LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sommaties van incassobureau in email

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Koen Schone

Sommaties van incassobureau in email

Ongelezen bericht door Koen Schone »

Afgelopen jaar had ik me aangemeld bij een datingsite, met mijn echte naam, geboortedatum en postcode (waar ik niet ingeschreven was) en betaald via paypal.

Ik was helemaal niet meer geintresseerd in die site toen ik een mailtje zag dat de maandelijkse betaling was mislukt en of ik even wou inloggen om de betaalgegevens aan te passen. Geen zin om me meer op die site te begeven omdat ik weer een beetje iemand heb. Anyway dat was ik juli, verder nooit meer iets van gehoord, tot ik eind september ineens een email van een incassobedrijf kreeg waarin mij werd gesommeerd het dubbele van de inmiddels opgelopen achterstand te betalen+rente+40 euro incassokosten binnen een termijn. Ik stond bijna op het punt te betalen toen ik nog voor het verlopen van die termijn een zeer dreigende email kreeg dat als ik niet op tijd betaalde ze de rechter zouden inschakelen, gister weer een dat ze me 7 dagen extra de tijd gaven en vandaag nog eentje om binnen 4! dagen te betalen, anders....

Nou wil ik graag wat vragen. Aangezien ze me nooit aanmaningen of een ingebrekestelling hebben gestuurd (niet per post, ze hebben mijn adres niet :twisted: maar ook niet via mail), hoef ik nu toch nog niet bang te zijn voor kosten, right? En wat is het beste gewoon al die mails negeren? Ik vermoed dat als ik reageer ze het emailadres wel een zouden kunnen gebruiken voor een ingebrekestelling omdat ze dan bewijs heb dat ik emails ontvang en lees op dat adres. Wat is sowieso de kans dat ze me kunnen opsporen?

(overigens vond ik dit forum toen ik googlede op de naam van dit incassobureau en opgelicht maar zijn ze wel aangesloten bij dat incassobureaukeurmerk)

puma73

Re: Sommaties van incassobureau in email

Ongelezen bericht door puma73 »

Koen Schone schreef:Afgelopen jaar had ik me aangemeld bij een datingsite, met mijn echte naam, geboortedatum en postcode (waar ik niet ingeschreven was) en betaald via paypal.

Ik was helemaal niet meer geintresseerd in die site toen ik een mailtje zag dat de maandelijkse betaling was mislukt en of ik even wou inloggen om de betaalgegevens aan te passen. Geen zin om me meer op die site te begeven omdat ik weer een beetje iemand heb. Anyway dat was ik juli, verder nooit meer iets van gehoord, tot ik eind september ineens een email van een incassobedrijf kreeg waarin mij werd gesommeerd het dubbele van de inmiddels opgelopen achterstand te betalen+rente+40 euro incassokosten binnen een termijn. Ik stond bijna op het punt te betalen toen ik nog voor het verlopen van die termijn een zeer dreigende email kreeg dat als ik niet op tijd betaalde ze de rechter zouden inschakelen, gister weer een dat ze me 7 dagen extra de tijd gaven en vandaag nog eentje om binnen 4! dagen te betalen, anders....

Nou wil ik graag wat vragen. Aangezien ze me nooit aanmaningen of een ingebrekestelling hebben gestuurd (niet per post, ze hebben mijn adres niet :twisted: maar ook niet via mail), hoef ik nu toch nog niet bang te zijn voor kosten, right? En wat is het beste gewoon al die mails negeren? Ik vermoed dat als ik reageer ze het emailadres wel een zouden kunnen gebruiken voor een ingebrekestelling omdat ze dan bewijs heb dat ik emails ontvang en lees op dat adres. Wat is sowieso de kans dat ze me kunnen opsporen?

(overigens vond ik dit forum toen ik googlede op de naam van dit incassobureau en opgelicht maar zijn ze wel aangesloten bij dat incassobureaukeurmerk)
Je kunt je kop wel in het zand steken, vroeger of later komen ze achter je n.a.w gegevens en wordt je alsnog gedagvaard. Je bent een verplichting aangegaan en daar zitten ook minder leuke zaken aan.

