LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ander werk elders accepteren bij reorganisatie?
Ander werk elders accepteren bij reorganisatie?
Over twee weken volgen er op mijn werk reorganisatiegesprekken.
Er zullen 4 van de 9 medewerkers moeten vertrekken.
Nu vraag ik me af wanneer ik eruit zal moeten en mijn werkgever heeft ander werk voor mij gevonden, of ik dit dan moet accepteren.
Er ligt een sociaal plan, maar hierin staat over werk accepteren (gevonden door je werkgever) niks beschreven.
Nu vraag ik me af wanneer ik eruit zal moeten en mijn werkgever heeft ander werk voor mij gevonden, of ik dit dan moet accepteren.
Er ligt een sociaal plan, maar hierin staat over werk accepteren (gevonden door je werkgever) niks beschreven.
-
Re: Ander werk elders accepteren bij reorganisatie?
Nee hoor, je moet niks. We leven in een land van vrijheid van keuze. Wat de gevolgen zullen zijn is een ander verhaal. Ik neem aan dat je vraagt naar de mogelijke gevolgen van de keuzes die je kunt maken?
Klopt, wat kunnen de gevolgen zijn?
Dat ik bijvoorbeeld de ontslagvergoeding niet zal krijgen?
Dat ik bijvoorbeeld de ontslagvergoeding niet zal krijgen?
-
Wat zegt het sociaal plan, en over welke sector/beroepsgroep gaat het? Daar staat al heel veel informatie in denk ik (bedragen hoef je uiteraard niet te noemen).
Ik zou het UWV eens bellen en/of uw vakbond. Want het is maar de vraag of u in aanmerking komt voor bijvoorbeeld een WW uitkering mocht u niet onmiddellijk een baan elders kunnen vinden. Formeel laat u een aangeboden baan schieten. Als die baan 'passend' is komt u in problemen. En 'passend' houdt ongetwijfeld de nodige flexibiliteit in. Zoals gezegd, bel het UWV eens om dit na te vragen.
Ik denk dat je dan een gat in de lucht moet springen.Tinus123 schreef: Nu vraag ik me af wanneer ik eruit zal moeten en mijn werkgever heeft ander werk voor mij gevonden, of ik dit dan moet accepteren.
Zo blij zou ik niet worden als ik in Vlissingen zou wonen en mijn baas zou werk in Groningen hebben... Een en ander hangt dus sterk af van wat er precies wordt aangeboden.
Raar trouwens dat er een sociaal plan voor vier mensen is.
Raar trouwens dat er een sociaal plan voor vier mensen is.
Je weet dus al dat je 1 van die 4 medewerkers bent die gaat vertrekken?Tinus123 schreef:Over twee weken volgen er op mijn werk reorganisatiegesprekken.
@Tinus123, als je het (kennelijk) al weet dat je eruit moet en er is ander werk kan ik alleen maar zeggen: aanpakken, die hap. Denk dat iedereen in deze situatie dit zou doen. WW duurt niet zo lang.
-
In een sociaal plan wordt al gauw het woord passend werk gebruikt. Dit betekent werk van maximaal 3 salarisklassen minder (waarbij de werkgever wel het huidige salaris zal moeten blijven betalen). Je moet heel goede redenen hebben om passend werk te weigeren. Een idiote reisafstand is een geldige reden.
Heeft de werkgever niet direct passend werk kan er ook een boventalligheidsperiode volgen (zie sociaal plan). In die periode wordt je doorbetaald maar ben je vrijgesteld van werk.
Heeft de werkgever niet direct passend werk kan er ook een boventalligheidsperiode volgen (zie sociaal plan). In die periode wordt je doorbetaald maar ben je vrijgesteld van werk.