| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat is de beste optie
Wat is de beste optie
Ik zit op dit moment bij eon. Mijn contract van 2 jaar loopt af begin januari 2015 af. Ik ben eens aan het vergelijken geweest en kom tot de conclusie dat als ik nu zou over stappen voor een nieuw contract voor 1 jaar dat ik dan op jaarbasis bijna 300 euro goedkoper uit ben dan nu.
Bij mij wordt energiedirect.nl aangeboden als de goedkoopste en daarna budgetenergie.
Nu heb ik gelezen dat vanaf januari 2015 de prijzen omlaag gaan.
Kan ik het beste tot volgend jaar wachten en kijken wat de prijzen dan zijn of nu al overstappen?
Bij mij wordt energiedirect.nl aangeboden als de goedkoopste en daarna budgetenergie.
Nu heb ik gelezen dat vanaf januari 2015 de prijzen omlaag gaan.
Kan ik het beste tot volgend jaar wachten en kijken wat de prijzen dan zijn of nu al overstappen?
Re: Wat is de beste optie
Volgens de vergelijkingssites zou ik bij Energiedirect het goedkoopst uit zijn.
Ben overgestapt, eenmaal overgestapt kreeg ik van Energiedirect het bericht dat ze van de netbeheerder de verbruikscijfers van mijn adres hadden doorgekregen en dat ze het maandelijkse bedrag zouden verhogen naar mijn oude maandbedrag.
Maakt volgens mij niet uit waar je zit, is overal even duur.
Overstappen is alleen maar gedoe.
Ben overgestapt, eenmaal overgestapt kreeg ik van Energiedirect het bericht dat ze van de netbeheerder de verbruikscijfers van mijn adres hadden doorgekregen en dat ze het maandelijkse bedrag zouden verhogen naar mijn oude maandbedrag.
Maakt volgens mij niet uit waar je zit, is overal even duur.
Overstappen heeft natuurlijk totaal geen invloed op hoeveel je verbruikt... Maar de kosten daarvoor kunnen wel degelijk behoorlijk uitmaken. Als je een vergelijkingssite gebruikt, dan moet je dus ook je werkelijke verbruik invullen en niet heel andere cijfers. Dan kun je bij overstap wel flink besparen.
Of je nu moet overstappen of over een paar maanden, dat weet je pas achteraf. Als je nu een leuke aanbieding tegenkomt, dan zou ik daar gewoon voor kiezen. Als je nu nog drie maanden tegen de die standaardtarieven afneemt, dan ben je immers wel behoorlijk veel duurder uit, het is de vraag of een eventuele prijsdaling in januari dat zou compenseren.
(wie heeft je trouwens gezegd dat de tarieven gaan dalen?)
Of je nu moet overstappen of over een paar maanden, dat weet je pas achteraf. Als je nu een leuke aanbieding tegenkomt, dan zou ik daar gewoon voor kiezen. Als je nu nog drie maanden tegen de die standaardtarieven afneemt, dan ben je immers wel behoorlijk veel duurder uit, het is de vraag of een eventuele prijsdaling in januari dat zou compenseren.
(wie heeft je trouwens gezegd dat de tarieven gaan dalen?)
Van Energiedirect heb ik begrepen dat het niet om een gemiddeld verbruik gaat maar om de uitschieters.kweenie schreef:Overstappen heeft natuurlijk totaal geen invloed op hoeveel je verbruikt... Maar de kosten daarvoor kunnen wel degelijk behoorlijk uitmaken. Als je een vergelijkingssite gebruikt, dan moet je dus ook je werkelijke verbruik invullen en niet heel andere cijfers. Dan kun je bij overstap wel flink besparen.
Vorig jaar had ik ineens een hogere gasrekening, andere jaren niet, en dat hogere verbruik daar gaan ze dan van uit.
Daar is de hogere rekening op gebaseerd.
Daar is je voorschot op gebaseerd. Maar dat is heel wat anders dan wat je uiteindelijk, na een afloop, zult moeten betalen. Dat is namelijk wat je werkelijk hebt verbruikt.