Koen Schone

Maar ze mogen toch nog geen incassokosten rekenen, dus veel te verliezen heb ik niet, hoogstens moet ik dan de hoofdsom voldoen, toch?

puma73

Koen Schone schreef:Maar ze mogen toch nog geen incassokosten rekenen, dus veel te verliezen heb ik niet, hoogstens moet ik dan de hoofdsom voldoen, toch?
Waar haal je dat idee vandaan? Jij komt je verplichtingen toch niet na? Jij denkt dat het wel overwaait als je niet reageert

Koen Schone

Ik ben mijn verplichtingen nagegaan. Mijn andere paypal betalingen liepen wel goed, dus zij zullen wel iets fout hebben gedaan. Ze hebben tot gister gewoon gemachtigd geweest om af te schrijven (heb ze nu maar geblokkeerd) maar die site moet zich netjes aan de wet houden en dat doen ze dus niet want ze rekenen incassokosten zonder een ingebrekestelling te doen, 2x de hoofdsom en die dreigende taal in die mailtjes staat me ook helemaal niet aan.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Koen Schone schreef:toen ik een mailtje zag dat de maandelijkse betaling was mislukt en of ik even wou inloggen om de betaalgegevens aan te passen.
Dit heet een aanmaning
Koen Schone schreef:Ik ben mijn verplichtingen nagegaan. Mijn andere paypal betalingen liepen wel goed, dus zij zullen wel iets fout hebben gedaan.
Maar u was in verzuim en was hiervan op de hoogte en u bent wel een betalingsverplichting aan gegaan.

Koen Schone

Nee dat is geen verzuim, verzuim treedt alleen op wanneer een ingebrekestelling is verstuurd, die aan bepaalde wettelijk vastgelegde eisen moet voldoen (mogelijk om binnen minimaal 14 dagen toch nog te voldoen, geen admininstratie of andere kosten alleen de hoofdsom, en de kosten die aan incasso zitten moeten worden meegedeeld en het moet schriftelijk, mogelijk zelfs per post maar misschien dat een rechter email ook accepteert als aannemelijk gemaakt kan worden dat die is gelezen).

Tenminste, dat heb ik begrepen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Klopt wat je zegt. In de mail dat betaling mislukt is staat niet dat je binnen 14 dagen alsnog moet betalen met de eventuele gevolgen daarna? Per mail is trouwens wel toegestaan. Het er van uitgaande dat die gelezen wordt geldt hetzelfde als met een brief, die kan ook rechtstreeks bij het oud papier belanden. De aanmaning moet wel aan voorwaarden voldoen inderdaad en er dient een aankondiging van incassokosten in te staan.

Na de eerste mail geen verdere communicatie meer ontvangen? Behalve van het incassobureau dan.
Volgens de nieuwe regeling per 1 juli 2012 zijn schuldeisers en incassobureaus verplicht een betalingsherinnering (oftewel een aanmaning) te sturen. Na deze betalingsherinnering moet u 14 dagen de tijd krijgen om de rekening alsnog te betalen. In deze zogenaamde 14-dagenbrief moet worden gemeld dat er incassokosten worden berekend als u niet betaalt en hoe hoog deze incassokosten mogen zijn. Als u binnen 14 dagen nog steeds niet heeft betaald, moet u naast de vordering ook de incassokosten betalen. Het incassobureau hoeft u hiervoor dus niet opnieuw een brief te sturen.

