LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio en herinneringskosten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Dus volgens jou deden al die deurwaarders en incassobureaus het allemaal op dezelfde manier fout?
Nee, zij zullen wel waarschijnlijk weten waar de klepel hangt. En zij zullen mijn verhaal bevestigen. Zeker als de bronnen daarbij geeft. (Ik vermoed dat je relevante feiten uit die zaken weglaat.)

Overigens maken ook deurwaarders en incassobureau's fouten. En sommige van hen zijn net schapen. Zie hier over de veertiendaagse aanmaning:
http://hoevehorstincasso.nl/nieuws/de_1 ... aanmaning/

Frenkieboy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 okt 2014 19:13

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Frenkieboy »

Dankjewel Julie!

Ik dacht als je een rekening niet op tijd betaald,het na 3 maanden naar een incasso bureau gaat.
En dat er dan de incasso kosten van 40 euro opkomt.
Zo even in het nederlands gezegt :)

Gr FrEnkieboy

Julie4444 schreef:Blij fat het voor je opgelost is, Frnekieboy. :mrgreen:

@Alfa.
alfatrion schreef:Er kan (contractueel) niet in het nadeel van de consument-schuldenaar worden afgeweken, maar wel in het voordeel.
De minimale incassokosten op een vordering zijn alsnog gewoon vastgesteld op € 40. Soms schelden incassobureaus (een deel van de) incassokosten kwijt. Hierin is dus een afwijking van het minimale bedrag te vinden, maar doorgaans rekenen ze wat er in de wet bepaald is.
alfatrion schreef:Energiemaatschappijen doen dat. Voor de eerste aanmaning rekenen zij € 15 en voor de tweede € 25.
Energieleverancier Oxxio blijkbaar niet dus.

Overigens komt 15 + 25 ook gewoon op 40 uit, hoewel ik me afvraag of dat bij de eerste aanmaning wel mag, aangezien dat een herinnering van de oorspronkelijke rekening is en incassokosten pas ná de herinnering mogen worden gerekend. Raar verhaal.
alfatrion schreef:Waarom staat het dan zo in de wet?
Zie onderstaand citaat dat ik even van Eleven leen.
eleven schreef:Ik vind het knap, dat je met zoveel wetsartikelen kunt toveren, maar je bent heel ver van de praktijk verwijderd.
De praktijk is anders dan jouw persoonlijke interpretatie van de wet.

Ik heb een wanbetaler als huisgenoot gehad die met een behoorlijk aantal instanties geschillen had. Ben dus prima op de hoogte van hoe en wat er gebeurt wanneer men rekeningen niet betaald, wat en hoeveel kosten doorgaans gerekend worden door incassoburaeus en deurwaarders, en zoals in mijn bovenstaande post beschreven staat is de algemene gang van zaken m.b.t. herinneringen.

Het verzuim treedt in op het moment dat de originele rekening niet op tijd betaald wordt. De herinnering geldt als laatste kans voor incassokosten gerekend worden en dat staat er ook gewoon in. De derde brief is dus inclusief incassokosten. Dit is de praktijk, en daar hoeft zeker geen extra losse brief met als titel "ingebrekestelling" bij, want dat is waar de herinnering toe dient.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »


Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Frenkieboy schreef:Dankjewel Julie!

Ik dacht als je een rekening niet op tijd betaald,het na 3 maanden naar een incasso bureau gaat.
En dat er dan de incasso kosten van 40 euro opkomt.
Zo even in het nederlands gezegt :)

Gr FrEnkieboy
Graag gedaan. :mrgreen:
Altijd handig om dat soort dingen te weten. ;)

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:De minimale incassokosten op een vordering zijn alsnog gewoon vastgesteld op € 40.
Nee, er gelden maximumbedragen. Aan de schuldeiser wordt verder overgelaten hoe hij hier mee om wilt gaan. Het minimumbedrag van 40 euro is alleen een minimum bedrag bij het bepalen van het maximumbedrag. Het komt er op er op neer dat 40 euro het maximum is als de hoofdsom 266,67 euro is of lager.
Julie4444 schreef:Overigens komt 15 + 25 ook gewoon op 40 uit, hoewel ik me afvraag of dat bij de eerste aanmaning wel mag, aangezien dat een herinnering van de oorspronkelijke rekening is en incassokosten pas ná de herinnering mogen worden gerekend. Raar verhaal.
De Hoge Raad heeft aangegeven dat de (correct) opgegeven incassokosten verschuldigd zijn na het verlopen van de termijn, zonder dat hiervoor nog een aanmaning voor verstuurd hoeft te zijn.
Julie4444 schreef:De praktijk is anders dan jouw persoonlijke interpretatie van de wet.