Beetje kortzichtig als je bijvoorbeeld liever een voorschot van 100 euro hebt, met een tarief van 25 ct per kwh in plaats van een voorschot van 125 euro bij 20 ct per kwh.
Beetje kortzichtig als je bijvoorbeeld liever een voorschot van 100 euro hebt, met een tarief van 25 ct per kwh in plaats van een voorschot van 125 euro bij 20 ct per kwh.
Ik heb het van de prijzen gehoord afgelopen week in het nieuws dat ze zouden dalen. Ik heb mijn verbruik vergeleken en dat is de laatste jaren hetzelfde en dat als het verbruik ingevuld zo kwam ik erachter dat de prijs lager uitkomt dan wat ik nu betaal.
Ook als ik het zelfde invul bij mijn huidige leverancier.
Ook als ik het zelfde invul bij mijn huidige leverancier.
Mijn ervaring met Budget-energie is drama, dus dat zou ik afraden.
Eindeloos aan de lijn, chagrijnige medewerkers, maanden wachten op geld terug.
Goedkoop heeft ook zo z'n prijs. Je moet volgens mij ook behoorlijk wat verbruiken wil je 300 euro kunnen besparen op je energie-rekening. 2/3 daarvan bestaat namelijk uit vaste lasten voor het netwerk of belastingen en milieuheffingen.
Eindeloos aan de lijn, chagrijnige medewerkers, maanden wachten op geld terug.
Goedkoop heeft ook zo z'n prijs. Je moet volgens mij ook behoorlijk wat verbruiken wil je 300 euro kunnen besparen op je energie-rekening. 2/3 daarvan bestaat namelijk uit vaste lasten voor het netwerk of belastingen en milieuheffingen.
Het eerste jaar is er een korting van 190 euro, die is dus eenmalig. Daarna wordt het verschil wel kleiner natuurlijk of ieder jaar overstappen na iets anders. Geen idee of het een goede keuze is om een contract voor 3 jaar ineens af te sluiten.
Korting op wat?satshow12 schreef:Het eerste jaar is er een korting van 190 euro, die is dus eenmalig.
Of bedoel je besparing op je huidige kosten?
Er zit een wereld van verschil tussen korting en werkelijke besparing.
Dat weet niemand, energieprijzen fluctueren dagelijks. Ik kan alleen maar aangeven dat mijn ervaring met Budget-energie slecht is. Als je ze belt met problemen wordt je meteen gezegd dat je niet had mogen bellen, omdat ze alles online regelen. Je krijgt dan ook geen rekening op papier. Problemen worden vervolgens slecht afgehandeld, omdat telefonische medewerkers weinig tot geen inzicht hebben in gegevens en gezien mijn ervaring ook geen plezier hebben in hun werk. Stuur je een e-mail, dan kan het wel 2 weken duren voordat je antwoord krijgt.satshow12 schreef:Geen idee of het een goede keuze is om een contract voor 3 jaar ineens af te sluiten.
U vraagt naar persoonlijke ervaringen, u krijgt mijn persoonlijke ervaring. Na maanden wachten kreeg ik uiteindelijk wel mijn 600 euro teruggestort, waar ik recht op had. Dat wel verder zonder gezeur, alleen duurde het nogal lang. Kortom: gammele administratie en onvriendelijke helpdesk.
Ja budgetenergie heb ik ook mijn twijfels over na reviews gelezen te hebben op het internet. Die heb ik zowieso niet op mijn lijstje staan.
De korting die je als nieuw lid krijgt als je een contract opent zeg maar tov de normale prijs.
De korting die je als nieuw lid krijgt als je een contract opent zeg maar tov de normale prijs.
Volgens mij stond dat in het AD.kweenie schreef: (wie heeft je trouwens gezegd dat de tarieven gaan dalen?)
Essent zou de eerste zijn welke de tarieven zou gaan verlagen.
Brandstofprijzen zijn de laatste 2 weken ook fors lager.
Gaat natuurlijk om tienden van centen , dus reken je niet rijk.....
Met hogere rekening bedoel ik het voorschot.kweenie schreef:Daar is je voorschot op gebaseerd. Maar dat is heel wat anders dan wat je uiteindelijk, na een afloop, zult moeten betalen. Dat is namelijk wat je werkelijk hebt verbruikt.