Koen Schone

berndv schreef:Na de eerste mail geen verdere communicatie meer ontvangen? Behalve van het incassobureau dan.
Niets, ik ging er gewoon vanuit dat mijn premium mogelijkheden uitgezet zouden worden dus me er helemaal niet druk overgemaakt.

puma73

Koen Schone schreef:
berndv schreef:Na de eerste mail geen verdere communicatie meer ontvangen? Behalve van het incassobureau dan.
Niets, ik ging er gewoon vanuit dat mijn premium mogelijkheden uitgezet zouden worden dus me er helemaal niet druk overgemaakt.
U had een beetje geen zin om uw verplichtingen nog na te komen.
Ik was helemaal niet meer geintresseerd in die site toen ik een mailtje zag dat de maandelijkse betaling was mislukt en of ik even wou inloggen om de betaalgegevens aan te passen. Geen zin om me meer op die site te begeven omdat ik weer een beetje iemand heb
Ik zou gewoon maar uw betalingsverplichtingen nakomen en hopen dat u niet wordt gedagvaard.

Als u met deze mentaliteit het leven doorgaat dan gaat u dat ooit nog (terecht) een hoop geld kosten. Wat een mentaliteit.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Koen Schone schreef:Nee dat is geen verzuim, verzuim treedt alleen op wanneer een ingebrekestelling is verstuurd, die aan bepaalde wettelijk vastgelegde eisen moet voldoen (mogelijk om binnen minimaal 14 dagen toch nog te voldoen, geen admininstratie of andere kosten alleen de hoofdsom, en de kosten die aan incasso zitten moeten worden meegedeeld en het moet schriftelijk, mogelijk zelfs per post maar misschien dat een rechter email ook accepteert als aannemelijk gemaakt kan worden dat die is gelezen).
Je haalt twee zaken door elkaar. De ingebrekestelling en de veertiendaagse aanmaning zijn twee verschillende zaken.

1. Verzuim treed in nadat een ingebrekestelling is verstuurd, een voor voldoening bepaalde termijn is verstreken, vanaf het moment dat onrechtmatig is gehandeld, of wanneer uit een verklaring moet worden opgemaakt dat de schuldenaar zal tekortschieten in de nakoming van zijn verplichting (art. 6:81-83 BW). Vanaf dat moment kan rente worden gevorderd op grond van contractuele bepalingen of art. 6:119 BW.

2. De veertiendaagse aanmaning moet worden verstuurd nadat het verzuim zijn intreden doet (art. 6:96 BW)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/v ... 16-10-2014.
berndv schreef:Maar u was in verzuim (...).
Dat is nergens uit gebleken noch is dit gesteld.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Alfa, deze discussie hebben we al vaak zat gevoerd.

Bij een abonnement (zoals bij een datingstite) moet je iedere periode betalen. Als dan een betaling mis gaat krijg je daarover bericht. Dat is de aanmaning. Deze kan via de mail gestuurd worden en heeft TS gewoon ontvangen. Als hier in stond dat meneer zijn betalingsverplichting niet is nagekomen (het verschuldigde bedrag is niet afgeschreven want het ging mis, dus is het niet nagekomen), wat het bedrag is, dat er bij verder verzuim incassokosten gerekend zullen worden telt dit dus gewoon.

Daarna wordt de deurwaarder of een incassobureau ingeschakelt en krijgt de wanbetaler (want dat is TS, zo staat te lezen in zijn eigen verhaal) incassokosten en uiteindelijk bij verder verzuim een proces aan zijn broek.

Berndv en Puma hebben dus gelijk. TS had zijn lidmaatschap bij de datingsite moeten opzeggen. Omdat hij dat niet gedaan heeft liep dit door, waardoor hij dus ook nog steeds had moeten betalen. Zomaar stoppen met betalen haalt niet je betalingsverplichting of lidmaatschap weg.

