LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door sjohie »

gilas schreef:
GJvdZ schreef:Dat laatste is inderdaad verbazingwekkend. Keuze is leuk, maar hoeveel verschillende soorten mais moet je hebben om uit te kunnen kiezen? Zo verbaas ik me ook steeds over de grote hoeveelheid verschillende soorten ananas in blik. Delmonte, AH, AH Basic/ES en dan nog verschillende varianten (schijven, stukjes, grote blikken, kleine blikken). Het is zo'n beetje een half schap vol, alleen met ananas. Lijkt me ook een aardige kandidaat om eens te gaan saneren.
Verschil met Ananas en Mais is,is dat Ananas best wel veel wordt gebruikt,dus het loont om de al die producten te hebben.
Mais wordt verhoudingsgewijs gewoon minder verbruikt en is een product wat ook door veel minder mensen lekker gevonden wordt,dus het heeft weinig zin om daar een heel vak vol van te hebben.
Daarnaast zijn Delmonte en Dole in een concurrentiestrijd op leven en dood verwikkeld, en kan het best zo zijn dat AH ze heeft uitgespeeld tegen elkaar, en ze dus beiden leuk betalen voor de schapruimte. :wink:

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door mika21 »

mika21 schreef:En misschien is er niet genoeg vraag naar een bepaald product.
Met voldoende vraag bedoelde ik: voldoende vraag naar mais van het basic assortiment.

Morvan
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014 23:44

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Morvan »

Spottery schreef:Een tijdje geleden was er veel heisa over dat Albert Heijn ht merk "Euroshopper" zou overnemen. Euroshopper is n merk dat betaalbaar is voor mensen die ht financieel niet ruim hebben.
Niemand wilde dat Albert Heijn dit merk zou overnemen, men was bang dat zij dan de prijzen zouden verhogen van de producten van ht merk Euroshopper.
Albert Heijn heeft belooft dat zij dat niet zouden doen, zij hebben de naam "Euroshopper" veranderd naar "AH Basic"

Nu een paar weken geleden deed ik mn weekelijkse boodschappen bij de Albert Heijn. Ik wilde n blikje maïs halen van ht voorheen merk Euroshopper nu AH Basic, kost 64 cent.. En in ene viel mij op dat deze er niet meer lagen en nu lagen er blikjes maïs van ht Albert Heijn eigen merk en die kosten 1,14 cent?!! Dat is een verschil van 0,50 euro cent!!
Ik vroeg aan n medewerkster waar ht AH basic merk was en zij ging bellen. Zij kwam met ht nieuws dat Albert Heijn de maïs van ht merk AH basic landelijk uit de schappen haalt. Zij vond dit ook zo verbazend en heeft deze klacht neergelegd bij de volgende managersoverleg...
Je hebt het nu alleen even over mais, maar op één artikel na heeft Albert Heijn bij de omschakeling alle prijzen verhoogt. sterker nog bij de diepvries friet stond, de nieuwe verhoogde prijs van basic, terwijl er nog gewoon Euro Shopper friet in lag. Filiaalmanager op grove fouten gewezen, maar ook over de prijsverhogingen, waar op hij zei, daar rigureus tegen te zijn, om op deze wijze prijzen op te drijven. Eerste voorbeeld, de mosterd, hij kijk in de computer, scheelt maar 4 cent, neem hem mee naar de schap pak een potje mosterd, loop vervolgens naar de uitverkoop of tewel dumpbakken, pak daar de oude mosterd pot uit, oke 4 cent verschil, maar ook even uit mijn hoofd 40% minder inhoud!!!???? En zo zijn er zo veel dingen, heb de bonnen van voor de verandering van het Appie "huismerk". behoorlijk stevige verschillen, maar dan wel omhoog.
Destijds van de gulden naar de euro, idem dito. Ik heb hier dozen vol bonnen, Gulden vs Euro, extreme prijsverhogingen en nu de prijsopdrijving, bij verandering van "huismerk". De filialen worden verbouwd, handscanner ingevoerd en noem maar op. Wie denkt iedereen, dat gaat betalen?? De aandelhouders, Appie, ................. echt niet, dat betalen wij de afnemers.
Ben destijds door de Euroshopper producten weggegaan bij de Aldi, daar veel Euroshopper producten goed en goedkoper waren. Ik loop tegenwoordig weer opvallend bij de Aldi.
IK heb in testpoanels gezeten, verder ook veel onderzoek gedaan naar klantengedrag en weet je, dat neem je mee naar huis en gaat het zelf ook doen ;o).
Moet nog wel één ding kwijt, bij Appie zijn ze wel altijd behulpzaam, vriendelijk, goede service, attent enz., maar ook bij de Aldi zijn ze dat aan het invoeren. Ben benieuwd hoe dit weer afloopt??
Onthoud wel één ding, alle verbouwingen verbeteringen enz. betale wel de consumenten!!!
En nu allemaal snaveltjes toe en welterusten GRIJNS

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door dhc »

IK heb in testpoanels gezeten, verder ook veel onderzoek gedaan naar klantengedrag en weet je, dat neem je mee naar huis en gaat het zelf ook doen ;o).
Boeiuh...

