LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
audioruud
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2006 15:09

ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door audioruud »

Na het overlijden van mijn vader ging mijn moeder op een maandag naar een filiaal van de ING bank om de betaalrekening over te laten schrijven op haar naam. Zij was alleen gemachtigd. Ze kwam daar met haar legitimatie, trouwboekje en overlijdensakte. Helaas kon dat niet direct geregeld worden, er moest een formulier worden ingevuld en opgestuurd naar het hoofdkantoor. Dat formulier hadden zij niet maar dat kon binnen 2 werkdagen overgemaild worden.
Met hulp van de buren (mijn moeder is 75 en ik woon 100 km verderop) het formulier uitgeprint en ingevuld en donderdag weer naar het kantoor. Donderdag werd dat formulier geweigerd op het kantoor en nadat bleek dat dit toch juist was vrijdag weer terug naar het ING kantoor om het formulier in te leveren.

De maandag daarna maar eens gebeld met de ING om te vragen wanneer de rekening weer vrij zou komen, ondertussen lag er een rekening van de uitvaartorganisatie die veel hoger was dan het saldo. Er moest dus eerst vanaf een spaarrekening met de ING rekening als enige tegenrekening geld overgeboekt worden.

Het enige antwoord dat ik kreeg was dat de omzetting 2 tot 3 weken zou duren, en dat dit natuurlijk niet sneller kon. Op mijn vragen wat dan nu de status van de rekening was en of er dan wel geld NAAR de rekening kon worden overgemaakt kreeg ik geen antwoord. Ik was tenslotte geen rekeninghouder. Ik weet dus nu niet of de AOW en het pensioen worden bijgeboekt. Als dat niet kan krijgen we weer een hoop gedoe met die instanties "omdat het rekeningnummer niet klopt"
Er is een afdeling nabestaanden bij de ING. Die heb ik ook gebeld en het enige dat die kunnen doen is rekeningen betalen als deze worden opgestuurd. Maar dat kan natuurlijk niet als er geen voldoende saldo op staat om een uitvaart te betalen. Jammer dan, wij kunnen niets voor u doen.

Kortom, de ING bank is verworden tot een klantonvriendelijke grote bureaucratische grootmacht die op geen enkele manier rekening houdt met zijn betalende (een rekening kost € 40,- per jaar) klanten. Ook niet als je al ruim 40 jaar klant bent (geweest).

Ik raad iedereen aan om na te gaan of een betaalrekening op 2 namen staat als er kans is dat een van de partners zal overlijden. Beter nog: stap over naar een andere bank. Ook kleinere banken zoals Triodos en ASN bieden prima voorzieningen voor een betaalrekening. En het feit dat de ING dan nog wat filialen heeft maakt geen enkel verschil. Ook daar wordt je niet geholpen.

R. Jansen

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U kunt wel afgeven op de ING, beter was het geweest om dit soort zaken van te voren te regelen.
Verder heeft de ING een speciale desk voor overlijden van haar klanten. En verder kost een gewone betaalrekening zonder creditkaart slechts € 17,40.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, mijn ervaring met ING zijn ook slecht wat dat betreft. Echtgenoot en ik hadden en/of rekening. Na overlijden wilde ik "gewoon" dat rekening alleen op mijn naam kwam. Allemachtig, dit heeft zoveel voeten in aarde gehad, daar kan een normaal denkend mens echt niet bij. Dus ik geloof de TS op zijn woord dat ze moeilijk, moeilijker, moeilijkst zijn/doen. Uiteindelijk kreeg ik dan wel een bosje bloemen, verontschuldigingen en €100,00 compensatie, maar na overlijden van je man zit je niet op zulke toestanden te wachten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Tsja, als ze het makkelijker maken komen mensen hier weer zeuren dat er misbruik is gemaakt van de mogelijkheden en dat de bank z'n verantwoordelijkheid niet neemt.

stofzuigertje

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het grootste probleem is slecht personeel daar, die hadden het formulier gelijk kunnen uitprinten voor deze oudere klant en samen invullen, dus snel en goed kan wel.

Helaas is het personeel niet goed opgeleid voor dit soort gevallen en krijgen ze alleen maar een verkoop cursus voor producten waar ze aan kunnen verdienen en niet voor service.....

Bij het openen van rekening voor een stichting wisten ze wel alles dus dan wel omdat er verdient word...

