LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete verkoop woning maar geen nieuwe hyp willen aangaan

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Mark111

Boete verkoop woning maar geen nieuwe hyp willen aangaan

Ongelezen bericht door Mark111 »

Op dit moment is mijn woning net verkocht. De huidige hypotheek heb ik destijds bij de ING afgesloten. Hierin staat dat ik een boete van maximaal 3% krijg als ik vroegtijdig mijn contract opbreek. Deze boete van 3% krijg je alleen als je niet een nieuwe hypotheek bij de ING afsluit.
Nu heb ik daarom dus contact opgenomen met de ING voor een gesprek voor de aankoop van een nieuwe woning. Helaas kreeg ik direct te horen dan ze niet willen meewerken met een nieuwe hypotheek voor een klus woning. Wat andere banken volgens mij zonder probleem doen.

Het vervelende is dat mijn vorige woning net als nu ook een klus woning was. Nu is mij destijds verteld door mijn hypotheek adviseur van de ING dat die boete niet erg is zolang ik een nieuwe hypotheek aan ga bij de ING. Maar ik kan nu dus niet een zelfde hypotheek aangaan omdat ze de regels ondertussen hebben aangepast.

Het bizarre vind ik dat ze hier ook onder geen beding een uitzondering op kunnen maken. Ik kan namelijk op een nieuw hypotheek bedrag van 200.000 euro bijna 50.000 euro aan eigen geld meebrengen(winst vorige klus woning) waardoor het risico van de bank me heel beperkt lijkt.

Is er iets dat ik hier aan kan doen? Ik voel me behoorlijk bedonderd dat ze niet willen meewerken aan een nieuwe hypotheek en dat dit me nu dus ong 4000,- euro gaat kosten. Zoals je begrijp zou ik dit mooi kunnen gebruiken in mijn nieuwe woning.

Groeten,
Mark

pietjeplus

Re: Boete verkoop woning maar geen nieuwe hyp willen aangaan

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Tijden zijn veranderd Mark een huis opknappen in vroegere tijden daar heb ik tonnen winst meegemaakt. Verkeerde tijd nu blijkbaar probeer het eens met crowdfunds dat is helemaal hip nu.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Dat is nu eenmaal een van de kenmerken van de voordeelhypotheek van de ING (voorheen de Postbank). Je hebt de afgelopen jaren dus een korting op de rente gehad en dat cadeautje moet je teruggeven als je weggaat bij de ING.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat gaven ze als reden? Hypotheek in verhouding tot inkomen? Of woningwaarde?

Gezien de hoogte van de boete moet de nieuwe hypotheek blijkbaar meer dan de helft hoger worden dan de huidige. Daar moet dan natuurlijk wel het een en ander tegenover staan. Ik kan me voorstellen dat de waarde of koopsom van het opknaphuis in de huidige staat misschien geen hypotheek van 2 ton rechtvaardigt.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Mark111 schreef:Op dit moment is mijn woning net verkocht. De huidige hypotheek heb ik destijds bij de ING afgesloten. Hierin staat dat ik een boete van maximaal 3% krijg als ik vroegtijdig mijn contract opbreek. Deze boete van 3% krijg je alleen als je niet een nieuwe hypotheek bij de ING afsluit.
Nu heb ik daarom dus contact opgenomen met de ING voor een gesprek voor de aankoop van een nieuwe woning. Helaas kreeg ik direct te horen dan ze niet willen meewerken met een nieuwe hypotheek voor een klus woning. Wat andere banken volgens mij zonder probleem doen.

Het vervelende is dat mijn vorige woning net als nu ook een klus woning was. Nu is mij destijds verteld door mijn hypotheek adviseur van de ING dat die boete niet erg is zolang ik een nieuwe hypotheek aan ga bij de ING. Maar ik kan nu dus niet een zelfde hypotheek aangaan omdat ze de regels ondertussen hebben aangepast.

Het bizarre vind ik dat ze hier ook onder geen beding een uitzondering op kunnen maken. Ik kan namelijk op een nieuw hypotheek bedrag van 200.000 euro bijna 50.000 euro aan eigen geld meebrengen(winst vorige klus woning) waardoor het risico van de bank me heel beperkt lijkt.

Is er iets dat ik hier aan kan doen? Ik voel me behoorlijk bedonderd dat ze niet willen meewerken aan een nieuwe hypotheek en dat dit me nu dus ong 4000,- euro gaat kosten. Zoals je begrijp zou ik dit mooi kunnen gebruiken in mijn nieuwe woning.

