Een interne memo voor Chellomedewerkers (stond op een gebruikersforum van Chello) gaf het volgende aan:
In de reclame wordt er gesproken van GEEN datalimiet maar in de praktijk is dit dus niet waar. De reclame is hierdoor ERG misleidend. Hetgeen wat Keesjan ontkent lijkt mij niet juist, je betaalt voor de snelheid van je abbonement zonder datalimiet en niet voor minder.Met ingang van 9 juli 2004 vervalt de 1 GigaByte datalimiet bij chello light.
Om chello light voor nieuwe klanten nog aantrekker te maken zal de huidige datalimiet van 1 GigaByte komen te vervallen. Chello light heeft dan geen harde limiet meer maar Acceptable Use Policy net als chello classic en chello plus dat hebben.
Om extreem dataverbruik bij light te voorkomen zal in het systeem de AUP worden toegepast
Klanten die een datalimiet overschrijden krijgen 2 maal een waarschuwing via de e-mail. De eerste waarschuwing is bij 60% en de tweede waarschuwing bij 80% van de grens. Bij de waarschuwingen wordt een link, http://datagebruik.chello.nl/ ,meegestuurd waar de klant zijn verbruik kan zien. De derde e-mail (bij 100% van de grens) is een melding dat per direct het modem teruggezet is in snelheid tot het einde van de maand.
Er is een verschil tussen de productlimieten en de systeemlimieten. De productlimiet is wat in het product wordt gemeld. De systeemlimiet is de limiet waarop het bovenstaande proces werkt.
Product Productlimiet Systeemlimiet
chello starter 250 Mega Byte 250 Mega Byte
chello easy 500 Mega Byte 2 Giga Byte
chello light AUP 3 Giga Byte
chello classic AUP 40 Giga Byte
chello plus AUP 80 Giga Byte
De systeemlimieten voor plus, classic en light kunnen maandelijks worden vastgesteld. Deze bovengrens is om extreem dataverbruik bij deze producten tegen te gaan.
Deze bovengrenzen zijn tijdelijk en kunnen in de loop van de tijd worden bijgesteld. Hierdoor kunnen klanten niet geïnformeerd worden dat dit *DE* limieten zijn. Indien een klant vraagt naar de bovengrens voor plus, classic en light verwijs dan naar artikel 3 van de AUP. Indien de bovengrens gecommuniceerd moeten worden, maak dan *zeer* duidelijk dat dit geen garantie is voor de toekomst.
Note voor NON-EuroDocsis: Het bovenstaande proces werkt alleen voor klanten met een EuroDocsis modem.