Hallo
Zoals bekend is de hypotheekrente in Nederland nu laag, maar de Duitse (en Belgische) rentetarieven zijn nog veel lager. Daar hangen ook wel voorwaarden aan zoals oa Duits / Belgisch recht, circa 30% eigen geld meenemen en soms in minder dan 30 jaar aflossen. Heeft er iemand ervaring met een Duitse of Belgische hypotheekverstrekker die Nederlandse (en dan niet alleen in de grensstreek) woningen financiert? Ik zou graag een website, adres, telefoonnummer ontvangen zodat ik dat ook kan uitzoeken. Alvast dank
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] goedkopere hypotheek Duitsland of Belgie
-
Re: goedkopere hypotheek Duitsland of Belgie
Om een Nederlands huis te kunnen financieren met een Duitse hypotheek moet u op zoek gaan naar een Duitse hypotheekverstrekker die hypotheken in Nederland aanbiedt. Die zijn er wel, maar niet veel. Ze zijn te herkennen aan een vestiging in Nederland. Dat is namelijk een vereiste. Een degelijke verstrekken van hypotheken moet namelijk vallen onder het toezicht van de AFM. En om onder het toezicht van het AFM te vallen, is een Nederlandse vestiging vereist.
Op zich niet heel erg moeilijk te vinden via Google:
http://duitsehypotheek.net
berndv schreef:Om een Nederlands huis te kunnen financieren met een Duitse hypotheek moet u op zoek gaan naar een Duitse hypotheekverstrekker die hypotheken in Nederland aanbiedt. Die zijn er wel, maar niet veel. Ze zijn te herkennen aan een vestiging in Nederland. Dat is namelijk een vereiste. Een degelijke verstrekken van hypotheken moet namelijk vallen onder het toezicht van de AFM. En om onder het toezicht van het AFM te vallen, is een Nederlandse vestiging vereist.
Niet helemaal juist, want ook Duitse banken, zonder Nederlandse vestigingen verstrekken hypotheken.
Allen moet je dan een Nederlandse notaris vinden, die deze transactie/Hypotheekakte laat passeren.
Heb je de site ook bekeken? Of de regels voor het verstrekken van een hypotheek bekeken bij de AFM?
We kunnen stellen dat de reden van het ontbreken van een groot Duits hypotheekaanbod vooral te maken heeft met de strenge regelgeving die de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt voor het verstrekken van hypotheken binnen Nederland. Het AFM is de instantie die ondernemingen die actief zijn in sparen, lenen, beleggen en soortgelijks controleert. De AFM let daarbij vooral op het gedrag van de financiele onderneming. Een van de belangrijkste eisen die de AFM stelt aan de Duitse hypotheekverstrekker is dat deze een Nederlandse vestiging opent om zijn hypotheekverdiensten aan de klant te brengen.
berndv schreef:Heb je de site ook bekeken? Of de regels voor het verstrekken van een hypotheek bekeken bij de AFM?
We kunnen stellen dat de reden van het ontbreken van een groot Duits hypotheekaanbod vooral te maken heeft met de strenge regelgeving die de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt voor het verstrekken van hypotheken binnen Nederland. Het AFM is de instantie die ondernemingen die actief zijn in sparen, lenen, beleggen en soortgelijks controleert. De AFM let daarbij vooral op het gedrag van de financiele onderneming. Een van de belangrijkste eisen die de AFM stelt aan de Duitse hypotheekverstrekker is dat deze een Nederlandse vestiging opent om zijn hypotheekverdiensten aan de klant te brengen.
Ook de rest van jouw link gelezen?
Waarom denk je, dat ik dit heb geschreven?
Zou het kunnen zijn, dat ik dit uit eerste hand weet/vertel?Niet helemaal juist, want ook Duitse banken, zonder Nederlandse vestigingen verstrekken hypotheken.
Allen moet je dan een Nederlandse notaris vinden, die deze transactie/Hypotheekakte laat passeren.
Duitse banken die niet daadwerkelijk actief zijn op de Nederlandse markt willen namelijk nog wel eens een uitzondering maken voor Nederlanders aan de grens om toch hun hypotheek te financieren.
We zien voornamelijk huizenbezitters uit Limburg steeds vaker hun hypotheek in Duitsland afsluiten. De rente is in Duitsland veel aantrekkelijker dan in Nederland en bovendien blijft de betaalde hypotheekrente voor de Nederlandse fiscus aftrekbaar. De Sparkasse in Aken is een lokale bank, te vergelijken met de Rabobank in Nederland, die alleen zaken doet in de eigen regio. De Sparkasse in Aken zit zo dicht tegen de grens aan, waardoor ze voor het gemak ook Zuid-Limburg en een stukje van Belgie tot hun regio rekenen. We zien bijvoorbeeld dat wie zijn hypotheekrente voor 10 jaar vastzet, in Nederland vaak een half tot driekwart procent meer rente betaald voor de lening.
