LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Meer mensen betalen zorgverzekering niet
-
Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet
Punt is ook dat er steeds meer 'aandoeningen' ontdekt worden die allemaal behandeld 'moeten' worden. 'Aandoeningen' die er vroeger ook waren, maar waar mensen gewoon mee om gingen.
Ik sta steeds weer verbaasd dat de ‘beste stuurlui’ ook in deze discussie weer op de kade staan. Oordelen over zaken die men niet kent. Doen onze goed betaalde politici ook. De heer MichielFRL valt daar ook onder. Er ZIJN nu eenmaal mensen die op 80% (!) van de bijstandsnorm zitten qua inkomen. Of deze Michiel dat nu leuk vindt of niet. En nee Michiel, allerlei mogelijke en mooie regelingen of toeslagen of hulp… daar val je nét buiten, je valt nét in de uitzonderingen. Daar heeft onze Roverheid wel voor gezorgd. Als alleenstaande rondkomen van € 850, in de maand (incl. toelslagen). Daar mag Michiel zijn budgettering op los laten. En me dan komen vertellen hoe ‘beter budgetteren’ dit wel even oplost.
Of kan hij me dan vertellen hoe ik wél in bepaalde hulp-regelingen kan vallen ? Het is meer dan ergerlijk dat mensen met een goed inkomen zóó gemakkelijk oordelen., zonder kennis van zaken.
Als alle grote bedrijven en multi-nationals correct hun belasting zouden betalen, dan zou de hele staatsschuld in één keer zijn weg gewerkt, en er zouden nog miljarden overblijven.
Of kan hij me dan vertellen hoe ik wél in bepaalde hulp-regelingen kan vallen ? Het is meer dan ergerlijk dat mensen met een goed inkomen zóó gemakkelijk oordelen., zonder kennis van zaken.
Als alle grote bedrijven en multi-nationals correct hun belasting zouden betalen, dan zou de hele staatsschuld in één keer zijn weg gewerkt, en er zouden nog miljarden overblijven.
Gezien het onderwerp: "Meer mensen betalen zorgverzekering niet"
Sommige zorgverzekeringen betalen vergoedingen niet, of stellen onterecht hoge eisen alvorens tot uitbetaling over gaan. Het is wel weer typisch dat verzekeringen gaan klagen, ik heb in mijn leven nog nooit meegemaakt dat een verzekering een terechte claim heeft uitgekeerd. Ze zeuren over aanschafbonnetjes en weigeren zelf de schade te onderzoeken, bij zorgverzekeringen is het al niet anders.
De eis de originele facturen te ontvangen is terecht, de eis op volledige medische dossiers en aanvullende medische verklaringen van artsen is onterecht. De weigering zelf enige vorm van onderzoek te doen, bijvoorbeeld als je aanbiedt lichamelijk onderzoek te laten verrichten door de artsen van de zorgverzekering zelf, is absurd. Het inkopen van zorg bij bepaalde instellingen waar zorgverzekeringen een contract mee hebben en de verplichting daar dan ook de zorg te laten plaatsvinden is ook absurd.
Verzekeringen zijn wat dat aangaat per definitie, en ik zeg dit alleen maar uit eigen ervaring, en ik zeg dit op basis van alle verzekeringen, niet alleen zorgverzekeringen, oplichters eerste klas.
Ik pleit ervoor het ziekenfonds te herinvoeren, zodat er geen winstoogmerk meer is. De zorg kan ook kostendekkend worden uitgevoerd zonder marketingbudgetten en zonder de drijfveer tot winst maken. Niet de aandeelhouders of het management aan het roer. Wie had alweer voor het vierde achtereenvolgende jaar de prijs van beste werkgever ontvangen?
Sommige zorgverzekeringen betalen vergoedingen niet, of stellen onterecht hoge eisen alvorens tot uitbetaling over gaan. Het is wel weer typisch dat verzekeringen gaan klagen, ik heb in mijn leven nog nooit meegemaakt dat een verzekering een terechte claim heeft uitgekeerd. Ze zeuren over aanschafbonnetjes en weigeren zelf de schade te onderzoeken, bij zorgverzekeringen is het al niet anders.
