LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst maakt zooitje van kinderopvangtoeslag

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Marktkenner

Belastingdienst maakt zooitje van kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Beste Forumlezers,

de laatste 2 jaar hebben wij enorme problemen met de kinderopvangtoeslag. Ondanks dat wij elke keer alle wijzigingen netjes via de site van de belastingdienst doorgeven, worden er veel fouten gemaakt waardoor we zelf elke keer weer alles kunnen rechtzetten en terugbetalen. Nadat we zelf de wijzigingen hebben doorgegeven worden deze uiteindelijk niet goed geregistreerd en opgevolgd met alle gevolgen van dien. Daarnaast verschijnen er spontaan meldingen in ons "mijn toeslagen overzicht" welke wij niet hebben geïnitieerd!

Helaas moeten we elke keer zélf weer alles opnieuw invullen omdat de belastingdienst dit niet doet. Als je belt krijg je geen persoon aan de lijn die de juiste kennis heeft om er ook daadwerkelijk iets aan te doen, zodat elke fout niet correct en snel wordt opgelost. Als klap op de vuurpijl krijgen nu ineens een nieuwe aanslag over 2012, of we even bijna 3000 euro willen terugbetalen!
Leuker wordt het dus in ieder geval niet, en makkelijker ook niet.

Hebben meer mensen hier last van? Heeft er iemand goede tips om dit aan te vechten? of beter direct te kunnen regelen met iemand die er verstand van heeft? Zou het zin hebben om evt de rechtsbijstand hiervoor in te schakelen?

hoor graag meningen en tips!

zalmmetwijn

Re: Belastingdienst maakt zooitje van kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Wij hebben geen problemen bij het doorgeven van wijzigingen van de WKO. Wijzigingen worden door een geautomatiseerd systeem verwerkt. Ik kan me voorstellen dat als er wijzigingen worden doorgegeven die onjuistheden/onmogelijkheden bevatten deze problemen geven in de verwerking en handmatig gecorrigeerd worden. Je kan een proefberekening maken zodat je kan zien op welk bedrag je recht hebt. Als je meer hebt ontvangen dan waar recht op bestaat, dan wordt het verschil teruggevraagd.

Londen

Ongelezen bericht door Londen »

Problemen rondom kinderopvangtoeslag bij de Belasingdienst blijft helaas ons ook niet bespaard. Om letterlijk gek van te worden. Ben nu al enige tijd onderweg om onze gegevens correct te krijgen bij de belastingsdienst echter ondanks de vriendelijke hulp van de betreffende medewerkers is het na een aantal telefoontjes en meerdere malen bevestiging dat het verwerkt zou worden nog niet gelukt. Gegevens worden gewoon niet tijdig verwerkt. Daarnaast als klap op de vuurpijl krijg is vandaag weer een brief dat ik de gegevens van 2012 nog niet heb aangeleverd, terwijl ik dit reeds 2 maanden geleden heb gedaan en hier zelfs gezien de ervaring overnagebeld heb om te verifiëren of het binnen was gekomen. Met de telefonische bevestiging op zak kreeg ik vanochtend toch weer een brief.... Help!!! Het is echt om te janken. Weet niet meer wat ik moet doen maar wat duidelijk is dat het tijd wordt dat minister Dijsselbloem is orde op zaken gaat stellen of het stokje doorgeeft aan iemand die er wel heil in ziet om het op te lossen. Als medewerkers aan de telefoon al aangeven, 'meneer u kunt maar beter alles aangetekend gaan opsturen, dan bent u er zeker van dat het ontvangen is', lijkt me toch echt de omgekeerde wereld, waar ik als trouwe dienstbaar burger in dienst sta van de belastingdienst.
Maandag nog maar weer eens bellen...pffff
Ps. Hoe kan het dat we in 2014 nog gegevens over 2012 aan het verwerken zijn.

beloved21

Ongelezen bericht door beloved21 »

De belastingdienst maakt er inderdaad een zooitje van. Ik heb de opgevraagde documenten ingeleverd, deze zijn sinds maart nog steeds niet verwerkt. Kinderopvangtoeslag hebben ze stopgezet en ik dreig nu mijn opvang kwijt te raken. Tevens kom ik erachter dat ondanks mijn wijzigingen deze nooit zijn verwerkt. Ik ben zelfs op kantoor geweest, alleen maar leugens. Aanmaningen kunnen zij wel op tijd versturen, maar je zaak in behandeling nemen nee hoor. Telefonisch worden er ook alleen maar leugens verteld.

