LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] autoradio kenwood kdc-bt34u

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
ehwvanzaanburg

autoradio kenwood kdc-bt34u

Ongelezen bericht door ehwvanzaanburg »

Hallo
Ik heb 13-06-2014 een autoradio van Kenwood gekocht bij bol .com alles netjes betaald en ook goed binnen gekomen maar nu nog geen 5 weken later doet de radio niets meer hij was oververhit nu heb ik bol.com gebeld wat nu, ja stuur hem maar op dan wordt hij gerepareerd en ben ik hem 5 weken kwijt nu heb ik zoiets de Europese richtlijn en wetten zijn er ook nog.
Daar staat duidelijk mocht een apparaat binnen 6 maanden kapot gaan de verkoper mij een nieuwe moet aanbieden vanwege dat als de radio al binnen die tijd kapot gaat er al een fout al vanaf de fabriek in zat. Nu doet Bol.Com daar heel erg moeilijk over ik moest hem maar opsturen en dan wordt hij gerepareerd maar ik ben het er niet mee eens dat als een radio al na 5 weken kapot gaat er al aan gerepareerd gaat worden dan was er dus al een Fabrieks fout wat kan ik nog meer doen heb ook al met Kenwood Nederland gebeld maar die doen ook al zo moeilijk.
Wat kan ik nog meer doen wie kan mij helpen

dhc

Re: autoradio kenwood kdc-bt34u

Ongelezen bericht door dhc »

Wat kan ik nog meer doen wie kan mij helpen
Ten eerste: Er is GEEN Europese Richtlijn die zegt dat je een nieuwe dient te krijgen...
Ten tweede: Men mag je radio gewoon repareren.
Ten derde: Hoe weet jij dat oververhitting de schuld is?
Ten vierde: Kenwood heeft niets met jou te maken, je doet zaken met bol.com.

ehwvanzaanburg

Ongelezen bericht door ehwvanzaanburg »

Hallo dhc
ik zelf zit in de politiek en heb het op internet nagezocht ten eerste is die wet er wel
men moet als de radio niet ouder is als 6 maanden ziehieronder de tekst van de Europese WET

• Elk gebrek aan overeenstemming vastgesteld binnen 6 maanden vanaf de levering
van het goed wordt vermoed te hebben bestaan vanaf de levering van het goed. De
verkoper moet het tegendeel bewijzen als hij niet akkoord gaat.

Omdat hij bloedheet was de radio en onder het rijden stotterde hij al heb het frontje eraf gehaald en kon hem met de vinger niet aanpakken zo heet was hij de radio blijft op protect staan en is ook niet meer te bedienen hij is zelfs niet meer terug te zetten naar de fabrieksinstelling

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Er is helemaal geen wet,er is een Europese richtlijn en daar houdt Bol.com zich aan want die houdt zich aan de regels die de Nederlandse wet voorschrijven.
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/g ... -in-europa
Wat zijn mijn rechten en plichten?

Als u iets koopt, hebt u rechten en plichten. Is een product niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.

Het uitgangspunt is dat u recht hebt op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/o ... gdelijk-is

Als politicus had je al deze informatie dus zelf kunnen vinden bij consuwijzer.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

ehwvanzaanburg schreef: ik zelf zit in de politiek en heb het op internet nagezocht ten eerste is die wet er wel
men moet als de radio niet ouder is als 6 maanden ziehieronder de tekst van de Europese WET
Als onze eigen politici de wet al niet weten te interpreteren, waar moet het dan heen met de SP. Het is trouwens geen wet maar een Europese richtlijn.
ehwvanzaanburg schreef: • Elk gebrek aan overeenstemming vastgesteld binnen 6 maanden vanaf de levering
van het goed wordt vermoed te hebben bestaan vanaf de levering van het goed. De
verkoper moet het tegendeel bewijzen als hij niet akkoord gaat.
Men mag er inderdaad van uit gaan dat als een defect binnen 6 maand openbaart men er van uit mag gaan dat het defect bij levering aanwezig was. Maar hier staat nergens, maar dan ook nergens dat een dergelijk goed direct vervangen moet worden voor een nieuwe. Maar ik zie graag een bron waar iets anders staat.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

ehwvanzaanburg schreef:Hallo dhc
ik zelf zit in de politiek
Oké, even lachen: hahahahahahahahahahahahahaha...!

