LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevolgen van samenwonen.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Jervae_

Gevolgen van samenwonen.

Ongelezen bericht door Jervae_ »

Goedemorgen,

Ik zit met een vraag die ik niet online kan terug vinden.
Het zit als volgt.

Ik ben van plan om een huurwoning aan te nemen op mijn naam.
Nu is het de bedoeling dat mijn partner (na enige tijd) bij mij komt wonen.

Als ik een snelle berekening maak op basis van het bruto inkomen zou in geval van samenwonen mijn huurtoeslag verliezen.
Tevens zou dit inkomen ook ervoor zorgen dat als wij ervoor zouden kiezen ons samen in te schrijven voor de verschillende woningbouw verenigingen dat wij niet in aanmerking komen voor een woning lager dan 699 euro kale huur per maand.

Wat ik wil vragen is het volgende.

Kan de woningbouw vereniging ervoor kiezen ons uit de woning te zetten of de huurprijs omhoog te gooien als mijn partner na dat ik al een woning heb en dan pas bij mij komt wonen?

Indien het mogelijk is dat een woningbouw vereniging ons eruit zou zetten om een dergelijke reden, zijn zij dan verplicht een nieuwe woning voor ons te zoeken?

Dit zijn antwoorden die ik niet online kan terug vinden en waar ik me wel een beetje zorgen om maak als het zo ver is.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Groetjes,
Jeremy

tenormin

Re: Gevolgen van samenwonen.

Ongelezen bericht door tenormin »

Als ik logisch redeneer: je gaat de woning huren als vrijgezel. Dat "ontmoet" je je liefde en dan ga je samenwonen in die woning. Tot zover heel normaal. Ook heel normaal is dan dat beide inkomens worden opgeteld en je de huurtoeslag gaat verliezen. En verdienen jullie samen meer dan de nu gestelde €43.000,00 (een beetje meer maar afgerond) dan is er kans dat je huur tot de hoogste grens van % zal worden opgehoogd. Nee hoor, ze kunnen jullie er niet uitgooien, alleen (als inkomen te hoog is) meer huur betalen.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Gelukkig word je op het gebied van uitzetten, door de wet beschermd. Maar net zoals hierboven gezegd , je krijgt geen huur toeslag als je inkomen hoog is en terecht!! En inderdaad zal je dan zeker met minimaal 6% huurverhoging te maken krijgen.

Jervae_

tenormin schreef:Als ik logisch redeneer: je gaat de woning huren als vrijgezel. Dat "ontmoet" je je liefde en dan ga je samenwonen in die woning. Tot zover heel normaal. Ook heel normaal is dan dat beide inkomens worden opgeteld en je de huurtoeslag gaat verliezen. En verdienen jullie samen meer dan de nu gestelde €43.000,00 (een beetje meer maar afgerond) dan is er kans dat je huur tot de hoogste grens van % zal worden opgehoogd. Nee hoor, ze kunnen jullie er niet uitgooien, alleen (als inkomen te hoog is) meer huur betalen.
Bedankt voor je reactie!

Dat is in ieder geval weer een geruststelling :mrgreen:

Nu vraag ik me wel af wat er met de huurprijs gebeurt indien een van onze inkomsten zouden wegvallen door middel van geen verlenging e.d.
Het lijkt me sterk dat een woningbouw vereniging dan de prijs weer om laag zet.

Want als ik de uitleg goed begrijp kunnen ze naar aanleiding van het inkomen van 2 personen de huur een x aantal % verhogen. (dus bijvoorbeeld van 450 naar 699)
Maar als het inkomen verlaagd word zal dat inhouden dat de verhoging van X% zal blijven staan, en niet terug zakken naar het originele bedrag dat normaliter noodzakelijk is voor de woning.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Waarom is iedereen altijd zo bang om een eerlijke huurprijs te betalen..?! Als je meer verdient (want, twee inkomens), is het toch niet gek dat als je gebruik maakt van sociale huur, je ook wat meer huur gaat betalen?

En nee, de huur gaat dan niet meer omlaag, je krijgt dan alleen niet weer die extra verhoging. Maarja, het is niet dat het elk jaar verdubbelt ofzo, dus de kans dat je het als één van jullie zijn baan verliest niet meer kunt betalen is misschien niet heel hoog? Bovendien krijg je dan wellicht wel weer huurtoeslag. (als je het dan niet meer red, tja, dan is het tijd voor een andere woning)

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Bovendien krijg je dan wellicht wel weer huurtoeslag. (als je het dan niet meer red, tja, dan is het tijd voor een andere woning)
Volgens mij bij 699 niet meer hoor, zit toch een grens aan? Ik snap überhaupt niet waarom TS nu al moeilijk doet. Misschien eerst huurtoeslag ontvangen en dan meteen samenwonen? Komen ze toch achter.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

ciske schreef: Misschien eerst huurtoeslag ontvangen en dan meteen samenwonen? Komen ze toch achter.
Dat zou ik Jervae_ zeker niet aanraden; lijkt me solliciteren naar: toch....eruit! En da's niet de bedoeling, neem ik aan.

