LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geen budget meer voor passend onderwijs op eigen school.
-
geen budget meer voor passend onderwijs op eigen school.
mijn zoontje heeft sinds begin dit jaar de diagnose autisme. Nu zit hij nog op zijn eigen gewone school. Dat kon want daar is tenslotte een wet voor aangenomen. Arrangement aangevraagd om te begeleiden, maar .... het budget voor komend schooljaar is al op! Geen rugzakje meer aan te vragen want dat is er niet meer en de nieuwe regeling werkt dus niet!
hun antwoord (coördinator nieuwe samenwerkingsverband): Dit schooljaar is er geen budget voor de begeleiding voor kinderen op school waar extra zorg nodig is. Reden daarvoor is het feit dat er nog een verplichting is aan veel mensen die vorig jaar voor de oude samenwerkingsverbanden werkten.
we hebben dus een normale school die er alles aan wil doen hem te helpen, maar doordat er geen budget voor is hebben we pech.
Wie heeft dit probleem nog meer? Wat kunnen we doen? Vooral waar kan ik terecht?
Hij was ook aangemeld voor BSO+ en ook daar heeft hij pech wel indicatie, plek op de BSO+ maar zorgkantoor heeft geen budget meer om hem te plaatsen.
Ik vrees hoe het dan volgend jaar gaat verlopen als de gemeente dat gaat overnemen. daar is dan waarschijnlijk ook direct geen geld omdat ze dat al hadden besteed......
hun antwoord (coördinator nieuwe samenwerkingsverband): Dit schooljaar is er geen budget voor de begeleiding voor kinderen op school waar extra zorg nodig is. Reden daarvoor is het feit dat er nog een verplichting is aan veel mensen die vorig jaar voor de oude samenwerkingsverbanden werkten.
we hebben dus een normale school die er alles aan wil doen hem te helpen, maar doordat er geen budget voor is hebben we pech.
Wie heeft dit probleem nog meer? Wat kunnen we doen? Vooral waar kan ik terecht?
Hij was ook aangemeld voor BSO+ en ook daar heeft hij pech wel indicatie, plek op de BSO+ maar zorgkantoor heeft geen budget meer om hem te plaatsen.
Ik vrees hoe het dan volgend jaar gaat verlopen als de gemeente dat gaat overnemen. daar is dan waarschijnlijk ook direct geen geld omdat ze dat al hadden besteed......
Re: geen budget meer voor passend onderwijs op eigen school.
Ik heb net even deze tekst erop nagelezen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -onderwijs, en volgens mij moet de school óf de leerling passend onderwijs bieden, óf een passende plek zoeken hetzij bij een andere reguliere school of op het speciaal onderwijs.
Gewoon zeggen: het budget is op en verder niets doen, is dus geen optie. Ik zou hierover in gesprek gaan en blijven met school. Ik kan overigens uit eigen ervaring melden dat het met het oude rugzakje op de basisschool ook niet allemaal van een leien dakje ging, verre van zelfs.
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken welke kamerleden hierover gaan, degene van de partij die je het meest aanstaat hierover een brief schrijven, want ik voel al wel aankomen dat er op deze manier een groep kinderen tussen de wal en het schip gaan vallen. Zoals altijd met leuke maatregelen die door de overheid genomen worden op dit gebied.
Gewoon zeggen: het budget is op en verder niets doen, is dus geen optie. Ik zou hierover in gesprek gaan en blijven met school. Ik kan overigens uit eigen ervaring melden dat het met het oude rugzakje op de basisschool ook niet allemaal van een leien dakje ging, verre van zelfs.
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken welke kamerleden hierover gaan, degene van de partij die je het meest aanstaat hierover een brief schrijven, want ik voel al wel aankomen dat er op deze manier een groep kinderen tussen de wal en het schip gaan vallen. Zoals altijd met leuke maatregelen die door de overheid genomen worden op dit gebied.
Inderdaad. Dat je school blijkbaar te weinig geld on hun begroting heeft opgenomen, betekent niet dat ze je kind zomaar kunnen laten stikken. Dan moet het maar uit een ander potje of de reserves komen. Ze hebben immers de plicht gekregen om voor passend onderwijs te zorgen.
