LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op robotstofzuiger (ALDI)

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
sjors86

Garantie op robotstofzuiger (ALDI)

Ongelezen bericht door sjors86 »

Zie onderstaande mail conversatie (eerste post van onder naar boven lezen en tweede daarna van onder naar boven lezen), wat vinden jullie van de service van de Aldi?
Op 13 augustus 2014 15:06 schreef Contact Aldi Zoetermeer BV <[email protected]>:
Geachte heer van Dam,
Helaas kunnen wij niets terugvinden op het referentienummer van de bon.
Wat betreft de garantieafhandeling is dit helaas niet mogelijk via onze winkels. Onze ervaring is dat bij directe communicatie tussen de klant en het servicebedrijf de klacht sneller wordt afgehandeld. Wij hebben zeer positieve ervaringen met betreffende service bedrijven. Voor een spoedige afhandeling van uw klacht adviseren wij u daarom om contact op te nemen met het servicebedrijf. Mocht een en ander niet naar wens verlopen staan wij altijd tot uw beschikking.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en zien u graag terug in één van onze filialen.

Met vriendelijke groet,
ALDI ZOETERMEER B.V.

Afdeling inkoop

>>> sjors van dam 13-8-2014 13:53 >>>
Beste,

Ik heb de bon ingescand en deze lijkt niet verkeerd te zijn afgescheurd, zie ook bijlage.
Ik zal verder kijken of een aankoop bewijs kan terugvinden, niet meer zeker of deze gepind of contact is afbetaald.
Verder kunnen jullie iets met referentienummer dat op de bon staat?

Wat betreft de garantie, uit ervaring weet ik dat ik door de aankoop een overeenkomst is afgesloten tussen de ALDI (verkoper) en mijzelf en dat ik niet verwezen mag worden naar een derde partij.
Ik zou dan ook graag de garantie onderling afhandelen en dat jullie vervolgens het product doorsturen naar jullie service partner is prima.
Mijn vraag is dus eigenlijk alsnog of het mogelijk is om de stofzuiger voor garantie af te leveren in het filiaal te leiden?

Met vriendelijke groet,
Sjors van Dam

Op 13 augustus 2014 13:40 schreef Contact Aldi Zoetermeer BV <[email protected]>:
Geachte heer van Dam,
De datum hoort onderaan de bon te staan, waarschijnlijk is deze verkeerd afgescheurd.
Wellicht heeft u het bedrag van de robotstofzuiger gepint en kunt u het terugvinden op een van uw afschriften?
De datum van aankoop is namelijk belangrijk voor de garantieafhandeling.
Serviceafhandeling van robotstofzuigers uit 2012 en eerder wordt gedaan door het servicebedrijf Benco te bereiken via telefoonnummer:
0800-0231989
Serviceafhandeling van robotstofzuigers uit 2013 en later wordt gedaan door het servicebedrijf D.W. Retail te bereiken via telefoonnummer:
0172-636661

Wellicht kunt u een kopie van uw afschrift meesturen met uw kassabon naar het servicebedrijf zodat geen twijfel bestaat over de aankoopdatum.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en zien u graag terug in één van onze filialen.

Met vriendelijke groet,
ALDI ZOETERMEER B.V.

Afdeling inkoop

>>> <[email protected]> 12-8-2014 9:41 >>>
Aanhef: De heer
Naam: Sjors van Dam

Postcode ALDI-filiaal: 6418
Plaats ALDI-filiaal: Heerlen
Straat ALDI-filiaal: Heerlerbaan 239A

Onderwerp: Aankoop in één van onze winkels

Bericht:
Beste,

1-2 jaar geleden hebben wij bij uw winkel in Heerlen een robotstofzuiger gehaald (ik heb de bon ingescand en kan hier geen datum op vinden, is dat gebruikelijk bij uw bonnen?

Ik kan dus niet exact aangeven wanneer deze is aangeschaft, ik zie wel een boekingsperiode 3187 wellicht dat u hieraan kunt zien wanneer deze is aangeschaft? Maar aangezien op de doos wordt geadverteerd met 3 jaar garantie, doet dat er eigenlijk niet echt toe.

Wat mij al enkele maanden opvalt is dat de batterij drastisch korter meegaat, waar deze eerst nog een volle twee uur kon stofzuigen. Moet die nu ergens na 30-60 minuten alweer naar het oplaad station.

