LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sommaties van incassobureau in email

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion

Re: Sommaties van incassobureau in email

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Uit het bericht van TS valt op te maken dat er een overeenkomst was die inhield dat er maandelijks een bedrag betaald diende te werden.
Daarmee is nog geen termijn voor voldoening overeengekomen.
Julie4444 schreef:TS gaf aan door gebrek aan interesse te zijn gestopt met betalen. Dit wekt de indruk dat hij dus terwijl er een geldige overeenkomst is tussen klant en datingsite, hij zijn betalingsverplichting ging verzuimen zonder het abonnement op te zeggen.
Je weet helemaal niet of de overeenkomst nog geldig is.
Julie4444 schreef:Als het een stilzwijgende omzetting of iets dergelijks betreft had TS zijn verontwaardiging over de termijn uitgesproken. Dit is niet het geval, dus kunnen we er van uit gaan dat de overeenkomst rechtsgeldig doorliep.
Je weet helemaal niet wat TS gedaan zou hebben als x of y zich voor zou doen, tenzij je TS persoonlijk kent.
Julie4444 schreef:TS gaf aan dat hij dacht dat, door gewoon niet meer te betalen, de overeenkomst vanzelf zou worden beëindigd. Dit geeft ook aan dat hij dus zijn verplichting verzuimde terwijl de overeenkomst rechtsgeldig doorliep.
Dat heb ik niet gelezen.
Julie4444 schreef:TS gaf aan in de maand Juli een aanmaning te hebben ontvangen nadat hij zijn betalingsverplichting niet nakwam. Daarna werd in September pas een incassobureau ingeschakeld. Dit impliceert (maar bevestigt niet omdat we de inhoud van het mailtje niet hebben gezien) dat de aanmaningsprocedure correct is gegaan.
Nee, het impliceert wel dat er een aantal incassohandelingen hebben plaatst gevonden, maar niet dat deze incassohandelingen in overeenstemming met de wet zijn uitgevoerd.
Julie4444 schreef:Maar ja, zonder de exacte inhoud van het mailtje is vrijwel alles wat we stellen speculatie.
Je kunt altijd een paar vragen stellen. Maar je bent zo enorm stelling, terwijl je nauwelijks iets weet over de omstandigheden.

- Wanneer heb je de overeenkomst gesloten?
- En voor welke duur?
- Is de overeenkomst mondeling of schriftelijk gesloten?
- Om welk bedrijf gaat het?
- Zijn de algemene voorwaarden tijdens de totstandkoming van de overeenkomst overhandigd?
- Wat staat er in de algemene voorwaarden over verzuim?
- Heb je een ingebrekestelling ontvangen? Zo ja, wat stond hierin?
- Wat stond er in de aanmaning?

Koen Schone

Ongelezen bericht door Koen Schone »

laatste mailtje van die site. Daarvoor kreeg ik ook regelmatig emails, suggesties, nieuwsbrieven ed van ze, die hielden hierna ook op. Bij andere online-diensten houden gewoon je premiumvoordelen op als je stopt te betalen (was ik niet voor deze site, de betaling lukte niet maar dat kan ook aan hun hebben gelegen omdat spotify wel lukte)
U heeft bij XXXXX een Premium-lidmaatschap met maandelijkse betalingen.
Helaas is de betaling deze maand niet gelukt.

Klikt u alstublieft hier om uw betalingsgegevens te controleren en te
updaten:

http://www.XXXX.nl/login

Als u vragen heeft, neemt u dan alstublieft contact op met de
Klantenservice, via de onderstaande link:

53078

Ongelezen bericht door 53078 »

TS doet wel heeeeeeel erg veel aannames die hij elke keer in zijn eigen voordeel uitlegt.
Zal me niks verbazen als TS hier ook niet het hele verhaal neerzet. Valt nadelig uit voor em..

Koen Schone

53078 schreef:TS doet wel heeeeeeel erg veel aannames die hij elke keer in zijn eigen voordeel uitlegt.
Zal me niks verbazen als TS hier ook niet het hele verhaal neerzet. Valt nadelig uit voor em..
Ik kom hier niet om jullie te overtuigen van mijn gelijk, ik wil graag advies gestoeld op juridische basis, zoals alfatrion

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Koen Schone schreef:
53078 schreef:TS doet wel heeeeeeel erg veel aannames die hij elke keer in zijn eigen voordeel uitlegt.
Ik kom hier niet om jullie te overtuigen van mijn gelijk, ik wil graag advies gestoeld op juridische basis, zoals alfatrion
Advies heb je in het begin al gehad, gewoon je verplichtingen nakomen en niet hier zeuren over die vervelende incassobureaus.

Jij had al een beetje verkering of zo, je werd gevraagd om in te loggen om je betalingen te regelen, daar had je een beetje geen zin in. Je stak je kop in het zand, want als jij het niet zag bestond het niet. Je reageert niet op mails van het incassobureau en je denkt nu nog juridisch op het juiste pad te zitten??

