LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting hypotheekvrije woning icm samenwonen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
cap

Belasting hypotheekvrije woning icm samenwonen

Ongelezen bericht door cap »

Beste allemaal,

Weet iemand het antwoord op het volgende:

Mijn vriendin en ik denken erover om te gaan samenwonen. Ik woon in een huurhuis (vrije sector, particuliere huur) en zij woont in een eigen huis, met afbetaalde hypotheek dus hypotheekvrij. Omdat mijn huurhuis groter is willen we daar voorlopig gaan wonen, en eerst een tijd kijken hoe het samenwonen gaat. De vraag rijst dan hoe het zit met de woning van mijn partner m.b.t. de belastingen. Nu willen we alles goed regelen, daarom heb ik een en ander uitgezocht bij de belastingdienst maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Wellicht weet iemand hier het antwoord?

Vraag 1: onder welke box valt de woning?
Volgens de belastingdienst geldt dat een woning onder box 1 valt indien:
- eigenaar van de woning en
- woning is hoofdverblijf

Volgens de belastingdienst geldt dat een woning onder box 3 valt indien:
- onroerende zaak die niet als eigen woning is aan te merken, bijv. een vakantiehuis of verhuurd pand.

Aan eis 2 van box 1 wordt lijkt me niet meer voldaan als mijn vriendin langere tijd bij mij woont. Maar ook hier heb ik nog vragen:
Klopt het dat zodra mijn vriendin effectief bij mij woont (hoofdverblijf) en niet (of nauwelijks)meer in haar koophuis dat de woning automatisch onder box 3 valt? Of geldt dat alleen in geval dat we allebei een eigen koopwoning hebben en is hier sprake van een uitzondering (koophuis + huurhuis)?
Ook vraag ik me af vanaf wanneer een woning wordt gerekend als hoofdverblijf? Ik heb dat niet kunnen achterhalen. Stel je woont 2 maanden ergens anders (vakantie, werk) dan kan dat natuurlijk nooit als je hoofdverblijf gelden. Of is het adres van inschrijving bij de gemeente leidend? Maar ook daar geldt, vanaf wanneer (hoeveel dagen per week/maand/jaar, ander criterium) moet je een woning als hoofdverblijf opgeven?

Vraag 2: hoe wordt de woning vervolgens belast?
Het principe is volgens mij dat als de woning in box 1 valt de inkomsten uit die woning belast zijn. Dat zou dus zijn als we de woning tijdelijk gaan verhuren. Maar hoe zou de woning belast worden als we hem niet verhuren? Verder als de woning in box 3 valt dan wordt de WOZ waarde belast (30% van 4% verm.rendementsheffing = effectief 1.2%). Of vergeet ik hier nog iets?

Kortom ik blijf het ingewikkeld vinden. Als iemand het antwoord heeft op een van de vragen dan hoor ik het graag!

langste adem

Re: Belasting hypotheekvrije woning icm samenwonen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb weinig kennis van dit alles, maar het antwoord zal ook afhangen van wat precies uw bedoeling is.
Het is op zich verstandig om beide huizen nog even aan te houden om te kijken "hoe het samenwonen gaat". Maar hoe lang schat u die tijd in ? Als het is voor bijvoorbeeld een maand of 3 zou ik geen slapende honden wakker maken, en uw vriendin blijft dan op papier gewoon de "hoofdbewoner"van dat koophuis terwijl ze in werkelijkheid bij u inwoont. Wat dat betreft is er geen verschil met als ze 3 maanden op vakantie zou gaan naar elders.
Een ander verhaal wordt het uiteraard als u voor langere tijd het samenwonen wil uitproberen, en als het koophuis van die vriendin wordt verhuurd in de tussentijd.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

1) De woning gaat naar box 3. De eigen woning onder box 1 moet hoofdverblijf zijn, en dat is zodra uw partner bij u intrekt niet meer het geval.

2) De waarde van de woning wordt als vermogen gerekend, en hierover wordt dan inderdaad die 1,2% belasting berekend.

Wat u partner natuurlijk zou kunnen doen, is de eigen woning verhuren. Dit kan een optie zijn, als je de problemen rondom huurders voor lief neemt. In dit geval kunt u de 1,2% waarschijnlijk redelijk terugverdienen.

Nog een kleine aanvulling: het verhuren van de woning is niet de reden dat de woning in box 3 gaat vallen. De woning valt, als uw partner er zelf niet meer woont, sowieso onder box 3.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

En je vraag over wat een hoofdverblijf is, daar is geen zwart-witte definitie van. Het gaat er niet (alleen) om wat je staat ingeschreven, maar vooral om waar je sociale leven is. Daarbij betekent een paar maanden ergens anders leven niet meteen dat dat ook je hoofdverblijf is, maar bij een paar jaar is het een heel ander verhaal.

Annikaatje

Maar dat is dus inderdaad het grijze: ik vind wél dat als je een paar maanden bij een partner intrekt, de woning van je partner het hoofdverblijf wordt. Maar zou je een paar maanden op vakantie gaan, dan blijft de woning wel weer gewoon het hoofdverblijf.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, als je voor je werk een paar maanden elders moet verblijven, dan zit je huis ook niet ineens in box 3. Een en ander hangt natuurlijk ook af van 'hoe' je bij de ander woont. Als je alleen een lading kleren meeneemt, is het ook weer anders dan wanneer de halve inboedel mee gaat.

