LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lastig belasting probleem

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
ovanwijk

Lastig belasting probleem

Ongelezen bericht door ovanwijk »

Ik heb een lastig probleem IVM met hoe ik mijn belasting moet aangeven en of ik dit afgelopen 2/3 jaar anders had kunnen doen.

Ik heb wat adviseurs gebeld (ook de belastingdienst) maar heb iedere keer het idee dat ze geen idee hebben waar ik nu precies geld mee verdien en waarom dat lastig is en hoe daar zo gunstig mogelijk mee om te gaan. Vandaar mijn post hier.

Tijdens mijn studie was ik begonnen met een fansite voor een spel. De website werkt als een 'winkel' (dat is het niet, niet als in een ebay store ofzo) tussen mijn account op het spel (waar veel digitale kaarten staan) en andere accounts op het spel. Het werkt als micro store, ik koop kaarten voor bijvoorbeeld 1000 credits (zelf verzonnen currency) en verkoop diezelfde voor 1100 credits. Ik maak dus continue winst en vergroot mijn inzet. Toen dit ongeveer een jaar draaide ben ik deze kaarten en deze credits voor USD gaan verkopen via paypal. Dit was nog tijdens mijn buitenland studie.

Dit verdiende blijkbaar zo goed dat ik er een redelijk salaris aan over hield. Ik stond ook nog ingeschreven bij de KVK/Belastingdients omdat ik vroeger nog wel eens heb gefreelanced. Dit onverwachte succes kwam natuurlijk met de vraag: hoe geef ik zoiets op? Wat is BTW etc? Het is paypal, de overheid heeft hier geen inzicht in? En mag dit ook niet opvragen?

Ik heb uiteindelijk de veilige weg gekozen maar ben bang dat ik veel geld heb laten liggen.

Wat ik deed was:
- Alle transacties binnen europa markeren dat er BTW in zat (en dus afgedragen moest worden) en alles buiten europa geen btw.
- Vervolgens een percentage van het verdiende geld uitgerekend waar BTW over afgedragen moest worden. (meestal rond de 25%)
- Het bedrag van USD naar EUR omgezet en overgeschreven naar mijn rekening. (Wat overigens de enige wettige transactie is! en die komt uit Ierland)
- Dus als dit 10.000 euro was dan was mijn binnengehaalde BTW 21% van 2.500 euro.
- de rest is standaard boekhouding inclusief afschrijving van apparatuur etc.

Daarbij komt dat mijn ruil en inkomsten systeem volledig is geautomatiseerd en er slechts een paar uur per week werk aan heb. Dit was in 2012 en 2013 geen probleem omdat ik ook aan andere persoonlijke projecten werkte dus ik kon zonder problemen de 1260 uren grens hard maken en belasting voordeel krijgen.

Maaaaaaaaar:
- Er zijn geen factuurnummers
- Geen 'wettige'?? transacties tussen mij en een consument.
- Ik heb geen VAR verklaring
- Lever niet aan bedrijven
- Er is slechts 1 of 2 officiele transacties naar mijn rekening per jaar

Nu werk ik en heb ik een gewoon salaris maar mijn website blijft wel inkomsten genereren op mijn paypal rekening. Dit betekend dat ik niet hard kan maken dat ik 1260 uur werk per jaar aan mijn website/freelance besteed. Dit is lastig want ik doe niets meer of minder als dat ik eerst deed maar wil wel het voordeel.

Toen kwam een vriend van mij met het idee van: Is dit niet gewoon box3? Een investering met een belachelijk rendement? Waar de uitkering vanuit paypal gewoon rendement is? Zou dit gunstig zijn en/of ook met terug werkende kracht te implementeren zijn?

Is box3 uberhaubt mogelijk? Zo niet, hoe moet ik dit opgeven? Of niet, en gewoon lekker mijn vakanties etc van mijn paypal rekening betalen?

Het gaat overigens voor 2012 en 2013 om ongeveer 20-25.000 euro per jaar en dit jaar verwacht ik met de huidige koers ongeveer 14-15.000 euro.