TS zou er verstandig aan doen gewoon zo snel mogelijk te betalen, en te controleren dat zijn lidmaatschap nu beëindigd is. TS heeft (zo valt hierboven ook te lezen) een onverstandige "ik-steek-mijn-kop-in-het-zand" mentaliteit, en dat gaat hem vroeg of laat erg veel geld kosten als hij niet oppast.

alfatrion

Julie4444 schreef:Alfa, deze discussie hebben we al vaak zat gevoerd.
Alfatrion schreef:1. Verzuim treed in nadat een ingebrekestelling is verstuurd, een voor voldoening bepaalde termijn is verstreken, vanaf het moment dat onrechtmatig is gehandeld, of wanneer uit een verklaring moet worden opgemaakt dat de schuldenaar zal tekortschieten in de nakoming van zijn verplichting (art. 6:81-83 BW). Vanaf dat moment kan rente worden gevorderd op grond van contractuele bepalingen of art. 6:119 BW.

2. De veertiendaagse aanmaning moet worden verstuurd nadat het verzuim zijn intreden doet (art. 6:96 BW)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/v ... 16-10-2014
Julie4444 schreef:Berndv en Puma hebben dus gelijk. TS had zijn lidmaatschap bij de datingsite moeten opzeggen.
Overeenkomsten van bepaalde duur eindigen van rechtswege na aflopen en hoeven niet te worden opgezegd, tenzij per algemene voorwaarden of individuele afspraak anders is overeengekomen.

53078

Ongelezen bericht door 53078 »

En blijkbaar liep dat abonnement nog door. En nergens laat TS zien dat hij het aktief heeft opgezegd. En ook zien we daar geen bevestiging van. Dus hij kan opzeggen, maand bedenktermijn en klaar. En de incassocowboy betalen..
Ook deze ronde is niet voor jou Alfatrion. TS komt er niet onderuit.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

tenzij per algemene voorwaarden of individuele afspraak anders is overeengekomen.
Weet niet om welke site dit gaat maar dit staat er dus meestal WEL in , in de algemene voorwaarden dat ze tot wederopzegging maandelijks mogen verlengen.

Julie4444

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Berndv en Puma hebben dus gelijk. TS had zijn lidmaatschap bij de datingsite moeten opzeggen.
Overeenkomsten van bepaalde duur eindigen van rechtswege na aflopen en hoeven niet te worden opgezegd, tenzij per algemene voorwaarden of individuele afspraak anders is overeengekomen.
bprosman schreef:Weet niet om welke site dit gaat maar dit staat er dus meestal WEL in , in de algemene voorwaarden dat ze tot wederopzegging maandelijks mogen verlengen.
Uit het verhaal van TS is op te maken dat hij gewoon gestopt is met betalen. De site kon immers het verschuldigde abonnementsgeld niet innen. TS zegt:
Koen Schone schreef:Ik was helemaal niet meer geintresseerd in die site toen ik een mailtje zag dat de maandelijkse betaling was mislukt en of ik even wou inloggen om de betaalgegevens aan te passen. Geen zin om me meer op die site te begeven.
Daarna kwam dus de brief van het incassobureau omdat TS het volgende dacht:
Koen Schone schreef:ik ging er gewoon vanuit dat mijn premium mogelijkheden uitgezet zouden worden dus me er helemaal niet druk overgemaakt.
Hij heeft het abonnement dus niet opgezegd, maar is gewoon gestopt met betalen en dacht dat het dan vanzelf weg zou gaan. Hij moet dus gewoon nog steeds betalen voor het abonnement, of hij het nu gebruikt of niet. En uiteraard:
53078 schreef:En blijkbaar liep dat abonnement nog door. En nergens laat TS zien dat hij het aktief heeft opgezegd. En ook zien we daar geen bevestiging van. Dus hij kan opzeggen, maand bedenktermijn en klaar. En de incassocowboy betalen..
Ook deze ronde is niet voor jou Alfatrion. TS komt er niet onderuit.
Correct. Hij heeft de aanmaning genegeerd en moet nu op de blaren zitten. Als je dit zou vergelijken met bijvoorbeeld een verhuurder en het betalen van huur kun je exact het zelfde zeggen. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om aan zijn betalingsverplichting te doen. TS koos ervoor gewoon te stoppen met betalen en dacht dat de website dan de overeenkomst gewoon zou beëindigen. Zo werkt het niet. Hij was verschuldigd, heeft niet betaald, negeerde de aanmaning, en is nog steeds in verzuim.