Zoals eerder aangegeven heb ik de stofzuiger in Heerlen gekocht, maar zelf ben ik woonachtig in Noordwijkerhout en is de ALDI in leiden nabij.

Graag hoor ik hoe ik gebruik kan maken van de garantie.
Laatst gewijzigd door sjors86 op 29 aug 2014 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

sjors86

Re: Garantie op robotstofzuiger (ALDI)

Beste,

Ik neem geen genoegen met uw antwoord, ik ga geen contact opnemen met de externe leverancier en u kunt mij hiertoe ook niet verplichten. U kunt inderdaad gebruikmaken van hun service, maar mijn contact loopt volledig met u en dit bent u ook wettelijk verplicht.

Daarnaast staat op de doos, 3 jaar garantie, op het moment van aankopen kun je de overige documenten niet inzien.
Ik wil u er nogmaals op wijze dat wij in Nederland geen termijnen kennen voor garantie, maar dat er garantie wordt gegeven voor de periode dat de consument/koper er vanuit mag gaan dat het product meegaat. Door de grote advertentie van 3 jaar garantie, is dit dus ook waar de consument vanuit mag gaan en waar ik in Nederland wettelijk garantie op heb.

U geeft tevens aan dat slijtage gebruikelijk is op batterijen en dit ga ik ook niet ontkennen, maar het product wordt verkocht om minimaal 2 uur te kunnen stofzuigen, als dit binnen een jaar terugloopt naar 15-30 minuten is dit geen normale slijtage.

Ik geef u nog de kans mijn apparaat te vervangen of repareren en indien u mij hier niet bij kunt helpen of opnieuw doorverwijst, zal ik externe partijen moeten inschakelen.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Sjors van Dam

29 augustus 2014 14:44 Contact Aldi Zoetermeer BV
Geachte heer van Dam,

Door ons is navraag gedaan omtrent de garantietermijn op de accu van uw stofzuiger, deze is vastgesteld op 6 maanden. Het klopt dat op het apparaat 3 jaar garantie zit, zoals op de doos ook staat aangegeven, echter de accu is hier van uitgesloten. Dit staat ook in de garantie handleiding omschreven. Het achteruit gaan van de gebruiksduur van een accu is een gebruikelijk slijtage proces, waarop fabrikanten beperkte garantie geven. U zou dit kunnen vergelijken met een autogarage die beperkte garantie verleent op de autobanden van een auto.

Verder willen wij aangeven dat Aldi als verkopende partij verantwoordelijk is voor de afhandeling van service aanvragen, dat neemt echter niet weg dat de uitvoering hiervan door derden gedaan kan worden. Ook in uw geval maakt Aldi gebruik van een derde partij om de service afhandeling uit te voeren. Indien u de stofzuiger wilt laten maken kunt u alsnog met de betreffende service aanbieder contact opnemen. Mocht u een vervangende bon nodig hebben (ivm het ontbreken van datum) dan kunt u dit aangeven, wij zullen u deze dan z.s.m. doen toekomen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Inkoop

>>> sjors van dam 28-8-2014 11:44 >>>
Beste,

Tot op heden heb ik helaas nog niets van jullie vernomen op mijn laatste reactie.
Ik verwacht dat u voldoet aan uw verantwoordelijkheden als verkoper en mij zo spoedig mogelijk te woord staat en een passende oplossing biedt.
Indien u niet aan bovenstaande kunt voldoen, voel ik mij genoodzaakt om externe partijen in te schakelen.

Afwachtend op uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
Sjors

Op 21 augustus 2014 09:38 schreef sjors:
Beste,

Zojuist contact opgenomen met de leverancier (aankoop datum 09-07-2013) en deze geven aan dat er op de batterijen maar een jaar garantie wordt gegeven. Nu wil ik jullie erop wijzen dat ik geen overeenkomst heb met de leverancier en dat ik dus dat afhandeling niet met hun, maar met jullie verloopt.

Er zijn Europese richtlijnen die 2 jaar garantie bieden op een product en in Nederland is dit zelfs langer en geldt de garantie voor een periode waarvan je mag verwachten dat het product meegaat. Aangezien er op de doos geadverteerd wordt met 3 jaar, mag ik als consument hier ook vanuit gaan, maar zelfs als ik dat niet het geval was, geldt er nog de Europese minimum van 2 jaar.