PS Als er vragen zijn, vraag AUB, ben erg benieuwd naar advies of naar een adres die goed advies kan geven, want ik heb het helaas nog niet kunnen vinden.

Mvg

tenormin

Re: Lastig belasting probleem

Ongelezen bericht door tenormin »

Moeilijke vraag. Dit had u waarschijnlijk ook al gevonden en gelezen? Is van 2013.
http://www.belastingtips.nl/prive/werk_ ... of_inkomen

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Je bent een ondernemer naast je dienstbetrekking en dient aan de eisen die de belastingdienst aan een ondernemer stelt te voldoen. Het urencriterium van 1260 kun je naast een full-time baan overigens vergeten . Dat accepteert de belastingdienst niet.

Je verkoopt producten (credits) en dient daarvoor dus gewoon facturen op te stellen, met het geldige BTW percentage. Deze facturen kun je per e-mail naar ja klanten sturen als ze hebben betaald. Het gebruikte betaalsysteem (Paypal) staat hier volledig los van. Het maakt niet uit of ze cash, met paypal, creditcard of ideal betalen, het blijft een normale verkoop van producten.

Je dient ook een bedrijfsadministratie van de verkopen en kosten bij te houden en deze 7 jaar te bewaren, enfin alles wat een goede ondernemer behoort te doen.

Als ik goed begrijp wat je zegt, wil je de paypal betalingen echter geheim houden en zit je daarom in de maag met de overschrijvingen naar je priverekening die immers geen basis meer hebben. Als dat je bedoeling mocht zijn, betreft het een vorm van fraude.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

MichielFRL schreef: 3. ... of moest je ook KVK achtige dingen invullen?
De TS schrijft dat hij ingeschreven stond bij KvK. Daaruit krijg ik de indruk dat dit nu niet meer het geval is.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Leo The Emperor schreef:Je bent een ondernemer naast je dienstbetrekking en dient aan de eisen die de belastingdienst aan een ondernemer stelt te voldoen. Het urencriterium van 1260 kun je naast een full-time baan overigens vergeten . Dat accepteert de belastingdienst niet.

Je verkoopt producten (credits) en dient daarvoor dus gewoon facturen op te stellen, met het geldige BTW percentage. Deze facturen kun je per e-mail naar ja klanten sturen als ze hebben betaald. Het gebruikte betaalsysteem (Paypal) staat hier volledig los van. Het maakt niet uit of ze cash, met paypal, creditcard of ideal betalen, het blijft een normale verkoop van producten.

Je dient ook een bedrijfsadministratie van de verkopen en kosten bij te houden en deze 7 jaar te bewaren, enfin alles wat een goede ondernemer behoort te doen.

Als ik goed begrijp wat je zegt, wil je de paypal betalingen echter geheim houden en zit je daarom in de maag met de overschrijvingen naar je priverekening die immers geen basis meer hebben. Als dat je bedoeling mocht zijn, betreft het een vorm van fraude.
Lijkt me inderdaad een redelijk goede uitleg van iets dat heel moeilijk gebracht wordt maar heel simpel is.

Er spelen hier 2 dingen:
1) BTW. Dit is heel simpel. TS moet BTW rekenen en afdragen. Dat moet je zodra je niet als particulier maar als bedrijf handelt, zelfs al ben je geen bedrijf maar heb je de schijn van een bedrijf.
2) Inkomstenbelasting. Voor de wet ben je geen ondernemen voor dit gegenereerde inkomen. Je maakt daarvoor te weinig uren. Je genereert dus inkomen uit overige werkzaamheden. Over dit inkomen moet je gewoon aangifte inkomstenbelasting doen en je hebt omdat het geen inkomen uit bedrijf is geen recht op zelfstandigenaftrek.

Het kromme is dat je voor de BD BTW plichtig kunt zijn maar toch geen bedrijf bent.

ovanwijk

Erg bedankt voor de reacties!

Voor de duidelijkheid: ik probeer geen fraude te plegen maar gewoon niet te veel af te moeten dragen. Het feit dat ik dit jaar geen transactie gedaan heb vanuit paypal naar mijn gewone rekening heb gedaan is omdat het voor mij simpel weg nog niet duidelijk is hoe ik dit correct moet administreren (en dan ja legaal gezien voor mij zo gunstig mogelijk).