De eis de originele facturen te ontvangen is terecht, de eis op volledige medische dossiers en aanvullende medische verklaringen van artsen is onterecht. De weigering zelf enige vorm van onderzoek te doen, bijvoorbeeld als je aanbiedt lichamelijk onderzoek te laten verrichten door de artsen van de zorgverzekering zelf, is absurd. Het inkopen van zorg bij bepaalde instellingen waar zorgverzekeringen een contract mee hebben en de verplichting daar dan ook de zorg te laten plaatsvinden is ook absurd.
Verzekeringen zijn wat dat aangaat per definitie, en ik zeg dit alleen maar uit eigen ervaring, en ik zeg dit op basis van alle verzekeringen, niet alleen zorgverzekeringen, oplichters eerste klas.
Ik pleit ervoor het ziekenfonds te herinvoeren, zodat er geen winstoogmerk meer is. De zorg kan ook kostendekkend worden uitgevoerd zonder marketingbudgetten en zonder de drijfveer tot winst maken. Niet de aandeelhouders of het management aan het roer. Wie had alweer voor het vierde achtereenvolgende jaar de prijs van beste werkgever ontvangen?
-
Ik schat zo in: 80% van de bijstandsnorm voor een echtpaar, terwijl het in het geval van cor om een alleenstaande gaat. En dan val je inderdaad overal buiten, want de bijstandsnorm voor een alleenstaande is 70% van het sociaal minimum. De meeste voorzieningen gaan tot maximaal 110% van de bijstandsnorm voor de persoon in kwestie. Aangezien de norm voor een alleenstaande dus 70% is, is die 110% omgerekend 77% van een volledige bijstandsuitkering. Zit je er onder, krijg je alles, zit je erboven, dan krijg je niks, en met die 80% zit cor er dus net boven.MichielFRL schreef:Heel vervelend dat u op 80% van de bijstandsnorm zit. Hier moet een verklaring voor zijn, want er zijn regelingen genoeg waardoor het inkomen op bijstandsniveau komt (behalve werkloos en in de WSNP, dan is het 90% van de bijstandsnorm).cor1947 schreef:Ik sta steeds weer verbaasd dat de ‘beste stuurlui’ ook in deze discussie weer op de kade staan. Oordelen over zaken die men niet kent. Doen onze goed betaalde politici ook. De heer MichielFRL valt daar ook onder. Er ZIJN nu eenmaal mensen die op 80% (!) van de bijstandsnorm zitten qua inkomen. Of deze Michiel dat nu leuk vindt of niet. En nee Michiel, allerlei mogelijke en mooie regelingen of toeslagen of hulp… daar val je nét buiten, je valt nét in de uitzonderingen. Daar heeft onze Roverheid wel voor gezorgd. Als alleenstaande rondkomen van € 850, in de maand (incl. toelslagen). Daar mag Michiel zijn budgettering op los laten. En me dan komen vertellen hoe ‘beter budgetteren’ dit wel even oplost.
Ook voor zelfstandigen zijn er regelingen om bij onvoldoende inkomen uit onderneming een aanvulling tot bijstandsnorm te krijgen.
-
Maar als je goed leest Har06, dan lees je dat het overmacht is en was. Even voor de goede gang van zaken, ik heb een auto gehad, motor, huis en voor alle drie geen lening nodig gehad. Ja, weinig uitgegaan en geen vakanties, vrijwillige keuze. Dus "als" het wordt afgewenteld, dat is dat niet mijn schuld, ik heb er echt alles aan gedaan om het fatsoenlijk te regelen.Har06 schreef:Tha wat moet je met bovenstaande?, het niet betalen wordt afgewenteld op de mede betalers
U vergeet de werkgeversbijdrage van 7,5% die daar nog bovenop komt?labradorfan schreef:bij mij ook automatisch afgeschreven
ze maken wel ondertussen flinke winst dus de premie mag wel omlaag
vroeger (20 jr terug) betaalde je 25 gulden en nu 250 gulden (omgerekend), wat is er gebeurt?
http://tinyurl.com/werkgeversbijdrage
Laatst gewijzigd door czarczar op 09 okt 2014 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, dat is een hele verstandige opmerking.witte angora schreef:Punt is ook dat er steeds meer 'aandoeningen' ontdekt worden die allemaal behandeld 'moeten' worden. 'Aandoeningen' die er vroeger ook waren, maar waar mensen gewoon mee om gingen.