Ik verwacht dan ook dat u zonder bezwaar of verdere discussie mijn stofzuiger repareert en dat ik deze bij jullie filiaal in leiden kan inleveren of anders een adres krijg, waar ik deze (kosteloos) naar toe kan sturen.

Met vriendelijke groet,
Sjors

encore

Ongelezen bericht door encore »

Op Oplaadbare batterijen zit altijd maar6 maanden "garantie" . Die dingen zijn overigens zo slecht als maar zijn kan want door het opladen maak je ze al kapot. Dus ja, het is vrij normaal dat je batterijen nu maar een kwartiertje meegaan. Niet te repareren, nieuwe inzetten.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

U wilt u beroepen op uw rechten maar heeft geen bewijs dat u hier een beroep op kunt doen. Lastig. Het is aan u om aan te tonen dat u recht heeft op garantie. Daarnaast gaat het hier ook om een extra bovenop de wettelijke garantie, waarbij normaliter van 2 jaar wordt uit gegaan. Dit valt dan ook niet onder de handelsgarantie, dat u hiervoor wordt doorverwezen naar een derde partij is ook niet zo vreemd.

Het is nog wel aan u om aan te tonen wanneer u dit artikel heeft aangeschaft en uw rechten te claimen.

En wat ook al gezegd is, batterijen zijn gevoelig voor slijtage, weet niet wat er in gaat, maar het is wellicht goedkoper om dit zelf te doen dan om dit uit te besteden.

sjors86

Dat gaat natuurlijk niet altijd op, je elektrische auto ga je toch ook niet om het jaar de batterij vervangen?
Daarnaast hebben ze mij overgehaald met de 3 jaar garantie, als ze daar zo mee adverteren, dan gaat dat lijkt mij dat ze dit ook verplicht zijn na te komen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je hebt inderdaad gelijk, de batterij dient langer mee te gaan dan 6 maanden. Als het een Lithium batterij betreft is het normaal dat deze 10-15% van zijn capaciteit verliest per jaar. Na 2 jaar zou dus nog 70-80% van de capaciteit beschikbaar moeten zijn. De teruggang die jij aangeeft is te veel en valt niet onder normale slijtage.
Je mag van de Aldi verwachten dat ze ervoor zorgt dat je zonder grote overlast kostenloos je probleem oplossen. De vraag is alleen hoe je dit gaat afdwingen.

olaf79

sjors86 schreef:Dat gaat natuurlijk niet altijd op, je elektrische auto ga je toch ook niet om het jaar de batterij vervangen?
Daarnaast hebben ze mij overgehaald met de 3 jaar garantie, als ze daar zo mee adverteren, dan gaat dat lijkt mij dat ze dit ook verplicht zijn na te komen.
Klopt. Je mag van een electrisch apparaat verwachten dat het een behoorlijke tijd probleemloos functioneerd. 6 maanden garantie die de fabrikant levert op de batterij is hier niet relevant noch van toepassing. De verkoper (aldi) is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Heb zojuist even in de handleiding gekeken , pagina 13, daar staat dat er op de accu 6 maanden garantie zit.
Ja hoor, daar hebben we OlafEuwigeGarantie weer :-). Ik stel voor dat jij TS helpt en dit voor m gaat claimen. Succes.
Bovendien gaat bij Aldi de garantieafhandeling altijd rechtstreeks met de fabrikant.
Laatst gewijzigd door bprosman op 29 aug 2014 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

sjors86 schreef:Dat gaat natuurlijk niet altijd op, je elektrische auto ga je toch ook niet om het jaar de batterij vervangen?
Hem, vooral gaan schieten op datgene waar u munitie voor kunt vinden. Prima, niets op tegen. Dat doet u ook in de reacties die ik in uw mail kan lezen. U eist veel, weet wat uw rechten zijn, en dat is goed. U heeft ook plichten, en dat is dat u een bewijs moet aanleveren dat u recht heeft op de garantie, en dat kunt u schijnbaar niet. Daarnaast is de stofzuiger ouder dan 6 maanden. Als er bepaald wordt dat de batterij sneller is gaan slijten door slecht gebruik, is het aan u om hiervan het tegendeel te bewijzen.

