LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Click and Buy...

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Paaulaa
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:28

Click and Buy...

Ongelezen bericht door Paaulaa »

Hallo allen,

Zoals vele anderen, heb ook ik problemen met het bedrijf Click and Buy. Nadat ik via Itunes een app had gekocht, bleek volgens dit bedrijf dat het bedrag niet afgeschreven kon worden. Ze stuurden hiervoor de volgende e-mail:

Uw betaling van onze factuur van 30.09.2014 is niet door uw financiële instelling voldaan wegens een gebrek aan saldo. Daarom hebben wij uw ClickandBuy-rekening tijdelijk geblokkeerd.

Afschrijvingen die door uw bank worden geweigerd of teruggeboekt, veroorzaken bank- en administratiekosten waarvan wij € 15 aan u hebben doorberekend.

Wij zullen binnen een paar dagen opnieuw proberen de uitstaande bedragen te innen. Als wij in de tussentijd betalingen van u ontvangen, worden die verrekend met het uitstaande saldo.

Als u direct de openstaande factuur wilt voldoen, klikt u hier.

Uw ClickandBuy-rekening wordt automatisch weer geactiveerd als het gehele uitstaande bedrag, inclusief terugboekingskosten, vereffend is.

Wij behouden ons het recht voor om onze diensten of dit contract zonder voorafgaande kennisgeving te beëindigen als de betalingsachterstand niet wordt verholpen.


Naast dat ik het gebrek aan saldo betwijfel, lijkt het mij bizar dat een bedrijf zonder enig voorbericht direct 15 euro administratiekosten in rekening kan brengen. Op het internet staan vele verhalen dat dit niet mag zonder vooraankondiging en "gratis aanmaning" en je deze 15 euro zeker niet moet betalen, maar ik wil geen problemen met incassobureaus o.i.d. krijgen. Ik heb ze geprobeerd te bellen (het nummer werkt niet), in te loggen (het account is geblokkeerd), mailen (geen antwoord), formulieren ingevuld (geen antwoord). Uiteindelijk heb ik het rekeningnummer gevonden in de geweigerde incasso en het oorspronkelijk openstaande bedrag betaald (dus niet de 15 euro boette). Zijn hier mensen met ervaring met dit bedrijf waarbij er een oplossing is gevonden zonder dat deze administratiekosten betaald hoeven te worden?

Uiteraard heb ik Click and Buy direct losgekoppeld van mijn itunesaccount en zal ik hier geen gebruik meer van maken. Op mijn verzoek mijn account te verwijderen is ook nog geen antwoord gekomen....

diand
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:29

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door diand »

Klinkt een beetje fraudeleus

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is mij onduidelijk of verzuim is in getreden. Als dit niet het geval is dan moet het bedrijf u eerst een ingebrekestelling sturen. Daarna treed verzuim is. Misschien dat dit gedeelte anders uitpakt als Engels recht van toepassing is verklaart. Ook is het denkbaar via algemene voorwaarden iets anders is afgesproken.

Vervolgens... ALS u in verzuim bent, dan moet u eerst altijd nog kosteloos de veertiendaagse aanmaning ontvangen. Betaald u binnen deze periode dan bent u hooguit de wettelijke of contractuele rente verschuldigd. Incassokosten hoeft u niet te betalen. De huidige aanmaning telt niet mee, omdat deze niet voldoet aan de wettelijke voorwaarden voor de veertien daagse aanmaning.

Mijn advies betaald wat u verschuldigd ben en blokkeer dit rekeningnummer bij de bank.
MichielFRL schreef:Is een Engels bedrijf. Iemand zin om de Engelse wetgeving uit te zoeken?
Maar TS is een Nederlander. Zullen we het maar gewoon houden bij de Nederlandse wetgeving? Zie verordening Rome-I.

Paaulaa
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:28

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door Paaulaa »

Bedankt voor jullie reactie.

