LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente wijzigt achteraf zorguren

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Seriously

Gemeente wijzigt achteraf zorguren

Ongelezen bericht door Seriously »

Goedendag,

Wie kan mij helpen met het volgende?
Ik maak enkele maanden gebruik van het WMO PGB. Er is H.O.+ (huishoudelijk ondersteuning +) toegekend. Dit betekent dat ik onder andere extra zorg krijg (dan H.O.) waaronder eten bereiden voor mijn kleine.
Natuurlijk ben ik zelf niet geschikt om alle zorg zelf te verrichten thuis. Ik ben een alleenstaande met een baby en heb chronisch lichamelijke beperkingen.

Ik heb sinds ik toegewezen kreeg dat ik 3 uur hulp per week mag krijgen (na thuisbezoek/controle), meteen iemand ingeschakeld om aan de slag te gaan. Deze persoon komt niet van een thuiszorginstelling af.
Het bleek uiteindelijk dat het uurtarief verkeerd door de gemeente was vastgesteld. Ik zou meer moeten krijgen. Dit bedrag kreeg ik ook gestort maar stond verkeerd in de papieren vandaar dat ik bij WMO aan de bel trok.
Ik stuurde een mail erover omdat het mij onduidelijk was of het totale bedrag ook moest worden uitgekeerd aan de zorgverlener. (Ik ben hier totaal niet in thuis, ook heb ik svb gecontacteerd die mijn administratie regelt)
Van de week kreeg ik e-mail van WMO gemeente dat ik geen gebruik maak van huishoudelijk ondersteuning en dit wordt stopgezet. Ik natuurlijk geschrokken en uiteindelijk de desbetreffende persoon aan de lijn gehad, want ze had een verkeerde conclusie getrokken uit mijn voorgaande email. Deze persoon waar ik mee email was ook op huisbezoek geweest en had de 3 uur toegekend met extra ondersteuning voor de kleine, zij vertelde dat mijn zorgverlener niet was gecertificeerd (want dat moest) en dit de reden is dat mijn HO+ naar HO wordt gewijzigd.
Dus eerst willen stopzetten en nu maar een verlaging, maar ondertussen heb ik hier wel iemand aan het werk voor 3 uur per week en dit moet dus worden aangepast naar minder. Worden de uren wat al is gemaakt ook geminderd? Dat ik het uit eigen zak moet betalen of moet verrekenen met de toekomstige PGB.. en waarom nu ineens verminderen terwijl ik HO+ had gekregen?
Ook kan ik nergens terug vinden dat iemand gediplomeerd moet zijn om eten te maken bijvoorbeeld...

Ik krijg binnenkort schrijven hierover en wil bezwaar maken, maar ik ben bang dat het gaat escaleren en het eventueel helemaal stop wordt gezet, ongegrond.

Ook wil ik hier niet al teveel gegevens van mij over kwijt i.v.m. privacy.

Ik vind het erg vreemd. Wie heeft tips/adviezen?

Alvast dank!

mh73

Re: Gemeente wijzigt achteraf zorguren

Ongelezen bericht door mh73 »

Kun je via MEE geen hulp krijgen met het regelen van je PGB? Bij ons in de gemeente zijn er ook vrijwilligers die je helpen met het aanvragen van PGB. Misschien zijn die er ook in jouw gemeente?
En lukt dat niet, dan is er toch nog een vereniging voor mensen met PGB? Per Saldo. Hier de link: http://www.pgb.nl/

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

Aangezien PGB's door de gemeente worden geregeld, is het lastig hierop te reageren, want hoe de gemeentes deze taak hebben geïmplementeerd kan van gemeente tot gemeente verschillen.

U heeft als het goed is een HO+ indicatiebesluit ontvangen.
Hierin staat als het goed is ook een periode over welke u deze zorg nodig heeft.
Als die periode nog niet is verstreken, kan het indicatiebesluit niet zomaar worden veranderd naar HO, lijkt mij.