Ik heb een wanbetaler als huisgenoot gehad die met een behoorlijk aantal instanties geschillen had.
Door dit vaker te roepen krijg je niet meer gelijk. En je maakt hoop ik toch wel onderscheid tussen burgers en overheidsinstanties en burgers onderling? Haal anders een vonnis aan. Je beschikt daar kennelijk over.
Julie4444 schreef:Het verzuim treedt in op het moment dat de originele rekening niet op tijd betaald wordt.
Met alle respect, maar dit is struisvogelpolitiek. Ik heb de wet, de litteratuur en de parlementaire geschiedenis al aangedragen als bron.
Rb Utrecht, 03-03-2010, ECLI:NL:RBUTR:2010:BL6284 schreef:4.11. V&VN stelt dat Quaere toerekenbaar tekort is geschoten en vordert vergoeding van de schade die het gevolg is van deze tekortkoming. Tussen partijen is niet in geschil dat voor schadeplichtigheid in dit geval vereist is dat Quaere ingevolge artikel 6:74 in samenhang met artikel 6:81 BW in verzuim moet verkeren. Volgens V&VN is dat het geval, omdat zij Quaere bij brief van 23 september 2008 in gebreke heeft gesteld.
Quaere stelt zich op het standpunt dat deze brief geen ingebrekestelling is.

4.12. De rechtbank stelt voorop dat een ingebrekestelling niet de functie heeft om “het verzuim vast te stellen”, maar om de schuldenaar nog een laatste termijn voor nakoming te geven en aldus nader te bepalen tot welk tijdstip nakoming nog mogelijk is zonder dat van een tekortkoming sprake is, bij gebreke waarvan de schuldenaar vanaf dat tijdstip in verzuim is.

4.13. Gelet op deze functie is de rechtbank met Quaere van oordeel dat de brief van 23 september 2008 van V&VN niet kan worden aangemerkt als een ingebrekestelling in de zin van artikel 6:82 lid 1 BW. In deze brief wordt Quaere immers door V&VN verzocht binnen zeven dagen na dagtekening contact met haar op te nemen voor het plannen van een afspraak. In de brief wordt Quaere evenwel geen laatste termijn gegund voor deugdelijke nakoming.
Het enkele feit dat V&VN Quaere in deze brief aansprakelijk stelt, maakt voornoemd oordeel niet anders, omdat van aansprakelijkheid pas sprake kan zijn als Quaere de ingebrekestellingstermijn ongebruikt heeft laten verlopen. Een dergelijke termijn heeft V&VN haar echter niet gegeven.(bron).

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Serieus Alfa, je kan wel stukken wet blijven citeren topic na topic, maar je ziet toch dat ik niet de enige ben die op verschillende topics zegt dat je soms nogal van de werkelijkheid af aan het lullen bent? Je komt wel vaker met onjuiste beweringen, en dat doet iedereen weleens, maar ik begin je aantijgingen nogal irritant te vinden. Altijd je gelijk willen hebben en maar gooien met citaten uit de wet, maar daden bij je woorden zetten ho maar.

Leuke bron uit 2010. Wel even in het achterhoofd houden dat vanaf halverwege 2012 andere regels gelden m.b.t. incassokosten dan daarvoor. Dat stelt trouwens niet dat een aanmaning geen ingebrekestelling kan zijn.

En ja, theoretisch mag er minder gerekend worden, maar de wettelijke buitengerechtelijke incassokosten worden doorgaans gewoon zoals beschreven uitgerekend, wat voor een lage vordering een minimaal bedrag van € 40 is. Ik heb tussen de vele schuldeisers en incassobureaus die achter mijn huisgenoot aankwamen nooit een afwijking van deze regels geconstateerd, dus altijd gewoon 15% van de hoofdsom en nooit minder dan € 40.

En tevens is door ieder van die schuldeisers gewoon na de eerste herinnering incassokosten in rekening gebracht. Dit is dus de praktijk. Verder is het bedrag dat Oxxio aangaf ook volgens deze redenering, en het probleem van TS is verholpen.

Verder nog de behoefte om irrelevante wetstukken te citeren in deze cirkelredenering, of zullen we teruggaan naar de discussie van of Zalando nou aangeklaagd moet worden over een set schoenveters, of niet?

Mucha

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Serieus Alfa, je kan wel stukken wet blijven citeren topic na topic, maar je ziet toch dat ik niet de enige ben die op verschillende topics zegt dat je soms nogal van de werkelijkheid af aan het lullen bent? Je komt wel vaker met onjuiste beweringen, en dat doet iedereen weleens, maar ik begin je aantijgingen nogal irritant te vinden.
De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
Julie4444 schreef:Altijd je gelijk willen hebben en maar gooien met citaten uit de wet, maar daden bij je woorden zetten ho maar.
Je roept anderen op om daden bij hun woorden te zetten, maar zelf doe je dat niet. Hier lopen leken rond, die niet weten wat ze zeggen. Ik daag je uit om op rechtforum.nl je verhaal te houden. Kijken of je daar ook zoveel medestanders vind voor je stellingen.