AFM ^Brigitte
verified
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2014 08:44

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door AFM ^Brigitte »

Heb je een probleem of klacht bij je bank? De AFM lost het probleem niet op en wij kunnen ook geen persoonlijk (financieel) advies of bemiddeling bieden. Maar wij kunnen wel naar aanleiding van klachten zien waar problemen zijn in de markt. Door het melden van klachten lever je een waardevolle bijdrage om de financiële markten eerlijk te laten werken. Jaarlijks melden meer dan vierduizend consumenten een klacht bij het Meldpunt. Kijk voor meer informatie op www.afm.nl/klacht en vragen stellen kan natuurlijk altijd!

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Hierbij de link naar de speciale desk van ING.

https://www.ing.nl/particulier/klantens ... index.html

Frank087
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:05

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door Frank087 »

Wij hebben dezelfde ervaring. Mijn moeder is overleden en aan mij de taak om de financiele afhandel ing te doen namens de familie. Bij 1e bezoek formulier ingevuld met medewerker ING, in het oude filiaal waar mijn moeder altijd kwam. Zou nu binnen 6 dagen de mogelijkheid krijgen om overmakingen te kunnen doen mbt de nota's van de uitvaart. Heb niets ontvangen. 2e bezoek aan een ander filiaal, daar bleek dat ik een ander formulier had moeten krijgen. Wederom helemaal met medewerker ingevuld, ook alle gegevens en mijn persoonlijke papieren overlegd waaruit blijkt dat ik de persoon ben die gemachtigd is de afhandeling te doen. Alle gegevens waren volgens de ING compleet dus afhandeling zou spoedig kunnen volgen. Wederom werden 6 dagen beloofd waarbinnen ik overschrijvingskaarten zou ontvangen. Deze kreeg ik natuurlijk weer niet, dus maar weer naar een kantoor. In overleg ook de Nabestaandendesk van ING gebeld. De dame aldaar kon zien 'dat het allemaal mis was gelopen bij hen maar... ik zou nu toch echt de overschrijvingskaarten ontvangen'. Zij zou dat persoonlijk regelen. Het is nu al 10 dagen na mijn telefonische gesprek met de Nabestaandendesk mevrouw. Tussentijds ben ik 2x benaderd dmv nieuwe formulieren of ik de rekening niet wilde voortzetten op mijn naam; opzeggen van een rekening van een overleden persoon is moeilijk bij de ING.
Ik moet rekeningen betalen voor de begrafenis, de steen, grafrechten enz. en kan niet bij de rekening omdat ING alles traineert. Schokkend vind ik dit.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Jantje7 schreef:U kunt wel afgeven op de ING, beter was het geweest om dit soort zaken van te voren te regelen.
Verder heeft de ING een speciale desk voor overlijden van haar klanten. En verder kost een gewone betaalrekening zonder creditkaart slechts € 17,40.

Eeuuhh nogal kort door de bocht reactie he.....alsof je alles van te voren kunt regelen, dit soort zaken gebeuren nu eenmaal in het echte leven.

TS heeft de "speciale desk" gebeld, zie onder klein citaatje uit de tekst van TS, niet goed gelezen ?
Er is een afdeling nabestaanden bij de ING. Die heb ik ook gebeld

Hoop dat de ING hiermee leest en hier wederom lering uit trekt, want is niet de eerste keer en zal vast niet de laatste keer zijn.

Schaam Schaam ING.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

GJvdZ schreef:Tsja, als ze het makkelijker maken komen mensen hier weer zeuren dat er misbruik is gemaakt van de mogelijkheden en dat de bank z'n verantwoordelijkheid niet neemt.

Bij overlijden mag elke bank wel wat "gemakelijker" zijn. Het openen van een rekening is binnen een peop en een scheet gebeurt maar met overlijden.......ppppppffff. Voorbeelden te over.

Frank087
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:05

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door Frank087 »