"Tot 1 augustus 2014 kunt u als ouder nog een indicatie voor een rugzakje aanvragen voor uw kind. Daarna is het afhankelijk van de afspraken in het samenwerkingsverband hoe de toewijzing van extra ondersteuning op school gaat plaatsvinden.
Meer informatie over het rugzakje vindt u op de website Ouders en rugzak."
Bron: http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/rugzak/
Is het rugzakje pas na 1 augustus aangevraagd?? Dan heeft je kind dus ook geen recht meer op een rugzakje. Het had voor 1 augustus aangevraagd moeten zijn.
Meer informatie over het rugzakje vindt u op de website Ouders en rugzak."
Bron: http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/rugzak/
Is het rugzakje pas na 1 augustus aangevraagd?? Dan heeft je kind dus ook geen recht meer op een rugzakje. Het had voor 1 augustus aangevraagd moeten zijn.
-
Ik heb inmiddels veel meer info gevonden. Na 1 augustus is er een nieuwe regeling van kracht gegaan. De scholen vragen nu bij hun samenwerkingsverband een zgn. arrangement aan.
Gelukkig wil onze school er alles aan doen mijn zoontje te helpen.
In de beleidsbrief voor passend onderwijs vanuit het ministerie staat omschreven (citaat):
“Wanneer het samenwerkingsverband niet uitkomt met de gebudgetteerde middelen, zullen zij uit hun reguliere bekostiging moeten putten.”
Dit betekent dus concreet dat wanneer de school/samenwerkingsverband uit de gebudgetteerde middelen loopt zij uit een ander vaatje moeten tappen.
Verder via deze website:http://www.onderwijsconsulenten.nl/ telefoonnummer gevonden en gebeld. Ik wilde wel weten hoe het kon dat het budget nu al op is en hoe mijn zoon dan wel geholpen kon gaan worden. Ik kreeg een mevrouw aan de telefoon en die vond het ook raar en vreemd. Ze had de vraag helaas al wel eerder gehad. Ze wees mij op de volgende website:
http://www.onderwijsgeschillen.nl/passe ... onderwijs/
hier kan de school melding maken van het feit dat het budget er al niet meer is. Ze gaan dan in beroep tegen de beslissing. dan moet de school dat dus wel willen....
Ik ga er nog verder mee en wil het onder de aandacht brengen, want ook na 1 augustus 2014 kan je kind hulp nodig hebben, enkel zijn er andere maatregelen dan het rugzakje. scholen mogen geen leerlingen weigeren, maar budget om deze kinderen juist te begeleiden is er niet meer.
Gelukkig wil onze school er alles aan doen mijn zoontje te helpen.
In de beleidsbrief voor passend onderwijs vanuit het ministerie staat omschreven (citaat):
“Wanneer het samenwerkingsverband niet uitkomt met de gebudgetteerde middelen, zullen zij uit hun reguliere bekostiging moeten putten.”
Dit betekent dus concreet dat wanneer de school/samenwerkingsverband uit de gebudgetteerde middelen loopt zij uit een ander vaatje moeten tappen.
Verder via deze website:http://www.onderwijsconsulenten.nl/ telefoonnummer gevonden en gebeld. Ik wilde wel weten hoe het kon dat het budget nu al op is en hoe mijn zoon dan wel geholpen kon gaan worden. Ik kreeg een mevrouw aan de telefoon en die vond het ook raar en vreemd. Ze had de vraag helaas al wel eerder gehad. Ze wees mij op de volgende website:
http://www.onderwijsgeschillen.nl/passe ... onderwijs/
hier kan de school melding maken van het feit dat het budget er al niet meer is. Ze gaan dan in beroep tegen de beslissing. dan moet de school dat dus wel willen....
Ik ga er nog verder mee en wil het onder de aandacht brengen, want ook na 1 augustus 2014 kan je kind hulp nodig hebben, enkel zijn er andere maatregelen dan het rugzakje. scholen mogen geen leerlingen weigeren, maar budget om deze kinderen juist te begeleiden is er niet meer.
Het is eigenlijk heel simpel. Scholen krijgen nu gewoon een zak geld die ze kunnen besteden hoe ze het zelf willen. Waarschijnlijk is de verhoging van die som geld al lang drie keer uitgegeven aan andere zaken en zeggen ze nu dat er geen geld meer voor is. En dat is dus onzin, wat ik je eerder ook aangaf: scholen zijn het immers verplicht.
