LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] schuld bij garage?
-
schuld bij garage?
Mijn dochter heeft nog geen drie maanden geleden haar Golf ingeruild voor een Renault Clio, bj 2001, met 117000 km. stand bij een Bovaggarage. Nu is ze met pech komen te staan en is de auto afgesleept naar de garage. Blijkt het nokkenas tandwiel te zijn afgebroken. De distitbutieriem is eraf gelopen en het afgebroken stuk heeft de motor beschadigd. Nu is voordat zij de auto kreeg, de riem, spanrol, waterpomp enz. allemaal vervangen. Valt deze reparatie onder de Bovag garantie? Als ze alles moet laten maken, gaat haar dit 750 euro kosten. Dit is de helft van de daadwerkelijke kosten, want de garage gaat de motor vervangen. Voor mijn dochter een hoop geld. Is dit pure pech of is het de garage aan te rekenen?
Re: schuld bij garage?
bij een bovaggarage wil niet zeggen dat uw dochter ook bovag garantie heeft gekregen. Zoek uit wanneer de distributie riem vervangen had moeten worden want volgens mijn( beperkte) kennis gaat de distributieriem eraan en sleept de spanrol mee en dat alles veroorzaakt de motorschade.... Al met al lijkt mij €750,00 een heel mooi aanbod!
-
Niet dat ik nou zo heel technisch ben, maar als het nokkenas tandwiel afbreekt, heeft dat toch niks te maken met het al dan niet vervangen van de distributieriem? Dat het ding door de distributieriem wordt aangedreven is een ander verhaal.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat die 750 een heel mooi aanbod is. Ik denk, zeker gezien het bouwjaar van de auto, dat de garage een keurige oplossing biedt.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat die 750 een heel mooi aanbod is. Ik denk, zeker gezien het bouwjaar van de auto, dat de garage een keurige oplossing biedt.
Het vervangen van de complete distributie kan wel degelijk leiden tot het afbreken/loskomen van het nokkenastandwiel. Deze moet nl bij veel motoren worden afgesteld en vervolgens met het juiste koppel weer worden vastgezet. Gebeurt dit niet goed, dan kan het voorkomen dat de bout waarmee het tandwiel vastzit op de nokkenas loskomt, daardoor komt het tandwiel los met (heftige) motorschade als gevolg.
Daarnaast, een andere motor voor €1500 is best wel veel geld. Op onderdelenlijn.nl staan verschillende motoren voor een Clio uit 2001 te koop. Natuurlijk afhankelijk van het type motor, maar prijzen vanaf €400. Dat betekent dat er €1100 wordt geteld voor het inbouwen van de motor. Is best wel pittig vind ik.
Voor €750 inclusief de motor gaat je niet lukken, maar op deze manier springt de garage er goed uit, dus geen 50/50 gedeelde kosten!
Daarnaast, een andere motor voor €1500 is best wel veel geld. Op onderdelenlijn.nl staan verschillende motoren voor een Clio uit 2001 te koop. Natuurlijk afhankelijk van het type motor, maar prijzen vanaf €400. Dat betekent dat er €1100 wordt geteld voor het inbouwen van de motor. Is best wel pittig vind ik.
Voor €750 inclusief de motor gaat je niet lukken, maar op deze manier springt de garage er goed uit, dus geen 50/50 gedeelde kosten!
-
Bedankt voor de reacties! Wij hadden ook al van diverse bronnen gehoord dat de schade wel degelijk kan komen door een fout bij het vernieuwen van de distributieriem. Een andere optie van de garage was haar oude auto terug en geen geld dus. Ze heeft er 1100 euro op bijgelegd, dus die is ze dan kwijt. We gaan niet akkoord en hebben nu rechtsbijstand ingeschakeld om te kijken of zij iets voor ons kunnen betekenen. Als ze er geen brood in zien, proberen we alsnog de kosten zo laag mogelijk te houden. Helaas hebben we zelf totaal geen verstand van auto's en zijn we dus echt afhankelijk van de mening van anderen, dus ook de Bovag, die ons adviseerde de rechtsbijstand in te schakelen.