Alfatrion:
Bovenstaande mail is de eerste communicatie over het feit dat het bedrag niet is afgeschreven; voor dit mailtje wist ik dit niet. Na dit mailtje heb ik een week afgewacht omdat ze zelf aangaven dat ze het nogmaals gingen proberen af te schrijven. Nadat dit na een week nog niet was geprobeerd, heb ik zelf het oorspronkelijke bedrag overgemaakt. Ik heb het rekeningnummer inderdaad nu geblokkeerd bij de bank.

MichielFRL:
Ik kan inderdaad ontzettend veel klachten vinden over Click and Buy, maar het gros van de mensen betaalt het bedrag maar om er vanaf te zijn. Veel voorbeelden van mensen die voor hun recht opkwamen en niet betalen, heb ik niet kunnen vinden. Dat ze al 5 jaar zo werken maakt het voor mij alleen maar meer bizar: hoe kan een bedrijf 5 jaar zo werken zonder op het matje te worden geroepen?

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door alfatrion »

De incassokosten hoeft u hoe dan ook niet te betalen.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door 53078 »

en toch houden ze zich aan die vreemde engelse regels...

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door alfatrion »

53078 schreef:en toch houden ze zich aan die vreemde engelse regels...
Dat weet ik niet, want ik ken de Engelse wetten niet. Wel ken ik de Nederlandse wet en de verordening Rome-I en op basis daarvan kom ik tot de conclusie dat deze incassokosten onverschuldigd zijn.

Paaulaa
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:28

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door Paaulaa »

De update: Ik heb ze een aantal mails gestuurd met de informatie dat ik het openstaande bedrag heb voldaan en de boete van 15 euro niet ga betalen o.b.v. het Nederlandse recht.

De antwoorden (die beide een aantal keer verzonden zijn als antwoord):



Dear Ms.....,

Thank you for contacting ClickandBuy and for your message.

Under the terms of the FCA licence in regards to money laundering rules we must retain evidence of customer identity as well as details of transactions for five years.

If you wish to confirm this you can look at the 2007 Money Laundering Regulations, Part 3, 19 or have a look at our terms and conditions which you can find on our website.

In order to terminate your ClickandBuy account please go to [link verwijderd] and log into your account using your user name and password.

Under “Settings” you will find the option to terminate the account by clicking the “Close account” button at the bottom of the page.

Once terminated an account cannot be reinstated.

In case you wish to use ClickandBuy again in the future a new registration is necessary.

Since your account is connected to an active billing agreement you have to de-activate this first.

After a final clearing period of seven days you can close the account.

In order to see which billing agreement(s) were set up please log into your account with your user name and password.

Under “Transactions” you can see the option “Billing Agreements” appearing on the left hand side.

Once you click on this link you will be directed to the billing agreement overview. Here you will have the option to de-activate any unwanted billing agreements.

Please note that accounts can only be terminated if they are balanced in full. If your account has any outstanding amount to be paid you must settle the debt before you have the possibility to close the account.

Please select answer or reply when responding to this e-mail as opposed to sending a new e-mail as this will aid us in resolving your issue with more efficiency.

Yours sincerely,

ClickandBuy Service-Team


en:


Dear Ms ....,

Thank you for contacting ClickandBuy and for your message.

We have attempted to balance your account using your preferred method of payment.

You have given us instructions via our e-money institution to transfer a payment which we have processed on your behalf.

We tried to collect the amount as agreed in due time. Unfortunately your financial institution did not honour our request which resulted in a failed transaction.

The failed transaction fee is EUR 15,00 regardless what amount the initial purchase was for. As clearly stated in our fee table included in the terms and conditions which you agreed to when registering with ClickandBuy.

For further reference please also see paragraph 4.6 and 10.5 of the terms and conditions.

Please bear in mind that accounts that remain in arrears of payment will eventually be terminated and passed on to a collections agency which will result in further fees being applied.

Please select answer or reply when responding to this e-mail as opposed to sending a new e-mail as this will aid us in resolving your issue with more efficiency.

Yours sincerely,





Dus alleen standaard-antwoorden, dreigen met incassobureau en verder helemaal niets. Ik ben het niet van plan te betalen en zal de updates hieronder blijven zetten voor anderen die ook problemen met dit bedrijf hebben.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 okt 2014 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht aangepast. Reden: link verwijderd.