Gingen mensen maar eens gewoon dood, dat zou een stuk goedkoper zijn dan alle kwalen steeds te genezen.
Deze heb ik echt nog nooit gehoord, ik heb nog nooit in het ziekenhuis iemand gehad die zei "ach iets minder goede gezondheidszorg is ook prima". Meestal willen mensen dat als het om hun eigen gezondheid of die van hun familie gaat echt het beste. Maar wellicht ben je een uitzondering.Werkgelegenheid onder dokters en verpleegsters neemt dan af en ze werken vervolgens graag voor half geld. Als ik dan ook nog genoegen mag nemen met redelijk goede medische apparatuur ipv het allerbeste kan het voor minder dan de helft.
Ik vraag me dan ook af wat 'redelijk goede apparatuur'' is. Betekent dat dat bijvoorbeeld sterilisatie apparatuur niet meer state of the art hoort te zijn (met andere woorden, we steriliseren andere apparatuur wel nog maar kunnen niet garanderen dat u bij een onderzoek niet met hepatitis of hiv besmet wordt?) of de afmetings apparatuur van chemo niet meer zo precies hoeft (kan best zijn dat we u een beetje te veel geven mevrouw, gaat u niet dood van, kunt u zich alleen heel ziek van voelen)
Verder, als ik voor half geld de hele nacht uitgescholden, bedreigd en ondergekotst moet worden ben ik inderdaad beter af in de bijstand, dan krijg ik simpelweg meer. (als verpleegkundige verdien je namelijk echt niet meer dan 2x bijstand)
Er zijn vele ouderen die zeggen dat het wel genoeg is geweest.Isabel1 schreef:Deze heb ik echt nog nooit gehoord, ik heb nog nooit in het ziekenhuis iemand gehad die zei "ach iets minder goede gezondheidszorg is ook prima". Meestal willen mensen dat als het om hun eigen gezondheid of die van hun familie gaat echt het beste.
Dokter, geef me maar een spuitje, ik hoor het mijn oma vele malen zeggen.
Ik heb zelf operaties geweigerd, mijn vader ook.
Moet je toch wel wat sterker voor in je schoenen staan, want ze dringen het gewoon op.
Ook ooit eens 2 weken voor noppes een ziekenhuisbed liggen vullen, want een gevuld bed en 3 keer daags een maaltijd levert enorm veel meer op dan een leeg bed.
Uiteindelijk maar eens goed doorgedrukt. Ik heb het niet zo heel hoog op met de gezondheidszorg en al die goede bedoelingen, het is vooral een winst-gedreven industrie.
Werknemers als verpleegkundigen zullen daar weinig winst uit halen, die worden als ze niet uitkijken, gewoon vervangen door personeel vanuit het oostblok.
Directie en managers zijn het slijk der aarde in deze.
Ik hoop dat je er zelf nooit mee te maken krijgt, maar als je ergens net boven een grens zit, dan val je gewoonlijk overal buiten.vogels schreef:Een inkomen van 850,- euro incl. huur- en zorgtoeslag kan helemaal niet! Ook met die 80% komen er nog honderden euro's aan huur- en zorgtoeslag bij!
