| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Natuurlijk weet ik hoe MyVodafone werkt.
Maar ik ben op een gegeven moment veranderd van provider. En sindsdien nooit meer ingelogd. Als je dan geen feedback krijgt over openstaande facturen (geen geautomatiseerd emailtje, telefoontje, smsje, niets).....
Overigens is de factuur wel geldig. Ik ben ondernemer. En die arbeidskosten voor het plaatsen van berichten alhier en op Facebook, die geef ik ze graag gratis.
Maar ik ben op een gegeven moment veranderd van provider. En sindsdien nooit meer ingelogd. Als je dan geen feedback krijgt over openstaande facturen (geen geautomatiseerd emailtje, telefoontje, smsje, niets).....
Overigens is de factuur wel geldig. Ik ben ondernemer. En die arbeidskosten voor het plaatsen van berichten alhier en op Facebook, die geef ik ze graag gratis.
Stond het vodafoon abonnement op je firma naam of op je prive persoon?SirhC schreef:..... Ik ben ondernemer.
Bij bedrijven onderling gelden andere regels voor incasso.
Overigens beschouw ik je factuur vooral als ludiek, maar zul je echt extra verweer moeten voeren.
Hallo 16again. Ben ik het mee eens. Ik verwacht ook niet dat ik serieus een antwoord krijg op die factuur.
Tevens ben ik wel een Facebook pagina gestart (Vodafaal). Voor een ieder die ook een conflict heeft met Vodafone: https://www.facebook.com/vodafaal
Tevens ben ik wel een Facebook pagina gestart (Vodafaal). Voor een ieder die ook een conflict heeft met Vodafone: https://www.facebook.com/vodafaal
SirhC schreef:Hallo 16again. Ben ik het mee eens. Ik verwacht ook niet dat ik serieus een antwoord krijg op die factuur.
dit wordt dus een rechtzaak, dure grap
Wel nee.
Er zijn meer van dit soort FB pagina's. Sterker nog er zijn zelfs "Hate Vodafone" Facebook pagina's. Dus ik denk dat het zal meevallen.
Er zijn meer van dit soort FB pagina's. Sterker nog er zijn zelfs "Hate Vodafone" Facebook pagina's. Dus ik denk dat het zal meevallen.
En u wist dat u nog een betalingsverplichting had, en in plaats van even te kijken geeft u nu Vodafone de schuld. Ja, er valt wat te zeggen voor de adreswijziging situatie, maar dat is geen excuus als u weet dat Vodafone blijkbaar uw adres niet heeft en de factuur ook gewoon in MyVodafone stond, en dat is dan toevallig de manier waarop Vodafone (en andere providers zoals Simpel) de factuur aan u presenteren. U wist dat u anders ook een brief zou krijgen op uw oude adres. Dat de nieuwe bewoner ze niet doorgestuurd heeft en u ook bij hem geen navraag heeft gedaan vind ik bizar.SirhC schreef:Natuurlijk weet ik hoe MyVodafone werkt.
U heeft uw verplichting verzuimd en dus schakelt Vodafone een incassobureau in. Als u gewoon de eerste rekening van het incassobureau had betaald, of gewoon de telefoonrekening had betaald, had u al die moeite en onzinfactuur niet hoeven doen en was u er vanaf geweest.
Hetgeen u ook had moeten doen was, indien de incassokosten niet correct waren, deze te betwisten, maar dan niet bij Vodafone maar bij IJ. U heeft nu de incassokosten gevalideerd door ze in een onzinfactuur die u wel serieus lijkt te nemen over te nemen. Deze hele situatie slaat gewoon nergens op.
Niet dus. Als u het telefoonabonnement als consument (dus niet zakelijk) heeft afgesloten mag u ook niet even namens "uw" bedrijf een factuur sturen, en al helemaal niet BTW rekenen over andermans factuur en willekeurige andere diensten van derden. Dat klopt van geen kanten. Zeker als u ondernemer bent weet u (of dat mag ik hopen) dat die factuur zoals u die heeft opgesteld in strijd is met de wet, om niet te zeggen gewoonweg belachelijk.SirhC schreef:Overigens is de factuur wel geldig. Ik ben ondernemer. En die arbeidskosten voor het plaatsen van berichten alhier en op Facebook, die geef ik ze graag gratis.
