LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] glasvezel monopolie?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
16again

Re: glasvezel monopolie?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef: Het is geen monopolie, die kabel staat volgens mij open voor alle telco's, tenminste dat is in alle andere gemeenten wel zo
Bij caiway/CIF krijgen andere Telco's geen toegang.
sjohie schreef: Maar wat is er precies mis met Caiway eigenlijk?
Mijn ISP voorkeur gaat uit naar xs4all: binairy newsserver, authenticated SMTP die ook vanaf andere providers werkt , IPv6 , goed bereikbare helpdesk

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Huh? Ben jij TS?

Lweber

Ongelezen bericht door Lweber »

Beste mensen
Bedankt voor al jullie reacties. Mijn vraag of maar één aanbieder op de glasvezelkabel is toegestaan is voldoende beantwoord. Dat mag dus. Ik ben reuze blij met die kabel, dus ga ik me bij Caiway als klant aanmelden.
Dit topic is wat mij betreft gesloten.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

Lweber schreef:Beste mensen
Bedankt voor al jullie reacties. Mijn vraag of maar één aanbieder op de glasvezelkabel is toegestaan is voldoende beantwoord. Dat mag dus. Ik ben reuze blij met die kabel, dus ga ik me bij Caiway als klant aanmelden. Dit topic is wat mij betreft gesloten.
wat was je dringende vraag nu ??????????? :oops:

16again

angel1978 schreef:Huh? Ben jij TS?
Nee, maar ik ervaar de glasvezel aanbieding van caiway ook als een momopolie.

Dat TS uiteindelijk blij is met diensten van caiway, doet niets af aan dit monopolie, en is m.i. dus geen reden om topic te sluiten

angel1978

16again schreef:
angel1978 schreef:Huh? Ben jij TS?
Nee, maar ik ervaar de glasvezel aanbieding van caiway ook als een momopolie.

Dat TS uiteindelijk blij is met diensten van caiway, doet niets af aan dit monopolie, en is m.i. dus geen reden om topic te sluiten
Volgens mij is dat aan de TS om te bepalen. Open een eigen topic?

Maar nogmaals, het feit dat er maar 1 aanbieder is, maakt het nog niet per definitie een monopolie.
Volgens mij staat het een aanbieder als reggefiber vrij om daar een eigen glasvezel neer te leggen en meerdere aanbieders op te laten.

Je argument dat dat niet rendabel zou zijn gaat niet op, dat geldt voor elke regio waar al tal van mogelijkheden zijn om een internetverbinding te creëren.
Glasvezel wordt overal in de grond gelegd en op heel veel plekken ook meerdere kabels naast elkaar. Er moet alleen een partij zijn die hier interesse in heeft en blijkbaar is Caiway tot nu toe de enige. Dat is ook hun goed recht.

16again

angel1978 schreef:
16again schreef:Dat TS uiteindelijk blij is met diensten van caiway, doet niets af aan dit monopolie, en is m.i. dus geen reden om topic te sluiten
Uit forum gedragsregels:
•Alvorens een nieuw topic te starten dienen gebruikers te controleren of er al soortgelijke topics op ons forum staan.
angel1978 schreef:Volgens mij staat het een aanbieder als reggefiber vrij om daar een eigen glasvezel neer te leggen en meerdere aanbieders op te laten.

Je argument dat dat niet rendabel zou zijn gaat niet op.
Alvorens ze gaan graven , worden eerst nieuwe abbonementen verkocht. Indien zo'n 30% van de huizen "mee gaan" is aanleg lonend , en wordt besloten tot graven.
Voor een 2e partij is het veel moeilijker opnieuw die 30% te halen. Vergelijk het met een appelboom, die al leeggeplukt is.

angel1978

Alvorens ze gaan graven , worden eerst nieuwe abbonementen verkocht. Indien zo'n 30% van de huizen "mee gaan" is aanleg lonend , en wordt besloten tot graven.
Voor een 2e partij is het veel moeilijker opnieuw die 30% te halen. Vergelijk het met een appelboom, die al leeggeplukt is.
Tja, dat is dan de business case die men maar moet maken. Dat staat iedereen vrij om te doen.
Daar is niets oneerlijks aan en maakt het dus zeker geen monopolie. Wel kan het heel vervelend zijn als je net een andere keuze zou willen maken en de kans daarop dan erg klein is.
Maar that's life. Als er 5 aanbieders zijn, maar net niet die van jouw keuze ben je net zo ver.