Beter geen pensioen dan een klein pensioentje. Dat geldt al jaren.
oh dat mensen op een bepaald punt behandeling willen staken weet ik als geen ander (ik sta of op de ehbo, ofwel op oncologie) maar op het moment dat mensen willen behandelen dan willen ze meestal ook de beste behandeling. (dat was het punt dat ik wilde maken)
Tegenwoordig, zeker op oncologie, zie ik in elk geval wel meer dan vroeger dat met patienten wel het gesprek aangegaan wordt of verder behandelen nog wel zin heeft, meestal wordt er ook niet meer aangedrongen door een arts en wordt vaak toch de wens van de patient centraal gezet. Ik zie regelmatig mensen die gewoon vinden dat ze eigenlijk niet behandeld willen worden en dat is prima, mits ze alle informatie hebben. Op de ehbo wel, volslagen dronken mensen met bloed dat eruit spuit die niet gehecht willen duwen we inderdaad een beetje. (ik praat hier dus echt alleen eigen ervaring, geen idee of het overal zo gaat)
Die winst cultuur die herken ik wel, als verpleegkundige heb ik daar minder mee te maken want hoewel ik wel dingen mag beslissen is dat echt zorg inhoudelijk, ik heb over het algemeen ook niet echt heel veel kennis over wat welke procedure kost. Het vullen van een bed zijn we tegenwoordig minder gelukkig mee hoor ik op elke vergadering, iemand die alleen ligt kost alleen geld, ofwel liggen EN behandelen (behandelen is niet hetzelfde als verzorgen) of thuis liggen is nu het motto.
isabel
Tegenwoordig, zeker op oncologie, zie ik in elk geval wel meer dan vroeger dat met patienten wel het gesprek aangegaan wordt of verder behandelen nog wel zin heeft, meestal wordt er ook niet meer aangedrongen door een arts en wordt vaak toch de wens van de patient centraal gezet. Ik zie regelmatig mensen die gewoon vinden dat ze eigenlijk niet behandeld willen worden en dat is prima, mits ze alle informatie hebben. Op de ehbo wel, volslagen dronken mensen met bloed dat eruit spuit die niet gehecht willen duwen we inderdaad een beetje. (ik praat hier dus echt alleen eigen ervaring, geen idee of het overal zo gaat)
Die winst cultuur die herken ik wel, als verpleegkundige heb ik daar minder mee te maken want hoewel ik wel dingen mag beslissen is dat echt zorg inhoudelijk, ik heb over het algemeen ook niet echt heel veel kennis over wat welke procedure kost. Het vullen van een bed zijn we tegenwoordig minder gelukkig mee hoor ik op elke vergadering, iemand die alleen ligt kost alleen geld, ofwel liggen EN behandelen (behandelen is niet hetzelfde als verzorgen) of thuis liggen is nu het motto.
isabel
Daar is er weer een die het beter weet. Het kan dus écht wel !!!! Ik zal niet alle regels gaan herhalen die dit dus wel degelijk mogelijk maken in dit land. Er zijn dus wel (buiten schuld) redenen voor. En die toeslagen heer Vogels, zoals er al bij stond, zijn INCLUSIEF. Trouwens, "honderden euro's aan toeslagen'..?????? als alleenstaande ? Rara... Ik zou zeggen, maak eens een studie ervan, heer Vogels. Misschien kent u nog een regeling die ik van zowat elke instantie nog nooit gehoord heb, of wel gehoord maar steeds nét buiten viel.vogels schreef:Een inkomen van 850,- euro incl. huur- en zorgtoeslag kan helemaal niet! Ook met die 80% komen er nog honderden euro's aan huur- en zorgtoeslag bij!Zit je er onder, krijg je alles, zit je erboven, dan krijg je niks, en met die 80% zit cor er dus net boven.
Ik haal even twee dingen uit je reactie waarop ik wil reageren:
Een arts vindt het zinvol als de slagingskans groot is en de patiënt er lichamelijk weer redelijk bovenop kan komen.
Als iemand niet handelingsbevoegd is, bijvoorbeeld omdat hij stomdronken op een EHBO terecht komt, dan moet je wel gewoon eerste hulp bieden.
Ik kan even de prijslijst van het MST erbij pakken om te zien wat een gevuld bed daar oplevert. Een leeg bed levert niets op en kost bijna hetzelfde.