Nogal storend en een beetje triest dat er "ondernemers" zijn die zo denken zaken te mogen of kunnen doen.
-
Kire Kjideppo
Geen incassokosten betalen wanneer je het daar niet mee eens bent. Vodafoon heeft wel recht op de normale betaling dus die wel betalen. Wanneer je incassokosten betaalt geef je aan dat ze er recht op hebben en jij vindt van niet. Voor die paar tientjes incassokosten gaan ze echt niet naar de rechter. Vodafoon heeft duidelijk fouten gemaakt en het is onjuist wanneer jij voor die kosten moet opdraaien. De Vodafoonrekening NIET overmaken naar het incassobureau maar rechtstreeks naar Vodafoon.
Haalt Julie4444 oorzaak en gevolg niet door elkaar?Julie4444 schreef: U heeft uw verplichting verzuimd en dus schakelt Vodafone een incassobureau in. Als u gewoon de eerste rekening van het incassobureau had betaald, of gewoon de telefoonrekening had betaald, had u al die moeite en onzinfactuur niet hoeven doen en was u er vanaf geweest.
Als Vodafone de rekening gewoon naar het juiste adres gestuurd had (blijkbaar gingen alle rekeningen ook per post), dan had TS gewoon betaald.
TS heeft zich bij IJ over incassokosten beklaagd, daar is inhoudelijk niet op gereageerd.Julie4444 schreef: Hetgeen u ook had moeten doen was, indien de incassokosten niet correct waren, deze te betwisten, maar dan niet bij Vodafone maar bij IJ.
TS was zich bewust van het post-probleem en had ook in myvodafone zijn rekening kunnen zien. Ook dit wist hij. Hoe het contact tussen IJ en TS is gegaan is niet erg duidelijk, maar indien het incassobureau de kosten gegrond acht kan hij vragen dat ze dit aantonen, hoewel die 300-nogwat euro tegen de wet lijkt.16again schreef:Als Vodafone de rekening gewoon naar het juiste adres gestuurd had (blijkbaar gingen alle rekeningen ook per post), dan had TS gewoon betaald.
Mijn punt was meer dat die actie met die factuur nergens op slaat.
Ik ben niet op de hoogte van alle 'regeltjes', maar als zowel Vodafone als IJ niet inhoudelijk op je verhaal wil reageren dan moet je iets. Dus verstuur ik een factuur en plein public.
Overigens kreeg ik de herinneringen van rekeningen op m'n oude adres. Ik had een automatische incasso, maar dat rekeningnummer was in Oktober al opgezegd. Ook mijn nieuwe rekening kon ik niet aangepast krijgen. Dit zou 4 weken duren (volgens MyVodafone), maar werd ook nooit doorgevoerd. Hierdoor moest ik alles handmatig betalen. Dit deed ik wanneer ik een herinnering kreeg.
Toen ik ben overgestapt naar Simyo (hoera voor het KPN netwerk) woonde ik al een half jaar niet meer op het oude adres. En dan begrijp ik dat de bewoner niet alle post meer doorstuurt. Ik dacht ook dat ik inmiddels van Vodafone af was en alles was betaald.
Het contact tussen mij en IJ:
- Brief gekregen (OP NIEUWE ADRES!!!) met incassokosten
- Telefonisch contact gehad n.a.v brief. Situatie uitgelegd. Mij werd verteld dat ik een brief moest schrijven naar IJ.
- Aangetekende brief verstuurd (geen inhoudelijke reactie, wel telefonisch bevestiging van ontvangst)
- In het begin bijna dagelijks dreigtelefoontjes va IJ (waarin niemand wat zegt en dan de telefoon oplegt)
- Brie ontvangen met kopieen van de Vodafone factuur
- Email met leesbevestiging verstuurd, inhoud hetzelfde als de aangetekende brief (geen inhoudelijke reactie, wel bevestiging van ontvangst)
- Telefonisch contact gehad. Mocht situatie niet meer uitleggen. "Moet gewoon betalen".
- Brief ontvangen. Wordt niet inhoudelijk op mijn brief of situatie ingegaan. Wordt gedreigd met een verhoging.