Julia Dore

Ongelezen bericht door Julia Dore »

Hier is het ook een ramp; alles goed bij de belastingdienst aangeleverd, nagebeld of alles ontvangen was en te horen gekregen dat het allemaal in orde was. Vervolgens geen bevestiging gekregen en geen toeslag ontvangen. Na gebeld te hebben kregen we te horen dat ze nooit iets van ons ontvangen hadden. Dit heeft zich zo 3x herhaald, met ook nog variaties erbij als bijvoorbeeld 'onvolledige informatie ontvangen' terwijl dat niet het geval was. Omdat alles zo traag gaat heb ik 8 maanden lang de facturen van het kinderdagverblijf volledig moeten betalen waardoor ik flink in de schulden liep. Gelukkig is het nu opgelost en is de toeslag gestort, maar ik moet nu een wijziging gaan doorvoeren bij de belastingdienst; ik hou m'n hart vast……
Heel frustrerend als je steeds medewerkers aan de telefoon krijgt die van niets weten, 'er niets aan kunnen doen', beweren dat je zelf een fout hebt gemaakt, aangeven dat de procedure opnieuw moet worden gestart etc. Je voelt je na al die uren aan de telefoon echt machteloos en bent echt woest.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Vanavond wederom in het nieuws dat de Belastingdienst in de fout is gegaan met de kinderopvang toeslag. Niet dat het op dit moment de getroffen families helpt maar de Nationale Ombudsman heeft beloofd te trachten dit voor September met de Belastingen recht te trekken. Hoezo toch telkens dat ze het niet gemakkelijker kunnen maken. Die slogan zou allang veranderd moeten zijn: we maken zoveel mogelijk fouten en u mag het zelf uitzoeken. Dit geldt niet alleen voor de kinderopvang. Knoeiers daar.

belastingslaaf

Ongelezen bericht door belastingslaaf »

De Belasting, een orgaan die mij inmiddels helemaal ziek heeft gemaakt. Fout na fout, na fout, na fout. Ik ben de tel inmiddels volledig kwijtgeraakt. Gelukkig is alles wel en overzichtelijk gedocumenteerd. Het is dat ik alles kan aantonen, maar dan nog lijken zij het alleenrecht te hebben in de Nederlandse samenleving. Ik ben ook gedupeerd, en eigenlijk is dit nog steeds een never-ending-story.

Ik ben aangeslagen, en geshockeerd dat een orgaan met zoveel macht niet eens in staat is gebleken data's correct te vermelden op de schriftelijke communicatie die zij versturen. Zo ontvang ik bijv. brieven die gedateerd staan op een willekeurige datum in de verre toekomst, of één die allang gepasseerd is. Dit is een gevaarlijke situatie die een inbreuk doet op je financiële stabiliteit of mijn stabiliteit is zijn algemeen. Want we leven nou eenmaal in een samenleving waarin er afspraken zijn gemaakt over wettelijk vastgestelde reageertermijnen. En fenomeen waar de Belastingdienst maar al te goed van op de hoogte is.

Na het inlichten van de ombudsman, voelde ik mij genoodzaakt om ook een advocaat te nemen. Het herhaaldelijk bellen naar de Belastingdienst, en het bezoeken van het hoofdkantoor had geen enkele zin. Men kon mij niet verder helpen of ik werd teruggebeld binnen vijf werkdagen. Zo heb ik weken in dit proces verkeerd, zonder maar één keer te zijn teruggebeld. Met een x-aantal dreigbrieven op de deurmat, heb ik herhaaldelijk gevraagd om onderbouwing van hun beslissing mijn kinderopvangtoeslag zomaar stop te zetten. Om niet te spreken over het feit dat ik de opvang dus als alleenstaande studerende moeder zelf diende te betalen voor de resterende maanden die mijn kinderen nog op de opvang moesten verblijven vanwege het wettelijke opzegtermijn.