16again

angel1978 schreef:
Tja, dat is dan de business case die men maar moet maken. Dat staat iedereen vrij om te doen.
Daar is niets oneerlijks aan en maakt het dus zeker geen monopolie.
KPN beschikte over het kopernetwerk, dat werd wel oneerlijk gevonden. KPN werd wel gedwongen andere aanbieders toe te laten, zodat consument op DSL diensten nu keuze hebben.
Ik ervaar dit toch als meten met 2 maten.

Har06

angel1978 schreef:
Daar is niets oneerlijks aan en maakt het dus zeker geen monopolie. Wel kan het heel vervelend zijn als je net een andere keuze zou willen maken en de kans daarop dan erg klein is.
Maar that's life. Als er 5 aanbieders zijn, maar net niet die van jouw keuze ben je net zo ver.
als van 5 providers geen keuze kunt maken is er iets anders aan de hand, ook providers kunnen klanten weigeren:)

Ts kan geen topic sluiten cq skippen,kan in uitzonderlijke gevallen alleen door de moderator :lol:

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
angel1978 schreef:
16again schreef:Dat TS uiteindelijk blij is met diensten van caiway, doet niets af aan dit monopolie, en is m.i. dus geen reden om topic te sluiten
Uit forum gedragsregels:
•Alvorens een nieuw topic te starten dienen gebruikers te controleren of er al soortgelijke topics op ons forum staan.
angel1978 schreef:Volgens mij staat het een aanbieder als reggefiber vrij om daar een eigen glasvezel neer te leggen en meerdere aanbieders op te laten.

Je argument dat dat niet rendabel zou zijn gaat niet op.
Ze hoeven geen nieuwe appelboom te planten, ze kunnen ruimte op de al gelegde glasvezelkabel gebruiken. Of denk je dat XS4ALL, Vodafone, KPN, Telfort, Lijbrand, Stipte, Fype en Tweak allemaal hun eigen kabel bij mij in de woonkamer zijn komen afmonteren?

Meerdere providers op 1 fysieke glasvezelkabel is in veruit de meeste gemeenten zo bepaald door het contract tussen de gemeente en de aanleggende partij, oftewel reggefiber, die in veel gevallen het netwerk aanlegt.

Als het economisch uit kan, kan een provider er dus voor kiezen diensten aan te bieden. Zo niet, dan rest vaak alleen de originele provider die 1 van de aanjagers van de aanleg was.

angel1978

16again schreef:
angel1978 schreef:
Daar is niets oneerlijks aan en maakt het dus zeker geen monopolie.
KPN beschikte over het kopernetwerk, dat werd wel oneerlijk gevonden. KPN werd wel gedwongen andere aanbieders toe te laten, zodat consument op DSL diensten nu keuze hebben.
Ik ervaar dit toch als meten met 2 maten.
Dat mag. Vervelend voor je.

angel1978

Ze hoeven geen nieuwe appelboom te planten, ze kunnen ruimte op de al gelegde glasvezelkabel gebruiken. Of denk je dat XS4ALL, Vodafone, KPN, Telfort, Lijbrand, Stipte, Fype en Tweak allemaal hun eigen kabel bij mij in de woonkamer zijn komen afmonteren?

Meerdere providers op 1 fysieke glasvezelkabel is in veruit de meeste gemeenten zo bepaald door het contract tussen de gemeente en de aanleggende partij, oftewel reggefiber, die in veel gevallen het netwerk aanlegt.

Als het economisch uit kan, kan een provider er dus voor kiezen diensten aan te bieden. Zo niet, dan rest vaak alleen de originele provider die 1 van de aanjagers van de aanleg was.
Hier is het een kabelboer die zijn coax verglaasd heeft. Het is dus geen reggefiber en ik betwijfel of Caiway anderen daarop zal toelaten. Ook zal hiervoor waarschijnlijk geen nieuw contract met de gemeente zijn afgesloten en dus zijn deze 'nieuwe' afspraken niet van toepassing.