Jervae_

Annikaatje schreef:Waarom is iedereen altijd zo bang om een eerlijke huurprijs te betalen..?! Als je meer verdient (want, twee inkomens), is het toch niet gek dat als je gebruik maakt van sociale huur, je ook wat meer huur gaat betalen?

En nee, de huur gaat dan niet meer omlaag, je krijgt dan alleen niet weer die extra verhoging. Maarja, het is niet dat het elk jaar verdubbelt ofzo, dus de kans dat je het als één van jullie zijn baan verliest niet meer kunt betalen is misschien niet heel hoog? Bovendien krijg je dan wellicht wel weer huurtoeslag. (als je het dan niet meer red, tja, dan is het tijd voor een andere woning)
Hi Annikaatje,

Het is absoluut niet de bedoeling om een oneerlijke huurprijs te betalen, daar ben ik niet op uit.
Ik probeer mij alleen te oriënteren op het geval dat dit zou gebeuren.

Zoals ik zojuist al terug zag komen en ook zelf al heb gezien kom je met een huurwoning van 699 p/m niet meer in aanmerking voor huurtoeslag.
Het klopt dat ons loon samen uit zou komen boven de grens.
Echter is dit maar een laag bedrag waar we dan van uit gaan waardoor een huur van 699 kaal te duur zal worden.

Het is puur een voorzorgsmaatregel en informatief bedoeld omdat ik niet weet wat ik hiervan kan verwachten.

Ik vind het zelf niet meer dan logisch dat ik betaal naar aanleiding van mijn inkomen qua huurtoeslag/huurprijs, en heb hier dan ook geen moeite mee.

Annikaatje

Jervae_ schreef:
Annikaatje schreef:Waarom is iedereen altijd zo bang om een eerlijke huurprijs te betalen..?! Als je meer verdient (want, twee inkomens), is het toch niet gek dat als je gebruik maakt van sociale huur, je ook wat meer huur gaat betalen?

Hi Annikaatje,

Het is absoluut niet de bedoeling om een oneerlijke huurprijs te betalen, daar ben ik niet op uit.
Ik probeer mij alleen te oriënteren op het geval dat dit zou gebeuren.

Zoals ik zojuist al terug zag komen en ook zelf al heb gezien kom je met een huurwoning van 699 p/m niet meer in aanmerking voor huurtoeslag.
Het klopt dat ons loon samen uit zou komen boven de grens.
Echter is dit maar een laag bedrag waar we dan van uit gaan waardoor een huur van 699 kaal te duur zal worden.

Het is puur een voorzorgsmaatregel en informatief bedoeld omdat ik niet weet wat ik hiervan kan verwachten.

Ik vind het zelf niet meer dan logisch dat ik betaal naar aanleiding van mijn inkomen qua huurtoeslag/huurprijs, en heb hier dan ook geen moeite mee.
Excuus, te snelle conclusie van mij dus.

Maar € 700 huur is toch niet te duur als je een inkomen van ruim 40.000 per jaar hebt?

Baghera

Ongelezen bericht door Baghera »

700 huur is 8400 per jaar... kaal! 19,5% van je gezamenlijke bruto jaarinkomen... Best realistisch. Voor een hypotheek kun je hetzelfde kwijt zijn. 5*43000 = 215k. 215k lenen is meer dan 700 hypo iedere maand... ook nu met die mega lage rente.

Mocht je partner zijn werk verliezen, zal hij WW krijgen waardoor je evt weer huurtoeslag zult kunnen aanvragen (vrije sector grens ligt op € 699,48 kaal per maand...
Bron

Ik zie geen probleem?

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

De antwoorden zijn al gegeven hier. In jouw geval is het dus alleen mogelijk als jij als vrijgezel die woning gaat huren. Met zijn 2-en krijg je die woning niet toegewezen. Op het moment dat jij die woning huurt, houdt niemand jou tegen om samen te gaan wonen in dat huis.