-
Als ik voor hypotheekrente aftrek in aanmerking wil komen moet ik voor de Nederlandse fiscus aan voorwaarden voldoen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vanaf_2013
"moet de lening aflossen in maximaal 360 maanden (30 jaar) en ten minste annuïtair. Dit betekent dat u maandelijks een vast bedrag betaalt, dat bestaat uit rente en aflossing. Ook als u lineair in maximaal 30 jaar aflost hebt u recht op renteaftrek. Ook dan betaalt u maandelijks een vast bedrag, dat bestaat uit rente en aflossing. U kunt met het hulpmiddel Aflossing annuïteitenlening kijken of u aan de aflossingsvoorwaarden voldoet."
Bij mijn weten maakt het dan niet uit of ik het geld van Sinterklaas leen of van de Kerstman, zolang ik maar kan aantonen dat ik:
1 de hypotheek krijg en het geld aan de verkoper geef (anders wordt het huis nooit op mijn naam gezet) en
2 maximaal in 30 jaar aflos en
3 dit minimaal annuïtair doe
Dus waarom zou ik dan niet met de auto naar Duitsland kunnen rijden? Enneh.... als het over de AFM gaat, waarom heeft die toezichthouder dan niet eerder ingegrepen in de hypothekenmarkt? In Duitsland mag je al jaren niet meer dan 100% van de woningwaarde lenen, dus ik zou zeggen dat de Duitse wetgever / toezichthouder daar de consument veel beter beschermt tegen overkreditering.
@berndv: waarom staat op de site http://duitsehypotheek.net nu eigenlijk geen actuele rentes, maar gemiddeldes over de afgelopen jaren? Weet u dat? Dus gewoon een vergelijking van bv een 10 of 20 jaars rente en dan vergeleken met een NL en een DE aanbieder
@eleven: heeft u concreet een website, adres van een aanbieder van Duitse hypotheken voor mij?
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vanaf_2013
"moet de lening aflossen in maximaal 360 maanden (30 jaar) en ten minste annuïtair. Dit betekent dat u maandelijks een vast bedrag betaalt, dat bestaat uit rente en aflossing. Ook als u lineair in maximaal 30 jaar aflost hebt u recht op renteaftrek. Ook dan betaalt u maandelijks een vast bedrag, dat bestaat uit rente en aflossing. U kunt met het hulpmiddel Aflossing annuïteitenlening kijken of u aan de aflossingsvoorwaarden voldoet."
Bij mijn weten maakt het dan niet uit of ik het geld van Sinterklaas leen of van de Kerstman, zolang ik maar kan aantonen dat ik:
1 de hypotheek krijg en het geld aan de verkoper geef (anders wordt het huis nooit op mijn naam gezet) en
2 maximaal in 30 jaar aflos en
3 dit minimaal annuïtair doe
Dus waarom zou ik dan niet met de auto naar Duitsland kunnen rijden? Enneh.... als het over de AFM gaat, waarom heeft die toezichthouder dan niet eerder ingegrepen in de hypothekenmarkt? In Duitsland mag je al jaren niet meer dan 100% van de woningwaarde lenen, dus ik zou zeggen dat de Duitse wetgever / toezichthouder daar de consument veel beter beschermt tegen overkreditering.
@berndv: waarom staat op de site http://duitsehypotheek.net nu eigenlijk geen actuele rentes, maar gemiddeldes over de afgelopen jaren? Weet u dat? Dus gewoon een vergelijking van bv een 10 of 20 jaars rente en dan vergeleken met een NL en een DE aanbieder
@eleven: heeft u concreet een website, adres van een aanbieder van Duitse hypotheken voor mij?
De AFM bepaalt het beleid niet dat doet de overheid, de AFM houdt alleen toezicht of de vergunninghouders de wetgeving naleven.benbenieuwd2 schreef:als het over de AFM gaat, waarom heeft die toezichthouder dan niet eerder ingegrepen in de hypothekenmarkt? In Duitsland mag je al jaren niet meer dan 100% van de woningwaarde lenen, dus ik zou zeggen dat de Duitse wetgever / toezichthouder daar de consument veel beter beschermt tegen overkreditering.
Geen idee, heb de site gevonden via Google, weet niet waarom ze bepaalde info op een bepaalde manier neerzetten, zult u moeten vragen bij de site.benbenieuwd2 schreef: @berndv: waarom staat op de site http://duitsehypotheek.net nu eigenlijk geen actuele rentes, maar gemiddeldes over de afgelopen jaren? Weet u dat? Dus gewoon een vergelijking van bv een 10 of 20 jaars rente en dan vergeleken met een NL en een DE aanbieder
Je hebt PB!benbenieuwd2 schreef: