nibt schreef:Gloeilampen gaan volgens de fabrikant 1000 branduren mee.
Ledlampen gaan volgens de fabrikant 25000 branduren (of langer) mee.
Voor de branduren van 1 ledlamp moet je dus 25 of meer gloeilampen produceren, transporteren (volume) en even later weer verzamelen en als afval verwerken.
Stel we nemen een populair modelletje, de 40 watt gloeilamp.
Die verbruikt gedurende 25 levens X 40 watt X 1000 uur = 1000 kilowattuur.
Het equivalent in led verbruikt 4 watt.
Dat geeft 1 leven X 4 watt X 25000 uur = 100 kilowattuur.
Ga ik een ledlamp vervangen voor een gloeilamp dan moeten er dus 24 lampen extra geproduceerd en afgewerkt worden en moet er 900 kilowattuur extra verstookt worden.
Kortom, als je het even simpel narekent blijken de aluminiumhoedjes (of wolfraamhoedjes) het hier toch echt verkeerd te hebben.
Het moet eerst nog maar blijken dat een ledlamp 25 jaar meegaat. Die berekeningen zijn allemaal leuk, maar vaker baseert men zulke uitspraken op enkele uren gebruik per dag en veel mensen gebruiken de lamp wellicht veelvuldiger. Ik zie dan ook liever de opgave van het aantal branduren.
Maar natuurlijk scheelt het energie. Dat ontken ik ook niet. Gebruik je een lamp van 40 watt en deze brand 5 uur per dag, dan is het verbruik per jaar 73000Watt, ofwel 73KWH. Dat is of lijkt vrij stevig, want de kosten per jaar zitten dan rond de 17 Euro. Is zo'n 1,40 per maand.
Natuurlijk scheelt dat behoorlijk met een ledlamp van 4 Watt, maar daarop ga je eigenlijk pas besparen als je de aanschafkosten eruit hebt. Uiteraard gebruiken mensen meer dan één lamp, maar dan moeten dus ook eerst de duurdere lampen worden aangeschaft en ook echt zo lang meegaan als men opgeeft. Als een dergelijke gloeilamp dus 24 per dag brand, totaal per jaar 8760 uur, komt dat al uit op 350400 Watt, dus 350,4 kWh. Uitgaande van een levensduur van ong. 1000 uur, kost je dat zo'n 8-9 lampen per jaar.
Dezelfde lamp, maar dan in Led, gebruikt dus simpelweg 10x minder en dan zit je dus per jaar, op basis van 5 uur per dag, net als de eerder genoemde gloeilamp op 7300 Watt, ofwel 7,3KWH. Deze lamp kost je dan maar 1,68 in verbruik per jaar. Dat scheelt dus aanzienlijk. Maar veel mensen rekenen zich op deze manier rijk en kijken niet naar de kosten van de lamp zelf. En als deze het vroegtijdig laat afweten lopen de kosten aardig op en zal de lamp toch ook millieubewust moeten worden ontleed en ik vraag me vaak af waar men al die zooi laat die uit allerlei apparaten etc. komen.
Voor het milleu is het uiteindelijk beiden niet goed, maar wat je noemt klopt natuurlijk wel. In de productie scheelt het behoorlijk, maar dat veranderd natuurlijk wel als een ledlamp het zeer voortijdig laat afweten. Die 25 jaar neem ik niet zo serieus. Heb hier ook een paar dure ledlampen gehad die het na een jaar gebruik lieten afweten terwijl ze nog geen 5 uur per dag ingeschakeld hebben gestaan. Zoals eerder gezegd doorgaans te wijten aan de elektronica, maar dat doet eigenlijk niet ter zake, want de lamp kan weg. Dat gebeurt met de spaarlamp, die in ieder geval 5x langer mee moet gaan dan een gloeilamp ook nog zeer vaak. En daarin zitten veel meer schadelijke stoffen als in de gloeilamp.
Maar je hebt uiteraard gelijk: qua besparing in energie loont het, zeker als je een aantal lampen hebt die meerdere uren per dag branden. Maar het is niet alleen winst, want de lampen zijn gewoon een stuk duurder. Voor het millieu zou het beter zijn, als we alles mogen geloven, maar als men de prijsverschillen ziet, zal men daar vaak niet aan denken. En de vraag is nog maar of dat werkelijk zo is, want newmikey heeft natuurlijk wel een punt.
Mvg. Willem.