Overigens kreeg ik de herinneringen van rekeningen op m'n oude adres. Ik had een automatische incasso, maar dat rekeningnummer was in Oktober al opgezegd. Ook mijn nieuwe rekening kon ik niet aangepast krijgen. Dit zou 4 weken duren (volgens MyVodafone), maar werd ook nooit doorgevoerd. Hierdoor moest ik alles handmatig betalen. Dit deed ik wanneer ik een herinnering kreeg.
Toen ik ben overgestapt naar Simyo (hoera voor het KPN netwerk) woonde ik al een half jaar niet meer op het oude adres. En dan begrijp ik dat de bewoner niet alle post meer doorstuurt. Ik dacht ook dat ik inmiddels van Vodafone af was en alles was betaald.
Het contact tussen mij en IJ:
- Brief gekregen (OP NIEUWE ADRES!!!) met incassokosten
- Telefonisch contact gehad n.a.v brief. Situatie uitgelegd. Mij werd verteld dat ik een brief moest schrijven naar IJ.
- Aangetekende brief verstuurd (geen inhoudelijke reactie, wel telefonisch bevestiging van ontvangst)
- In het begin bijna dagelijks dreigtelefoontjes va IJ (waarin niemand wat zegt en dan de telefoon oplegt)
- Brie ontvangen met kopieen van de Vodafone factuur
- Email met leesbevestiging verstuurd, inhoud hetzelfde als de aangetekende brief (geen inhoudelijke reactie, wel bevestiging van ontvangst)
- Telefonisch contact gehad. Mocht situatie niet meer uitleggen. "Moet gewoon betalen".
- Brief ontvangen. Wordt niet inhoudelijk op mijn brief of situatie ingegaan. Wordt gedreigd met een verhoging.
Pay the bill, 
Regeltjes? Dit is basic M&O! Die factuur is ook gewoon niet geldig, dus de hele actie raakt kant noch wal.SirhC schreef:Ik ben niet op de hoogte van alle 'regeltjes', maar als zowel Vodafone als IJ niet inhoudelijk op je verhaal wil reageren dan moet je iets. Dus verstuur ik een factuur en plein public
Ik mag toch hopen dat ondernemers die BTW in rekening brengen weten wat BTW is en hoe het werkt. Jammer dat dat voor u blijkbaar niet geldt. Uw factuur is ongelding en slaat nergens op. BTW is een belasting waarvan u ook aangifte dient te doen. Het mag alleen over producten en diensten die een bedrijf levert worden gerekend en niet zo ad hoc over de rekeningen van derden, zéker niet als consument, wat u in deze situatie bent. Ik zal het f-woord maar even achterwege laten, maar "BTW" namens een bedrijf rekenen op deze manier, terwijl het ook nog eens een consument betreft, is absoluut niet toegestaan.
Dat zou vergelijkbaar zijn met bijv. mijn Spar supermarkt die namens mij een rekening stuurt aan mijn verhuurder als ik mijn huur niet op tijd betaald heb en ruzie heb over incassokosten, en dat ze ook nog ff allerlei willekeurige kosten met BTW rekent, terwijl de Spar die diensten überhaupt niet levert, maar waarom niet, toch? Het is compleet willekeurig en gewoon tegen de wet. En dan mag de Spar overigens daar ook nog BTW-aangifte over doen. Dat klinkt toch gewoon achterlijk, of niet?
Dat zou u moeten weten en anders toch maar even aankloppen bij dat ROC. BTW vragen zonder te weten wat het is... belachelijk.
Dus in plaats van de factuur te betalen deed u dit pas bij de herinnering? Wat gek dat Vodafone dan niet in discussie gaat.SirhC schreef:Overigens kreeg ik de herinneringen van rekeningen op m'n oude adres. Ik had een automatische incasso, maar dat rekeningnummer was in Oktober al opgezegd. Ook mijn nieuwe rekening kon ik niet aangepast krijgen. Dit zou 4 weken duren (volgens MyVodafone), maar werd ook nooit doorgevoerd. Hierdoor moest ik alles handmatig betalen. Dit deed ik wanneer ik een herinnering kreeg.
