| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Incasso onterecht?
-
Masterunix
Incasso onterecht?
Geachte Allen,
Er zit een incasso bureau achter mij aan en ik ben een leek in juridische zaken, maar ik denk dat ik wel in mijn recht staat ... kan een van jullie met juridische kennis mij adviseren wat ik moet doen?
Ik had een paar diensten lopen bij een hosting bedrijf en ik heb deze allemaal netjes stop gezet, dus ging ervanuit dat het zo geregeld was.
Echter schijnt het nu zo te zijn dat ik nog een actieve domein naam open hebt staan bij deze hosting partij (onbewust). Op dit domein naam staan mijn oude adres gegevens en een oude email adres van mij.
De hosting provider heeft een paar emails gestuurd alleen naar het oude email adres om te betalen ... maar omdat dit email adres niet meer in gebruik is heb ik deze mailtjes nooit gekregen.
Na deze stop heeft de provider direct een incasso erop gezet en eist dat ik moet betalen.
Nu zit ik met een aantal puntjes:
1) Hosting provider heeft niet de moeite genomen om mij te mailen naar het email adres dat in hun klanten bestand staat, terwijl ik al 4 jaar klant was en mijn email adres zeer helder is
2) Hosting provider heeft mij nooit gebeld hierover
3) Hosting provider heeft mij nooit een brief of aangetekende brief gestuurd hierover
Kan er op basis van een email adres dat nooit gelezen is/word een incasso op deze zaak worden gezet en eisen dat ik alle incasso kosten + diensten moet betalen?
Ik als klant was onbewust van het feit dat:
1) ik nog een actieve domein had
2) op het domein een oude email adres gekoppeld was
Ik hoor graag raad.
Moet ik gewoon de volledige kosten betalen?
Of moet ik alleen de domein kosten betalen van het aantal jaar dat het nog actief was bij de provider
Hoor graag jullie mening en wat u zelf zou doen.
Er zit een incasso bureau achter mij aan en ik ben een leek in juridische zaken, maar ik denk dat ik wel in mijn recht staat ... kan een van jullie met juridische kennis mij adviseren wat ik moet doen?
Ik had een paar diensten lopen bij een hosting bedrijf en ik heb deze allemaal netjes stop gezet, dus ging ervanuit dat het zo geregeld was.
Echter schijnt het nu zo te zijn dat ik nog een actieve domein naam open hebt staan bij deze hosting partij (onbewust). Op dit domein naam staan mijn oude adres gegevens en een oude email adres van mij.
De hosting provider heeft een paar emails gestuurd alleen naar het oude email adres om te betalen ... maar omdat dit email adres niet meer in gebruik is heb ik deze mailtjes nooit gekregen.
Na deze stop heeft de provider direct een incasso erop gezet en eist dat ik moet betalen.
Nu zit ik met een aantal puntjes:
1) Hosting provider heeft niet de moeite genomen om mij te mailen naar het email adres dat in hun klanten bestand staat, terwijl ik al 4 jaar klant was en mijn email adres zeer helder is
2) Hosting provider heeft mij nooit gebeld hierover
3) Hosting provider heeft mij nooit een brief of aangetekende brief gestuurd hierover
Kan er op basis van een email adres dat nooit gelezen is/word een incasso op deze zaak worden gezet en eisen dat ik alle incasso kosten + diensten moet betalen?
Ik als klant was onbewust van het feit dat:
1) ik nog een actieve domein had
2) op het domein een oude email adres gekoppeld was
Ik hoor graag raad.
Moet ik gewoon de volledige kosten betalen?
Of moet ik alleen de domein kosten betalen van het aantal jaar dat het nog actief was bij de provider
Hoor graag jullie mening en wat u zelf zou doen.
Re: Incasso onterecht?
De actieve domeinnaam die u niet heeft stopgezet moet u waarschijnlijk betalen. Alhoewel het goed is om na te gaan of dat uw provider dit niet zelf had moeten doen nadat u al uw diensten bij hem had opgezegd. De Consumentenautoriteit (of de Geschillencommissie) kan u bij die vraag misschien verder helpen.
