LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] slijtage achterbanden Fiat Panda
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Precies, sommige auto's staan erom bekend dat ze als het ware banden vreten. Maar dat zijn meestal grote zware auto's. Hier zal sprake zijn van een mankement of ontwerpfout, die recht gezet moet worden door een ingreep door de dealer.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 31 jul 2014 08:36
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Zoals ik al zij gewoon naar de dealer gaan waar je de panda hebt gekocht. En daar aangeven wat het probleem is en wat ik je heb verteld.
Na even googelen kom ik meerdere mensen tegen met dezelfde problemen. Lijkt mij dan ook zeer onwaarschijnlijk dat dit geen bekend probleem is.
De uitlijning van de auto laten controleren en hier een uitdraai bij vragen. Hier kun je alle afwijkingen in zien en of deze dan binnen de marges valt (waarschijnlijk niet dus). Aangezien er niks aan de achteras te stellen valt op de 'normale manier' ligt het probleem dus ergens anders.
Dat het aan het type band zou liggen is onzin. Tuurlijk zit er wel iets verschil in maar geen 10.000en kilometers. Panda lijkt me ook geen bandenvreter. Lichte auto die waarschijnlijk op 165'er bandjes staat.
Na even googelen kom ik meerdere mensen tegen met dezelfde problemen. Lijkt mij dan ook zeer onwaarschijnlijk dat dit geen bekend probleem is.
De uitlijning van de auto laten controleren en hier een uitdraai bij vragen. Hier kun je alle afwijkingen in zien en of deze dan binnen de marges valt (waarschijnlijk niet dus). Aangezien er niks aan de achteras te stellen valt op de 'normale manier' ligt het probleem dus ergens anders.
Dat het aan het type band zou liggen is onzin. Tuurlijk zit er wel iets verschil in maar geen 10.000en kilometers. Panda lijkt me ook geen bandenvreter. Lichte auto die waarschijnlijk op 165'er bandjes staat.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Vaco banden specialist.....
Daar moet je naar toe en niet de dealer die hier niet in gespecialiseerd is.
1x achteruit tegen de stoeprand en als het iets te hard ging kan deze krom worden.
Bij extreme slijtage, en meestal 1 kant van de band moet je de auto op 4 wielen laten uitlijnen.
Normaal is het alleen de voorwielen maar nu achter ook dus geen 2 maar 4 wiel uitlijnen.
Het rechttrekken achterwielen is soms af te stellen maar bij goedkopere voertuigen als schade bedrijven op trekbank.
Hoe of wat, niet elke dealer is even goed in dit soort dingen en een VACO banden specialist ziet geligjk aan de nu reeds zichtbare slijtage na 1000 Km al of het goed is of niet.
Omdat U alleen Noord Holland noemde neem ik iets in het midden...
De Egel Banden in Hoorn, die is zeer ervaren en doet ook veel voor dealers die geen dure apparatuur willen kopen en leverde ook de lastige banden zoals Flat Run en
Daar moet je naar toe en niet de dealer die hier niet in gespecialiseerd is.
1x achteruit tegen de stoeprand en als het iets te hard ging kan deze krom worden.
Bij extreme slijtage, en meestal 1 kant van de band moet je de auto op 4 wielen laten uitlijnen.
Normaal is het alleen de voorwielen maar nu achter ook dus geen 2 maar 4 wiel uitlijnen.
Het rechttrekken achterwielen is soms af te stellen maar bij goedkopere voertuigen als schade bedrijven op trekbank.
Hoe of wat, niet elke dealer is even goed in dit soort dingen en een VACO banden specialist ziet geligjk aan de nu reeds zichtbare slijtage na 1000 Km al of het goed is of niet.
Omdat U alleen Noord Holland noemde neem ik iets in het midden...
De Egel Banden in Hoorn, die is zeer ervaren en doet ook veel voor dealers die geen dure apparatuur willen kopen en leverde ook de lastige banden zoals Flat Run en
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
en de grotere maten die niet op normale apparaten tot 16" passen...
Dus specialisten werken vaak ook voor dealers en zelf heen gaan bespaar je veel geld,
want als een monteur dat doet gaat zijn salaris ook door en word het duurder.....
Dus specialisten werken vaak ook voor dealers en zelf heen gaan bespaar je veel geld,
want als een monteur dat doet gaat zijn salaris ook door en word het duurder.....
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Gezien de problemen die je er mee hebt, zou ik verwachten dat je wel wat meer feeling met de banden van je auto zo hebben, en tenminste de maat ervan zou weten.Halfmiljoen schreef:Zoals ik al zij gewoon naar de dealer gaan waar je de panda hebt gekocht. En daar aangeven wat het probleem is en wat ik je heb verteld.