Groeten,
Mark
Heb je dat zwart op wit met een handtekening eronder, of dénk je dat?

sjohie

Overigens zijn de regels omtrent hypotheken anders, en strenger geworden de laatste paar jaar. Wat die adviseur je toentertijd vertelde klopte toen ook wel, maar inmiddels niet meer door veranderde wetgeving waar ook zij zich aan moeten houden. Als je volgens de nu geldende regels geen hypotheek kan krijgen, dan is dat iets waar zij ook niks aan kunnen veranderen.

De banken die daar in het verleden niet zo moeilijk over deden, met de DSB als lichtend voorbeeld, of de producten die ze allemaal verkochten, nu bekend als woekerhypotheken, zijn er gelukkig niet meer.

Mark111

Ik kreeg te horen dat de ING in het verleden een aantal keer problemen heeft gehad met klus woningen. Deze waren na verbouwing niet waard wat ze waard moesten zijn. Maar de ING kan dus op geen voorwaarde van deze interne regel afwijken. Zelfs als ik de helft aan eigen geld zou meenemen waardoor het risico van de bank volgens mij nul is kunnen ze nog steeds geen hypotheek verstrekken

Mijn financiële situatie is prima. Geen schulden en winst bij verkoop vorige woning die ik wil meenemen naar de nieuwe woning. Ook is het te lenen bedrag ver onder wat ik maximaal zou moeten kunnen lenen.

Ik ben dan ook zeer teleurgesteld in de ING en zal dan ook zeker naar een andere bank overstappen die wel klantgericht is en met je kan meedenken.

@Pietjeplus: Zoals ik al aangaf is ING naar mijn weten de enige bank die hier moeilijk over doet. Het probleem is dan ook niet dat ik nergens die hypotheek kan krijgen maar dat dit me 4000,- gaat kosten.

@Marcel75: Dat snap ik alleen ben ik ook bereid een nieuwe hypotheek aan te gaan alleen door beleidswijziging kan ik deze dus niet bij hun afsluiten.

@Kweenie: Enige reden is klus woning doen ze niet meer

@Sjohie: Dit heb ik nog niet zwart op wit. Ik heb gisteren pas telefonisch te horen gekregen dat mijn gesprek niet doorgaat omdat het geen nut heeft. Nu ben ik dus aan het denken over mijn volgende stap.

@Sjohie: Betreft wetgeving. Ik snap dat deze zijn veranderd alleen kan ik bij andere banken wel gewoon een zelfde soort hypotheek krijgen. Het is geen wet maar intern beleid waar ik de dupe van wordt.

sjohie

Mark111 schreef:Ik kreeg te horen dat de ING in het verleden een aantal keer problemen heeft gehad met klus woningen. Deze waren na verbouwing niet waard wat ze waard moesten zijn. Maar de ING kan dus op geen voorwaarde van deze interne regel afwijken. Zelfs als ik de helft aan eigen geld zou meenemen waardoor het risico van de bank volgens mij nul is kunnen ze nog steeds geen hypotheek verstrekken

Mijn financiële situatie is prima. Geen schulden en winst bij verkoop vorige woning die ik wil meenemen naar de nieuwe woning. Ook is het te lenen bedrag ver onder wat ik maximaal zou moeten kunnen lenen.

Ik ben dan ook zeer teleurgesteld in de ING en zal dan ook zeker naar een andere bank overstappen die wel klantgericht is en met je kan meedenken.

@Pietjeplus: Zoals ik al aangaf is ING naar mijn weten de enige bank die hier moeilijk over doet. Het probleem is dan ook niet dat ik nergens die hypotheek kan krijgen maar dat dit me 4000,- gaat kosten.

@Marcel75: Dat snap ik alleen ben ik ook bereid een nieuwe hypotheek aan te gaan alleen door beleidswijziging kan ik deze dus niet bij hun afsluiten.

@Kweenie: Enige reden is klus woning doen ze niet meer

@Sjohie: Dit heb ik nog niet zwart op wit. Ik heb gisteren pas telefonisch te horen gekregen dat mijn gesprek niet doorgaat omdat het geen nut heeft. Nu ben ik dus aan het denken over mijn volgende stap.

