| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schenkingen
Schenkingen
Hallo. Ik ben sinds vandaag nieuw op dit panel/forum en weet niet waar ik het beste terecht kan met mijn "probleem". Situatie is als volgt: in mijn schoonfamilie hebben bepaalde personen grote schenkingen gekregen van mijn schoonmoeder. Andere familieleden kregen niets of slechts heel weinig. Omdat mijn schoonmoeder dementerend is zijn haar financiën (dus ook die schenkingen) door één van haar kinderen geregeld nadat mijn schoonvader is overleden. Mijn schoonmoeder denkt dat al haar kinderen en kleinkinderen een zelfde bedrag aan schenkingen hebben gekregen, maar dat is dus niet het geval. Degene die haar financiën regelt heeft naar eigen inzicht aan bepaalde familieleden wel of geen bedrag aan schenkingen overgemaakt. Nu is mijn vraag: kunnen de familieleden (kinderen en kleinkinderen) die geen of slechts weinig schenkingsgeld hebben gekregen dit aanvechten nadat mijn schoonmoeder is overleden?
Re: Schenkingen
Het lijkt me een verschrikkelijk welles-nietes verhaal, helemaal als je schoonmoeder straks is overleden. Dit kan je volgens mij het beste nu meteen aankaarten, en werk van maken. Als je schoonmoeder wilsonbekwaam is verklaard, en één van haar kinderen tot bewindvoerder is verklaard door de kantonrechter, zou je via juridische weg daar iets aan kunnen doen? Als deze persoon echter bij goedbedoelde consensus die taken heeft overgenomen in de familie, zonder dat dit allemaal officieel geregeld is, lijkt het me een stuk complexer. Tip, probeer een telefoontje naar het juridisch loket, een eerste telefonisch consult is gratis, en als je van te voren je vragen even op papier zet, kan je daarmee een flink eind op het goede spoor komen.Madelon12 schreef:Hallo. Ik ben sinds vandaag nieuw op dit panel/forum en weet niet waar ik het beste terecht kan met mijn "probleem". Situatie is als volgt: in mijn schoonfamilie hebben bepaalde personen grote schenkingen gekregen van mijn schoonmoeder. Andere familieleden kregen niets of slechts heel weinig. Omdat mijn schoonmoeder dementerend is zijn haar financiën (dus ook die schenkingen) door één van haar kinderen geregeld nadat mijn schoonvader is overleden. Mijn schoonmoeder denkt dat al haar kinderen en kleinkinderen een zelfde bedrag aan schenkingen hebben gekregen, maar dat is dus niet het geval. Degene die haar financiën regelt heeft naar eigen inzicht aan bepaalde familieleden wel of geen bedrag aan schenkingen overgemaakt. Nu is mijn vraag: kunnen de familieleden (kinderen en kleinkinderen) die geen of slechts weinig schenkingsgeld hebben gekregen dit aanvechten nadat mijn schoonmoeder is overleden?
Maar los daarvan, het komt wel vaker voor dat het ene kind meer in de gratie is als het andere, en dus meer geld krijgt bij leven van de gever. Iedereen kan bij leven willekeurig geld geven aan iemand anders natuurlijk. Je zal dus sowieso moeten kunnen bewijzen dat dit niet zo bedoelt is door je schoonmoeder.
Sterkte met alles.
Verstandiger is om dit bij leven al op te lossen. Laat via de kantonrechter een bewindvoerder aanstellen.
Als schoonmoeder overleden is, kun je niets meer doen. Schenkingen hoeven sinds 2003 niet meer ingebracht te worden in een nalatenschap; oftewel: schenking zijn geen voorschot meer op de erfenis. Daardoor kun je bepaalde kinderen bevoordelen boven anderen.
Als schoonmoeder overleden is, kun je niets meer doen. Schenkingen hoeven sinds 2003 niet meer ingebracht te worden in een nalatenschap; oftewel: schenking zijn geen voorschot meer op de erfenis. Daardoor kun je bepaalde kinderen bevoordelen boven anderen.
@marchel75marcel75 schreef:Verstandiger is om dit bij leven al op te lossen. Laat via de kantonrechter een bewindvoerder aanstellen.
Schenkingen binnen een half jaar voor overlijden, vallen deze nog wel in de erfenis?
Jantje7,
Alleen voor de heffing van erfbelasting. Dat geldt dus niet tussen de erfgenamen.
Alleen voor de heffing van erfbelasting. Dat geldt dus niet tussen de erfgenamen.