16again

sjohie schreef:Ze hoeven geen nieuwe appelboom te planten, ze kunnen ruimte op de al gelegde glasvezelkabel gebruiken. Of denk je dat XS4ALL, Vodafone, KPN, Telfort, Lijbrand, Stipte, Fype en Tweak allemaal hun eigen kabel bij mij in de woonkamer zijn komen afmonteren?

Dat beschrijft exact de gewenste situatie, op vele locaties is dit ook de praktijk
sjohie schreef:Als het economisch uit kan, kan een provider er dus voor kiezen diensten aan te bieden. Zo niet, dan rest vaak alleen de originele provider die 1 van de aanjagers van de aanleg was.
Andere providers hebben in caiway regio nooit de gelegenheid/mogelijkheid gehad om diensten via glas aan te bieden. "By design" is er maar een aanbieder (=Caiway) op de door CIF aangelegde infrastructuur.

Lweber

In mijn gemeente is dus alleen een abonnement via Caiway mogelijk.

Op hun site zie ik dat diverse pakketten op mijn adres mogelijk zijn. Ik heb pakket Alles-in-1 Glas G200 aangevraagd, moet ingaan per 15-09-2014. Ik heb er een bevestiging van ontvangen.

Er is echter geen apparatuur binnengekomen. Dus vandaag maar eens gebeld met de cCaiway klantenservice: een abonnement via Caiway is uitsluitend mogelijk als ik overstap van COAX op glasvezel.
Ons huis is niet aangesloten op COAX omdat het wat verder van de openbare weg af ligt. Er is nu wel glasvezel aangelegd t/m het aansluitkastje in mijn huis. Maar omdat ik geen COAX heb kan ik geen glasvezel abonnement afnemen! Ik moet eerst COAX laten aanleggen. Dat kost € 204,- + een bedrag per meter. Dat gaat vele honderden euro's kosten. En vervolgens gebruik ik die COAX kabel niet.

Andere aanbieders kan ik ook niet kiezen omdat de gemeente Heumen met Caiway in zee is gegaan.

Hoe krijg ik toch een abonnement via de glasvezel?

Lweber

Hallo Michiel
Prima tip! Ik heb weer gebeld en kwam na eerst een andere ingang te hebben geprobeerd toch weer uit bij Debby van de afd. abonnementen.
Nu blijkt het toch niet nodig eerst een coax kabel te laten aanleggen.
Dit is wat Caiway nu aanbiedt:
minimaal een G200 glaspakket, € 5,- per maand voor interactieve TV en eenmalig € 204,- voor 'overstappen' van kabel naar glasvezel.
Bij een G200 pakket zonder interactive TV zou gebruikt gemaakt worden van de COAX kabel. Die heb ik niet, dus is alleen TV via de glasvezel mogelijk inclusief interactieve TV.
Ik zal vanavond bij enkele buren navragen hoe het bij hen geregeld is.

Lweber

Hoi Michael
De woningen in de hele gemeente zijn gratis van een glasvezelaansluiting voorzien.
Mijn buren hadden al coax, die konden zonder kosten op glasvezel overstappen.
Ik word als nieuwe klant zonder coax op die € 204,- 'getrakteerd'.
Niet zo netjes van Caiway.

Lweber

Ik heb de voorwaarden eens bekeken. Daarin staat o.a.:

Bij nieuwe klanten wordt de éénmalige kostenbijdrage bij ingebruikname van de kabelaansluiting à
€ 39,20 niet in rekening gebracht.
De kostenbijdrage voor een geheel nieuwe kabelaansluiting standaard is € 204,- (bij bestaande percelen waar geen kabelaansluiting aanwezig is. Als de kosten meer dan € 204,- bedragen, ontvangt de klant vooraf bericht).

Er wordt echter helemaal geen kabelaansluiting gemaakt. Waarom wordt die dan wel berekend?

Lweber

Hallo MichielFRL
Ik heb al een bevestiging op mijn bestelling, maar daar staan die extra kosten niet in vermeld. Caiway wil die bestelling echter niet uitvoeren. Ze doen gewoon niets.

Har06

Lweber schreef:Hallo MichielFRL
Ik heb al een bevestiging op mijn bestelling, maar daar staan die extra kosten niet in vermeld. Caiway wil die bestelling echter niet uitvoeren. Ze doen gewoon niets.
Lijkt me ook verstandig :mrgreen:

Gesloten