Ook, ik ben nog ingeschreven bij de KvK en ben dit ook voor de Belastingdienst. Mijn 'factuur' administratie is voor mij paypal. Ik draai daar gewoon alle transacties uit en op basis van land draag ik wel of geen BTW af voor die transacties (betekend dus dat ik meer verdien aan Amerikanen als aan Europeanen en dat ik ieder jaar ook DMV aankopen ook altijd onder de grenszit voor het afdragen van btw en het dus mag houden) met daarnaast gewone administratie met aankopen en afschrijven etc.(waarvan er nog een aantal gewoon lopen!!) Ik heb dus 2 jaar lang dit in bedrijfsvorm gedaan omdat ik als freelancer dit als inkomsten had maar mijn werkzaamheden zaten in het opzetten van soortgelijke systemen.

Inkomsten blijven (wel verminderd maar prognose is dat het weer meer wordt), overige werkzaamheden ook (want het is ook hobbie) en daarnaast werk ik nu gewoon fulltime, heb nog afschrijven staan dus blijf ergens gewoon ondernemer want dit moet toch ergens berekend worden ?

Voor de wet ben ik toch gewoon ondernemer? Het geld dat ik verdien gebruik ik om middelen te kopen om alles draaiend te houden, dure webhosting etc, heb gewoon kosten (die overigens bijna allemaal via paypal ook nog eens lopen, dus voor de belastingdienst pas een euro waarde krijgen als ik mijn dollars omzet naar euro's en overschrijf en daar het juist percentage over bereken). Als ik het begrijp wat je zegt is dat ik het geld dat ik binnen krijg, btw moet afdragen, loonbelasting over moet betalen en dan vervolgens al mijn kosten met btw en al moet betalen? Dat zou toch niet. Dat ik de belastingvoordelen niet krijg omdat ik niet meer 1260 uur aan mijn onderneming werk, oke daar kan ik mee leven.

Waar ik wel mee in mijn maag zit is dat ik ineens over die zelfde 10.000 euro, die op exact dezelfde manier verdient is ineens VEEL meer belasting moet betalen als eerst, dus ik ben opzoek naar de meeste gunstige manier om dit aan te geven en eventueel met terugwerkende kracht zelfs nog gunstiger als dit kan.

Heb het nu altijd zo gedaan omdat ik altijd safe wilde zitten maar er is ZOOOOOOOOOO veel grijs gebied dat ik juist advies wil over dit grijze gebied (en iemand die daarin wil meedenken)

Ik kan mijn website namelijk ook als volgt uitleggen:

"Ik heb belegd in een account op een computer game met een fictieve valuta, ik ruil daar automatisch op basis van trends etc om winst te maken in die valuta, vervolgens vraag ik echte USD voor die valuta."

Dan is het ineens beleggen en kan het in box 3, want ik heb er ook nog een baan naast en ben er dus niet beroepsmatig meer mee bezig!

En de grap is dat het niet uitmaakt hoe je mijn site uitleg het alle twee de waarheid is. Ik betaal alleen liever 1.2% belasting als 32%.

PS De website is gehost in de US, Paypal is een business account met een adres in NL, op mijn website kun je inderdaad een willekeurig account aanmaken waar je aangeeft met welk account je trade op de site van het spel.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Paypal (gevestigd in Luxemburg), heeft een Europese bankvergunning, en dus werken die (indien gevraagd) op dezelfde manier samen met de Nederlandse belastingdienst als alle andere banken. En jij, net als elke Nederlander, hebt een aangifteplicht, voorzien van alle correcte gegevens, dus jij zal het paypal saldo net als bij elk ander banksaldo op moeten geven bij je aangifte.

olaf79

ovanwijk schreef:Erg bedankt voor de reacties!