Dit weerhoud de Belastingdienst er nog steeds niet van, om door te gaan met de wanpraktijken. Ikzelf ben inmiddels erg huiverig geworden om uberhaubt nog Kinderopvangtoeslag aan te vragen. Hier sta ik nu: moeder van twee kinderen en een fulltimebaan. Door de wanpraktijken van de Belastingdienst ben ik nu niet eens meer in staat om kinderopvang aan te mogen vragen! Door de openstaande bedragen die zij van mij terug verlangen. Hoewel ik een excuusbrief heb ontvangen, gaat het drama gewoon door.

Hoe is het mogelijk dat de Belastingdienst zoveel fouten kan maken, met verstrekkende gevolgen voor de volgzame burger? Hoe is het mogelijk dat er ondanks inmenging van een ombudsman en advocaat gewoon op dezelfde voet wordt verder gewerkt. Er ligt nota bene een officieel verzoek van mijn advocaat! Hoe is het mogelijk dat ik zo wordt benadeeld terwijl ik alle fouten kan aantonen? En het gaat gewoon nog steeds door! Ik snap niet dat dit mogelijk is..

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@belastingslaaf, heeft u een ombudsman ingeschakeld of de Nationale ombudsman? Die gaat wel altijd tot het gaatje, ook bij de Belastingdienst. Verder kan ik het alleen maar met u eens zijn dat de meeste brieven van hen gedateerd zijn terwijl die datum nog een week of langer weg is. Wat daar de drijfveer van is: Joost mag het weten.

belastingslaaf

Ongelezen bericht door belastingslaaf »

@tenormin, ik heb destijds contact gezocht met de Nationale Ombudsman die er ook direct achteraan is gegaan. Mijn advocaat is er ook direct bovenop gaan zitten, ook omdat ik alles netjes kan aantonen. Ik heb alles goed en wel gearchiveerd. Ook voor de Belastingdienst. Dit is geen overbodige luxe, want zij hebben mij van alles in de schoenen proberen te schuiven. Het is maar goed dat ik alles goed heb bijgehouden en geen enkele vorm van communicatie heb weggegooid en daarnaast: datums, namen en tijdstippen met onderbouwende rapportage van het telefonische gesprekken heb bijgehouden.

Van A tot Z is alles op chronologische volgorde naar hen toegezonden. Ik heb alle gegevens netjes verstrekt, alles netjes betaald en inzage gegeven. Daarnaast zat ik aangesloten bij een opvang met een geldig LRK nummer en had ik volledig recht op Kinderopvang.

In het document dat ik de Belastingdienst heb verzonden konden zij zien welke fouten er nu precies zijn gemaakt en hoe de algehele communicatie is verlopen van A tot Z. Dit heeft allemaal geen zin gehad.

De Belastingdienst vervalt nu weer in het oude patroon van zomaar willekeurig iets doen, en overgaan tot sancties terwijl er tot op heden nog steeds geen beschikking is gekomen. De Belastingdienst heeft mij destijds laten weten (na contact van de Nationale Ombudsman en Advocaat) dat het ook niet mogelijk is een beschikking te sturen omdat deze helemaal niet bestaat. Ik heb toch echt een brief liggen waarin er word aangegeven dat mijn Kinderopvang is stopgezet, en dat ik alles moet terug betalen en dat ik alles kan nalezen in de beschikking (die ik nooit heb ontvangen). Daarnaast claimen zij mijn bezwaar nooit te hebben ontvangen, maar heb ik hier wel een ontvangstbevestiging van. uhmmm??

Zo gaat dit verhaal nog heel lang door, met zeer veel grote fouten van de Belastingdienst met verstrekkende gevolgen voor mijn welzijn.

Daarnaast wil ik ook aangeven dat het zeer teleurstellend en uitermate merkwaardig is dat het Hoofdkantoor niet in staat is om inzage te krijgen in de betreffende afdeling en de daarbij behorende belangrijke documenten.

