LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [PostNL] mag persoonsgegevens verkopen aan derden?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
PXO

[PostNL] mag persoonsgegevens verkopen aan derden?

Ongelezen bericht door PXO »

Ik wou een postbus bij PostNL huren, maar in de voorwaarden stuitte ik op het volgende over het verstrekken van persoonsgegevens aan derden:
9.3 PostNL kan de persoonsgegevens eveneens gebruiken met het oog op werving voor commerciële en charitatieve doeleinden van haarzelf of derden. Daarvoor kunnen de gegevens ook aan derden ter beschikking worden gesteld. Indien de Postbushouder daar geen prijs op stelt, kan hij bezwaar maken bij PostNL Business Service, postbus 19100, 2500 CC ‘s-Gravenhage. De Postbushouder dient hierbij (bedrijfs-)naam, adres, postcode en plaatsnaam te vermelden.
en
9.4 Naast de in artikel 9.2 en 9.3 van deze Algemene Voorwaarden bedoelde gevallen heeft PostNL het recht aan een derde op verzoek gegevens te verstrekken omtrent naam, adres, woonplaats/vestigingsplaats of Postbusnummer van de Postbushouder. PostNL zal slechts tot een dergelijke verstrekking overgaan indien de derde daarbij een direct en rechtmatig belang heeft, tenzij het belang van de Postbushouder (niet zijnde een rechtspersoon, personenvennootschap of maatschap) en in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer prevaleert. De Postbushouder(niet zijnde een rechtspersoon, personenvennootschap, of maatschap) heeft het recht verzet aan te tekenen bij PostNL Business Service, postbus 19100, 2500 CC ‘s-Gravenhage tegen verstrekking als in dit artikellid bedoeld, indien aannemelijk is dat verstrekking van hem betreffende gegevens inbreuk maakt op zijn persoonlijke levenssfeer in verband met bijzondere persoonlijke omstandigheden.
Wat ik wil voorkomen is dat PostNL het recht heeft om ongevraagd mijn persoonsgegevens te verstrekken commerciele instanties. (Zo wil ik bijvoorbeeld niet in De Telefoongids komen.) Uiteraard kan ik eerst de postbus bestellen en dan bezwaar maken, maar misschien heeft PostNL in die tussentijd al de persoonsgegevens verkocht aan commerciele instanties. Maar volgens een chat met een PostNL medewerker dien ik toch eerst de postbus te bestellen, waarmee ik dus risico loop.

Klopt mijn constatering, gegeven de bovenstaande artikelen?

Het is mij ook niet helemaal helder hoe ik de voorwaarden precies moet interpreteren. In 9.3 wordt namelijk gezegd dat PostNL wél het recht heeft om ongevraagd mijn persoonsgegevens te verkopen, tenzij ik expliciet bezwaar maak. In 9.4 staat echter dat het PostNL het verstrekken alleen doet indien er sprake is van een "direct en rechtmatig belang". Wat is een "direct en rechtmatig belang"?
Maar artikel 9.4 wordt wel voorafgegaan met het woord "naast". Het is me niet geheel duidelijk hoe ik het woord "naast" moet interpreteren in deze context. Wordt er daarmee bedoeld dat onafhankelijk van artikel 9.3, hetgeen van artikel 9.4 ook mag gelden? Of wordt er bedoeld dat artikel 9.3 niet los gezien mag worden van artikel 9.4?

PostNL - Algemene Voorwaarden Postbussen

alfatrion

Re: [PostNL] mag persoonsgegevens verkopen aan derden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bent u een natuurlijk persoon en handelt u voor privé gebruik? Dan is de consumentenbescherming van toepassing. Maar daar gaat het hier niet over.
Artikel 1 sub a Wbp schreef:persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;
Artikel 8 Wbp schreef:Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
b. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;
c. de gegevensverwerking noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen waaraan de verantwoordelijke onderworpen is;
d. de gegevensverwerking noodzakelijk is ter vrijwaring van een vitaal belang van de betrokkene;
e. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak door het desbetreffende bestuursorgaan dan wel het bestuursorgaan waaraan de gegevens worden verstrekt, of
f. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.
Er kan gesteld worden dat u uw ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven voor deze verwerking, doordat u een aanbod met algemene voorwaarden heeft aanvaart. De wet kent naast de gewone persoonsgegeven ook nog bijzondere persoonsgegevens; hiervoor gelden strengere voorwaarden. Het kan zijn dat de PostNL zich niet aan haar informatieplicht voor de verstrekking van de algemene voorwaarden, maar dat zal wel niet het geval zijn.

Maar men moet dan wel duidelijk aangegeven waar u toestemming voor geeft. Een card blank is geen ondubbelzinnige toestemming.
Artikel 16 schreef:De verwerking van persoonsgegevens betreffende iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele leven, alsmede persoonsgegevens betreffende het lidmaatschap van een vakvereniging is verboden behoudens het bepaalde in deze paragraaf. Hetzelfde geldt voor strafrechtelijke persoonsgegevens en persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag in verband met een opgelegd verbod naar aanleiding van dat gedrag.

Gesloten