Voor de duidelijkheid: ik probeer geen fraude te plegen maar gewoon niet te veel af te moeten dragen. Het feit dat ik dit jaar geen transactie gedaan heb vanuit paypal naar mijn gewone rekening heb gedaan is omdat het voor mij simpel weg nog niet duidelijk is hoe ik dit correct moet administreren (en dan ja legaal gezien voor mij zo gunstig mogelijk).
Je hoeft dit niet te administreren. Je bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting en hebt dus geen administratie verplichting. Het geld dat je verdient valt onder inkomen uit overige werkzaamheden. Of dit geld nu op een paypal rekening, een bankrekening of in een oude sok zit, maakt niet.
Ook, ik ben nog ingeschreven bij de KvK en ben dit ook voor de Belastingdienst. Mijn 'factuur' administratie is voor mij paypal. Ik draai daar gewoon alle transacties uit en op basis van land draag ik wel of geen BTW af voor die transacties (betekend dus dat ik meer verdien aan Amerikanen als aan Europeanen en dat ik ieder jaar ook DMV aankopen ook altijd onder de grenszit voor het afdragen van btw en het dus mag houden) met daarnaast gewone administratie met aankopen en afschrijven etc.(waarvan er nog een aantal gewoon lopen!!) Ik heb dus 2 jaar lang dit in bedrijfsvorm gedaan omdat ik als freelancer dit als inkomsten had maar mijn werkzaamheden zaten in het opzetten van soortgelijke systemen.
Wat je nu doet is pertinent onjuist. Aan elke BTW afdracht of verrekening dienen de juiste nota's ten grondslag te liggen waarop het BTW percentage, het bedrag ex btw en de consumentenprijs staan.
Je maakt het jezelf erg ingewikkeld. Vraag bij de BD gewoon vrijstelling voor de BTW. Vervolgens hoef je geen BTW af te dragen, maar mag je ook geen BTW terug vorderen over inkoopkosten (die je toch niet hebt). Je berekent dan ook geen BTW door aan je "klanten". Als je omzet onder een bepaald bedrag blijft is dit geen probleem.
Inkomsten blijven (wel verminderd maar prognose is dat het weer meer wordt), overige werkzaamheden ook (want het is ook hobbie) en daarnaast werk ik nu gewoon fulltime, heb nog afschrijven staan dus blijf ergens gewoon ondernemer want dit moet toch ergens berekend worden ?
Je bent geen ondernemer (maar een hobbyist). Je geeft deze inkomsten aan bij je inkomstenbelasting als inkomen uit overige werkzaamheden. De afschrijvingen waar je het over hebt, snap ik niet zo goed. WAT wil je afschrijven. Je kunt NIKS afschrijven want je bent geen ondernemer.

olaf79

ovanwijk schreef:Voor de wet ben ik toch gewoon ondernemer? Het geld dat ik verdien gebruik ik om middelen te kopen om alles draaiend te houden, dure webhosting etc, heb gewoon kosten (die overigens bijna allemaal via paypal ook nog eens lopen, dus voor de belastingdienst pas een euro waarde krijgen als ik mijn dollars omzet naar euro's en overschrijf en daar het juist percentage over bereken). Als ik het begrijp wat je zegt is dat ik het geld dat ik binnen krijg, btw moet afdragen, loonbelasting over moet betalen en dan vervolgens al mijn kosten met btw en al moet betalen? Dat zou toch niet. Dat ik de belastingvoordelen niet krijg omdat ik niet meer 1260 uur aan mijn onderneming werk, oke daar kan ik mee leven.
Nee je bent geen ondernemer voor de belastingdienst. De kosten die je maakt kun je aftrekken van het geld dat je verdiend en het netto bedrag is dan wat je bij de inkomstenbelasting aangeeft als inkomen uit overige werkzaamheden.
De belastingdienst heeft niks te maken met dat het geld binnenkomt of staat bij PayPal. Het is vermogen en dus moet je dat vermogen aangeven bij de vermogensbelasting. Het saldo op 1 januari is dan van belang. Je rekent dat bedrag om in euro's en dat is het bedrag dat je aangeeft. Het is dus slim om het geld ergens eind december op je rekening te zetten en er iets leuks van te kopen of bijvoorbeeld je zorgverzekering vast te betalen. Dat geld is dan immers weg, en dus belastingvrij!!! :D
Waar ik wel mee in mijn maag zit is dat ik ineens over die zelfde 10.000 euro, die op exact dezelfde manier verdient is ineens VEEL meer belasting moet betalen als eerst, dus ik ben opzoek naar de meeste gunstige manier om dit aan te geven en eventueel met terugwerkende kracht zelfs nog gunstiger als dit kan.
Tsja, het is niet anders. Je bent geen ondernemer want je werkt full time. Alle overige inkomsten worden dus ongunstig belast. Als je dat niet wilt moet je je baan opzeggen en van je hobby je bedrijf maken. Denk niet dat dat slim is, maar das wat anders
Heb het nu altijd zo gedaan omdat ik altijd safe wilde zitten maar er is ZOOOOOOOOOO veel grijs gebied dat ik juist advies wil over dit grijze gebied (en iemand die daarin wil meedenken)