De zin van behandeling is voor artsen meestal een medische kwestie, voor de patiënten eerder een sociale.Isabel1 schreef:Tegenwoordig, zeker op oncologie, zie ik in elk geval wel meer dan vroeger dat met patienten wel het gesprek aangegaan wordt of verder behandelen nog wel zin heeft, meestal wordt er ook niet meer aangedrongen door een arts en wordt vaak toch de wens van de patient centraal gezet.
Een arts vindt het zinvol als de slagingskans groot is en de patiënt er lichamelijk weer redelijk bovenop kan komen.
Als iemand niet handelingsbevoegd is, bijvoorbeeld omdat hij stomdronken op een EHBO terecht komt, dan moet je wel gewoon eerste hulp bieden.
Je maakt mij niet wijs dat een half leeg ziekenhuis voordeliger is dan een volgeladen ziekenhuis.Isabel1 schreef:Het vullen van een bed zijn we tegenwoordig minder gelukkig mee hoor ik op elke vergadering, iemand die alleen ligt kost alleen geld ...
Ik kan even de prijslijst van het MST erbij pakken om te zien wat een gevuld bed daar oplevert. Een leeg bed levert niets op en kost bijna hetzelfde.
Ik zie toch vaker dat die sociale kwestie meegenomen wordt (meer dan vroeger bedoel ik dus) op oncologie wordt toch vaak tegen mensen gezegd: mevrouw, u bent 88, van die kanker gaat u de komende 6 jaar niet dood, dus u moet zelf beslissen of u eigenlijk wel chemo wilt, ook al zijn de genezingskansen goed. (heel kort door de bocht dus, we brengen dat natuurlijk wat netter) En veel van deze mensen kiezen er dan vaak voor om het niet te doen. Maar nogmaals, dit is mijn eigen ervaring, wellicht gaan andere ziekenhuizen daar anders mee om.De zin van behandeling is voor artsen meestal een medische kwestie, voor de patiënten eerder een sociale.
Als iemand niet handelingsbevoegd is, bijvoorbeeld omdat hij stomdronken op een EHBO terecht komt, dan moet je wel gewoon eerste hulp bieden
Ik heb hier geen prijslijst, maar dit is dus wat wij te horen krijgen. Punt is eigenlijk ook: we hebben geen lege bedden, we hebben net te weinig bedden. Wat dus maakt dat we volgens met management iedereen die niet OOK NOG behandeld wordt maar zo snel mogelijk naar huis te sturen. Volgens de redenering: iedereen die alleen ligt levert minder op dat iemand die ligt en behandeld wordt, en er zijn genoeg mensen die ook behandeld moeten worden dus leegstand hebben we niet.Je maakt mij niet wijs dat een half leeg ziekenhuis voordeliger is dan een volgeladen ziekenhuis.
Daarnaast zit je met een leeg bed met personeel, dat wel op zaal moet staan, voor de andere patienten, maar dat personeel kun je niet declareren bij de verzekering van het lege bed.
Laatst gewijzigd door Isabel1 op 09 okt 2014 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zag het, tekortkoming van de forumsoftware, opgelost!vogels schreef:Zeg, czarczar, kan je die vervelende link even weghalen? Topic wordt door die link helemaal uit zijn fatsoen getrokken. Oervervelend.
Dokter: ik ga er toch dood aan en ik heb eigenlijk weinig levenslust meer en niets meer om voor te leven, dus laat u mij maar inslapen. Kan dat ook? Kunnen we mensen niet op eigen verzoek gaan behandelen zoals de dierenarts dat vaak doet? Bij mijn dieren was ik er overigens vrij simpel over: behandeling is vrij zinloos, dan wachten tot ze pijn krijgen en op dat moment laten inslapen.Isabel1 schreef:En veel van deze mensen kiezen er dan vaak voor om het niet te doen. Maar nogmaals, dit is mijn eigen ervaring, wellicht gaan andere ziekenhuizen daar anders mee om.
Tegenwoordig is het afhankelijk van je aandoening.Ik heb hier geen prijslijst, maar dit is dus wat wij te horen krijgen.