Datzelfde gebeurde ook met het systeem van het rugzakje. Dat was in basis een goed systeem, alleen hoefden de scholen aan niemand verantwoording af te leggen over de besteding van het geld, en daar ging het mis. Dus eigenlijk veranderd er niets. Kinderen met een beperking blijven tussen de wal en het schip vallen en het geld gaat op aan materiaal en meubilair.kweenie schreef:Het is eigenlijk heel simpel. Scholen krijgen nu gewoon een zak geld die ze kunnen besteden hoe ze het zelf willen. Waarschijnlijk is de verhoging van die som geld al lang drie keer uitgegeven aan andere zaken en zeggen ze nu dat er geen geld meer voor is. En dat is dus onzin, wat ik je eerder ook aangaf: scholen zijn het immers verplicht.
Verschil is wel dat ze nu explicieter de plicht hebben on iedereen het passende onderwijs te geven. En dat ze zich er niet achter kunnen verschuilen dat het geld op is of vergelijkbare smoesjes.
Dat is waar, kweenie. Hopelijk maakt dat verschil.
-
wat ik tot nu toe begrijp is dat toen en nu de school het wel moet aanvragen. toen konden ze het vrij besteden wanneer het geld werd gegeven voor een leerling waar het voor aangevraagd was. Nu vragen ze het aan en leggen ze in een arrangement vast wat ze geleverd willen hebben. Nog steeds moeten ze het aanvragen bij een samenwerkingsverband, deze zijn verantwoordelijk voor de verdeling van het geld over de nodige arrangementen. Mijn school kreeg letterlijk te horen dat ze het geld nog moesten besteden aan mensen die ze hadden aangenomen en daar verplicht aan waren geld uit te geven, deze mensen zitten niets te doen van het geld wat naar de kinderen hoort te gaan.
Verder is er geen budget over voor de kinderen die het nodig hebben komend schooljaar. Ze kunnen wel mensen sturen voor extra begeleiding voor de juf/meester en helpen mijn zoontje beter te begeleiden. Daar heeft hij niets aan want de extra hulpmiddelen krijgt hij dan nog niet.
de intern begeleidster bij mijn zoontje op school is woedend en zeer teleurgesteld in het samenwerkingsverband. Oftewel de school wil wel maar het geld/budget dat er hoort te zijn vanuit samenwerkingsverband is er niet meer. Zij gaat geheel uit eigen beweging mijn zoontje extra begeleiden en eventueel meer dan noodzakelijk.
Ik wacht af tot de bom barst want er zijn veel meer scholen binnen deze regio die met dit samenwerkingsverband te maken heeft/krijgt. School kan juridische stappen ondernemen, of ze dat ook doen is dan de vraag. als ouder kun je het enkel ruchtbaarheid geven en dat wil ik ook gaan doen.... heel veel meer scholen lopen tegen dit probleem aan en dus nog heel veel meer kinderen komen in de problemen!
Verder is er geen budget over voor de kinderen die het nodig hebben komend schooljaar. Ze kunnen wel mensen sturen voor extra begeleiding voor de juf/meester en helpen mijn zoontje beter te begeleiden. Daar heeft hij niets aan want de extra hulpmiddelen krijgt hij dan nog niet.
de intern begeleidster bij mijn zoontje op school is woedend en zeer teleurgesteld in het samenwerkingsverband. Oftewel de school wil wel maar het geld/budget dat er hoort te zijn vanuit samenwerkingsverband is er niet meer. Zij gaat geheel uit eigen beweging mijn zoontje extra begeleiden en eventueel meer dan noodzakelijk.
Ik wacht af tot de bom barst want er zijn veel meer scholen binnen deze regio die met dit samenwerkingsverband te maken heeft/krijgt. School kan juridische stappen ondernemen, of ze dat ook doen is dan de vraag. als ouder kun je het enkel ruchtbaarheid geven en dat wil ik ook gaan doen.... heel veel meer scholen lopen tegen dit probleem aan en dus nog heel veel meer kinderen komen in de problemen!