Ik kan mijn website namelijk ook als volgt uitleggen:

"Ik heb belegd in een account op een computer game met een fictieve valuta, ik ruil daar automatisch op basis van trends etc om winst te maken in die valuta, vervolgens vraag ik echte USD voor die valuta."
Het gaat er niet om hoe jij het uitlegt, maar de belastingdienst. De inkomsten worden niet gegenereerd uit dienstverband en niet uit onderneming. Dus zijn het overige werkzaamheden. Andere smaken zijn er niet. Je kunt wat je doet onmogelijk als een belegging bestempelen.
Dan is het ineens beleggen en kan het in box 3, want ik heb er ook nog een baan naast en ben er dus niet beroepsmatig meer mee bezig!

En de grap is dat het niet uitmaakt hoe je mijn site uitleg het alle twee de waarheid is. Ik betaal alleen liever 1.2% belasting als 32%.
Ja maar voor de wet is er geen sprake van een belegging.

[quote
PS De website is gehost in de US, Paypal is een business account met een adres in NL, op mijn website kun je inderdaad een willekeurig account aanmaken waar je aangeeft met welk account je trade op de site van het spel.[/quote]maakt niet uit, is ook totaal niet relevant in dit verhaal

prem

Ongelezen bericht door prem »

ovanwijk schreef:Ik heb een lastig probleem IVM met hoe ik mijn belasting moet aangeven en of ik dit afgelopen 2/3 jaar anders had kunnen doen.

Ik heb wat adviseurs gebeld (ook de belastingdienst) maar heb iedere keer het idee dat ze geen idee hebben waar ik nu precies geld mee verdien en waarom dat lastig is en hoe daar zo gunstig mogelijk mee om te gaan. Vandaar mijn post hier.

Tijdens mijn studie was ik begonnen met een fansite voor een spel. De website werkt als een 'winkel' (dat is het niet, niet als in een ebay store ofzo) tussen mijn account op het spel (waar veel digitale kaarten staan) en andere accounts op het spel. Het werkt als micro store, ik koop kaarten voor bijvoorbeeld 1000 credits (zelf verzonnen currency) en verkoop diezelfde voor 1100 credits. Ik maak dus continue winst en vergroot mijn inzet. Toen dit ongeveer een jaar draaide ben ik deze kaarten en deze credits voor USD gaan verkopen via paypal. Dit was nog tijdens mijn buitenland studie.

Dit verdiende blijkbaar zo goed dat ik er een redelijk salaris aan over hield. Ik stond ook nog ingeschreven bij de KVK/Belastingdients omdat ik vroeger nog wel eens heb gefreelanced. Dit onverwachte succes kwam natuurlijk met de vraag: hoe geef ik zoiets op? Wat is BTW etc? Het is paypal, de overheid heeft hier geen inzicht in? En mag dit ook niet opvragen?

Ik heb uiteindelijk de veilige weg gekozen maar ben bang dat ik veel geld heb laten liggen.