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Koen Schone schreef:
Nee, je zoekt antwoorden die jou in het gelijk stellen. En dat noem je dan een juridische basis.

Koen Schone

GJvdZ schreef:
Koen Schone schreef:
Nee, je zoekt antwoorden die jou in het gelijk stellen. En dat noem je dan een juridische basis.
Je zou me best kunnen overtuigen dat webdiensten geen ingebrekestelling hoeven te versturen voordat incassokosten mogen worden berekend

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Je zou me best kunnen overtuigen dat webdiensten geen ingebrekestelling hoeven te versturen voordat incassokosten mogen worden berekend
Jij bent degene die vaag blijft en geen inzicht geeft in wat er gestuurd is.

Jij wilt alleen maar horen wat in jouw straatje te pas komt. Als je gedagvaard wordt en daar gaat het wel naar toe, dan kun je kosten verwachten richting 700 tot 800 euro.

Koen Schone

puma73 schreef:Jij wilt alleen maar horen wat in jouw straatje te pas komt. Als je gedagvaard wordt en daar gaat het wel naar toe, dan kun je kosten verwachten richting 700 tot 800 euro.
Je hebt inzicht, dit is wat verstuurd is

alfatrion

Koen Schone schreef:Ik kom hier niet om jullie te overtuigen van mijn gelijk, ik wil graag advies gestoeld op juridische basis, zoals alfatrion
Kun je mijn vragen beantwoorden? Voor een goed advies is informatie vanaf het begin van de overeenkomst nodig.

- Wanneer heb je de overeenkomst gesloten?
- En voor welke duur?
- Zijn de algemene voorwaarden tijdens de totstandkoming van de overeenkomst overhandigd?
- Wat stond er in de aanmaningen?
Koen Schone schreef:Je zou me best kunnen overtuigen dat webdiensten geen ingebrekestelling hoeven te versturen voordat incassokosten mogen worden berekend
Een ingebrekestelling is een brief met daarin wat er gedaan moet worden en binnen welke termijn. Daarnaast moet uit de brief duidelijk blijken dat deze gericht is op het doen intreden van verzuim. Hierna moet de veertiendaagse aanmaning worden verstuurd.

Als een ingebrekestelling vereist is dan is dit het schema:
Ingebrekesteling => verzuim => veertiendaagse aanmaning => incassokosten.
Koen Schone schreef:Je hebt inzicht, dit is wat verstuurd is
Ik ben het met Puma eens. Je geeft geen goed inzicht in de omstandigheden

53078

hmm, de neuzen gaan blijkbaar dezelfde kant op. Ben benieuwd wat TS nog laat horen.

Koen Schone

alfatrion schreef: - Wanneer heb je de overeenkomst gesloten?
Rond de jaarwisseling
- En voor welke duur?
dat weet ik eigenlijk niet meer, ik kan er niets meer over terugvinden behalve dat een betaling geslaagd is

webform
misschien lezen ze of het incassobureau mee...
in zo'n wegklik lap tekst misschien, niet in mail
hun algemen voorwaarden leest als een wetstekst, maar dat bedoel ik dan letterlijk, ze hebben gewoon de wetsteksten overgenomen (bv wet van Dam voor contract en verlenging) en precies wat er letterlijk vereist wordt igv verzuim (in gebrekestelling, termijn van 14 dgn etc, incassokosten )

- Wat stond er in de aanmaningen?
Zie boven, daarna dus dat incassobureau dat ondanks meerdere aanmaningen en een ingebrekestelling ik niet had betaald en er dus incassokosten geind mochten worden en een eis voor de achterstand*2 + rente (over achterstand * 2 ) en 40 euro incassokosten.

Als een ingebrekestelling vereist is dan is dit het schema:
Ingebrekesteling => verzuim => veertiendaagse aanmaning => incassokosten.
Ik ben het met Puma eens. Je geeft geen goed inzicht in de omstandigheden
Er is niet meer, dat is ook mijn punt!

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Een ingebrekestelling is een brief met daarin wat er gedaan moet worden en binnen welke termijn. Daarnaast moet uit de brief duidelijk blijken dat deze gericht is op het doen intreden van verzuim. Hierna moet de veertiendaagse aanmaning worden verstuurd.
Dit is de praktijk niet Alfa, en dat weet je.

De praktijk:
1. Rekening is niet (op tijd) betaald.
2. Bedrijf stuurt aanmaning waarin staat dat er niet betaald is, betaald moet worden, wat het bedrag is, waar en voor wanneer (14 dagen) het gestort moet worden, en dat er incassokosten gerekend zullen worden als dit niet gebeurd is voor de termijn verschrijkt.
3. Incassobureau neemt vordering over en stuurt aanmaningen met incassokosten en rente.
4. Deurwaarder stuurt dagvaarding.
5. TS staat voor de rechter en mag uitleggen waarom hij niet heeft betaald.
Koen Schone schreef:U heeft bij XXXXX een Premium-lidmaatschap met maandelijkse betalingen.
Helaas is de betaling deze maand niet gelukt.