Maar zolang u geen bon heeft of bewijs van aanschaffen en u het weigert via het bedrijf te regelen, gaat deze kwestie nog lang duren.

sjors86

berndv schreef:
Hem, vooral gaan schieten op datgene waar u munitie voor kunt vinden. Prima, niets op tegen. Dat doet u ook in de reacties die ik in uw mail kan lezen. U eist veel, weet wat uw rechten zijn, en dat is goed. U heeft ook plichten, en dat is dat u een bewijs moet aanleveren dat u recht heeft op de garantie, en dat kunt u schijnbaar niet. Daarnaast is de stofzuiger ouder dan 6 maanden. Als er bepaald wordt dat de batterij sneller is gaan slijten door slecht gebruik, is het aan u om hiervan het tegendeel te bewijzen.

Maar zolang u geen bon heeft of bewijs van aanschaffen en u het weigert via het bedrijf te regelen, gaat deze kwestie nog lang duren.
Ik weet niet of jij weleens geprobeerd hebt om garantie te halen, maar als je niet op je strepen staat, dan ga je meestal met de staart tussen je benen weg.
Wie zegt dat ik geen bon heb, ik heb de bon gewoon ingescanned, dat daar nu geen datum op staat kan toch niet mijn probleem zijn (op de scan is te zien dat dit de volledige bon is)? Ik check niet bij elke aankoop of alles op de bon staat, daarnaast heb ik via afschriften kunnen achterhalen dat de aankoop datum eind 2013 was.

En volgens mij ligt bewijslast tot 2 jaar niet bij mij of ben ik daarover verkeerd geïnformeerd?

bprosman

En volgens mij ligt bewijslast tot 2 jaar niet bij mij of ben ik daarover verkeerd geïnformeerd?
Die ligt op 6 maanden voor de fabrikant, daarna ligt die bij jou. Maar zoals eerder gezegd. Kijk eens op Pag 13 van de handleiding... daar staat 6 maanden garantie op de accu.
Als je het daar niet mee eens was tijdens het uitpakken had je hem terug moeten brengen.

sjors86

bprosman schreef:Heb zojuist even in de handleiding gekeken , pagina 13, daar staat dat er op de accu 6 maanden garantie zit.
Ja hoor, daar hebben we OlafEuwigeGarantie weer :-). Ik stel voor dat jij TS helpt en dit voor m gaat claimen. Succes.
Bovendien gaat bij Aldi de garantieafhandeling altijd rechtstreeks met de fabrikant.
En die laatst zin is nu net wat wettelijk gezien niet mag, volgens mij ook al verschillende jurisprudentie van. En dat staat inderdaad in de handleiding, maar als je naar onderstaande afbeelding kijkt, ga je mij niet vertellen dat je niet bedonderd wordt waar je bijstaat.

http://serenacloos.nl/wp-content/2013/0 ... 7.43-2.jpg

Maar ik zie het al, ik maak geen schijn van kans en de Aldi kan verder met zijn praktijken van oplichting/valse reclame. In ieder geval de laatste keer dat ik daar als klant naar binnen ben gegaan.

bprosman

En die laatst zin is nu net wat wettelijk gezien niet mag, volgens mij ook al verschillende jurisprudentie van.
Er staat 3 jaar op de doos en in de handleiding staan de "kleine lettertjes en uitsluitingen"
Je deed al eerder aannames die niet klopten. Op bijna alle apparaten met accu , (kijk maar eens in de bouwmarkt), zit er maar 6 maanden garantie op de accu. Jij wil beweren dat AL die bedrijven Makita, Bosch, Worx , noem ze maar op onwettig bezig zijn ?
Ik zou zeggen, haal je gelijk, "Sue them".

Maar... voor je naar de rechter gaat... een bon zou wel handig zijn.
In ieder geval zul jij moeten bewijzen dat het een fabrieksfout is en geen "normale slijtage"

sjors86

bprosman schreef:
En die laatst zin is nu net wat wettelijk gezien niet mag, volgens mij ook al verschillende jurisprudentie van.
Er staat 3 jaar op de doos en in de handleiding staan de "kleine lettertjes en uitsluitingen"
Je deed al eerder aannames die niet klopten. Op bijna alle apparaten met accu , (kijk maar eens in de bouwmarkt), zit er maar 6 maanden garantie op de accu. Jij wil beweren dat AL die bedrijven Makita, Bosch, Worx , noem ze maar op onwettig bezig zijn ?
Ik zou zeggen, haal je gelijk, "Sue them".