En verbouwingen bij de Jumbo,Spar, Plus enz worden natuurlijk helemaal niet doorberekend....
Laatst gewijzigd door dhc op 31 jul 2014 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Morvan
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014 23:44

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Morvan »

dhc schreef:
IK heb in testpoanels gezeten, verder ook veel onderzoek gedaan naar klantengedrag en weet je, dat neem je mee naar huis en gaat het zelf ook doen ;o).
Boeiuh...

En verbouwingen bij de Jumbo,Spa, Plus enz worden natuurlijk helemaal niet doorberekend....
Waar slaat dit op???
Als het je niet boeit, waarom lees je het dan??

[Belediging verwijderd door de Moderator]

Verder betaal je als consument de verbouwingen bij iedere winkel(keten), maar we hebben het in dit item specifiek over Appie en niet over Jumbo of Plus. Verder is Spa geen winkel, maar een fabrikant.

[Belediging verwijderd door de Moderator]

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door sjohie »

Morvan schreef:
Spottery schreef:Een tijdje geleden was er veel heisa over dat Albert Heijn ht merk "Euroshopper" zou overnemen. Euroshopper is n merk dat betaalbaar is voor mensen die ht financieel niet ruim hebben.
Niemand wilde dat Albert Heijn dit merk zou overnemen, men was bang dat zij dan de prijzen zouden verhogen van de producten van ht merk Euroshopper.
Albert Heijn heeft belooft dat zij dat niet zouden doen, zij hebben de naam "Euroshopper" veranderd naar "AH Basic"

Nu een paar weken geleden deed ik mn weekelijkse boodschappen bij de Albert Heijn. Ik wilde n blikje maïs halen van ht voorheen merk Euroshopper nu AH Basic, kost 64 cent.. En in ene viel mij op dat deze er niet meer lagen en nu lagen er blikjes maïs van ht Albert Heijn eigen merk en die kosten 1,14 cent?!! Dat is een verschil van 0,50 euro cent!!
Ik vroeg aan n medewerkster waar ht AH basic merk was en zij ging bellen. Zij kwam met ht nieuws dat Albert Heijn de maïs van ht merk AH basic landelijk uit de schappen haalt. Zij vond dit ook zo verbazend en heeft deze klacht neergelegd bij de volgende managersoverleg...
Je hebt het nu alleen even over mais, maar op één artikel na heeft Albert Heijn bij de omschakeling alle prijzen verhoogt. sterker nog bij de diepvries friet stond, de nieuwe verhoogde prijs van basic, terwijl er nog gewoon Euro Shopper friet in lag. Filiaalmanager op grove fouten gewezen, maar ook over de prijsverhogingen, waar op hij zei, daar rigureus tegen te zijn, om op deze wijze prijzen op te drijven. Eerste voorbeeld, de mosterd, hij kijk in de computer, scheelt maar 4 cent, neem hem mee naar de schap pak een potje mosterd, loop vervolgens naar de uitverkoop of tewel dumpbakken, pak daar de oude mosterd pot uit, oke 4 cent verschil, maar ook even uit mijn hoofd 40% minder inhoud!!!???? En zo zijn er zo veel dingen, heb de bonnen van voor de verandering van het Appie "huismerk". behoorlijk stevige verschillen, maar dan wel omhoog.
Destijds van de gulden naar de euro, idem dito. Ik heb hier dozen vol bonnen, Gulden vs Euro, extreme prijsverhogingen en nu de prijsopdrijving, bij verandering van "huismerk". De filialen worden verbouwd, handscanner ingevoerd en noem maar op. Wie denkt iedereen, dat gaat betalen?? De aandelhouders, Appie, ................. echt niet, dat betalen wij de afnemers.
Ben destijds door de Euroshopper producten weggegaan bij de Aldi, daar veel Euroshopper producten goed en goedkoper waren. Ik loop tegenwoordig weer opvallend bij de Aldi.
IK heb in testpoanels gezeten, verder ook veel onderzoek gedaan naar klantengedrag en weet je, dat neem je mee naar huis en gaat het zelf ook doen ;o).
Moet nog wel één ding kwijt, bij Appie zijn ze wel altijd behulpzaam, vriendelijk, goede service, attent enz., maar ook bij de Aldi zijn ze dat aan het invoeren. Ben benieuwd hoe dit weer afloopt??
Onthoud wel één ding, alle verbouwingen verbeteringen enz. betale wel de consumenten!!!
En nu allemaal snaveltjes toe en welterusten GRIJNS
Aangezien het aandeel Ahold zo ongeveer in de aandelenportefeuille van alle Nederlandse pensioenfondsen zit, profiteert elke werkende Nederlander van de extra winst dit dit op kan gaan leveren. Overigens is de marge voor een Nederlandse supermarkt +/- 5%, wat niet echt bijster hoog is, zeker als je kijkt naar andere bedrijfstakken. De enige redenen dat ze in absolute getallen zulke hoge (miljarden) winsten maken, zijn door een groot volume, en een zeer strikte beheersing van alle kosten.