Ik noem de maandelijkse rekening altijd een energierekening en geen energievoorschot.
Vind het altijd een moeilijke keuze wat precies te doen. Blijven zitten en informeren bij de huidige aanbieder of overstappen.
Dan ben je dus niet handig bezig als je je energieleverancier uitkiest op de hoogte van je maandelijkse rekening, in plaats van op wat je in een jaar moet betalen.VCampen schreef:Met hogere rekening bedoel ik het voorschot.kweenie schreef:Daar is je voorschot op gebaseerd. Maar dat is heel wat anders dan wat je uiteindelijk, na een afloop, zult moeten betalen. Dat is namelijk wat je werkelijk hebt verbruikt.
Ik noem de maandelijkse rekening altijd een energierekening en geen energievoorschot.
De korting op je rekening voor het eerste jaar is vaak een bepaald vast bedrag, bijvoorbeeld 190 euro. Daarom loont het vaak om jaarlijks over te stappen: die een of twee cent per kwh of per m3 maakt meestal veel minder verschil dan de eenmalige overstapbonussen.czarczar schreef:Korting op wat?satshow12 schreef:Het eerste jaar is er een korting van 190 euro, die is dus eenmalig.
Of bedoel je besparing op je huidige kosten?
Er zit een wereld van verschil tussen korting en werkelijke besparing..
Dat ben ik helemaal met je eens. Neem 3500 kw/h per jaar tegen 1 cent goedkoper en 1500 m3 aan gas tegen 2 cent goedkoper, dan zit de 'goedkoper' op 85 euro. Dan is 190 euro overstap natuurlijk wel lekker, maar niet vergeten te kijken wat je dan betaalt per kw/h en per m3. Voor 10 of 20 euro zou ik de ellende niet aangaan.kweenie schreef:De korting op je rekening voor het eerste jaar is vaak een bepaald vast bedrag, bijvoorbeeld 190 euro. Daarom loont het vaak om jaarlijks over te stappen: die een of twee cent per kwh of per m3 maakt meestal veel minder verschil dan de eenmalige overstapbonussen.
Ik wil direct toegeven dat ik geen tijd en interesse heb voor de 'diverse smaken' van de energieboer.kweenie schreef:Dan ben je dus niet handig bezig als je je energieleverancier uitkiest op de hoogte van je maandelijkse rekening, in plaats van op wat je in een jaar moet betalen.VCampen schreef:Met hogere rekening bedoel ik het voorschot.kweenie schreef:Daar is je voorschot op gebaseerd. Maar dat is heel wat anders dan wat je uiteindelijk, na een afloop, zult moeten betalen. Dat is namelijk wat je werkelijk hebt verbruikt.
Ik vind dat de energieleverancier gewoon energie moet leveren tegen de scherpste prijzen en de consument verder niet moet lastig vallen met hun onzin.
Stel je voor dat de waterleverancier hetzelfde gaat doen.
Ik vind het knap dat andere mensen er wel tijd in steken en er een touw aan vast kunnen knopen.
Zelf doorloop ik de stappen van de energievergelijker, ben het direct helemaal met de vergelijker eens, ik neem alles voor waar aan en de energieboer die als winnaar uit de test komt die kies ik.
Hoe zou ik het volgens jou dan beter kunnen aanpakken? Ik ben bereid je advies op te volgen.
Ik geloof niet dat het goedkoper kan omdat maar een klein gedeelte van de rekening over het verbruik gaat.
Helemaal mee eens. Wil je toch flink besparen, dan moet je zoals Kweenie zegt elk jaar overstappen om die welkomstbonus op te strijken. Da's de enige manier. Levert zomaar 100+ euro op. Ze gaan er vanuit dat je daarna wel blijft. Zit misschien wel een leuk concept in voor een website? Dat je het zelf niet meer hoeft te doen.VCampen schreef:Ik geloof niet dat het goedkoper kan omdat maar een klein gedeelte van de rekening over het verbruik gaat.