Dat de gemeente alleen met gecertificeerde zorgaanbieders wil werken lijkt mij een redelijke eis. Dat u uw PGB alleen mag gebruiken voor het inkopen van zorg is ook heel normaal. Uw gemeente kan u informeren over de regels en voorwaarden waaraan zorgaanbieders moeten voldoen. Heeft uw gemeente daar geen informatiefolder over?

Neem eens contact op met de belangenvereniging Per Saldo http://www.pgb.nl/

Hier een foldertje van de gemeente Drechtsteden: http://www.drechtstedenaanhetwerk.nl/dd ... ng2013.pdf

Seriously

czarczar schreef: [..]

U heeft als het goed is een HO+ indicatiebesluit ontvangen.
Hierin staat als het goed is ook een periode over welke u deze zorg nodig heeft.
Als die periode nog niet is verstreken, kan het indicatiebesluit niet zomaar worden veranderd naar HO, lijkt mij.
[..]
Bedankt voor uw reactie.

Ik dacht namelijk hetzelfde. HO+ heb ik voor een jaar toegewezen gekregen en ik vind het erg vreemd dat het ineens wordt gewijzigd.
Ik ben overigens erg tevreden over de zorg die ik nu krijg en ik zie het niet zitten om een ander persoon over de vloer te krijgen en dan is hun reactie in principe "pech".
Er is overigens niet aan de telefoon uitgelegd wat er gebeurt met de extra uren die al zijn gemaakt of het in principe een nieuwe indicatie is wat mij stug lijkt.

Ik heb in de folder die u toe had gestuurd niks gelezen over gekwalificeerde hulp (of ik moet het hebben gemist).

Per saldo had ik eerder gemaild, maar ik moet lid zijn om hulp te kunnen krijgen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Seriously schreef:Goedendag,

Ik maak enkele maanden gebruik van het WMO PGB. Er is H.O.+ (huishoudelijk ondersteuning +) toegekend. Dit betekent dat ik onder andere extra zorg krijg (dan H.O.) waaronder eten bereiden voor mijn kleine.
Natuurlijk ben ik zelf niet geschikt om alle zorg zelf te verrichten thuis. Ik ben een alleenstaande met een baby en heb chronisch lichamelijke beperkingen.
dat lijkt me een goed uitgangspunt om aan een baby te beginnen.
en hoe zit het met de wederhelft die geholpen heeft met het krijgen van een kind?

Seriously

ruud_a schreef:
Seriously schreef:Goedendag,

dat lijkt me een goed uitgangspunt om aan een baby te beginnen.
en hoe zit het met de wederhelft die geholpen heeft met het krijgen van een kind?

dat zijn niet uw zaken.
Het is zoals in mijn eerste tekst staat.
Laatst gewijzigd door Seriously op 26 aug 2014 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Seriously

mh73 schreef:Kun je via MEE geen hulp krijgen met het regelen van je PGB? Bij ons in de gemeente zijn er ook vrijwilligers die je helpen met het aanvragen van PGB. Misschien zijn die er ook in jouw gemeente?
En lukt dat niet, dan is er toch nog een vereniging voor mensen met PGB? Per Saldo. Hier de link: http://www.pgb.nl/

Nou.. het ligt in principe niet aan de administratie, alhoewel het zo een rommeltje wordt.
Eerder de opstelling van het WMO kantoor. Eerst krijg ik voor een jaar HO+ endan willen ze het ineens stopzetten per direct en nu is het HO geworden.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Seriously schreef:Nou.. het ligt in principe niet aan de administratie, alhoewel het zo een rommeltje wordt.
Eerder de opstelling van het WMO kantoor. Eerst krijg ik voor een jaar HO+ endan willen ze het ineens stopzetten per direct en nu is het HO geworden.
Dat snap ik, maar misschien heeft iemand van MEE of zo'n vrijwilliger wat makkelijker toegang tot de juiste personen bij de gemeente, of kunnen zij hulp bieden bij het maken van een bezwaarschrift. Zij zijn in ieder geval op de hoogte van de geldende regels.