Wat ik deed was:
- Alle transacties binnen europa markeren dat er BTW in zat (en dus afgedragen moest worden) en alles buiten europa geen btw.
- Vervolgens een percentage van het verdiende geld uitgerekend waar BTW over afgedragen moest worden. (meestal rond de 25%)
- Het bedrag van USD naar EUR omgezet en overgeschreven naar mijn rekening. (Wat overigens de enige wettige transactie is! en die komt uit Ierland)
- Dus als dit 10.000 euro was dan was mijn binnengehaalde BTW 21% van 2.500 euro.
- de rest is standaard boekhouding inclusief afschrijving van apparatuur etc.

Daarbij komt dat mijn ruil en inkomsten systeem volledig is geautomatiseerd en er slechts een paar uur per week werk aan heb. Dit was in 2012 en 2013 geen probleem omdat ik ook aan andere persoonlijke projecten werkte dus ik kon zonder problemen de 1260 uren grens hard maken en belasting voordeel krijgen.

Maaaaaaaaar:
- Er zijn geen factuurnummers
- Geen 'wettige'?? transacties tussen mij en een consument.
- Ik heb geen VAR verklaring
- Lever niet aan bedrijven
- Er is slechts 1 of 2 officiele transacties naar mijn rekening per jaar

Nu werk ik en heb ik een gewoon salaris maar mijn website blijft wel inkomsten genereren op mijn paypal rekening. Dit betekend dat ik niet hard kan maken dat ik 1260 uur werk per jaar aan mijn website/freelance besteed. Dit is lastig want ik doe niets meer of minder als dat ik eerst deed maar wil wel het voordeel.

Toen kwam een vriend van mij met het idee van: Is dit niet gewoon box3? Een investering met een belachelijk rendement? Waar de uitkering vanuit paypal gewoon rendement is? Zou dit gunstig zijn en/of ook met terug werkende kracht te implementeren zijn?

Is box3 uberhaubt mogelijk? Zo niet, hoe moet ik dit opgeven? Of niet, en gewoon lekker mijn vakanties etc van mijn paypal rekening betalen?

Het gaat overigens voor 2012 en 2013 om ongeveer 20-25.000 euro per jaar en dit jaar verwacht ik met de huidige koers ongeveer 14-15.000 euro.

PS Als er vragen zijn, vraag AUB, ben erg benieuwd naar advies of naar een adres die goed advies kan geven, want ik heb het helaas nog niet kunnen vinden.

Mvg
Vraag het eens op www.higherlevel.nl

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als je full-time werkt kun je nog steeds prima een ondernemer zijn. Je kan alleen niet hardmaken dat je aan je eigen onderneming meer dan 1260 uur per jaar besteed en je krijgt dus geen ondernemersaftrek ( en eventueel ook startersaftrek).

De belasting die je moet betalen hangt af hoe je in de KVK bent ingeschreven. Als Eenmanszaak, VOF of BV. Ik ga er even vanuit dat je niet als BV bent ingeschreven. Dit betekent dat je winst of verlies van de onderneming bij je reguliere inkomen wordt opgeteld. (cq afgetrokken). Uiteindelijk betaal je dan inkomstenbelasting over je totale inkomsten ( loon + winst). Dit is allemaal geen hogere wiskunde.

Omdat je als ondernemer bent ingeschreven , en dus ook via internet in de ondernemersportal aangifte moet doen dien je een fatsoenlijke adminstratie van inkomsten en kosten bij te houden, en 7 jaar te bewaren. Hier kun je ook de afschrijvingen van inventaris, webpagina etc kwijt. Ook dit is niet moeilijk, en de belastingdienst kan deze administratie bij jouw thuis komen controleren, of opvragen.

Het wordt anders als je het aan- en verkopen van credits ziet als een belegging. Ik weet niet hoe de belastingdienst hierop zal reageren. Normaal gesproken beleg je als particulier namelijk via een andere organisatie ( beurs, broker, bank.. ) Nu ben je zelf de intermediair en beheers je als het ware zelf de "beursvloer". Het is inderdaad wel handig om goed uit te zoeken of dit een kans van slagen heeft, waarbij dit forum niet echt de goede plek is om de juiste antwoorden te krijgen.

ovanwijk

Bedankt again voor de reacties, ik zal eens kijken op higherlevel,

@Leo, ken je toevallig iemand waar ik eens mee zou moeten praten?

Gegroet

Gesloten