Vraag even aan je partijleider of je op cursus "fatsoenlijk, leesbaar Nederlands schrijven" mag.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als u herstel niet wenst dan kunt u, het liefst schriftelijk, aangeven dat u vervanging eist. Dit recht heeft u op grond van art. 7:21 lid 4 BW. En dan is het afwachten wat Bol.com aangeven. Afhankelijk van de argumenten kunt u de overeenkomst ontbinden of niet, als Bol.com dit weigert. Ik verwacht dat u hiervoor wel naar de rechter moet.

berndv

Je bedoelt:
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
Wat dus verwijst naar lid 1:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a aflevering van het ontbrekende;
b herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
Waar staat dat ts recht heeft op vervanging? Ik lees namelijk in lid 4 herstel OF vervanging, niet dat er in afwijking van lid 1 opeens vervanging geëist mag worden. Lid 1B spreekt toch echt over herstel. Pas in lid 1c wordt er over vervanging gesproken.

Het klopt wel dat ts het mag eisen, maar recht hebben? Voor de rechter inderdaad, want daar zal je terechtkomen als bol.com gewoon wil repareren, wat ook gewoon een recht is.

alfatrion

berndv schreef:Waar staat dat ts recht heeft op vervanging? Ik lees namelijk in lid 4 herstel OF vervanging, niet dat er in afwijking van lid 1 opeens vervanging geëist mag worden. Lid 1B spreekt toch echt over herstel. Pas in lid 1c wordt er over vervanging gesproken.
Voordat ik hier op antwoord... wat is volgens jou de bedoeling van lid 4? In welke zin wordt daarin afgeweken van lid 1?

berndv

alfatrion schreef:
berndv schreef:Waar staat dat ts recht heeft op vervanging? Ik lees namelijk in lid 4 herstel OF vervanging, niet dat er in afwijking van lid 1 opeens vervanging geëist mag worden. Lid 1B spreekt toch echt over herstel. Pas in lid 1c wordt er over vervanging gesproken.
Voordat ik hier op antwoord... wat is volgens jou de bedoeling van lid 4? In welke zin wordt daarin afgeweken van lid 1?
Ik laat het me graag uitleggen in gewone termen. Zoals ik je vaker heb aangegeven ben ik een amateur op dit gebied en er niet op uit om je persoonlijk aan te vallen en sta open voor feedback.

Als herstel of vervanging niet mogelijk is, bijvoorbeeld ivm kosten, bederfelijk goed, eigen schuld. Zoals ik ook zei, mag ts herstel weigeren, bol.com mag het verzoek tot vervanging net zo goed weigeren, wat ze nu, zonder argumenten, gedaan hebben. Dan ligt in dit geval de bal bij ts om verdere stappen te nemen.

Graag zou ik dan willen weten op basis van wat ts op grond van lid 4 vervanging mag eisen.

alfatrion

berndv schreef:Ik laat het me graag uitleggen in gewone termen. Zoals ik je vaker heb aangegeven ben ik een amateur op dit gebied en er niet op uit om je persoonlijk aan te vallen en sta open voor feedback.
Ik heb het niet zo opgevat.
berndv schreef:Graag zou ik dan willen weten op basis van wat ts op grond van lid 4 vervanging mag eisen.
Lid 1 geeft de koper bepaalde rechten en verbind daar bepaalde voorwaarden aan. Als de verkoper het product redelijkerwijs kan herstellen dan kan de koper herstel eisen. En als de afwijking significant is en het product niet teniet of achteruit is gedaan door toedoen van de koper, dan heeft de koper kan de vervanging eisen. Wanneer beiden opgaan, dan kan de koper beide eisen, dat wil zeggen, dan kan de koper kiezen.

