LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitvaartverzorging

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
gastNaomy

Uitvaartverzorging

Ongelezen bericht door gastNaomy »

Hallo,
Wat doet u als een uitvaartcentrum (in dit geval Goetzee in Rotterdam)op een ondeskundige wijze te werk gaat met de overledene? Bijvoorbeeld dat het gezicht v/d overledene niet meer herkenbaar is. Het gaat hier niet om een (auto)ongeluk waarbij het gezicht soms onherkenbaar/verminkt is. Dat is hier niet het geval. Ik heb mijn ongenoegen ter plaatse gemeld en een klacht gedeponeerd bij de directie v/h uitvaartcentrum. In het antwoord v/d directie staan allerlei onjuistheden. Ik heb mij vervolgens gericht tot de Klachteninstituut Uitvaartwezen in Huizen. Deze heeft telefonisch contact opgenomen met het betreffende uitvaartcentrum. Uiteindelijk blijft de stichting klachtennstituut v mening dat het uitvaartcentrum de verzorging zo goed mogelijk heeft uitgevoerd en sluit daarmee het dossier (telefonisch afgehandeld dus). Ik ben het hier niet mee eens en kan dit staven d.m.v. bewijsmateriaal (o.a. foto's). Tenslotte heb ik contact gehad met de geschillencommissie NVU. Deze valt weg aangezien Stichting Uitvaartwezen Uitvaartwezen een bindende beslissing is voor beide partijen en dat er tegen de beslisssing geen beroep mogelijk is.
Ik ben er van overtuigd dat er veel meer mensen dit meemaken. Waar heeft u uw recht kunnen halen of zou ik dan bij een advocaat moeten aankloppen en welke advocaten (graag op no cure no pay-basis) behandelen dergelelijke zaken? Ja mensen, zo gaat Nederland om met de burgers. Gaarne uw mening.
met vriendelijke groet,
Naomy

Louis2

Re: Uitvaartverzorging

Ongelezen bericht door Louis2 »

Beste Naomy, allereerst is het uitermate bedroevend als je met zo'n werkwijze geconfronteerd wordt en je het gevoel hebt dat er iets niet klopt. En dat je nergens meer met dat gevoel terecht kunt.

Ik heb diverse overlijdens meegemaakt waarbij ook ik soms ook niets herkenbaars vond in de overledene. Het is dat er soms een foto van de overledene bijstond anders zou je echt denken dat je van een andere persoon afscheid kwam nemen. En soms kunnen mensen die ziek waren in een paar dagen totaal veranderen waardoor ze voor jou niets herkenbaars meer hebben.
In een gesprek met een collega-vrijwilliger die ook als oproepkracht bij een begrafenisonderneming werkt, heb ik dat eens gevraagd.
Het schijnt dat met het overlijden ook de mimiek van iemand totaal anders wordt. Hierdoor kan je dus in verwarring gebracht worden omdat je het gezicht met een andere mimiek herinnert. Vaak verkeren ook de nabestaanden in een soort roes door het gebeurde dat dit mogelijk ook een rol kan spelen met de waarneming.
Misschien is dat ook bij jou het geval.

Het verveldende inzake deze is dat je klacht telefonisch is afgehandeld. Ik zou alsnog om een schriftelijke verklaring vragen en aan de hand van hetgeen daar instaat en bij ontevredenheid overwegen alsnog e.e.a. voor te leggen aan een advocaat. Je zou eens kunnen beginnen bij een bureau voor Rechtshulp.
Sterkte.

gastNaomy

Re: Uitvaartverzorging

Ongelezen bericht door gastNaomy »

Beste Louis2,
Bedankt voor jouw reactie. Ik verkeerde niet in een roes bij het afscheid nemen, ik was bij mijn volle verstand en ook alle andere aanwezigen waren hier getuigen van. Ik heb een paar jaar geleden ook met iemand gesproken die bij een begrafenisondernemer werkt. Ik was benieuwd wat ze allemaal met de overledene doen tijdens het verzorgen. Ik had nl. eerder bij een overledene gezien dat haar mond raar was. Voor mij was het iemand anders die in die kist lag. Zoals ik dat uitgelegd had aan die lijkenverzorger, was volgens haar (de mond wordt nl. vastgelijmd of vastgenaaid) de mond in dit geval vastgenaaid en de garens te strak getrokken waardoor de lippen over elkaar kwamen. Het was geen gezicht. Je moet het zien alsof je iets zuurs gegeten hebt. Bij mijn dierbare was dat ook het geval maar dan in lichtere mate en bovendien hebben ze ter plaatse a/d familie (toen ze geconfronteerd werden met hun onproffessioneel manier van werken) gezegd dat ze onvoldoende watten hadden om het gezicht op te vullen. Dit gaat er bij mij niet in. Als je niet voldoende materiaal hebt om de dode lichamen te verzorgen dan moet je die toko sluiten. Met telefonisch afhandelen bedoelde ik dat het rouwcentrum en die Stichting Uitvaartverzorging de zaak telefonisch hebben besproken en mij schriftelijk e.e.a. hebben laten weten. Ik hoop maar dat een ervaren advocaat mijn zaak in behandeling wil nemen. Want waar gaat het heen met deze bananenrepubliek? Louis2, nogmaals bedankt. Advocaten roep ik op om te reageren. mvg Naomy

Gesloten