Seriously

mh73 schreef:
Seriously schreef:Nou.. het ligt in principe niet aan de administratie, alhoewel het zo een rommeltje wordt.
Dat snap ik, maar misschien heeft iemand van MEE of zo'n vrijwilliger wat makkelijker toegang tot de juiste personen bij de gemeente, of kunnen zij hulp bieden bij het maken van een bezwaarschrift. Zij zijn in ieder geval op de hoogte van de geldende regels.

Daar had ik niet aan gedacht. Dit is een zeer bruikbare tip, dank hiervoor!

czarczar

Seriously schreef:Ik dacht namelijk hetzelfde. HO+ heb ik voor een jaar toegewezen gekregen en ik vind het erg vreemd dat het ineens wordt gewijzigd.
Ja, dat is ook vreemd en volgens mij kan dat ook helemaal niet.
Ze zouden wel een lager PGB kunnen uitkeren omdat de zorgverlener niet voldoet aan de gestelde eisen (certificering), maar daarmee wijzigt je indicatiebesluit HO+ niet.
En ook dat zou ik trouwens vreemd vinden, want u dient wel de zorg te krijgen die u volgens indicatie nodig hebt.
Seriously schreef: Ik ben overigens erg tevreden over de zorg die ik nu krijg en ik zie het niet zitten om een ander persoon over de vloer te krijgen en dan is hun reactie in principe "pech".
Ja, dat kan.
De gemeente mag eisen stellen aan de (kwaliteit van) zorgverlener en een maximum stellen aan het tarief. De gemeente zou zelfs zorg kunnen inkopen bij 1 zorgverlener, zodat u helemaal weinig keus hebt.
Waarom is uw zorgverlener dan niet gecertificeerd?
Vraag het eens aan uw zorgverlener, die zal toch meer klanten hebben dan alleen u.

Aan uitleg aan de telefoon heb je vrijwel niks.
Ga langs bij het Zorgloket van uw gemeente en vraag om informatie op papier. Zij hebben vast ook een folder met uitleg. Wilt u zeggen over welke gemeente het gaat? Dan kunnen we wat beter zoeken hoe het bij uw gemeente geregeld is.
Seriously schreef: Ik heb in de folder die u toe had gestuurd niks gelezen over gekwalificeerde hulp (of ik moet het hebben gemist).
Maar die geldt dus alleen voor Drechtsteden, dat heb je nu met decentralisatie. Gemeentes moeten deze taken uitvoeren en dat doen ze allemaal op hun eigen manier, maar ze zijn wel verplicht hun regels goed te documenteren.

Op de volgende link kunt u informatie aanvragen over uw situatie. Vul dus vooral ook uw postcode in, zodat u ook de lokale informatie krijgt. Het is een website van de Zorglokketten. Vul gewoon even een beetje uw situatie in, aan het einde krijgt u adres- en andere informatie over uw Zorgloket:
https://www.regelhulp.nl/zr/rh/webapp/A ... _Postcode=

Seriously

czarczar schreef: [..]
Maar die geldt dus alleen voor Drechtsteden, dat heb je nu met decentralisatie. Gemeentes moeten deze taken uitvoeren en dat doen ze allemaal op hun eigen manier, maar ze zijn wel verplicht hun regels goed te documenteren.

Op de volgende link kunt u informatie aanvragen over uw situatie. Vul dus vooral ook uw postcode in, zodat u ook de lokale informatie krijgt. Het is een website van de Zorglokketten. Vul gewoon even een beetje uw situatie in, aan het einde krijgt u adres- en andere informatie over uw Zorgloket:
https://www.regelhulp.nl/zr/rh/webapp/A ... _Postcode=
Wederom bedankt voor uw reactie.

