LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Western Union weigert verdere service

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Tom2009
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 mar 2009 00:13

Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door Tom2009 »

Al jarenlang stuur ik af en toe (nooit meer dan enkele honderden Euros per maand) geld naar mijn vrienden in Ecuador, onder meer t.b.v de studiekosten van hun kinderen. Sinds gisteren is dat plots niet meer mogelijk omdat Western Union om volstrekt onduidelijke redenen haar dienstverlening heeft gestaakt: opdrachten worden niet meer uitgevoerd en mijn WU-card is geblokkeerd.
In juni ontving ik een formulier van hen waarmee ik de bron van mijn inkomsten moest documenteren, ook werd gevraagd naar de bestemming van mijn betalingen.
Bij telefonische navraag door mij gisteren werd gemeld dat mijn inkomsten wel duidelijk waren maar dar de bestemming (studiekosten etc) niet "duidelijk genoeg" was. Tja, daar kon ik echt niets meer van maken...
Men heeft mij schriftelijk op geen enkele wijze geïnformeerd over de redenen van deze merkwaardige beslissing.
Mijn vraag is of iemand weet waar en hoe (op mijn 2 e-mail-klachten wordt niet gereageerd) ik hierover verhaal kan halen? Ik weet dat WU een internationaal bedrijf is maar heb ik desalniettemin geen recht op een schriftelijke verklaring en/of inzage in mijn gegevens?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U kunt WU niet dwingen zaken met u te doen. Ze zijn ook niet aangesloten bij een Nederlandse geschillencommissie. Dat betekent dat u machteloos staat. Zal wel een vorm van fraudepreventie zijn dan wel voldoen aan wet- en regelgeving inzake witwassen etc. Uiteraard naar inzicht van WU zelf.

Is er geen alternatief in Ecuador zoals http://global.moneygram.com/nl/nl ? Dat is de grootste concurrent van WU.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door prem »

Tom2009 schreef:Al jarenlang stuur ik af en toe (nooit meer dan enkele honderden Euros per maand) geld naar mijn vrienden in Ecuador, onder meer t.b.v de studiekosten van hun kinderen. Sinds gisteren is dat plots niet meer mogelijk omdat Western Union om volstrekt onduidelijke redenen haar dienstverlening heeft gestaakt: opdrachten worden niet meer uitgevoerd en mijn WU-card is geblokkeerd.
In juni ontving ik een formulier van hen waarmee ik de bron van mijn inkomsten moest documenteren, ook werd gevraagd naar de bestemming van mijn betalingen.
Bij telefonische navraag door mij gisteren werd gemeld dat mijn inkomsten wel duidelijk waren maar dar de bestemming (studiekosten etc) niet "duidelijk genoeg" was. Tja, daar kon ik echt niets meer van maken...
Men heeft mij schriftelijk op geen enkele wijze geïnformeerd over de redenen van deze merkwaardige beslissing.
Mijn vraag is of iemand weet waar en hoe (op mijn 2 e-mail-klachten wordt niet gereageerd) ik hierover verhaal kan halen? Ik weet dat WU een internationaal bedrijf is maar heb ik desalniettemin geen recht op een schriftelijke verklaring en/of inzage in mijn gegevens?
Misschien off-topic....ik stuur ook geld overzee, heb een extra ING rekening geopend en daar een pas achtergelaten. Veel goedkoper.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Goed idee, was ik nog niet opgekomen. Nadeel lijkt me dat je dan toch rood kan komen te staan, ook al sluit je de rekening af zonder kredietfaciliteit. Bij internationaal geld opnemen vindt geen directe saldocheck plaats voor zover ik weet.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door prem »

Bob Schurkjens schreef:Goed idee, was ik nog niet opgekomen. Nadeel lijkt me dat je dan toch rood kan komen te staan, ook al sluit je de rekening af zonder kredietfaciliteit. Bij internationaal geld opnemen vindt geen directe saldocheck plaats voor zover ik weet.
Ik doe het al meer dan 11 jaar (help ook een geliefde familie), met een ING pas. ik laat altijd van tevoren weten hoeveel ze er af kunnen halen, dat bedrag stort ik er dan op. Als het bedrag er niet op staat ( is wel eens een miscommunicatie geweest), dan krijgen ze het ook niet.
Voordeel: betere koers en geen kosten als bij WU (alleen je jaarlijkse pasbijdrage).