Wijsheid is anders. U moet uw administratie beter bijhouden als u geen idee heeft wat betaald is. Tevens had u de nieuwe bewoner kunnen vragen naar de rekening. U wist immers dat u iedere maand een telefoonrekening moest betalen. Waarom u niet in MyVodafone gekeken heeft is me ook niet duidelijk als u dit alles wist. Gewoon vergeten?SirhC schreef:En dan begrijp ik dat de bewoner niet alle post meer doorstuurt. Ik dacht ook dat ik inmiddels van Vodafone af was en alles was betaald.
Incassobureaus kunnen, wanneer het adres van een wanbetaler niet bekend is bij de eiser, deze achterhalen alvorens een brief te sturen. Als Vodafone uw adres had gehad, hadden ze daar wel de rekeningen naar gestuurd. Overigens mogen incassobureaus ook gewoon incassokosten in rekening brengen.SirhC schreef:- Brief gekregen (OP NIEUWE ADRES!!!) met incassokosten
Vanuit het oogpunt van Vodafone hebben ze aan de verplichtingen voldaan door rekening en dan herinnering te sturen, een half jaar lang. Als u consequent te laat betaalde is het niet gek dat ze nu niet willen luisteren. Er zijn immers mensen die gewoon verzinnen dat ze geen rekeningen hebben ontvangen en dat als excuus gebruiken, dus uw geschiedenis zal u wel in die categorie plaatsen wat IJ betreft.
Ik vraag me af hoe u het geheel in de brieven heeft geformuleerd en in hoeverre er sprake is van verkeerde communicatie, maar als ik u was zou ik nu eerst maar eens een nette brief (zonder onzin deze keer) naar Vodafone sturen met het bericht dat u de rekening heeft voldaan, met bewijs (neem aan dat geen betalingskenmerk of rekening is voldaan maar dat het ad hoc is overgeschreven). Vraag in de brief een schriftelijke reactie binnen 14 dagen met een bevestiging dat de rekening is voldaan. Dan is in ieder geval een deel van deze belachelijke situatie gecorrigeerd.
Standpunt TS is dat adres wijziging ingevoerd is in computer systeem van Vodafone.Julie4444 schreef:Als Vodafone uw adres had gehad, hadden ze daar wel de rekeningen naar gestuurd.
Vodafone beschikte dus het over nieuwe adres, maar bleef post sturen naar oude adres.
...naar het oude adresJulie4444 schreef:Vanuit het oogpunt van Vodafone hebben ze aan de verplichtingen voldaan door rekening en dan herinnering te sturen, een half jaar lang
Correct. Ik zeg ook niet dat er niet iets voor te zeggen valt, maar TS wist overduidelijk dat hij moest betalen, dat de wijziging niet doorgevoerd was, en dat hij de rekening in myvodafone kon vinden.
Het rekening-opzet-verander-verhaal is me ook bijzonder. Blijkbaar is de reden dat er handmatig betaald moest worden dat TS zijn rekening gesloten had en niet op tijd het nummer had veranderd (en daarna ging het blijkbaar bij Vodafone fout?). Ik zou eerst betalingen overzetten op de nieuwe rekening en checken dat het werkt voor de oude rekening te sluiten zodat alles goed gaat, maar okay.. Misschien ben ik te voorzichtig met dat soort zaken.
TS had deze hele situatie makkelijk kunnen voorkomen, en ik blijf erbij dat die factuursituatie en het haat-facebook pagina opricht gedrag erg triest is komend van een "ondernemer".
Vodafone heeft een steekje laten vallen ja, maar TS's acties zijn ronduit belachelijk, naast het feit dat hij dit erg gemakkelijk had kunnen voorkomen als hij gewoon zijn financiële zaakjes op orde had gehad.
Ben benieuwd hoe dit verder zal gaan, maar ik heb zeker geen medeleiden met deze meneer de ondernemer.
Het rekening-opzet-verander-verhaal is me ook bijzonder. Blijkbaar is de reden dat er handmatig betaald moest worden dat TS zijn rekening gesloten had en niet op tijd het nummer had veranderd (en daarna ging het blijkbaar bij Vodafone fout?). Ik zou eerst betalingen overzetten op de nieuwe rekening en checken dat het werkt voor de oude rekening te sluiten zodat alles goed gaat, maar okay.. Misschien ben ik te voorzichtig met dat soort zaken.
TS had deze hele situatie makkelijk kunnen voorkomen, en ik blijf erbij dat die factuursituatie en het haat-facebook pagina opricht gedrag erg triest is komend van een "ondernemer".