Annikaatje

Inderdaad. Het gaat om de instelling. Maarja, ik weet ook niet hoe dat 'proefsamenwonen' werkt. TS?

cap

Dank allen voor de antwoorden!

Annikaatje, dank voor de bevestiging dat het indien hoofdverblijf om box 1 gaat en anders altijd box 3. Het vervelende is dat al die voorbeelden die beschikbaar zijn gaan over een "vakantiewoning" of "tweede woning", terwijl mijn vriendin maar 1 woning bezit natuurlijk. Vandaar mijn twijfel.

Wat betreft dat grijze gebied van wat een hoofdverblijf is, daar zit hem bij mij dus de crux.

"ik vind wél dat als je een paar maanden bij een partner intrekt, de woning van je partner het hoofdverblijf wordt. Maar zou je een paar maanden op vakantie gaan, dan blijft de woning wel weer gewoon het hoofdverblijf."

Een paar scenario's:
- Stel mijn vriendin gaat een half jaar op vakantie, dan is de woning toch haar hoofdverblijf (immers ze heeft geen ander woonadres in Nederland, bij vakantie buitenland is dat helemaal duidelijk).

Maar:
- Stel dat mijn vriending 3 maanden bij me intrekt. Valt haar woning dan 3 maanden in box 3 en de rest van het jaar in box 1, kan je dat zo opgeven? Ik dacht het niet. Het is toch of / of? Wat nu?
- Stel dat mijn vriendin 4 dagen in de week bij mij zit en 3 dagen in de week thuis, dan is de woning dus niet haar hoofdverblijf?
- Stel dat mijn vriendin 3 dagen in de week bij mij zit en 4 dagen thuis, dan is haar woning dus haar hoofdverblijf?

Het vervelende is dat de hele belastingconstructie afhangt van de definitie "hoofdverblijf" maar dat dit een grijs gebied is.

Verder: ik ga er vanuit dat de inschrijving op het adres volgt uit welk verblijf als "hoofdverblijf" moet worden aangemerkt. Eens? :)

Annikaatje

Het is lastig, maar eigenlijk moet je gewoon heel eerlijk naar jezelf kijken. Gaat je vriendin echt bij je wonen? Of komt ze af en toe eens logeren? Volgens mij voel je dan al wel aan dat het in deze situatie echt om samenwonen gaat. Jullie hebben (neem ik aan, anders snap ik er écht niets meer van) de intentie om samen te blijven, en dan zal zij dus ook bij jou blijven wonen (eventueel tzt in een ander huis, en wellicht ook verkoop huidige huis). Dat is denk ik grond om de koopwoning niet langer als hoofdverblijf op te geven, vanaf het moment dat zij bij jou intrekt.

In je belastingaangifte geef je het tijdvak aan waarin de woning hoofdverblijf was (datum tot datum).

Ik zag op deze website (http://www.ipsz.nl/pagina/8018/hoofdverblijf) een redelijk lijstje staan van wat een woning een hoofdverblijf maakt. Ik denk dat dit een vrij goed idee geeft.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Het is niet zo moeilijk als het lijkt:

1.Uw vriendin verhuist naar u. De koopwoning staat leeg. De woning blijft in Box 1 zolang uw vriendin zich niet op uw adres laat inschrijven. Pas bij inschrijving op uw adres gaat de woning naar Box 3. Deze situatie kan natuurlijk niet al te lang voortduren. Zie de reacties hierboven.
2.Uw vriendin verhuist, laat zich bij u inschrijven en zet de woning te koop. (leeg) De woning blijft nog gedurende het lopende jaar en de volgende twee jaren in Box 1. (verhuisregeling) Voordeel is dat er geen Box3 belasting hoeft te worden betaald. En er is door de Wet Hillen geen fiscale bijtelling inkomen Box 1. (eigenwoningforfait)
3.Uw vriendin verhuist, laat zich bij u inschrijven en verhuurt de woning. De woning gaat naar Box 3. Verhuuropbrengsten zijn vrij. Als uw vriendin zou besluiten weer terug te gaan naar haar woning, wordt de koopwoning weer haar hoofdverblijf en verhuist terug naar Box 1.
4.Uw vriendin verhuist naar u. De relatie loopt stuk na 3 jaar of meer. De oude koopwoning is verkocht of permanent verhuurd. Uw vriendin kan een nieuwe koopwoning kopen waarbij de bijleenregeling niet meer van toepassing is. M.a.w. zij kan de hypotheekrenteaftrek voor 100% in aftrek nemen. De overwaarde speelt geen rol meer.

Ik denk dat dit de scenario's zo'n beetje zijn.
Lees ook: http://www.eigenhuis.nl/downloads/hypot ... geling.pdf

cap

Bedankt voor alle reacties, jullie hebben me goed geholpen. Op termijn gaat mijn vriendin "echt" bij me inwonen, ze komt er per nu in en wellicht gaan we op termijn over op tijdelijk verhuren van haar woning, en zetten we haar inschrijving over op mijn adres. Vanaf die datum geeft ze haar woning dus op in box 3.

Annikaatje

Gefeliciteerd ;-)

Gesloten