Klikt u alstublieft hier om uw betalingsgegevens te controleren en te
updaten:

http://www.XXXX.nl/login

Als u vragen heeft, neemt u dan alstublieft contact op met de
Klantenservice, via de onderstaande link:
Dit is het hele verhaal? Verder geen e-mails, communicatie, of andere tekst? Dan voldoet die e-mail niet als ingebrekestelling. Er moet namelijk in staan wat de consequenties zijn als u niet betaalt. Zo kunt u misschien onder de incassokosten uitkomen, maar de vordering is nog steeds terecht en u moet de hoofdsom dus nog steeds gewoon voldoen, tenzij u zich kunt herinneren wat voor een abonnement u heeft afgesloten. Kijk eens op die datingsite naar de voorwaarden. Daar staat vaak ook in hoe en wat met contractsduur en opzegging.

Overigens is het in theorie mogelijk dat ze de ingebrekestelling/aanmaningen naar het adres (de postcode die u dus fout had ingevuld) gestuurd hebben. In dat geval bent u mogelijk ook voor de incassokosten gewoon de Sjaak.

Volgende keer trouwens wél naar de voorwaarden kijken voordat u ergens een abonnement begint. Het is nogal dom om dat niet te doen.

53078

Koen Schone schreef:
alfatrion schreef: - En voor welke duur?
dat weet ik eigenlijk niet meer, ik kan er niets meer over terugvinden behalve dat een betaling geslaagd is
in zo'n wegklik lap tekst misschien, niet in mail

..
Er is niet meer, dat is ook mijn punt!
En weer geen duidelijke antwoorden. Zo krijg je nooit een correct antwoord. Je probeert je gelijk te halen door halve info. En wellicht weet je inmiddels allang wat het goede antwoord op je vraag moet zijn maar wil je daar niet aan geloven.
Je bent (on)bewust aan het trollen, als je het mij vraagt...

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

in zo'n wegklik lap tekst misschien
Dan zou ik daar eens in kijken, denk dat je daarin wel overeengekomen bent om maandelijks tot wederopzegging te verlengen.

alfatrion

Aannemende dat:
- de overeenkomst gesloten is op 1 december 2013;
- met een duur van 12 maanden;
- online gesloten is;
Koen Schone schreef:
Alfatrion schreef:- Om welk bedrijf gaat het?
Als ik een kijkje kan nemen op de website van het bedrijf dan haal ik daar ook informatie uit. Ik kan kijken of de algemene voorwaarden nu op een correcte wijze worden aangeboden. En ik kan ook de algemene voorwaarden lezen. Ik heb de letterlijke tekst nodig.
Koen Schone schreef:Zie boven, daarna dus dat incassobureau dat ondanks meerdere aanmaningen en een ingebrekestelling ik niet had betaald en er dus incassokosten geind mochten worden en een eis voor de achterstand*2 + rente (over achterstand * 2 ) en 40 euro incassokosten.
Koen Schone schreef:laatste mailtje van die site. Daarvoor kreeg ik ook regelmatig emails (...)
Je geeft zelf aan dat je alleen de laatste mail hebt opgenomen. Je hebt nooit een mail gekregen met dat je binnen 14 dagen moest betalen en er anders incassokosten inrekening werden gebracht, waarbij een maximum is genoemd? Dan zijn de incassokosten sowieso exit. Wettelijke of contractuele rente kan nog wel een puntje zijn.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 17 okt 2014 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Julie4444 schreef:
alfatrion schreef:Een ingebrekestelling is een brief met daarin wat er gedaan moet worden en binnen welke termijn. Daarnaast moet uit de brief duidelijk blijken dat deze gericht is op het doen intreden van verzuim. Hierna moet de veertiendaagse aanmaning worden verstuurd.
Dit is de praktijk niet Alfa, en dat weet je.

De praktijk:
1. Rekening is niet (op tijd) betaald.
2. Bedrijf stuurt aanmaning waarin staat dat er niet betaald is, betaald moet worden, wat het bedrag is, waar en voor wanneer (14 dagen) het gestort moet worden, en dat er incassokosten gerekend zullen worden als dit niet gebeurd is voor de termijn verschrijkt.
3. Incassobureau neemt vordering over en stuurt aanmaningen met incassokosten en rente.
4. Deurwaarder stuurt dagvaarding.
5. TS staat voor de rechter en mag uitleggen waarom hij niet heeft betaald.
Dan mag het bedrijf uitleggen waarom ze de ingebrekestelling niet heeft verstuurd en waarom de veertiendaagse aanmaning niet voldoet aan de wettelijke criteria. Met dit feitencomplex wordt de hoofdsom toegewezen en de wettelijke rente en incassokosten afgewezen. Als de hoofdsom voor de betekening van de dagvaarding is betaald, dan wordt de eiser ook nog eens veroordeeld in de proceskosten. De rechter zal oordelen op basis van de Nederlandse recht.

Gesloten