Je kunt dan vertellen dat ik heb aangegeven dat er in beginsel een ingebrekestelling nodig is en dat hiervoor onder meer ondubbelzinnig moet blijken dat de wil van de schuldeiser gericht is op het laten in gaan van verzuim. En dat jij het hiermee oneens bent. Dat jij hebt aangegeven dat een ingebrekestelling en de veertiendaagse aanmaning best in dezelfde brief kunnen worden opgenomen. En dat de schuldeiser verboden is om minder dan 40 euro aan incassokosten in rekening te brengen. En dan eens zien of je daar ook zoveel medestanders vind.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door thecure »

wat een gedoe om een bedragje van 75 euro. betalen moet je toch, dus waarom niet meteen betalen? pfff

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Je roept anderen op om daden bij hun woorden te zetten, maar zelf doe je dat niet. Hier lopen leken rond, die niet weten wat ze zeggen. Ik daag je uit om op rechtforum.nl je verhaal te houden. Kijken of je daar ook zoveel medestanders vind voor je stellingen.
Hetgeen ik gesteld heb m.b.t. herinneringen is in overeenkomst met wat het juridisch loket en consuwijzer (amongst others) op hun sites hebben staan. Ik ga er van uit dat ook mensen op willekeuriganderforum.nl ook prima inzien dat wat ik zei gewoon klopt.

Volgens mij heb ik ook gewoon toegegeven dat in theorie schuldeisers minder mogen rekenen, maar dat lees je blijkbaar niet, want je stelt iets heel anders. Overigens betekent dat niet dat ze dat doen, zeker niet wanneer er gewoon een minimum vastgesteld is waar men zich in de praktijk aan lijkt te houden. Van zeker 20 instanties heb ik de kosten mogen observeren en die waren, zoals gezegd, altijd conform deze berekening en nooit minder dan € 40.

Bij deze een informatief filmpje wat betreft rekening, herinnering, en kosten. Zoals je zegt: voor de leken - http://www.youtube.com/watch?v=RWhRPbvdHOA

Verder is het probleem van TS opgelost en heb ik geen behoefte een non-discussie te houden over hoe de hele incassoindustrie blijkbaar de wet overtreedt door geen extra ingebrekestelling te sturen. For the record: de verhuurder, 3 webshops, vodafone, de zorgverzekeraar, de sportschool (onder andere) stuurden gewoon één factuur, één herinnering, en daarna incassokosten. Overigens weken de diverse incassobureaus en een deurwaarders hier ook niet van af. Dus het is goed, Alfa. Als jij wil dat ik ergens anders dit verhaal ga houden, prima, als jij eerst die partijen er maar eens van overtuigt dat je succesvol Zalando kan aanklagen over schoenveters. Ik geloof dat genoeg mensen hier in ieder geval duidelijk hebben gemaakt dat je soms nogal doordraaft met dat soort uitingen.

Maar goed, dit topic kan wat dat betreft gesloten worden. Ik hoor het wel wanneer de rechtzaak is.

eibrinks
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2015 08:57

Re: Oxxio en herinneringskosten

Ongelezen bericht door eibrinks »

Als je te laat bentet betalen van oxxio je voorschot.bedrag
Betaal je 2x 40 euro extra
Ik heb een achterstand gekregen doordat ik ziek ben geworden
En het bedrijf van ziekte verzuim 5 weken zonder geld laat zitten
Nu heb ik altijd 1 maand achter stand mijn voorschot is 200
Ik ben naar een weekloon gegaan van een contract van 14 uur heb
Altijd meer gewerkt
Oxxio zegt. Gewoon je moet betalen snap ik maar tegen woordig is het.niet zo makelijk
Dus nu heb ik iedere maand 280 euro als je die niwt binnen een paar dagen
Betaald gaat het naar das incasso weer 40 euro
Totaal 120 euro per maand extra aan stroom en gas
Wand oxxio heb je een appart contract voor stroom en gas is dus 2 x 40 euro
Op deze manier worden hun slapend rijk en mensen die het al moeilijk genoeg hebben
Komen steeds verder in de schulden door dit gedoe
Ik snap dat ik optijd moet betalen maar dat lukt helaas niet altijd
Maar om dan gelijk 80 euro er bij op te doen vind ik niet kunnen
Ik heb inmiddels een overstap gemaakt naar een andere.leverancier
Maar wil wel graag weten of oxxio dit zomaar mag doen
Mvg s eibrink

Gesloten