Dat is ook wel de handigste manier. En zo zou je, als je invult wat je ook werkelijk waarschijnlijk ongeveer zult verbruiken, ook wel bij de beste moeten uitkomen. Tenminste, de beste voor het komende jaar... maar je schreef ook:VCampen schreef: Ik wil direct toegeven dat ik geen tijd en interesse heb voor de 'diverse smaken' van de energieboer.
Ik vind dat de energieleverancier gewoon energie moet leveren tegen de scherpste prijzen en de consument verder niet moet lastig vallen met hun onzin.
Stel je voor dat de waterleverancier hetzelfde gaat doen.
Ik vind het knap dat andere mensen er wel tijd in steken en er een touw aan vast kunnen knopen.
Zelf doorloop ik de stappen van de energievergelijker, ben het direct helemaal met de vergelijker eens, ik neem alles voor waar aan en de energieboer die als winnaar uit de test komt die kies ik.
Hoe zou ik het volgens jou dan beter kunnen aanpakken? Ik ben bereid je advies op te volgen.
Ik geloof niet dat het goedkoper kan omdat maar een klein gedeelte van de rekening over het verbruik gaat.
en dat is dus niet echt zo. Overstappen is in de regel vrij snel gebeurd. En juist omdat veel mensen denken dat het zo'n gedoe is, en dus maar blijven hangen waar ze zitten, willen de leveranciers je leuke welkomstpremies geven. Het maakt door die eenmalige korting voor het eerste jaar dus wel degelijk uit of je blijft zitten waar je zit of even een vergelijkingssite invult en kijkt waar je het beste uit bent.Maakt volgens mij niet uit waar je zit, is overal even duur.
Overigens zou ik dan niet per definitie de allergoedkoopste nemen, maar ook kijken of de aanbieder je aanstaat.
Gebeurt al, bij sommige vergelijkingssites krijg je na een jaar vanzelf een mailtje dat je contract afloopt en kun je met een paar muisklikken weer een nieuwe aanbieder kiezen.czarczar schreef:Wil je toch flink besparen, dan moet je zoals Kweenie zegt elk jaar overstappen om die welkomstbonus op te strijken. Da's de enige manier. Levert zomaar 100+ euro op. Ze gaan er vanuit dat je daarna wel blijft. Zit misschien wel een leuk concept in voor een website? Dat je het zelf niet meer hoeft te doen.
Overstappen vind ik toch veel gedoe. Het jaar is om voordat je het weet.kweenie schreef:Overstappen is in de regel vrij snel gebeurd. En juist omdat veel mensen denken dat het zo'n gedoe is, en dus maar blijven hangen waar ze zitten, willen de leveranciers je leuke welkomstpremies geven. Het maakt door die eenmalige korting voor het eerste jaar dus wel degelijk uit of je blijft zitten waar je zit of even een vergelijkingssite invult en kijkt waar je het beste uit bent.
Dan moet je uitzoeken of blijven voordeliger is, dus verdiepen in de producten van je huidige leverancier of weggaan wat betekent dat je je moet gaan verdiepen in de producten van andere leveranciers met de bijbehorende Algemene Voorwaarden-boekwerken. Uitzoeken welke vergelijkingssite is ook alweer betrouwbaar.
Ook hoor ik steeds vaker 'ja hoor staat op onze website, had je kunnen weten' dus ook dat moet doorgenomen worden.
Je zal toch ook telefonisch contact of via email contact moeten opnemen om alles goed af te stemmen en je krijgt waarschijnlijk ook weer zo'n persoonlijke pagina waar je weer een wachtwoord voor moet verzinnen en dat voor een paar euro korting. Te veel werk.
Wat de welkomstkortingen betreft.
Ik denk dat die kortingen en de welkomstcadeaus en ook de energievergelijkers de prijs van de maandelijkse rekening juist hebben verhoogd.
Ik denk dat de consument dat betaald. Ik denk dat wij met z'n allen de concurrentieshow betalen.
Als niemand meer zou overstappen dan zou dat denk ik de prijs verlagen maar of die prijsverlaging ook zal worden doorberekend naar de klant??
Die premie wordt vooral betaald door de mensen die blijven zitten waar ze zitten en een kwartiertje werk per jaar voor het overstappen te veel gedoe vinden.