Ik had destijds geen aandoening, behalve een lichte hersenschudding en een afwijking aan het oog.
Iemand vond het nodig me in elkaar te trappen (beetje vergelijkbaar met Eindhoven, maar ik heb er geen beelden van). Misschien handig de prijslijsten van het MST op DBC-code staan op:
https://www.mst.nl
En dan zoeken op 'prijslijst', eerste linkje. Kun je echt alle prijzen van alle behandelingen vinden. Enorme PDF-lijsten. Helaas is een directe link niet mogelijk, ook niet via tinyurl bijvoorbeeld.
Oh ja dat soort dingen gebeuren zeker, maar het is dan de patiënt die met de hulpvraag komt ( in het voorbeeld: die patiënt is zelf naar de arts gegaan met de melding dat ze slecht slaapt). Op het moment dat de verzekering het vergoedt wordt er zo ongeveer alles getest waar de patiënt zin in heeft ( even kort door de bocht gesteld) wat er af en toe getest wordt sla ik als ouderwetse verpleegkundige af en toe van achterover. Zonder daarmee te willen zeggen dat sommige zaken natuurlijk echt noodzakelijk zijn.
Wat ik bedoelde is dat er, in elk geval bij ons op oncologie niet meer geduwd wordt als mensen behandeling weigeren.
@czarczar: Sorry, we mogen je niet laten inslapen als jij dat wilt...wat betreft die lijst, in het ziekenhuis hebben we die ook wel.
Wat ik bedoelde is dat er, in elk geval bij ons op oncologie niet meer geduwd wordt als mensen behandeling weigeren.
@czarczar: Sorry, we mogen je niet laten inslapen als jij dat wilt...wat betreft die lijst, in het ziekenhuis hebben we die ook wel.
Wat mij aangaat staat de wens van de patiënt wel altijd voorop.vogels schreef:@isabel1: toch krijg ik - zeker de laatste jaren - hetzelfde gevoel als czarczar. Dan hoor ik over onderzoeken op bijv. 78-jarige leeftijd, waarvan ik dan denk: is dit om de kas te spekken of om de patiënt te helpen?
Ik vraag me echter af of die patiënt wel goed wordt gehoord. En bij bijvoorbeeld een slaapapneu vraag ik me af of het wel een aandoening is. Dat heb ik bij vele aandoeningen, zoals al die kinderen met ADHD. Zijn gewoon drukke kinderen, die moet je helemaal geen medicijnen geven, die moet je accepteren zoals ze zijn. Maar ja, ik ben ook al geen arts ... zoals ik zoveel niet ben ... Ik heb het niet zo op autoriteiten, op welk vlak dan ook.
Zeker zou de wens van de patiënt voorop moeten staan, alleen, daar kan/mag niet naar geluisterd worden. Zelfs al heb je alle papieren ondertekent in de dagen dat men zijn marbles nog together had: zodra de heer Alzheimer voorbij komt gelden de vooraf getekende papieren niet meer. Juist dat was een extra motief, onderstreept en met nadruk de lange lijst van de NVVE te ondertekenen, "tig" handtekeningen bij elke vraag. Maar goed, daar ging het Topic niet over.czarczar schreef:[Wat mij aangaat staat de wens van de patiënt wel altijd voorop.
Ik vraag me echter af of die patiënt wel goed wordt gehoord.
Ja ik betaal; en exponentieel vind ik het teveel ieder jaar dat erbij komt.Wat vind jij van deze ontwikkeling, en betaal jij je zorgverzekering altijd op tijd?
Sinds dat het privaat is geworden zijn de kosten van de zorg omhoog geschoten. De prachtige no-claim regeling verwatert steeds meer. Niet zo gek dat mensen hierdoor alleen al in de problemen [kunnen] komen......
ja ik betaal; al zou ik in hemelsnaam niet weten waarom/waarvoor eigenlijk... ik mankeer nooit wat en zie nooit een huisarts/ziekenhuis. maar wel de volle mep betalen...