Paaulaa
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:28

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door Paaulaa »

Nadat ik nogmaals heb gemaild en eenmaal heb gebeld en de woorden authorities en media heb genoemd, is mijn klacht dan toch echt op de complaindepartment geland! Eindelijk is er dan toch echt een oplossing.


Dear Ms,

Thank you for contacting ClickandBuy and for your message.

We have investigated your case and managed to come up with a final result.


You have given us instructions via our e-money institution to transfer a payment which we have processed on your behalf.
We tried to collect the amount as agreed in due time. Unfortunately your financial institution did not honour our request which resulted in a failed transaction.

Since our system cannot detect whether this was done according to a customer’s request or due to other reasons, we categorise all those cases under failed payments.
We understand how frustrating it is to have a failed payment fee added to the amount outstanding. Therefore, we would like to give you a bit more background information in order to explain the reason for this procedure.

Once we are advised to process a payment we debit the amount from the payment method registered on your ClickandBuy account provided you do not have sufficient credit on your ClickandBuy account.
Due to time limits that by law we are obliged to adhere to this is done according to an automated process.

In the event the registered payment method is no longer valid or does not have sufficient funds available our attempt to debit the purchase amount will be rejected by the banking institution which is a matter beyond our influence.
You can review which payment method is registered on your ClickandBuy account as well as update your payment details at any time in your account overview. We have to rely on the registered payment method providing sufficient funds at the point of making a purchase.

If this is not the case there are additional costs consequently arising which are categorised under the term “Failed Payment Fee”. Please note that details regarding the chargeback fee are listed clearly and explicitly in our terms and conditions under the paragraphs 4.6, 10.4 and 10.5 as well as the fee table.

We regret that the circumstances lead to these additional costs and ask for your understanding regarding this matter.

However, as a gesture of good will, we have waived the incurred fees and reactivated your ClickandBuy account.



In the event you are not satisfied with this resolution you have the option to appeal to the Financial Ombudsman Service (FOS) within six months.

ClickandBuy International Limited is a member of the Financial Ombudsman Service (FOS) which has been put in place by the Financial Conduct Authority (FCA) as an independent institution for dispute settlement in the financial business sector. Their service is free of charge. The cases revised by the Financial Ombudsman Service however underlie certain restrictions. For further information please contact the FOS:

Financial Ombudsman Service

Upon request we will send you a hard copy of this leaflet via mail.


Please select answer or reply when responding to this e-mail as opposed to sending a new e-mail as this will aid us in resolving your issue with more efficiency.

Yours sincerely,

ClickandBuy Service-Team


Voor alle anderen: blijf dus mailen en aangeven dat de kosten niet aansluiten bij de Nederlandse wet, uiteindelijk hoef je ze gewoon niet te voldoen!

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ze doen nu (ten onrechte) net alsof jij actie moet ondernemen als je het er niet mee eens bent.

Paaulaa
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:28

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door Paaulaa »

Ja dat klopt. En de 'gesture of good will' is ook onzin, maar er is in ieder geval een oplossing!

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door 53078 »

...blijf dus mailen en aangeven dat de kosten niet aansluiten bij de Nederlandse wet, uiteindelijk hoef je ze gewoon niet te voldoen!
Dan heb je dus niet goed gelezen. Nergens vallen ze daarop terug. Ze vinden het alleen erg jammer dat je er al zo lang mee bezig bent en ergens vinden ze het ook dat je geen "straf" verdient. Echter houden ze vast aan hun eigen Engelse regels.
Ik zou weg blijven bij dat soort "bedrijven" . Teveel ellendige ervaring mee...

En Gesture of goodwill is gewoon "coulance" en echt geen onzin. Ze kunnen het je heeel lastig maken als ze dat willen. En dat gebeurt helaas te vaak. Maar goed, deze keer loopt het mooi af.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door alfatrion »

Verkoper willen nog wel eens aangegeven dat ze iets uit coulance doen, als ze door hebben dat ze ergens geen recht op hebben. Op die manier willen ze voorkomen dat andere kopers hier ook aanspraak op gaan maken.