Maar dit onderzoek zegt trouwens dat bij de invoering van AH Basic tov het Euroshopper merk, de prijs gemiddeld genomen niet is gestegen, dus gemeten over alle producten.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door dhc »

@morvan:

Iedereen snapt dat ik, in combinatie met de andere retailers, Spar bedoel...
En Spa is tevens een plaats in België, een soort schep en een ander woord voor sauna of wellnesscentrum.....

Verder niets dan respect en eerbied voor je woordkeuzes.....

witte angora
Berichten: 32042
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snapte dat niet. Spar is toch allang failliet? Hier in de wijde omgeving zit die toko in ieder geval niet.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door dhc »

Momenteel heeft SPAR in Nederland ongeveer 260 winkels......

witte angora
Berichten: 32042
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier in de wijde omgeving dus niet...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door eleven »

dhc schreef:Momenteel heeft SPAR in Nederland ongeveer 260 winkels......

Zelf in Spanië zijn er nog Spar winkels.

witte angora
Berichten: 32042
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kom dus nooit in Spanië. Ook niet in Spanje trouwens.

witte angora
Berichten: 32042
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vraag me eigenlijk af, waarom ik als, voor zover het de boodschappen betreft, niet-pinner in de hoek kwetsbare groepen wordt geduwd. Zo kwetsbaar vind ik mezelf nu ook weer niet.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door dhc »

witte angora schreef:Ik vraag me eigenlijk af, waarom ik als, voor zover het de boodschappen betreft, niet-pinner in de hoek kwetsbare groepen wordt geduwd. Zo kwetsbaar vind ik mezelf nu ook weer niet.
Met alle respect, maar we dwalen af...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:Ik kom dus nooit in Spanië. Ook niet in Spanje trouwens.
Maakt niet uit, maar dan weet je toch dat deze super niet failliet is. :wink:

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Hier in de wijde omgeving dus niet...
Plus valt ook onder de Sperwer groep, waar de Spar winkels in Nederland van zijn. Waarschijnlijk zit er daar wel eentje van in de buurt? Overigens is de Sperwer groep weer lid van Superunie, een inkoop-collectief met nog meer aangesloten supermarkten (Deen, Dirk, Boni en nog een rits), die samen goed zijn voor ~30% van het totale aantal supermarkten in Nederland meen ik. Het andere grote blok is dan AH/Ahold met ~925 winkels, met Jumbo, Aldi en Lidl (elk rond de 3 à 400) op een gedeelde derde plek.

witte angora
Berichten: 32042
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zit inderdaad wel een Plus in het dorp. Dirk zit in twee buurdorpen, Jumbo zit weer hier, Deka hier plus in een buurdorp, C1000 in een ander buurdorp, Aldi hier, Lidl in twee buurdorpen, och... Variatie genoeg dus. En appie zit overal.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door kweenie »

Spar is het label voor heel kleine (en duurdere) winkels. Zitten dus iha op plekken waar geen grotere winkel kan overleven, maar 'men' toch graag een winkeltje wil. Zoals in kleine dorpen, maar bijvoorbeeld ook in veel bungalowparken en op campings.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar even terug naar het onderwerp. Ik heb vandaag eens gekeken bij 'mijn' Ah en daar hebben ze gewoon Ah Basic maïs in het assortiment. 55 ct per blikje. Dus de Ah Basic maïs is helemaal niet uit het assortiment.