Vooral reactie op Jantje7, werkt u voor de ING of zo. U kunt hen wel te pas en vooral te onpas verdedigen maar u moet wel realisties blijven. Iedereen overlijdt een keer, dan moeten er zaken geregeld worden.
Hier gaat het erom dat alle noodzakelijke papieren en identificaties al te uit en te na zijn gecontroleerd ten kantore en ok bevonden door de ING. De ING zou dus kunnen handelen zodat de nabestaanden de financiele zaken kunnen afhandelen. Dat doen ze niet, daar ligt het probleem, ze doen niet wat ze toezeggen Jantje7. Ze gaan dus kortom gewoon bovenop de rekening van mijn moeder zitten! De Nabestaandendesk is ook gebeld, die zeggen zelf 'dat wel alles bij ons is fout gegaan...' Dan verwacht je vervolgens een oplossing, die blijft dus uit. De Rabobank waar ik een zelfde afhandeling heb moeten verrichten na het overlijden van mijn moeder, had zijn zaken wel op een rij. Alles bij een eerste bezoek aan een filiaal geregeld. En het spreekt voor zich dat daar ook een overlijdensakte en identificatie is overlegd zodat er geen misbruik gemaakt kan worden. Logisch lijkt mij.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Even een reactie op Frank087.
Ja, ik werk niet bij de ING, ook nooit daar gewerkt en al 5 jaar met pensioen.
Voordat mijn moeder als laatste van mijn ouders overleed al een en/of rekening van haar rekening gemaakt en op het laatst haar financiële administratie over genomen. Bij haar overlijden stond dus alleen nog het noodzakelijke bedrag op de rekening wat nodig was om de kosten te voldoen. Dat bedoel ik dus met je zaakjes van te voren goed regelen.

Frank087
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2014 17:05

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door Frank087 »

Geniet van je pensioen Jantje7. Goed van je dat je zo'n vooruitziende blik op het leven hebt. Jou zal dit dan waarschijnlijk niet overkomen. Blijft het feit dat de ING er een zooitje van maakt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door tenormin »

Jantje7 schreef:Even een reactie op Frank087.
Ja, ik werk niet bij de ING, ook nooit daar gewerkt en al 5 jaar met pensioen.
Voordat mijn moeder als laatste van mijn ouders overleed al een en/of rekening van haar rekening gemaakt en op het laatst haar financiële administratie over genomen. Bij haar overlijden stond dus alleen nog het noodzakelijke bedrag op de rekening wat nodig was om de kosten te voldoen. Dat bedoel ik dus met je zaakjes van te voren goed regelen.
Dat was juist mijn probleem. Ik wilde af van de en/of rekening. Wat kon daar dan zo moeilijk aan zijn? Heb al eerder geschreven dat het, uiteindelijk, in orde werd gemaakt, maar het was een lange en vooral pijnlijke weg. Dat kan ik, tot op de dag van vandaag, nog steeds niet begrijpen. Heb het nu zo geregeld met de kinderen dat, als ik ga hemelen, ze gewoon bij mijn gereserveerde geld voor crematie kunnen komen. Daarna kunnen ze dan afsluiten, nooit meer á la moment après.

audioruud
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2006 15:09

Re: ING bank werkt totaal niet mee na overlijden

Ongelezen bericht door audioruud »

Even een update op mijn eerste post.

Net gebeld met de Servicedesk Nabestaanden en te horen gekregen dat de rekening op 30 sept (dus gisteren) overgezet is op de naam van mijn moeder. In totaal heeft dat dus 2 weken en 1 dag geduurd. Mijn moeder krijgt daar nog bericht van, ik ben benieuwd hoe lang dat nog duurt.
Overigens meldde de medewerkster van de helpdesk dat er achterstand is in de afhandeling van deze dienst en dat het daarom zo lang duurt.

Wat mij vooral stoort aan de ING is dat er gewoon niet wordt meegedacht met de klant. Misschien wel door sommige individuele medewerkers maar dan laat het systeem niet toe dat de medewerker de klant wel kan helpen.
Waarom kan een dergelijke aanvraag niet in 1 keer worden afgehandeld op een kantoor van in de ING? Dit staat er op de site:

1.U ontvangt een formulier van ons binnen 2 werkdagen via e-mail of binnen 5 werkdagen per post

Dan is er dus al (bijna) een week voorbij. De groep die dit betreft is over het algemeen oud en juist die mensen zijn gebaat bij een persoonlijke afhandeling. Waarom download die medewerker in het kantoor dat formulier niet meteen en vult die dan ook meteen in???

Zoals terecht is opgemerkt kun je nu eenmaal niet alles van te voren regelen. Ik wist niet dat mijn moeder geen rekeninghouder was maar alleen gemachtigd en er zaten precies 3 weken tussen de diagnose en het overlijden van mijn vader. In die tijd heb je wel andere dingen aan je hoofd.

En nu is naderhand door de enorme bureaucratische opstelling van de ING de afhandeling van alle andere zaken (waarbij de betaalrekening als tegenrekening van van alles en nog wat staat) dus ook 2 weken vertraagd.

Ik stap over naar een andere bank.

R. Jansen

Gesloten