Er zijn geen aanwijzingen dat het Engels recht van toepassing is. Bovendien geldt dit niet wanneer daarin wordt afgeweken van dwingend Nederlands recht. En ze zullen naar Nederland moeten komen om dit uit te vechten, omdat een forumkeuze geen stand zal houden.

pindanootje
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2015 16:56

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door pindanootje »

:evil: Op 23-11-2014 via click and buy een bestelling gedaan van € 4,49. Ondanks iTunes card met een tegoed van €12,31 en een bankrekeningnummer werd het bedrag niet afgeschreven, een week later werd mijn apple account vergrendeld, dus mail gestuurd naar apple en om opheldering gevraagd, maar kreeg het niet voor elkaar. Op 23-12-2014 kreeg ik een aanmaning van click and buy dat ik € 34,49 meteen moest overmaken, dus € 30,- boete!!! Dat bedrag heb ik meteen overgemaakt, zie copy :

[Bankgegevens verwijderd door de Moderator]

Als ik denk dat de zaak nou opgelost is? Dus niet!!!!

Vandaag 24-1-2015 kreeg ik een brief van CANNOCK CHASE : Aangezien u geen gehoor heeft gegeven aan de herinneringen en aanmaningen die u van ClickandBuy International Limited heeft ontvangen, is deze vordering ter incasso overgedragen aan Cannock Chase.

Ik heb helemaal geen herinneringen/aanmaningen gekregen van Clickandbuy sinds dat ik die €34,49 betaald heb.

En nu moet ik binnen 5 dagen betalen:
Hoofdsom 4,49
Rente 0,01
Incassokosten 29,49
Overige kosten 10,51
---------
totaal 44,50

Ik hoef toch niet alweer een bedrag te betalen wat al betaald is ? Dan zou ik een totaal bedrag van € 78,99 moeten betalen voor een game van € 4,49 ????
Laatst gewijzigd door Radar op 25 jan 2015 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bankgegevens verwijderd

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door alfatrion »

Niets mee doen. Je had die dertig euro al niet hoeven te betalen.

Laurentb
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2015 17:01

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door Laurentb »

Hallo allen,
Ik heb zoals velen van jullie ook problemen met C&B. Ik heb een rekening van 651,00 euro open staan bij C&B van een aankoop die ik zelf niet heb gedaan. Het vreemde is ook dat ik bij mijn apple account niet eens de optie betaal met C&B heb aangeklikt. Er is hier overduidelijk sprake van fraude. Ik heb Apple gelijk gemaild, maar die vertelde mij dat ze niets voor mij konden betekenen en ik contact op moest nemen met C&B. Toen ik naar hun belde kreeg ik een boze vrouw aan de telefoon die zij dat ik het gewoon moet betalen of aan Apple specificaties aan te vragen. Hier schoot ik dus ook niets mee op. Het is een soort spinnenweb waar heel moeilijk uit te komen is. Ik heb helemaal geen verstand van dit soort zaken en ik dacht dat als ik de automatische incasso terug haal, ik het geld niet meer hoefde te betalen. Totdat mijn moeder mij belde met de mededeling dat er een brief voor mij op de deurmat lag van C&B dat ik binnen 3 werkdagen de betaling moest overmaken en anders zij genoodzaakt waren om een incassobureau in te schakelen. Ik ben toen naar de bank gegaan om alles te blokkeren, maar dit neemt niet weg dat C&B het geld nog steeds wil van mij. Ik heb zowel apple als C&B gemaild en ga zo een brief sturen. Maar is er iemand die mij kan helpen met tips? Alvast ontzettend bedankt.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Click and Buy...

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Als je kan bewijzen dat betaald is - kan je die (piep) van cannock de deur wijzen.
Dan proberen ze op onrechtmatige manier zich te verrijken.

MAAR - dan moet je kunnen aantonen dat betaald is - en op de juiste wijze (met goede omschrijving / nummers etc).

Dus zoek dat eerst uit.

En toch jammer dat apple dit blijft goedkeuren :(

Gesloten