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Bob Schurkjens schreef:Goed idee, was ik nog niet opgekomen. Nadeel lijkt me dat je dan toch rood kan komen te staan, ook al sluit je de rekening af zonder kredietfaciliteit. Bij internationaal geld opnemen vindt geen directe saldocheck plaats voor zover ik weet.
Je kan aangeven tijdens aanmaken rekening of er "rood" mag worden gestaan of niet. Ik heb ook voor buitenland een extra ING rekening aangemaakt en hier kan niet "rood" op worden gestaan.

Voordeel is ook dat je via internet de rekening kan volgen.

Let wel dat je per 3 maanden een klein bedrag betaald voor gebruik ( gelooof rond de 4 euri )

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Een rekening van een nederlandse bank openen en de bankpas in het buitenland achterlaten heb ik ook overwogen.
Uiteindelijk niet gedaan omdat je idd maandelijkse kosten hebt aan zo'n rekening. Ook opnemen in niet EU landen kost geld.

daarom heb ik mijn schoonfamilie opdracht gegeven om zelf een rekening te openen bij hun eigen bank.
Een bankrekening daar (Azië) is nog gratis en bovendien krijgen ze (heel veel) meer rente op hun rekening dan hier (rond de 8% momenteel)
ik stort geld met de BIC code via internetbankieren. Enkele dagen later kunnen ze het halen (dag of 3-4)
Kosten gedeeld is ca. 10-12 euro (dus 5-6 euro p.p.) ongeacht het bedrag.
Dat is aanmerlkelijk goedkoper dan de geldverzenders en volgens mij nauwelijks duurder dan het aanhouden van een NL rekening, die kost je toch ook enkele euro's per maand.
Daarnaast hoef ik niet bang te zijn voor rood staan, het is mijn verantwoordelijkheid niet. En als ze het langere tijd laten staan hebben ze nog een lekkere rente, waardoor hun kosten voor opname wegvallen en zelfs geld kan opleveren.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

JanTinusPlukvet schreef:Een rekening van een nederlandse bank openen en de bankpas in het buitenland achterlaten heb ik ook overwogen.
Uiteindelijk niet gedaan omdat je idd maandelijkse kosten hebt aan zo'n rekening. Ook opnemen in niet EU landen kost geld.

daarom heb ik mijn schoonfamilie opdracht gegeven om zelf een rekening te openen bij hun eigen bank.
Een bankrekening daar (Azië) is nog gratis en bovendien krijgen ze (heel veel) meer rente op hun rekening dan hier (rond de 8% momenteel)
ik stort geld met de BIC code via internetbankieren. Enkele dagen later kunnen ze het halen (dag of 3-4)
Kosten gedeeld is ca. 10-12 euro (dus 5-6 euro p.p.) ongeacht het bedrag.
Dat is aanmerlkelijk goedkoper dan de geldverzenders en volgens mij nauwelijks duurder dan het aanhouden van een NL rekening, die kost je toch ook enkele euro's per maand.
Daarnaast hoef ik niet bang te zijn voor rood staan, het is mijn verantwoordelijkheid niet. En als ze het langere tijd laten staan hebben ze nog een lekkere rente, waardoor hun kosten voor opname wegvallen en zelfs geld kan opleveren.
Ik denk dat dit het beste advies is!

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door prem »

JanTinusPlukvet schreef:Een rekening van een nederlandse bank openen en de bankpas in het buitenland achterlaten heb ik ook overwogen.
Uiteindelijk niet gedaan omdat je idd maandelijkse kosten hebt aan zo'n rekening. Ook opnemen in niet EU landen kost geld.