@Sjohie: Betreft wetgeving. Ik snap dat deze zijn veranderd alleen kan ik bij andere banken wel gewoon een zelfde soort hypotheek krijgen. Het is geen wet maar intern beleid waar ik de dupe van wordt.
Hier staan de vigerende hypotheekregels van de overheid, waar de banken zich aan moeten houden. En wat je theoretisch zou mogen lenen is niet zo relevant, het gaat om het bedrag aan hypotheek in verhouding tot het aan te kopen huis, en blijkbaar is de ING van mening dat jouw gekozen constructie niet binnen hun beleid past. Dat is hun goed recht, net zoals jij je hypotheek bij een andere bank kan afsluiten.

kweenie

Maar hoe is de verhouding tussen de gewenste hypotheek en de koopsom of de huidige taxatiewaarde?

Mark111

@Sjohie: Ik snap dat het beleid is en dat ze in hun goed recht staan om het niet te doen. Alleen is dit wel onredelijk om me dan wel die boete te geven. Dit omdat ik onder exact dezelfde situatie een hypotheek wil als de vorige keer. Toen is me nooit aangegeven dat de ING me dus kan wijgeren een zelfde hypotheek te nemen en ze de voorwaarde hiervoor eenzijdig kunnen veranderen.

@Kweenie: Dit doet er niet toe omdat de ING niet eens bereid is om te praten. Klus woning = NEE

De ING heeft aangegeven dat ook al neem ik 100.000 euro mee aan eigen geld op een woning van 200.000 krijg ik de hypotheek nog steeds niet alleen maar omdat het een feit dat het een klus woning betreft.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

ING financiert geen kluswoningen.
Maar dan hebben we het wel over een soort van bouwval en dat blijkt dan uit taxatie en bouwtechnisch rapport. Reden is dat vaak dit soort woningen niet op niveau worden opgeknapt en dus de uiteindelijke waarde flink tegen kan vallen en/of het huis zelfs onverkoopbaar blijkt te zijn.

Inderdaad ben je de boete niet verschuldigd als je een nieuwe hypotheek (waarbij je gewoon de recente rente mag afsluiten) bij ING afsluit, maar dan moet die nieuwe hypoteek wel binnen het acceptatiekader van ING vallen.

@ Mark
Hoe weet ING dat het om een kluswoning gaat? Wat is de rol van je adviseur, heeft die contact met ING?

marcel75

Waarom is het oneerlijk?Je hebt gewoon een afspraak gemaakt bij het aangaan van je huidige lening. Daar heb je zelf de afgelopen jaren ook voordeel van gehad dmv korting op de rente. Blijkbaar mag een dergelijke regeling maar één kant op werken. Zou er namelijk een uitzondering gemaakt moeten worden op deze regeling, dan zou je de genoten korting ook moeten terugbetalen. Het is niet alleen het leuke van de regeling nemen en de rest laten liggen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

marcel75 schreef:Waarom is het oneerlijk?Je hebt gewoon een afspraak gemaakt bij het aangaan van je huidige lening. Daar heb je zelf de afgelopen jaren ook voordeel van gehad dmv korting op de rente.
Waar lees je dat er sprake was van een korting op de rente?
Probleem van TS is de boeterente, die hij moet slikken omdat hij niet op dezelfde voorwaarden nieuwe hypotheek krijgt.

Mark111

@Marcel75: Zoals ik al aangaf vind in dat het niet eerlijk dat ze me niet hypotheek willen verstrekken onder de zelfde voorwaarden als ik destijds heb afgesloten. Dit door een eenzijdige aanpassing in beleid aan de kant van de ING. Met als reden dat ze het een te groot risico vinden op klus projecten te doen. Wat in mijn geval behoorlijk meevalt omdat ik flink wat eigen geld kan meebrengen. Maar de ING is zo een bureaucratische organisatie dat ze niet eens van dit interne beleid willen en kunnen afwijken. Naar mijn idee duidelijk niet een consument gericht en klantvriendelijke bank.

een vraag, een antwoord

Mark111 schreef:@Marcel75: Zoals ik al aangaf vind in dat het niet eerlijk dat ze me niet hypotheek willen verstrekken onder de zelfde voorwaarden als ik destijds heb afgesloten. Dit door een eenzijdige aanpassing in beleid aan de kant van de ING. Met als reden dat ze het een te groot risico vinden op klus projecten te doen. Wat in mijn geval behoorlijk meevalt omdat ik flink wat eigen geld kan meebrengen. Maar de ING is zo een bureaucratische organisatie dat ze niet eens van dit interne beleid willen en kunnen afwijken. Naar mijn idee duidelijk niet een consument gericht en klantvriendelijke bank.
In plaats van klagen kun je ook probleemoplossend denken. Op welke wijze heb je contact met ING?
Is er al een taxatie, heeft er een bouwtechnische keuring plaatsgevonden?
Ik ervaar als adviseur ING juist als een bank die vooral met de klant meedenkt, maar ze hebben wel spelregels.

marcel75

16again,
Ik ken min of meer toevallig een paar spelregels van de "voordeelhypotheek" van de ING.

