LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Provisievrij verzekeren

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
harold.hoeijmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2014 23:27

Provisievrij verzekeren

Ongelezen bericht door harold.hoeijmans »

Hallo allemaal,

Afgelopen jaren is er veel te doen geweest over provisie op financiële producten. Gebleken is dat banken en tussenpersonen veel geld hebben verdiend aan hypotheken, beleggingsverzekeringen en verschillende soorten levensverzekeringen. Inmiddels is er een provisieverbod ingevoerd, maar dat geldt niet voor alle producten. Is het consumenten bekend op welke producten wel of geen provisie wordt betaald? En hoeveel scheelt dat in de werkelijke kosten, als de provisie wordt weggelaten? Wat kun je als consument doen om te zorgen dat je niet teveel betaalt?

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden op dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door harold.hoeijmans op 30 aug 2014 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Provisievrij verzekeren

Ongelezen bericht door berndv »

MichielFRL schreef:Persoonlijk zou ik graag zien dat de provisie weer ingevoerd wordt.
De klant is nu veel terughoudender om advies te vragen of een simpel product als banksparen aan te vragen. Ik denk dat het provisie verbod averechts werkt.
Helemaal mee eens. Vind het persoonlijk geen probleem dat een hypotheekadviseur verdiend aan de hypotheek die hij mij verkoopt. Of een assuradeur, precies hetzelfde.

Ik kreeg bij het afsluiten van mijn hypotheek, 5,5 jaar geleden, precies op papier wat de adviseur verdiende aan de hypotheek als provisie van de bank. Die manier vond ik al niks mis mee, maar men dacht dat iemand anders teveel verdiende, dus moesten de regels aangepakt worden, want tja, alles moet natuurlijk transparant. En inderdaad, mensen gaan nu niet meer gauw voor advies, voor wat voor product dan ook, want nu moet je direct afrekenen, in plaats van dat het gewoon "verrekend" wordt met je maandelijkse kosten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Provisievrij verzekeren

Ongelezen bericht door bprosman »

En hoeveel scheelt dat in de werkelijke kosten, als de provisie wordt weggelaten?
Scheelt dat echt nu die provisie weg is ? Geloof er niets van, want nu betaal je inderdaad meteen.

harold.hoeijmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2014 23:27

Re: Provisievrij verzekeren

Ongelezen bericht door harold.hoeijmans »

bprosman schreef:
En hoeveel scheelt dat in de werkelijke kosten, als de provisie wordt weggelaten?
Scheelt dat echt nu die provisie weg is ? Geloof er niets van, want nu betaal je inderdaad meteen.
Inderdaad. Typisch genoeg scheelt dat -voor zover ik het kan beoordelen - helemaal niets in de prijs van de hypotheek. Alleen geeft een onafhankelijk adviseur nu in ieder geval geen gekleurd advies meer. Dat is wel een groot verschil en volgens mij een verbetering.

Maar mijn vraag is, behalve op hypotheken, wordt er ergens anders nog provisie betaald? Bijvoorbeeld gewone verzekeringen. En hoeveel is dat dan?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Provisievrij verzekeren

Ongelezen bericht door kweenie »

Even googlen en je weet precies voor welke producten het verbod geldt en voor welke niet...

Overigens is het verbod er niet zozeer om de boel goedkoper te maken. Het gaat vooral om eerlijker advies. Dat het niet meer zo is dat een adviseur in een bepaalde richting wordt gestuurd als de ene aanbieder meer provisie biedt dan de andere. En dat je ook minder nutteloze producten krijgt, alleen vanwege de hoge provisie.

harold.hoeijmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2014 23:27

Re: Provisievrij verzekeren

Ongelezen bericht door harold.hoeijmans »

Inderdaad heb ik net gekeken naar uitleg over het provisieverbod op http://www.afm.nl/nl/consumenten/aanpak ... 293CF4A2F9}.

Dus provisie verbod geldt voor alle financiële producten, behalve consumptief krediet en schadeverzekeringen. Op de verzekeringen zou er dus nog veel geld kunnen worden bespaard met provisievrij verzekeren, klopt dat? Heeft iemand daar ervaring mee?

schadegeval
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:45

Re: Provisievrij verzekeren

Ongelezen bericht door schadegeval »

Provisie verbod onzin, denkt nu werkelijk iemand dat de verzekeraar niets doet om polissen binnen te halen, .het heeft nu geen provisie maar advieskosten, er wordt nu dubbel betaald door de verzekerde en de verzekeraar! Onafhankelijke sites als Independer worden overal bijgehaakd als meest betrouwbaar. Klopt niet zij worden ook betaald door de verzekeraars op basis van verkochte polissen! Wanneer een bepaalde verzekeraar wordt aanbevolen kun je doorlinken en?....provisie voor Independer! Misschien ook nog eens rechtstreeks proberen en zelf vergelijken. Overigens heb je misscnien een goedkopere verzekering via internet. Maar bij schade moet je dat zelf regelen! Dan tocb maar een goed bekend staande vetrouwde tussenpersoon kiezen, die zijn er wel degelijk. Maar helaas ook veel sjachraars, die zo weinig mogelijk schadeclaims willen indienen omdaf ze dan hun vette bonus verliezen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Provisievrij verzekeren

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is niet voor niets dat sites als independer tegenwoordig veel minder producten hebben dan vroeger. Ze hebben nu voornamelijk nog de producten waar ze wel provisie over mogen ontvangen.

Gesloten