Verder het incassotraject. Kunt u ‘zwart op wit’ aantonen dat u uw gewijzigde (e-mail)adresgegevens aan de hostingprovider heeft doorgegeven? Zo ja, dan heeft de provider de rekeningen en herinneringen door eigen toedoen aan het verkeerde (e-mail)adres gestuurd. Het incassotraject is, mits u het kunt aantonen, dan onterecht. Volhardt de provider in dit geval in het incassotraject dan lijkt mij dit een zaak voor de Geschillen Commissie Telecom. Als u alles kunt aantonen heeft u een sterke zaak.
Verder het incassotraject. Kunt u ‘zwart op wit’ aantonen dat u uw gewijzigde (e-mail)adresgegevens aan de hostingprovider heeft doorgegeven? Zo ja, dan heeft de provider de rekeningen en herinneringen door eigen toedoen aan het verkeerde (e-mail)adres gestuurd. Het incassotraject is, mits u het kunt aantonen, dan onterecht. Volhardt de provider in dit geval in het incassotraject dan lijkt mij dit een zaak voor de Geschillen Commissie Telecom. Als u alles kunt aantonen heeft u een sterke zaak.
-
sacredfour
Nee, de provider had tenminste om een ontvangstbevestiging moeten vragen.
(art 3:37 lid 3 BW)
Zoals breeJKC al aangeeft ben je dan alleen de hoofdsom verschuldigd. Dit soort contracten lopen meestal voor een jaar. Zeg het contract alsnog op en betaal de hoofdsom aan de provider.
Nee, de provider had tenminste om een ontvangstbevestiging moeten vragen.
(art 3:37 lid 3 BW)
Zoals breeJKC al aangeeft ben je dan alleen de hoofdsom verschuldigd. Dit soort contracten lopen meestal voor een jaar. Zeg het contract alsnog op en betaal de hoofdsom aan de provider.
Wat heb je precies aangegeven? Was dat ik zeg diensten x en y op, of ik zeg alle diensten op die ik van u afneem?Masterunix schreef:Ik had een paar diensten lopen bij een hosting bedrijf en ik heb deze allemaal netjes stop gezet, dus ging ervanuit dat het zo geregeld was.
Hoe komt de provider aan je e-mail adres? Maakt dit e-mail adres onderdeel uit van een dienst die je hebt opgezegd? En wist de hoster van de dienst dat dit e-mail adres was opgezegd?Masterunix schreef:De hosting provider heeft een paar emails gestuurd alleen naar het oude email adres om te betalen ... maar omdat dit email adres niet meer in gebruik is heb ik deze mailtjes nooit gekregen.
Masterunix schreef:Hosting provider heeft niet de moeite genomen om mij te mailen naar het email adres dat in hun klanten bestand staat, terwijl ik al 4 jaar klant was en mijn email adres zeer helder is
Dat hangt er vanaf. Als jij hebt aangegeven stuur de brief naar adres x en zij sturen het naar adres y, dan niet.Masterunix schreef:Kan er op basis van een email adres dat nooit gelezen is/word een incasso op deze zaak worden gezet en eisen dat ik alle incasso kosten + diensten moet betalen?
-
Masterunix
Ik heb even nagekeken en het email adres waarop ik diensten heb genomen zijn geregistreerd in mijn "hosting paneel" op dat email adres dat niet meer actief is.
Echter 4 jaar lang alle communicaties wat betreft facturen en mail contact heb ik gedaan bij mijn huidige email adres op mijn gmail ... ik vind dus raar dat er herinneringen worden gestuurd naar het email adres wat ik al jaren niet meer gebruik, maar de hosting partij geeft aan dat ik het had moeten wijzigen in mijn "hosting panel".
Aangezien het een klein bedrijfje is met persoonlijk contact (denk eenmanszaak) vind ik het raar dat er opeens een incasso word neer gezet op een mail adres waar ik mijn diensten heb afgenomen, terwijl wij altijd leuk contact hebben 4 jaar lang via mijn huidige gmail account.