Lid 3 geeft de verkoper de verplichting om de eis van de koper uit te voeren. Een verplichting van de ene partij is een recht voor de andere partij; waar staat eisen kun je ook lezen heeft het recht op.

Lid 4 veranderd de voorwaarden. De hoofdregel is nu dat de koper herstel of vervanging kan eisen. De uitzonderingen zijn a) is een van beide niet mogelijk is of b) als een van beiden niet verlangt kan worden van de verkoper. Het maakt niet langer uit of de afwijking groot of klein is en ook maakt het niet uit of het product door toedoen van de koper achteruit is gegaan. Als herstel en vervanging mogelijk zijn en beide van de verkoper verlangt kunnen worden dan kan de koper dus herstel of vervanging eisen. Het woord of impliceert een keuze, een keuze die de koper kan maken. Dit artikel is ingevoerd mede naar aanleiding van de volgende analyse. Hierin geeft de wetgever aan dat de consument een keuze moet hebben tussen herstel of vervanging indien a en b zich niet voordoen.
Parlementaire geschiedenis, 27809, nr. 3 schreef:Artikel 3 lid 3 bepaalt dat de consument in eerste instantie recht heeft om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen, behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Indien dit laatste zich niet voordoet heeft de consument de keuze tussen herstel of vervanging. Ook artikel 21 lid 1 BW kent de koper bij non-conformiteit deze rechten toe. Daarnaast kan de koper aflevering van het ontbrekende vorderen. Dit heeft alleen betrekking op de situatie dat te weinig is afgeleverd. Ingevolge artikel 21 lid 2 BW wordt de keuzemogelijkheid die de koper bij een consumentenkoop van een voor vervanging vatbare zaak heeft ingeperkt in die zin dat de verkoper, indien herstel of vervanging wordt gevorderd, de bevoegdheid heeft tussen vervanging of teruggave van de koopprijs te kiezen. Deze aan de verkoper toekomende bevoegdheid verdraagt zich niet met de richtlijn, die, indien aan de voorwaarden daarvoor is voldaan, de consument immers de keuze geeft om te kiezen tussen herstel of vervanging. Dit betekent dat dit lid dient te worden geschrapt. bron

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

alfatrion schreef:Als u herstel niet wenst dan kunt u, het liefst schriftelijk, aangeven dat u vervanging eist. Dit recht heeft u op grond van art. 7:21 lid 4 BW. En dan is het afwachten wat Bol.com aangeven. Afhankelijk van de argumenten kunt u de overeenkomst ontbinden of niet, als Bol.com dit weigert. Ik verwacht dat u hiervoor wel naar de rechter moet.
Gaan we weer met de grote woorden.
Consuwijzer geeft precies aan wat er kan en niet kan in normaal nederlands en daar staat dat Bol het recht heeft om het product te repareren.
Maar goed,jij geeft meneer de politicus precies wat hij wil horen,dus zal je wel zijn favoriet worden.

Moedt

Ongelezen bericht door Moedt »

ehwvanzaanburg schreef: ik zelf zit in de politiek

Wat heeft dat met het onderwerp te maken?

on-topic, Misschien heb je die radio wel verkeerd aangesloten waardoor hij zo heet is geworden.
Als je zo slim bent dan zou je weten dat de verkoper de gelegenheid moet hebben om de oorzaak van het mankement te achterhalen en eventueel te repareren.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Moedt schreef:Misschien heb je die radio wel verkeerd aangesloten waardoor hij zo heet is geworden.
Als je zo slim bent dan zou je weten dat de verkoper de gelegenheid moet hebben om de oorzaak van het mankement te achterhalen en eventueel te repareren.
Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedachte. De vraag is in eerste instantie of het euvel wel onder de garantie valt. Dat wil Bol.com natuurlijk graag onderzoeken. Oververhitting kan makkelijk veroorzaakt worden door verkeerd aansluiten of andere problemen met de aansluiting die niets met het toestel te maken hebben. Het zou zelfs zomaar kunnen dat Bol.com daarom voor de reparatie geld in rekening brengt, omdat het niet onder de garantie valt.