En Frantic, als je goed gelezen had, de riem is vervangen toen ze hem heeft gekocht. En nee, ze heeft geen garantie op de aankoop aangezien de auto goedkoper was dan 4500 euro. Wel heeft ze garantie op reparatie/onderhoud en wel binnen 3 maanden, wat nu het geval is.
En Frantic, als je goed gelezen had, de riem is vervangen toen ze hem heeft gekocht. En nee, ze heeft geen garantie op de aankoop aangezien de auto goedkoper was dan 4500 euro. Wel heeft ze garantie op reparatie/onderhoud en wel binnen 3 maanden, wat nu het geval is.
-
Kijk, dan wordt het een stukje helderder. Dan denk ik dat je een aantal zaken goed op papier moet hebben:
- Van een professional (dus niet buurman Henk-met-de-grote-hond om de hoek) dat de schade veroorzaakt is of kan zijn door een fout bij de montage
- Afspraken over de garantie op reparatie/onderhoud
- Datum reparatie/onderhoud en datum ontstaan van de schade
- Van een professional (dus niet buurman Henk-met-de-grote-hond om de hoek) dat de schade veroorzaakt is of kan zijn door een fout bij de montage
- Afspraken over de garantie op reparatie/onderhoud
- Datum reparatie/onderhoud en datum ontstaan van de schade
Ook op garagewerk zit garantie.
Kun je aantonen dat een aflopende riem de oorzaak is van de schade (lastig) dan is er ongetwijfeld bij een vervangen iets niet goed gegaan en zou je kunnen proberen iets te verhalen.
Het is echter wel een Renault en doorgaans ook mechanisch niet de meest degelijke auto, dus als de riem eraf is gelopen als gevolg van een materiaalbreuk is dat gewoon pech en zul je met de gevolgen moeten leven.
Kun je aantonen dat een aflopende riem de oorzaak is van de schade (lastig) dan is er ongetwijfeld bij een vervangen iets niet goed gegaan en zou je kunnen proberen iets te verhalen.
Het is echter wel een Renault en doorgaans ook mechanisch niet de meest degelijke auto, dus als de riem eraf is gelopen als gevolg van een materiaalbreuk is dat gewoon pech en zul je met de gevolgen moeten leven.
-
Volgens de rechtsbijstand zijn alle mankementen die binnen de 6 maanden voordoen bij aanschaf van de auto waarschijnlijk al aanwezig geweest en dienen dus kosteloos te worden gerepareerd. Ook al is de auto niet aangeschaft met garantie. Dit is wettelijk vastgelegd. We hebben de garagehouder hiermee geconfronteerd en hij heeft geen zin in toestanden en naar de rechter stappen en gaat dus de volledige reparatie vergoeden!
-
Kijk, dat is goed nieuws Miranda! Toch goed dat je nog even doorgezet hebt.
En dat zonder de Radar tas, goed nieuws
Netjes dat het zo wordt opgelost en kennelijk een nette garage (zijn er voldoende die gewoon de schouders zouden hebben opgehaald).Volgens de rechtsbijstand zijn alle mankementen die binnen de 6 maanden voordoen bij aanschaf van de auto waarschijnlijk al aanwezig geweest en dienen dus kosteloos te worden gerepareerd.
Vraag me wel af of de rechtsbijstand hier nu beweerd de elke vorm van garantie bij autokoop onvoorwaardelijk overbodig is geworden omdat mankementen toch wel kosteloos worden opgelost?
Ik denk dat je heel blij mag zijn dat de garage houder dit zo oplost!
Gelijk hebben is één ding,gelijk krijgen is iets anders.
Hoe dan ook, in tweede instantie netjes van de garage houder. Hopelijk heeft je dochter nog veel plezier van de Clio.
Gelijk hebben is één ding,gelijk krijgen is iets anders.
Hoe dan ook, in tweede instantie netjes van de garage houder. Hopelijk heeft je dochter nog veel plezier van de Clio.