.
Googlen op EuUntHVO geeft uiteraard alleen duitse teksten, een van de eerste links:
http://www.jurablogs.com/2009/01/30/euunthvo
Eerste regel daar:
Am 30.01.2009 tritt die Verordnung (EG) Nr. 4/2009 über die Zuständigkeit.....
Op mijn link:
http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 024_nl.htm
Valt onderaan te lezen:
Besluit: Verordening (EG) nr. 4/2009
Datum van inwerkingtreding 30.1.2009
Lijkt er dus sterk op dat dit gewoon hetzelfde verhaal is, alleen in een andere taal.

Ik neem aan dat EU wetten ook in Nederlands zijn in te zien, duitstalige links lijken daarmee overbodig

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

Wat een gekissebis over links.

Als er niets in het straatje past, dan is het niet waar.
Maakt niets uit, als TS werkelijk van een gemeente is aangeschreven, dan heeft dit waarheidsgehalte, of het hier in Nederland zo is of niet, maakt de Duitse wet niets uit.
TS heeft al aangegeven, een advocaat in de arm genomen te hebben, die de eis al als serieus opgemerkt heeft.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

eleven schreef:..of het hier in Nederland zo is of niet, maakt de Duitse wet niets uit.
Volgens mij vindt eventuele rechtszaak plaats in Nederland, onder Nederlands en EU recht.
Duitse wet is dan niet relevant.

Ik ga er van uit dat TS niet zonder slag of stoot eisen van gemeente wil inwilligen, alvorens advocaat in de arm te nemen zou ik gewoon eerst de dagvaarding afwachten.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:
eleven schreef:..of het hier in Nederland zo is of niet, maakt de Duitse wet niets uit.
Volgens mij vindt eventuele rechtszaak plaats in Nederland, onder Nederlands en EU recht.
Duitse wet is dan niet relevant.


Ik ga er van uit dat TS niet zonder slag of stoot eisen van gemeente wil inwilligen, alvorens advocaat in de arm te nemen zou ik gewoon eerst de dagvaarding afwachten.
De rechtszaak wordt daar gehouden, waar de klager zit, en dat is in Duitsland.
Zoals al van de "gemeente" opgemerkt is, is het volgens Europese recht.

Lees het bericht nog eens van TS.
alberthe schreef: De gemeente spreekt over "Unterhaltsverortnung- EU-UnthVo". Mijn echtgenoot heeft vanmiddag een kort informatief gesprek gehad met een advocaat van een Duits/Nederlandse praktijk. Wij zien nu ook geen andere mogelijkheid meer, het schijnt allemaal maar te kunnen ..... Ook zij sprak over reeds bestaande jurisprudentie over dit onderwerp, wilde zich uiteraard graag over de zaak buigen

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door 16again »

eleven schreef: De rechtszaak wordt daar gehouden, waar de klager zit, en dat is in Duitsland.
Onderbouwing??

Volgens mij is de hoofdregel uit: http://europa.eu/legislation_summaries ... 024_nl.htm
Op het gebied van onderhoudsverplichtingen ligt de rechterlijke bevoegdheid bij:
•het gerecht van de plaats waar de verweerder of de onderhoudsgerechtigde zijn/haar gewone verblijfplaats heeft;

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onderhoudsplicht voor volwassen zoon?

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:
eleven schreef: De rechtszaak wordt daar gehouden, waar de klager zit, en dat is in Duitsland.
Onderbouwing??

Volgens mij is de hoofdregel uit: http://europa.eu/legislation_summaries ... 024_nl.htm
Op het gebied van onderhoudsverplichtingen ligt de rechterlijke bevoegdheid bij:
•het gerecht van de plaats waar de verweerder of de onderhoudsgerechtigde zijn/haar gewone verblijfplaats heeft;

Ben het met je eens, want de zoon is de persoon die onderhoud (bijstand) heeft aangevraagd.
Maar ik heb alleen de inbreng gedaan, dat het wel degelijk kan, dat TS onderhoudsbetalingen moet doen, ook is de zoon 45 jaar.
Het wil niet zeggen, dat TS ook daadwerkelijk moet betalen, want daarvoor is de info nodig, wat hij/zij te besteden heeft.

Gesloten