Vodafone heeft een steekje laten vallen ja, maar TS's acties zijn ronduit belachelijk, naast het feit dat hij dit erg gemakkelijk had kunnen voorkomen als hij gewoon zijn financiële zaakjes op orde had gehad.
Ben benieuwd hoe dit verder zal gaan, maar ik heb zeker geen medeleiden met deze meneer de ondernemer.
Rekening was wel op tijd veranderd via myVodafone, maar de verandering zou 4 weken duren. Na die vier weken was dit nog niet gebeurd. Daarna heb ik het nogmaals aangepast op myVodafone en weer veranderde niets.
Misschien ben jij heel precies in je administratie, maar ik ben daar wat gemakkelijker in. Ik hou dit soort dingen wat globaler bij en als ik iets vergeet te betalen, of een incasso zou door omstandigheden mislukken dan verwacht ik een 'herinnering'. Daar zijn die dingen voor.
Naar mijn idee heb ik er alles aan gedaan om m'n adres EN 'n rekeningnummer te wijzigen, en heeft de IT omgeving van Vodafone daarin gefaald. Doordat Vodafone m'n rekeningnummer niet kon wijzigen heb ik vanaf Oktober t/m April ongeveer elke maand een boete betaald van een paar euro omdat er niet geincasseerd kon worden (kwam ik later achter). Ook heb ik er meer werk van gehad doordat ik steeds handmatig de facturen moest betalen.
Wat ik erg jammer vind is dat Vodafone de fouten niet toegeeft, maar alleen verwijst naar het incassobureau (en vice versa). Vandaar dat ik om aandacht roep via een Facebookpagina, Radar, facturen etc. Dit gaat dus niet om het wel of niet begrijpen van BTW. Dat doet helemaal niet ter zake. Ik wil gehoord worden. En ik zal mezelf net zo lang laten horen, tot dit is opgelost.
De rekening is overigens betaald, met het juiste betalingskenmerk, aan Vodafone.
Misschien ben jij heel precies in je administratie, maar ik ben daar wat gemakkelijker in. Ik hou dit soort dingen wat globaler bij en als ik iets vergeet te betalen, of een incasso zou door omstandigheden mislukken dan verwacht ik een 'herinnering'. Daar zijn die dingen voor.
Naar mijn idee heb ik er alles aan gedaan om m'n adres EN 'n rekeningnummer te wijzigen, en heeft de IT omgeving van Vodafone daarin gefaald. Doordat Vodafone m'n rekeningnummer niet kon wijzigen heb ik vanaf Oktober t/m April ongeveer elke maand een boete betaald van een paar euro omdat er niet geincasseerd kon worden (kwam ik later achter). Ook heb ik er meer werk van gehad doordat ik steeds handmatig de facturen moest betalen.
Wat ik erg jammer vind is dat Vodafone de fouten niet toegeeft, maar alleen verwijst naar het incassobureau (en vice versa). Vandaar dat ik om aandacht roep via een Facebookpagina, Radar, facturen etc. Dit gaat dus niet om het wel of niet begrijpen van BTW. Dat doet helemaal niet ter zake. Ik wil gehoord worden. En ik zal mezelf net zo lang laten horen, tot dit is opgelost.
De rekening is overigens betaald, met het juiste betalingskenmerk, aan Vodafone.
Correct. Ik ben het eens met u dat Vodafone steken heeft laten vallen m.b.t. het doorvoeren van wijzigingen. Ik ben inderdaad nogal precies in het bijhouden van mijn financiën. Ik weet de dag waarop mijn huur wordt afgeschreven en de dag waarop mijn telefoonrekening betaald wordt, ziektekostenverzekering e.d., en de bedragen, dan ook uit mijn hoofd.Ben me ervan bewust dat ik afwijk van de norm, maar het is zeker aan te raden alles goed op een rijtje te hebben aangezien het dit soort (en andere) problemen voorkomt.SirhC schreef:Misschien ben jij heel precies in je administratie, maar ik ben daar wat gemakkelijker in. Ik hou dit soort dingen wat globaler bij en als ik iets vergeet te betalen, of een incasso zou door omstandigheden mislukken dan verwacht ik een 'herinnering'. Daar zijn die dingen voor.
