LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] algemene voorwaarden hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
baltazar
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2011 21:28

algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door baltazar »

Dag,

Enige tijd verdiep ik mij in het berekenen van de contante waarde i.v.m. het willen oversluiten van mijn hypotheek. Deze heb ik destijds 20 jaar vastgezet en die rentevastperiode loopt in 2025 af. dus nog circa 11 jaar te gaan.

Meestal gebruikt de hypotheekverstrekker voor de berekening een actuele rente voor de resterende looptijd.

Hierbij een stuk tekst uit de algemene voorwaarden van mijn hypotheek.:

"Onder actuele rente wordt verstaan de rente voor soortgelijke geldleningen bij degene die de geldlening heeft verstrekt, ten tijde van de vervroegde aflossing, rekening houdende met de overeengekomen rentevastperiode, de toepasselijke risicoklasse en eventuele korting(en)."

Hoe moet ik deze tekst nu lezen?
Rekent de bank met een actuele rente horende bij 20 jaar of met een rente die hoort bij de resterende periode?

Destijds heb ik hoogstwaarschijnlijk een relatiekorting gehad van 0,2 % dus deze zal dan ook hoogstwaarschijnlijk van de actuele rente worden afgetrokken, maar hoe zit dat met een renteopslag van 0,25% horende bij een beleggingshypotheek. Wordt deze er dan weer bij opgeteld?

En graag zou ik willen weten wat "0,2% Korting bij minimaal 50% bijverband" betekent.

Alvast bedankt voor uw reactie

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door sjohie »

Waarom vraag je dit niet aan de geldverstrekker in kwestie? Lijkt me dat die deze vragen zo kunnen beantwoorden, oa omdat die het volledige dossier kennen.

baltazar
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2011 21:28

Re: algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door baltazar »

Direktbank heeft de dienstverlening woninghypotheken overgenomen van Asr .
Zij zeggen : "wij zullen u een proforma aflosnota sturen" En daar blijft het bij.
Helaas staat daar niets over in hoe de berekening is gemaakt. Na een paar keer bellen, lijkt het erop
dat men er eigenlijk niets over kwijt wil. Ook de adviseur houdt de boot af.
Ik verwacht dat de definitieve aflosnota wel gespecificeerd zal zijn, maar ik wil niet verrast worden door
een fiks boete doordat de rente net weer tussentijds is gedaald.

Baltazar

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door Lisare »

De bank gaat uit van de dichtstbijzijnde rentevaste duur.

Als voorbeeld kun je ongeveer de bijgevoegde rentes aanhouden;

https://www.direktbank.nl/Documents/Ren ... k%20WH.pdf

Even als aandachtspunt: Indien ook de voorwaarden zijn overgegaan naar Direktbank mag 15% boetevrij worden afgelost (bij de meeste geldverstrekkers is dit 10%).

De 0,25% opslag wordt er inderdaad weer bij opgeteld voor het bepalen van de huidige rente.
En graag zou ik willen weten wat "0,2% Korting bij minimaal 50% bijverband" betekent.
Dit betekent dat er 0,2% korting is verleend omdat minimaal 50% van de lening was afgedekt met een verzekering of rekening. Het aflossingsvrije deel was dus maximaal 50%.

Je kunt ook zelf even bellen naar Direktbank; 033 752 5400, of mail naar; [email protected]

baltazar
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2011 21:28

Re: algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door baltazar »

Bedankt voor de reactie.
Dat is een antwoord waar ik wat aan heb.

In dit geval is de resterende rentevastperiode per 1 november 11 jaar. Dus ik moet dan kijken naar de rentevastperiode van 12 jaar. Hier staat tussen haakjes 10+2. Heeft dit nog een bijzondere betekenis?

Vr. gr.

Baltazar

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door Lisare »

10+2 betekent 10 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd. Het kan ook zijn dat ze de 10-jaars rente pakken.

Kan de rentes van de oude rohyp nog niet vinden, en weet dus niet of dit de juiste zijn maar geeft wel een aardige indicatie.

baltazar
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2011 21:28

Re: algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door baltazar »

Ik zal de Direktbank morgen nog eens bellen voor een goede uitleg over de boeterenteberekening. Ik hoop dat ik deze keer een prettige medewerker aan de lijn krijg, die het mij wil uitleggen.
Hou je op de hoogte.

baltazar
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2011 21:28

Re: algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door baltazar »

Het was inderdaad een rohypvoordeel hypotheek met een jaar rentebedenktijd. De hypotheek is destijds op 31 augustus 2005 gepasseerd. En op 1 november 2005 heb ik hem vastgezet op 20 jaar

baltazar
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2011 21:28

Re: algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door baltazar »

Helaas wordt er geen rekening gehouden met de opslag bij het bepalen van de boete. Destijd een Rohypvoordeel hypotheek met een jaar bedenktijd (uiteindelijk 20 jaar vastgezet) met 0,25% opslag( beleggersrekening) afgesloten. Met nog meer dan 11 jaar te gaan, wordt de actuele rente bepaald door te kijken naar de 10jaarsrente voor reguliere hypotheken zonder opslag. Dit resulteert in een hogere boete.De direktbank heeft de financiele dienstverlening overgenomen van Fortis Asr en weet niet hoe de rente die ik nu betaal is opgebouwd en houd geen rekening met eventuele kortingen of opslagen.

In dit forum wordt veel gesproken over de algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden van mijn hypotheek wordt gesproken over soortgelijke leningen bij het bepalen van de actuele rente. Er wordt ook niet gesproken over een dichtsbijzijnde kortere rentevastperiode. Tevens wordt niet vermeld dat er een opzegtermijn geldt.

Volgens de Direktbank hebben ze hun eigen procedures.

Wat kan je hier in godsnaam tegen doen?
Hoe krijg je de mensen bij de Direktbank zover, dat ze zich houden aan voorwaarden?

Een rechtzaak na het betalen van de boete vind ik geen optie.

Groet,

Baltazar

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: algemene voorwaarden hypotheek

Ongelezen bericht door vroem »

dat zij niet weten hoe de rente is opgebouwd lijkt mij kul, zij hebben de zaak overgenomen en HOREN het te weten, in essentie niet uw probleem.
Klacht indienen, en is dat zonder effect klacht bij de AFM indienen.

Gesloten