Je krijgt dan alleen geen huurtoeslag meer (terecht) en wordt dan een scheefwoner met de maximale huurverhoging. En nee, ik denk niet dat die maximale huurverhoging weer wordt teruggedraaid als je op een gegeven moment zonder werk komt te zitten. Hooguit betaal je dan het jaar erop een lager percentage huurverhoging dan voorheen.

Ik heb in een ander topic mijn frustraties weleens geuit over de inkomensafhankelijke huurverhoging.En over het feit dat je nu een truc moet uithalen om die woning te krijgen (als vrijgezel die woning gaan huren) klopt ergens ook niet.
Offtopic :
Er zijn zoveel dingen die niet kloppen. Ik ken iemand die een invalide vrouw heeft die langzaam achteruit gaat. Omdat hij werkt hebben ze ook geen recht op allerlei hulp. Tot zover klinkt het nog logisch. Ware het niet dat die hulp er ook moet zijn als hij aan het werk is en niet thuis kan zijn. Al was het maar voor een simpel wc-bezoek. Als ze formeel zouden gaan scheiden, en gewoon gaan samenwonen, zouden ze WEL weer recht hebben op thuishulp.

Annikaatje

langste adem schreef:De antwoorden zijn al gegeven hier. In jouw geval is het dus alleen mogelijk als jij als vrijgezel die woning gaat huren. Met zijn 2-en krijg je die woning niet toegewezen. Op het moment dat jij die woning huurt, houdt niemand jou tegen om samen te gaan wonen in dat huis.

Je krijgt dan alleen geen huurtoeslag meer (terecht) en wordt dan een scheefwoner met de maximale huurverhoging. En nee, ik denk niet dat die maximale huurverhoging weer wordt teruggedraaid als je op een gegeven moment zonder werk komt te zitten. Hooguit betaal je dan het jaar erop een lager percentage huurverhoging dan voorheen.

Ik heb in een ander topic mijn frustraties weleens geuit over de inkomensafhankelijke huurverhoging.En over het feit dat je nu een truc moet uithalen om die woning te krijgen (als vrijgezel die woning gaan huren) klopt ergens ook niet.
Offtopic :
Er zijn zoveel dingen die niet kloppen. Ik ken iemand die een invalide vrouw heeft die langzaam achteruit gaat. Omdat hij werkt hebben ze ook geen recht op allerlei hulp. Tot zover klinkt het nog logisch. Ware het niet dat die hulp er ook moet zijn als hij aan het werk is en niet thuis kan zijn. Al was het maar voor een simpel wc-bezoek. Als ze formeel zouden gaan scheiden, en gewoon gaan samenwonen, zouden ze WEL weer recht hebben op thuishulp.
Waarom klopt dat niet? Natuurlijk, het is een beetje zuur. Maar je trouwt met elkaar, dus je zorgt voor elkaar. Je bent verantwoordelijk voor elkaar. Je zoekt niet eens uit of scheiden misschien wel voordeliger kan zijn!

't Is een beetje graaien geworden in deze maatschappij. Ik ben het er heus wel mee eens dat het fijn zou zijn als die invalide mevrouw gewoon wat meer vergoed krijgt. Maar als we nou wat meer gaan kijken naar onszelf, en gewoon naar het feit dat we een boterham kunnen smeren etc, en wat minder naar waar we recht op hebben en weet ik wat voor onzin.

En hoezo 'moet' TS een kunstgreep doen om de woning te krijgen? (misschien bedoelde je dit niet zo) Hij heeft gewoon samen met zijn vriendin geen recht op een sociale huurwoning omdat hij 'makkelijk' een normale woning kan huren, en hoewel het zwart op wit niet fout is wat hij doet kun je je natuurlijk afvragen of het ook echt eerlijk is!

Saan57

Ongelezen bericht door Saan57 »

Vraag de woningbouwvereniging die je de woning verhuurt hoe de regels bij hen zitten. Ze sullen je in elk geval drie maanden moeten geven om een nieuwe woning te vinden.

Jrn-90

Ongelezen bericht door Jrn-90 »

Zodra je van alleenstaand naar samenwonend gaat kan het inderdaad zo zijn dat je huur wordt verhoogd. Afhankelijk van je (gezamelijk) jaarinkomen uiteraard. Zelf komen mijn vriendin en ik lang niet aan de 40.000 per jaar, maar ook wij zouden een redelijk huurhuis kunnen gaan huren. Met huurtoeslagen moet je sowieso opletten wanneer je samen gaat wonen, waarschijnlijk heb je daar inderdaad geen recht meer op. Wat in mijn beleving tevens terecht is.

Gesloten