Fijn toch, iemand in de politiek die én de regels niet kent, geen fatsoenlijk Nederlands kan schrijven en ook nog eens de zaak maar van één kant bekijkt. Waar moet het heen met dit land?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

gilas schreef:Er is helemaal geen wet,er is een Europese richtlijn en daar houdt Bol.com zich aan want die houdt zich aan de regels die de Nederlandse wet voorschrijven.

Als politicus had je al deze informatie dus zelf kunnen vinden bij consuwijzer.
De Europese richtlijn is wel in de Nederlandse wet geintegreerd. Maar dit is niet zo relevant aangezien onze wet veel betere bescherming biedt dan de europese.

In beginsel heb je als consument bij een ondeugdelijk product ZELF de keuze voor vervanging of reparatie. Je kunt vervanging niet vorderen als de kosten van vervanging in geen verhouding staan tot reparatie.
Als bijvoorbeeld je accu stuk is waardoor je auto het niet doet, is het onredelijk om een nieuwe auto te vorderen. Simpele accu is namelijk een paar tientjes.

Ik kan me niet voorstellen dat een gefrituurde autoradio te repareren valt tegen kosten die aanmerkelijk lager zijn dan de inkoopprijs van een nieuw exemplaar. Bovendien is de verkoper verplicht om zonder ernstige overlast voor de koper zijn verplichting na te komen. 5-6 weken kijken naar een open gat in het dashbord terwijl je hebt betaald om naar een lekker muziekje te luisteren vind ik ernstige overlast.

Al met al lijkt het in dit geval zeer redelijk om vervanging te eisen.

olaf79

Moedt schreef:
ehwvanzaanburg schreef: ik zelf zit in de politiek
on-topic, Misschien heb je die radio wel verkeerd aangesloten waardoor hij zo heet is geworden.
Jammer dat je zo reageert. De wet heeft het nergens over jouw stelling dat de verkoper de gelegenheid moet hebben de oorzaak te achterhalen. Dus vertel mij in welk artikel dit staat.

olaf79

snuffel1 schreef:@Olaf, TS heeft de autoradio bij Bol.com gekocht dus zelf ingebouwd in zijn auto. bol.com is verantwoordelijk voor het geleverde en die werkte naar behoren, voor inbouw is TS verantwoordelijk en blijkbaar is dat niet helemaal goed gegaan want oververhitting door TS zelf als oorzaak gesteld is niet product eigen. Bol.com en Kenwood willen vaststellen dat het geen montagefout is voordat ze tot reparatie danwel vervanging overgaan. Heeft niets met richtlijnen en wet te maken maar met onderzoek naar eventuele garantie. Om zaken uit te sluiten moet de radio terug naar Bol.com die Kenwood in de gelegenheid stelt om de definitieve oorzaak vast te stellen.
Snuffel. Je gaat uit van aannames die je niet weet of kunt waarmaken.
De radio kan zijn ingebouwd door een garage. Of TS is zelf expert.

De wet stelt dat als een defect zich binnen 6 maanden na aanschaf openbaart er vanuit gegaan moet worden dat dit defect al aanwezig was bij de levering. De VERKOPER moet het tegendeel bewijzen. Omdat wij het zeggen is geen bewijs.
Bol.com heeft de verkeerde procedure gevolgd. Zij had de claim op garantie moeten afwijzen als overtuigd was dat het de schuld is van TS. Vervolgens had ze in overleg met koper een onafhankelijk expert moeten laten beoordelen of het aannemelijk is dat de oververhitting door TS zelf is veroorzaakt of tenminste bol.com dat niet kan worden aangerekend.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik sluit me bij snuffel1 aan. Als de schade komt door verkeerd inbouwen, en dat zou door een bedrijf zijn gedaan dan kan TS bij dat bedrijf de geleden schade verhalen. Maar niet bij Bol.com.

Gesloten