"Toevallig" gaat het over Drechtsteden. De toegestuurde folder heb ik inderdaad ook ontvangen, maar daar heb ik niks kunnen vinden over certificering en naar mijn gevoel is dat ook niet nodig met eten bereiden, maar dat is uiteraard persoonlijk bevonden.
Ik zal nog contact leggen met de instantie Mee. In onzekerheid zitten vind ik helemaal niks. Het is fijn om te weten hoe de vork in de steel zit en met een indicatie van HO+ voor een jaar is voor mij vreemd om het van de één op de andere dag stop te zetten vanwege een verkeerde conclusie en vervolgens aan de telefoon te vertellen dat ze het dan TOCH naar HO gaan zetten. Dat betekent ook minder tijd.
Omdat het bij papierwerk al fout is gegaan (HO+ toegewezen maar het uurbedrag stond op HO en de maandelijkse betalingen waren berekend op HO+) was het al erg verwarrend. Na contact te hebben opgenomen vertelde de gemeente dat het wél om het gegeven uurbedrag ging en het administratief zou worden aangepast. Maar ik het maandelijkse bedrag (HO+) bleef krijgen.
Uiteindelijk is er per mail aangegeven dat het uurbedrag toch niet klopt dus mijn zorgverlener krijgt tóch minder betaald....
Wat dat betreft verandert er niks. Het is simpelweg rommelig.

Naar mijn idee blijft een indicatie HO+ voor een jaar toch echt een jaar en wilt men iets wijzigen dat er gegronde redenen moeten zijn hiervoor. Ik verwacht niet dat de verwachte post met de aanpassing er ook bewijs bij wordt gevoegd.

czarczar

Seriously schreef:Naar mijn idee blijft een indicatie HO+ voor een jaar toch echt een jaar en wilt men iets wijzigen dat er gegronde redenen moeten zijn hiervoor.
Wijzigen is alleen in uitzonderlijke gevallen mogelijk (als de wetgeving wijzigt bijvoorbeeld) en dan nog moet er een nieuw of een herziend indicatiebesluit komen waarvoor u dan weer 6 weken de tijd heeft om bezwaar in te dienen. Wat iemand allemaal aan de telefoon beweert is niet zo interessant, kijk naar uw papieren. Zo'n indicatiebesluit is een officieel document dat heel zwaar telt, daar kunnen ze niet omheen.
Op basis van het indicatiebesluit, de uitvoeringsregels en evt. uw postcode, kan men een PGB-bedrag vast stellen. Aan dat bedrag kunnen ze dus wel morrelen, maar aan het indicatiebesluit niet.

Leuk dat Drechtsteden toevallig ook uw gemeente is, dan ga ik die folder nu zelf ook nog eens helemaal doornemen.

czarczar

Nou, ik heb even de folder helemaal goed doorgenomen.
Daar wordt je niet veel wijzer van in uw geval. Je kunt kiezen tussen hulp in natura en een PGB. Voorde rest wordt alleen de hulp in natura toegelicht.

Maar een ander document van de gemeente Drechtsteden was snel gevonden.
En dat is uiterst informatief. Ik moet zeggen dat de gemeente Drechtsteden zeer ruimhartig omgaat met haar bewoners, want als u een PGB heeft toegewezen gekregen, dan krijgt u alle vrijheid om uw zorg zelf in te kopen. Het bedrag is gebaseerd op het indicatiebesluit en het aantal toegewezen uren (en die heeft u ook al op papier). Het uurtarief kunt u opvragen en wordt aan u zelf uitgekeerd. U mag ongebruikt PGB niet houden, dat dient u terug te betalen. Nah ja, alles staat in de volgende folder:

http://www.socialedienstdrechtsteden.nl ... heet_2.pdf

Mocht u iets niet begrijpen, vraag het hier gerust, of stuur me een PB-bericht.

Gesloten