daarom heb ik mijn schoonfamilie opdracht gegeven om zelf een rekening te openen bij hun eigen bank.
Een bankrekening daar (Azië) is nog gratis en bovendien krijgen ze (heel veel) meer rente op hun rekening dan hier (rond de 8% momenteel)
ik stort geld met de BIC code via internetbankieren. Enkele dagen later kunnen ze het halen (dag of 3-4)
Kosten gedeeld is ca. 10-12 euro (dus 5-6 euro p.p.) ongeacht het bedrag.
Dat is aanmerlkelijk goedkoper dan de geldverzenders en volgens mij nauwelijks duurder dan het aanhouden van een NL rekening, die kost je toch ook enkele euro's per maand.
Daarnaast hoef ik niet bang te zijn voor rood staan, het is mijn verantwoordelijkheid niet. En als ze het langere tijd laten staan hebben ze nog een lekkere rente, waardoor hun kosten voor opname wegvallen en zelfs geld kan opleveren.
Bij de ING betaal je iets van 29 euro per jaar dan alle opnames gratis.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

prem schreef:Bij de ING betaal je iets van 29 euro per jaar dan alle opnames gratis.

Dit zijn de tariven voor betaalpakketten, zie nergens een pakket staan dat opnames gratis zijn.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.aspx


Opnemen buiten EU kost het geld.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.aspx


Heb jij een link waar jouw stelling staat ?

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

prem schreef:Bij de ING betaal je iets van 29 euro per jaar dan alle opnames gratis.
je stelling is onjuist. Je steling is alleen juist voor opnames binnen de EU.
TS heeft het hier over een familie buiten de EU (Equador, Zuid Amerika)
Opnames buiten de EU kosten wel degelijk geld.

Ben zelf vaak genoeg in Azië geweest en meegemaakt.
Daarom stuur ik tegenwoordig het geld voor het (vakantie) bezoek naar mijn schoonfamilie per bank en neem maar heel weinig cash mee.
Mijn schoonmoeder neemt het bedrag daar in euro's op. Vervolgens ga ik naar een goudhandelaar en wissel het dan om in de lokale valuta. De Goudhandelaren geven een betere koers dan de bank namelijk.
Dat is véél goedkoper dan 4x naar een geldautomaat te gaan of een bank.
De kosten om geld op te nemen met je NL pas zullen per land wisselen vermoed ik en zijn ook nog eens afhankelijk van welk bedraag je opneemt.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door prem »

https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... aalpakket/

Je bracht me aan het twijfelen maar er zijn echt maandelijkse opnames op mijn overzicht zonder kosten.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

prem schreef:https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... aalpakket/

Je bracht me aan het twijfelen maar er zijn echt maandelijkse opnames op mijn overzicht zonder kosten.

Bij mij ook maar deze zijn dan wel binnen EU. Buiten EU betaal je afhankelijk van het soort betaalpakket kosten. Op jouw link staat ook - Wereldwijd voordelig geld opnemen -

Hier de pakketten op een rijtje.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.aspx

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door prem »

Ik zie het al, geen kosten maar 1% koersopslag! nooit op gelet...

https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.aspx
Betalen
Betalen met Betaalpas in Nederland € 0,00
Betalen met Betaalpas binnen overige eurolanden € 0,00
Betalen met Betaalpas buiten eurolanden 1% koersopslag*

Betalen met Creditcard in Nederland € 0,00
Betalen met Creditcard binnen overige eurolanden € 0,00
Betalen met Creditcard buiten eurolanden 1,35% koersopslag*

Spoedbetaling € 8,00 per transactie
Voor betalingen met een creditcard met het Mastercard-logo geldt een maximum aantal van 15 transacties per dag

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Western Union weigert verdere service

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

prem schreef:Ik zie het al, geen kosten maar 1% koersopslag! nooit op gelet...

https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.aspx
Betalen
Betalen met Betaalpas in Nederland € 0,00
Betalen met Betaalpas binnen overige eurolanden € 0,00
Betalen met Betaalpas buiten eurolanden 1% koersopslag*

Betalen met Creditcard in Nederland € 0,00
Betalen met Creditcard binnen overige eurolanden € 0,00
Betalen met Creditcard buiten eurolanden 1,35% koersopslag*

Spoedbetaling € 8,00 per transactie
Voor betalingen met een creditcard met het Mastercard-logo geldt een maximum aantal van 15 transacties per dag

Dat is alleen voor betalen, voor opnemen gelden andere tarieven weer afhankelijk van het soort betaalpakket wat je heb.

Jouw link, ietwat naar beneden scrollen. Staat per betaalpas en creditcard.

Gesloten