Na even googelen kom ik meerdere mensen tegen met dezelfde problemen. Lijkt mij dan ook zeer onwaarschijnlijk dat dit geen bekend probleem is.
De uitlijning van de auto laten controleren en hier een uitdraai bij vragen. Hier kun je alle afwijkingen in zien en of deze dan binnen de marges valt (waarschijnlijk niet dus). Aangezien er niks aan de achteras te stellen valt op de 'normale manier' ligt het probleem dus ergens anders.
Dat het aan het type band zou liggen is onzin. Tuurlijk zit er wel iets verschil in maar geen 10.000en kilometers. Panda lijkt me ook geen bandenvreter. Lichte auto die waarschijnlijk op 165'er bandjes staat.
Maar goed, nogmaals mijn vraag, welk merk banden hebben we het over? Mijn moeder heeft ook een Panda, en ik zou wel graag willen weten welke banden problemen geven.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Wat een hoop onzinnige reacties, zoals er kan toch niet zoveel staal inzitten, nou wel dus er zit onder het loopvlak een staalgordel, en die is zeer sterk, bijna niet door te zagen, inderdaad je kan een band niet uitlijnen maar de as kan scheef staan, ook achter en bij meerdere merken kan je ook de achteras uitlijnen
Grote onzin is de reactie van hard scheuren, maakt voor de niet aangedreven wielen nauwelijks iets uit, ook onzin over de kwaliteit banden. Het is voor bijna 100% een technische oorzaak aan de auto, wat wel belangrijk is hoe ze versleten zijn. Ik kan me deze opmerkingen na 60 jr in de autobanden gewerkt te hebben ( en soms nog ) veroorloven. Maar ga naar de dealer en als die niet wil raadpleeg de ANWB eens.
Ferry
Grote onzin is de reactie van hard scheuren, maakt voor de niet aangedreven wielen nauwelijks iets uit, ook onzin over de kwaliteit banden. Het is voor bijna 100% een technische oorzaak aan de auto, wat wel belangrijk is hoe ze versleten zijn. Ik kan me deze opmerkingen na 60 jr in de autobanden gewerkt te hebben ( en soms nog ) veroorloven. Maar ga naar de dealer en als die niet wil raadpleeg de ANWB eens.
Ferry
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Er wordt hier wel heel mooi uitgegaan van niet aangedreven achterbanden, maar de panda uit 2012 is ook in 4x4 uitvoering beschikbaar, kan als ik terug lees niet concluderen dat het zeker weten niet aangedreven wielen zijn. Maar dat veranderd het verhaal wel.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
ik denk dat er geen gemiddelde te geven is voor de levensduur van een band. daar komen veel te veel factoren bij kijken.Halfmiljoen schreef:Een autoband gaat gemiddeld zo'n 40.000 km mee.
ik ben zelf aardig tevreden als ik de 20000 km haal.
maargoed 16000 voor een panda is best weinig. ben ook wel benieuwd welk merk er standaard opzit, maar ook welke bandenspanning TS aanhoudt. dat scheelt ook enorm in de slijtage.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Die zijn er inderdaad, maar wel zeer zeldzaam. Die worden hier in Nederland weinig verkocht vertelde een Fiat verkoper toen mijn moeder haar nieuwe Panda kocht, en ze er naar vroeg.berndv schreef:Er wordt hier wel heel mooi uitgegaan van niet aangedreven achterbanden, maar de panda uit 2012 is ook in 4x4 uitvoering beschikbaar, kan als ik terug lees niet concluderen dat het zeker weten niet aangedreven wielen zijn. Maar dat veranderd het verhaal wel.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
als je als een idioot door de bochten ragt heeft dat behoorlijk impact op de niet aangedreven wielen. hard optrekken en remmen niet zoveel, daarbij doen de voorwielen toch het meestfcllaan schreef:Wat een hoop onzinnige reacties, zoals er kan toch niet zoveel staal inzitten, nou wel dus er zit onder het loopvlak een staalgordel, en die is zeer sterk, bijna niet door te zagen, inderdaad je kan een band niet uitlijnen maar de as kan scheef staan, ook achter en bij meerdere merken kan je ook de achteras uitlijnen
Grote onzin is de reactie van hard scheuren, maakt voor de niet aangedreven wielen nauwelijks iets uit, ook onzin over de kwaliteit banden. Het is voor bijna 100% een technische oorzaak aan de auto, wat wel belangrijk is hoe ze versleten zijn. Ik kan me deze opmerkingen na 60 jr in de autobanden gewerkt te hebben ( en soms nog ) veroorloven. Maar ga naar de dealer en als die niet wil raadpleeg de ANWB eens.