Hij moet dus:
1. Het verschuldigde bedrag inclusief incassokosten (die zijn namelijk wél geldig) betalen.
2. Het abonnement bij de datingsite beëindigen of controleren dat het nu beëindigd is.
3. In de toekomst abonnementen opzeggen in plaats van te stoppen met betalen zonder opzegging.
4. Stoppen zijn kop in het zand te steken of anders accepteren dat hij vroeg of laat voor de rechter staat met alle gevolgen van dien, en dan ook de hele gerechtelijke procedure moet betalen.

alfatrion

Julie4444 schreef:Hij moet dus:
1. Het verschuldigde bedrag inclusief incassokosten (die zijn namelijk wél geldig) betalen.
2. Het abonnement bij de datingsite beëindigen of controleren dat het nu beëindigd is.
3. In de toekomst abonnementen opzeggen in plaats van te stoppen met betalen zonder opzegging.
4. Stoppen zijn kop in het zand te steken of anders accepteren dat hij vroeg of laat voor de rechter staat met alle gevolgen van dien, en dan ook de hele gerechtelijke procedure moet betalen.
Je speculeert dat er:
- een voor voldoening bepaalde termijn overeengekomen is;
- de stilzwijgende omzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur overeengekomen is;
- voor zover van toepassing, de gebruiker van de algemene voorwaarden heeft voldaan aan zijn informatieplicht;
- (aantoonbaar) correct is aangemaand.

53078

Ongelezen bericht door 53078 »

maar beste Alfatrion,
jij speculeert er toch net zo hard op los?

alfatrion

Ik heb geen conclusies getrokken. Ik heb aangeven wanneer verzuim in treed, maar niet of dat hier het geval is.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 6#p2075526

Julie4444

alfatrion schreef:
Julie4444 schreef:Hij moet dus:
Je speculeert dat er:
- een voor voldoening bepaalde termijn overeengekomen is;
- de stilzwijgende omzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur overeengekomen is;
- voor zover van toepassing, de gebruiker van de algemene voorwaarden heeft voldaan aan zijn informatieplicht;
- (aantoonbaar) correct is aangemaand.
- Uit het bericht van TS valt op te maken dat er een overeenkomst was die inhield dat er maandelijks een bedrag betaald diende te werden.
- TS gaf aan door gebrek aan interesse te zijn gestopt met betalen. Dit wekt de indruk dat hij dus terwijl er een geldige overeenkomst is tussen klant en datingsite, hij zijn betalingsverplichting ging verzuimen zonder het abonnement op te zeggen.
- Als het een stilzwijgende omzetting of iets dergelijks betreft had TS zijn verontwaardiging over de termijn uitgesproken. Dit is niet het geval, dus kunnen we er van uit gaan dat de overeenkomst rechtsgeldig doorliep.
- TS gaf aan dat hij dacht dat, door gewoon niet meer te betalen, de overeenkomst vanzelf zou worden beëindigd. Dit geeft ook aan dat hij dus zijn verplichting verzuimde terwijl de overeenkomst rechtsgeldig doorliep.
- TS gaf aan in de maand Juli een aanmaning te hebben ontvangen nadat hij zijn betalingsverplichting niet nakwam. Daarna werd in September pas een incassobureau ingeschakeld. Dit impliceert (maar bevestigt niet omdat we de inhoud van het mailtje niet hebben gezien) dat de aanmaningsprocedure correct is gegaan.

Maar ja, zonder de exacte inhoud van het mailtje is vrijwel alles wat we stellen speculatie. Het bovenstaande geeft aan waarom ik "speculeer" wat ik zeg. Het is namelijk aannemelijk. Het lijkt er ook op dat de meerderheid tot dezelfde conclusie is gekomen, maar misschien komt TS straks nog even met een kopie van de aanmaning. We zullen zien.

Gesloten