Daar stond ik dan met mijn map vol documentatie op zoek naar prangende antwoorden. Zij kunnen die niet geven omdat dit een gesloten afdeling is. Dit is toch volstrekte waanzin. Ik krijg op die manier nooit helder waarom de Belastingdienst zomaar 'out of the blue' mijn Kinderopvangtoeslag heeft stopgezet en waarom zij nu alles terugeisen.

En zij hebben helemaal niets geleerd, want zoals ik al aangaf: wederom ligt er een brief op tafel waarin zij mij nog een paar dagen de tijd geven alles terug te betalen zonder beschikking of onderbouwing.

Pijl

Ongelezen bericht door Pijl »

Het verbaast ook ons niets. Er zijn soms dagen dat er hier 10 brieven in de bus vallen van deze club. In de eerste brief is er sprake van een bedrag dat we teveel hebben ontvangen, in de volgende dat we nog een bedrag te goed hebben. Het is een chaos die vermoedelijk is ontstaan door het inzetten van veel onkundig personeel dat geen weet heeft van wat al die andere onbenullen doen bij de belastingdienst. De opdracht (van Dijsselbloem en kornuiten) moet zijn geweest om zoveel mogelijk geld terug te harken en of te besparen.
De brieven komen de ene keer uit Heerlen, dan weer uit Utrecht of Amsterdam. Het is eén grote puinhoop omdat het de ene keer lijkt dat alle problemen weer uit de wereld zijn, het volgende moment zijn we weer helemaal terug bij af. Het mag duidelijk zijn dat deze overheid niet is opgewassen tegen de onzinnige taken die ze zelf verzonnen heeft. Het eindeloos rondpompen van toeslagen en het continue veranderen van de regels. Wij zijn op het punt gekomen niets te maken willen hebben met die overheid die alleen maar voor problemen zorgt. Maar dat is onmogelijk want Nederland is een soort communistisch strafkamp geworden waarin de burger van alles moet doen om die achterlijke overheid van je af te houden

petra9389

Ongelezen bericht door petra9389 »

Hier hetzelfde probleem,het gaat over de kinderopvangtoeslag en zorgtoeslag 2007 en 2008.Of ik die maar even teug wil betalen.Dit speelt al jaren.Ze zeggen dat ik in die periode een partner had.Terwijl het ik alleenstaand was.De partner heeft iedere keer weer een ander bedrag verdiend.De laatste brief zelfs 100.000 euro per jaar.En als je opbelt hoe ze daarbij komen kan niemand antwoord geven en worden ze zelf boos.Ik ben hier al jaren mee bezig.Met mijn belastingadviseur.Ik heb een keer een paar honderd euro terug moeten betalen.en heb dat ook gedaan.En dan zou ik er vanaf zijn werd mij gezegd.Maar nu weer ieder jaar rond juli augustus krijg ik weer dezelfde ellende in de bus.Vorig jaar een dwangbevel uit het niets.Weer is mijn belastingadviseur er een tijd mee bezig geweest.Wat ik natuurlijk moet betalen.Het was opgelost volgens hem.En nu in augustus 2015 weer een brief dat het wellicht aan mijn aandacht was ontsnapt dat ik nog 3500 euro terug moet betalen. enz enz.
De belastingdienst is het meest incompetente bedrijf wat ik ken.Echt ongelofelijk wat een ellende dat veroorzaakt.

Deaken

Ongelezen bericht door Deaken »

Ik heb dagelijks met deze problematiek te maken. Het is mijn werk deze problemen zo goed als mogelijk op te lossen.
Natuurlijk worden er ook fouten gemaakt bij Toeslagen maar mijn ervaring is dat van slechts 10% van alle gevallen die ik dagelijks tegenkom de fout echt aan het systeem ligt.
Het leeuwendeel wordt veroorzaakt door de slordigheid van de aanvrager zelf.

Ik begrijp dat een forum als deze een fijne uitlaatklep kan zijn van frustratie's maar het beeld dat geschetst word klopt naar mijn idee niet.

Gesloten