Ik snap dat u het gevoel heeft dat u al het mogelijke heeft gedaan. Ik zou in myvodafone hebben gekeken en al hebben geweten welke dag en dergelijke, en er anders rap achteraan gegaan zijn, maar ik ben u niet. Het is jammer dat u vergeten was dat er nog een rekening openstond en daartoe in myvodafone te kijken, dus misschien in het vervolg toch iets beter in de gaten houden? Dat is sowieso aan te raden als u met financiën bezig bent als ondernemer. Altijd alles netjes op orde hebben is een must.
Misschien is het niet relevant aan het hoofdpunt dat u maakt, maar het is wel degelijk relevant in die zin dat het de indruk van uw publiek niet in positieve zin beïnvloedt. U wilt gehoord worden, maar ik schrik nogal van het idee dat een ondernemer die BTW rekent dat volledig in strijd met de wet doet en vervolgens niet doorheeft dat de factuur compleet ongeldig is, aangezien je toch van ondernemers mag verwachten dat ze kennis hebben van de basis financiële aspecten van ondernemen. Het kwam nogal dom over en dat helpt niet echt bij het vormen van een positieve mening over uw manier van zaken doen en reflecteert zodoende dan ook negatief op deze situatieschets, naast het feit dat die actie gewoon nergens op slaat.SirhC schreef:Dit gaat dus niet om het wel of niet begrijpen van BTW. Dat doet helemaal niet ter zake. Ik wil gehoord worden. En ik zal mezelf net zo lang laten horen, tot dit is opgelost.
Dat is in ieder geval goed om te horen. Ben benieuwd wat IJ verder gaat proberen.SirhC schreef:De rekening is overigens betaald, met het juiste betalingskenmerk, aan Vodafone.
Ts komt misschien nog van een koude kermis thuis, mogelijk zal ze dadelijk advocaat kosten kwijt zijn wegens de doorgevoerde acties tegen Vodafone 
@Har06 Dat zou ik niet proberen als ik Vodafone was. Ik ken veel mensen in het mediawereldje en dat gaat zeker geen goede reclame worden voor Vodafone.
@Julie4444 Volgens mij begrijpen we elkaar nu. Ik gooi m'n financiele administratie trouwens altijd over de schutting
@Julie4444 Volgens mij begrijpen we elkaar nu. Ik gooi m'n financiele administratie trouwens altijd over de schutting
Als jij zoveel mensen kent, waarom dan deze posting, waaruit blijkt dat je aan het korste eind trektSirhC schreef:@Har06 Dat zou ik niet proberen als ik Vodafone was. Ik ken veel mensen in het mediawereldje en dat gaat zeker geen goede reclame worden voor Vodafone.
Ik trek helemaal niet aan het kortste eind. Als ik door mijn ervaringen mensen kan weerhouden om voor Vodafone te kiezen, heb ik toch al iets bereikt.
Mocht de zaak niet worden opgelost, heb ik altijd nog de mogelijkheid om geschreven- en online media te informeren over deze zaak (en nog vele anderen die ik via priveberichten op m'n Facebook heb gekregen met soort gelijke problemen). Toch hoop ik dat het zo ver niet komt.
Tevens is het laatste nieuws dat Vodafone mij weer een privebericht heeft gestuurd met als tip om te reageren via het klachtenformulier van Intrum Justitia, laat ik dat ongure bedrijf ook nog maar eens noemen.
Dit heb ik gedaan en hierop is wederom niet inhoudelijk gereageerd. Zie brief.

Wat kan ik nu het beste doen?
Mocht de zaak niet worden opgelost, heb ik altijd nog de mogelijkheid om geschreven- en online media te informeren over deze zaak (en nog vele anderen die ik via priveberichten op m'n Facebook heb gekregen met soort gelijke problemen). Toch hoop ik dat het zo ver niet komt.
Tevens is het laatste nieuws dat Vodafone mij weer een privebericht heeft gestuurd met als tip om te reageren via het klachtenformulier van Intrum Justitia, laat ik dat ongure bedrijf ook nog maar eens noemen.
Dit heb ik gedaan en hierop is wederom niet inhoudelijk gereageerd. Zie brief.

Wat kan ik nu het beste doen?