Mogelijk dat er bij jouw Ah te weinig vraag naar was, of dat ze het niet meer bij kleine Ah's hebben, maar het is er dus nog wel gewoon. En blijkbaar goedkoper dan de euroshopper van vroeger.

(overigens zullen ze daar nog wel en leuke winst op maken, aangezien volgende week alle bonduelle 2 voor 99 ct zijn, dus nog goedkoper)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Spottery schreef:Een tijdje geleden was er veel heisa over dat Albert
Maar dit onderzoek zegt trouwens dat bij de invoering van AH Basic tov het Euroshopper merk, de prijs gemiddeld genomen niet is gestegen, dus gemeten over alle producten.
Dat onderzoek is gepubliceerd op 30-07-2013. De prijsverhogingen begonnen echt pas na Augustus van dat jaar. Aan de dingen die ik regelmatig in huis haal zijn de meeste producten meer dan 10 tot 20% verhoogd.

Overigens, om even op uw eerste post in te gaan: ES was al van AH sinds het begin. Het was het AH budget merk, maar wél degelijk onderdeel van de huismerken. Ze hebben alleen de naam veranderd en de prijzen verhoogd.
kweenie schreef:Maar even terug naar het onderwerp. Ik heb vandaag eens gekeken bij 'mijn' Ah en daar hebben ze gewoon Ah Basic maïs in het assortiment. 55 ct per blikje. Dus de Ah Basic maïs is helemaal niet uit het assortiment.
Zie voorbeeld 1.


Voorbeelden:
  • - AH Basic mais (in blik). Hier is onduidelijkheid over in dit topic. Tijdens de verschillende posts is het volgende gebeurd: ES mais was € 0.55, werd verhoogd naar € 0.64 bij het overstappen naar basic (prijsstijging van ruim 16%). Daarna werden ze tijdelijk (ook bij onze AH XL) uit het assortiment gehaald en nu zijn ze terug en kosten ze weer € 0.55 cent.
  • - AH Basic Spekreepjes: ES was € 0.79 voor 250 gram, daarna € 0.83, € 0.89, € 0.99, € 1.19 (toen werd de verpakking veranderd naar 300 gram) en nu kost deze € 1.29. Prijs per kilo was € 3.16 en is nu € 4.30. Prijsstijging per kilo is 36,08%.
  • - AH Basic tomatenblokjes (in blik): ES prijs was € 0.32. AH Basic prijs is € 0.45. De inhoud is gelijk gebleven; prijsstijging 40,62%.
  • - AH Basic tomatenpuree (kleinste blikje): ES prijs was € 0.06. AH Basic prijs € 0.08. Inhoud ook hier gelijk gebleven; prijsstijging 33,33%. Bij dit product ook wel logisch aangezien het het goedkoopste is wat AH überhaupt verkoopt.
  • - AH Basic gepelde tomaten: ES prijs: € 0.32. AH Basic prijs € 0.39. Ook hier inhoud gelijk gebleven. Prijsstijging: 21,88%
  • - AH Basic gezeefde tomaten: ES prijs: € 0.32. AH Basic prijs € 0.39. Prijsstijging: 21.88%.
  • - AH Basic gehakt (broodbeleg): ES prijs (150 gr) € 0.55. AH Basic prijs (200 gr) € 0.73. Prijs is hier gelijk gebleven.
  • - AH Basic boterhamworst: ES prijs (150 gr) € 0.61. AH Basic prijs € 0.99 (200 gr). Prijsstijging van € 4.06/kilo naar € 4.95/kilo, dus 21,92%.
  • - AH Basic gekookte worst: ES prijs € 0.95. AH Basic prijs: € 1.09. Prijsstijging 14,74%.
  • - AH Basic bakken en braden: ES prijs € 0.99. AH Basic prijs: € 1.29. Prijsstijging 30,3%.
  • - AH Basic chocoladerepen (melk, hazelnoot, en puur). ES prijs: € 0.32. AH Basic prijs: € 0.39. Prijsstijging voor alle 3 producten dus 21.88%.
  • - AH Basic cola (1,5L): ES prijs: € 0.33. AH Basic prijs: € 0.50. Prijsstijging 51,51%.
  • - AH Basic sinas (1,5L): ES prijs: € 0,33. AH Basic prijs: € 0.53. Prijsstijging 60,6%.
Kan zo wel doorgaan, maar denk dat het zo wel duidelijk is. AH's belofte was dat van ES naar AH Basic de kwaliteit verhoogd zou worden en de prijs gelijk zou blijven. Bij de bovenstaande producten heeft AH zich maar bij 2 producten aan de belofte gehouden en de rest verhoogd.

Gesloten