Mark111,
Ben je nu wel of niet bereid om van de boete af te komen door de genoten rente terug te betalen of is dat ook oneerlijk? U hebt er destijds zelf voor gekozen om een bepaalde rentevasteperiode aan te gaan en kiest er nu ook voor om die niet uit te dienen. Zoals uw overwegingen verandert zijn (u gaat immers weer verhuizen), zo kunnen de overwegingen van de ING ook veranderen. Maar blijkbaar mag dat niet van u. Spelregels zijn er voor beide kanten.

sjohie

Mark111 schreef:@Marcel75: Zoals ik al aangaf vind in dat het niet eerlijk dat ze me niet hypotheek willen verstrekken onder de zelfde voorwaarden als ik destijds heb afgesloten. Dit door een eenzijdige aanpassing in beleid aan de kant van de ING. Met als reden dat ze het een te groot risico vinden op klus projecten te doen. Wat in mijn geval behoorlijk meevalt omdat ik flink wat eigen geld kan meebrengen. Maar de ING is zo een bureaucratische organisatie dat ze niet eens van dit interne beleid willen en kunnen afwijken. Naar mijn idee duidelijk niet een consument gericht en klantvriendelijke bank.
Zoals je kan lezen in mijn eerdere posts, en die van anderen, zijn de regels intussen veranderd. Zowel door de overheid, als intern bij de ING bank.

Mark111

@een vraag, een antwoord: Mijn vraag was volgens mij best duidelijk. Of en hoe ik het beste hier bezwaar tegen kan maken? Alleen ben ik idd alleen maar aan het reageren op off topic reacties. Weinig zinnig feedback helaas.

een vraag, een antwoord

Je wilt dus een ander soort meedenkreactie.
Misschien is het dan handig om mensen hier te informeren over het niveau waarop je contact hebt gehad bij ING, of je al een klacht bij ING hebt ingediend, of misschien al een stap verder bent.

Verder vind ik de meeste van die door jou off topicreacties genoemde posten behoorlijk "on", want ze raken exact de kern waar het om draait, alleen passen ze niet in jouw denkraam.

kweenie

Bezwaar maken kan alleen als ze iets doen wat tegen de afspraken is. Hebben ze in het verleden gezegd dat je te allen tijde onder de oude voorwaarden opnieuw een hypotheek zou kunnen krijgen, als je aan de oude normen zou voldoen? Zo ja, dan kun je bezwaar maken. Zo nee, dan niet. Ik weet bijna zeker dat ze dat nooit hebben beloofd. En dat je dus geen bezwaar daartegen kunt maken.

De mensen in dit topic willen je daarom op een andere manier verder helpen en je dus niet met oogkleppen op de doodlopende weg in laten lopen.

Wat daarbij een zeer terechte vraag is, is waarop de bank baseert dat het om een klushuis gaat. Volgens mij is het namelijk vaak nogal arbitrair of iets een klushuis is of niet. Iemand anders zal er misschien wel zo in kunnen trekken. Omdat het dus niet echt een duidelijk objectief criterium is, zal er waarschijnlijk een andere achterliggende reden zijn. Zoals bijvoorbeeld de verhouding tussen koopsom en de hypotheek. Daarom is het nuttig om wat 'cijfers' te kennen.

Even een simpel voorbeeld. Stel bouwval kost een ton en dan moet er nog anderhalve ton in worden gestopt on het tot een klein paleisje te maken. Ook al zou dat dan een half miljoen waard zijn, de bank zal je vooraf waarschijnlijk alleen de koopsom willen lenen. In dit geval is er weinig aan te doen.

Ander voorbeeld, een op zich prima huis is 2 ton waard, maar om het helemaal naar je zin te maken is er nog een halve ton nodig. Zou je gewoon naar de bank gaan, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar kom je met het verhaal dat er van alles mis is, dan wordt de bank ook niet blij.

Veel is dus afhankelijk van de situatie, die je helaas tot nu toe niet met ons wil delen.

Gesloten