Ferry
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Klopt, maar ze zijn er, en als ts er 1 heeft, veranderd dat wel het hele verhaal.sjohie schreef:Die zijn er inderdaad, maar wel zeer zeldzaam. Die worden hier in Nederland weinig verkocht vertelde een Fiat verkoper toen mijn moeder haar nieuwe Panda kocht, en ze er naar vroeg.berndv schreef:Er wordt hier wel heel mooi uitgegaan van niet aangedreven achterbanden, maar de panda uit 2012 is ook in 4x4 uitvoering beschikbaar, kan als ik terug lees niet concluderen dat het zeker weten niet aangedreven wielen zijn. Maar dat veranderd het verhaal wel.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Slijten z dan niet allemaal even snel? Ik heb ook een 4x4 en daar slijten ze hoegenaamd even snel.
Ik vind het een raar verhaal.
Ik vind het een raar verhaal.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
als het goed is zullen zelfs bij een 4 x 4 de voorbanden sneller slijten. bij stevig remmen verplaatst het zwaartepunt van de auto iets naar voor. de achterkant wordt lichter dus achterwielen hebben minder grip. de auto remt dan harder op zijn voorwielen. de meeste auto's zijn voor ook iets zwaarder wat weer meer slijtage geeft op de voorwielen bij het nemen van bochten. de meeste auto's glijden ook niet voor niets eerst over de voorwielen weg als je te hard een bocht ingaat.prem schreef:Slijten z dan niet allemaal even snel? Ik heb ook een 4x4 en daar slijten ze hoegenaamd even snel.
Ik vind het een raar verhaal.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Ja inderdaad, makes sense. Ik vervang ze al vier altijd tegelijk, dus echt profiel meten is er nietbij.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
ik had de vorige keer bij bandenwissel alle vier gedaan, de keer erna waren mn voorbanden op en achter nog niet. zat uiteindelijk bijna een half jaar tussen.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Meestal kan je de voor- en achterbanden nog wel een keer wisselen, zodat ze grofweg tegelijk "op" zijn.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Nou, dat van achter naar voren omleggen moet je zeker NIET doen. Voorwielen hebben een heel ander camber dan achter en ook een ander spoor. Het loopvlak slijt dus niet evenredig. En als je ze dan toch omlegt dan staan ze weer heel anders op het wegdek ( en onder de auto ) waardoor extreme slijtage op zal treden.
En nu weten we nog steeds niks voor TS...
En nu weten we nog steeds niks voor TS...
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
[quote="encore"]Nou, dat van achter naar voren omleggen moet je zeker NIET doen. Voorwielen hebben een heel ander camber dan achter en ook een ander spoor. Het loopvlak slijt dus niet evenredig. En als je ze dan toch omlegt dan staan ze weer heel anders op het wegdek ( en onder de auto ) waardoor extreme slijtage op zal treden.
En nu weten we nog steeds niks voor TS...[/
Bij een bandenwissel van winter naar zomerband of andersom, wissel ik mijn banden al tig jaren van voor naar achteren of omgedraaid.
En geloof mij, mijn banden slijten gelijkmatig.
Vroeger zijn zelf de banden over kruis gewisseld, maar met de komst van draairichting is dit niet meer goed.
En nu weten we nog steeds niks voor TS...[/
Bij een bandenwissel van winter naar zomerband of andersom, wissel ik mijn banden al tig jaren van voor naar achteren of omgedraaid.
En geloof mij, mijn banden slijten gelijkmatig.
Vroeger zijn zelf de banden over kruis gewisseld, maar met de komst van draairichting is dit niet meer goed.
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Aanvulling;
Ik bedoelde dus geen schade die zichtbaar is maar een flinke tik tegen stoeprand laat geen zichtbare schade zien en pas maanden later zie de de slijtage als het scheef was.
Ik heb het nooit een schade auto genoemd dus beter lezen...
Ik bedoelde dus geen schade die zichtbaar is maar een flinke tik tegen stoeprand laat geen zichtbare schade zien en pas maanden later zie de de slijtage als het scheef was.
Ik heb het nooit een schade auto genoemd dus beter lezen...
Re: slijtage achterbanden Fiat Panda
Ik weet niet wat ik moet lezen, maar ik denk, je bent een beetje in de war.stofzuigertje schreef:Aanvulling;
Ik bedoelde dus geen schade die zichtbaar is maar een flinke tik tegen stoeprand laat geen zichtbare schade zien en pas maanden later zie de de slijtage als het scheef was.
Ik heb het nooit een schade auto genoemd dus beter lezen...