Maar... voor je naar de rechter gaat... een bon zou wel handig zijn.
In ieder geval zul jij moeten bewijzen dat het een fabrieksfout is en geen "normale slijtage"
Pff hoe komt iedereen er toch bij dat ik geen bon heb?
Nog even voor jullie informatie, de bon is lastig te lezen, omdat ik deze na een week heb ingescand en bonnen vervagen, maar van de originele bon van de Aldi zou nog geen 2 weken overleven (had dus al kunnen verwachten wat er met de batterij zou gebeuren), dus een originele zou ik nooit kunnen overhandigen.

olaf79

sjors86 schreef:Pff hoe komt iedereen er toch bij dat ik geen bon heb?
Nog even voor jullie informatie, de bon is lastig te lezen, omdat ik deze na een week heb ingescand en bonnen vervagen, maar van de originele bon van de Aldi zou nog geen 2 weken overleven (had dus al kunnen verwachten wat er met de batterij zou gebeuren), dus een originele zou ik nooit kunnen overhandigen.
Hoeft ook niet. En aldi heeft aangegeven dat ze een kopie bon kunnen sturen dus daar doen ze in ieder geval niet moeilijk over.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Van accu's is het een algemeen bekend feit dat deze al na een jaar in laadcapaciteit achteruit gaan. Dit is geen non-confromiteit en dus ook geen reden om een 2 of 3 jaar garantieperiode te eisen.

Alleen als het echt een extreme situatie is, bijvoorbeeld de accu is na 1 jaar in het geheel niet meer op te laden, zou dit anders zijn, en zou wel van een tekortkoming gesproken kunnen worden
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 29 aug 2014 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

maar van de originele bon van de Aldi zou nog geen 2 weken overleven (had dus al kunnen verwachten wat er met de batterij zou gebeuren), dus een originele zou ik nooit kunnen overhandigen.
Daarom zeggen ze aan de kassa er ook altijd bij een kopie te maken van de bon.
Maar ben benieuwd naar de uitslag, ik heb ook zo'n ding... dan weet ik waar ik terecht kan als de accu "op" is over een jaar of zo.

Als je Googled zul je ook zien dat die accu's na een jaar of 2 vervangen (moeten) worden.
En aldi heeft aangegeven dat ze een kopie bon kunnen sturen dus daar doen ze in ieder geval niet moeilijk over.
Waar dan ?

olaf79

bprosman schreef:Heb zojuist even in de handleiding gekeken , pagina 13, daar staat dat er op de accu 6 maanden garantie zit.
Ik zeg niet dat de garantie eeuwigdurend is. Ik schreef eerder al dat normale slijtage bij Lithium batterijen 10-15% per jaar is. Na 2 jaar is het dus normaal dat de batterij nog 70-80% van de capaciteit bezit. Dat is dus 1.5 uur minimaal, niet 20 tot 30 minuten. Het is dus onzin te stellen dat hier om normale slijtage gaat, en dus is er sprake van een ondeugdelijk product.
De garantieafhandeling kan dan via de fabrikant gaan (is onzin want Aldi zegt in zijn mail dat ze daarvoor een of ander repair center gebruiken), is niet relevant. Aldi is uiteindelijk verantwoordelijk voor het kosteloos vervangen of repareren van het defecte product.

olaf79

bprosman schreef: Waar dan ?
Zie de email conversatie tussen ts en aldi aan het begin van dit topic

bprosman

Ja die heb ik gelezen en wat ik zie is dat ALDI vraagt om een copy afschrift mee te sturen, maar ik lees wel vaker ergens overheen, zou je het kunnen quoten ?
Verder heeft de handleiding het over "50 minuten full go" capaciteit van de accu (waarna je het apparaat 2 uur moet laten afkoelen), ten tweede doe je weer een (verkeerde) aanname... het is namelijk geen Lithium accu maar Ni-Mh.

Gesloten