Daarnaast gaat het om een bedrag van 18 euro en nu met incasso kosten 80 euro.
Wat is wijsheid om te doen? Hoofdsom betalen en vermelden dat ik het niet eens bent met de gang van zaken om incasso kosten te betalen? Onder welke onderbouwing?
Vind wel raar dat de hosting aanmaningen en dergelijke stuurt via email en dat de incasso zelf wel brieven stuurt op mijn prive adres. Dat zou de hosting partij ook gedaan moeten hebben vind ik.
Hoor graag van u.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Echter 4 jaar lang alle communicaties wat betreft facturen en mail contact heb ik gedaan bij mijn huidige email adres op mijn gmail ... ik vind dus raar dat er herinneringen worden gestuurd naar het email adres wat ik al jaren niet meer gebruik, maar de hosting partij geeft aan dat ik het had moeten wijzigen in mijn "hosting panel".
Aangezien het een klein bedrijfje is met persoonlijk contact (denk eenmanszaak) vind ik het raar dat er opeens een incasso word neer gezet op een mail adres waar ik mijn diensten heb afgenomen, terwijl wij altijd leuk contact hebben 4 jaar lang via mijn huidige gmail account.
Daarnaast gaat het om een bedrag van 18 euro en nu met incasso kosten 80 euro.
Wat is wijsheid om te doen? Hoofdsom betalen en vermelden dat ik het niet eens bent met de gang van zaken om incasso kosten te betalen? Onder welke onderbouwing?
Vind wel raar dat de hosting aanmaningen en dergelijke stuurt via email en dat de incasso zelf wel brieven stuurt op mijn prive adres. Dat zou de hosting partij ook gedaan moeten hebben vind ik.
Hoor graag van u.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
-
sacredfour
Ja, hoofdsom betalen, met de onderbouwing die je zelf hierboven geeft.Wat is wijsheid om te doen? Hoofdsom betalen en vermelden dat ik het niet eens bent met de gang van zaken om incasso kosten te betalen? Onder welke onderbouwing?
-
Masterunix
Ik heb de hoofdsom betaald en bewijs van betaling gestuurd.
Ik heb de incassobureau laten weten dat ik het niet eens bent met de gang van zaken en dat ik de incasso kosten niet wilt betalen, omdat er geen aanmaningen gestuurd zijn naar een mail adres waar alle communicatie op verliep en zelfs facturen ontvang.
Ik heb een mooie brief gestuurd per email en per post met een template van consuwijzer.
Ook heb ik dit laten weten aan de hosting provider.
Hosting provider kwam met dit bericht:
Zodra de betaling binnen is bij ons zal ik deze ook doorgeven aan het incassobureau. Echter bepaald het incassobureau of ze wel al dan niet door willen gaan voor de incassokosten. Hierop hebben wij geen verdere invloed.
Wat als het incassobureau nog steeds geld van mij wilt?
Wat is jullie advies?
Ik heb de incassobureau laten weten dat ik het niet eens bent met de gang van zaken en dat ik de incasso kosten niet wilt betalen, omdat er geen aanmaningen gestuurd zijn naar een mail adres waar alle communicatie op verliep en zelfs facturen ontvang.
Ik heb een mooie brief gestuurd per email en per post met een template van consuwijzer.
Ook heb ik dit laten weten aan de hosting provider.
Hosting provider kwam met dit bericht:
Zodra de betaling binnen is bij ons zal ik deze ook doorgeven aan het incassobureau. Echter bepaald het incassobureau of ze wel al dan niet door willen gaan voor de incassokosten. Hierop hebben wij geen verdere invloed.
Wat als het incassobureau nog steeds geld van mij wilt?
Wat is jullie advies?
Het is mij nog altijd niet duidelijk of de provider er van mocht uitgaan dat de betreffende inbox ook gelezen zou worden. Ik kan je dan ook geen goed advies geven.
-
Masterunix
Wat ik van andere websites begrijp als ik meer induik op het gebied van aanmaningen sturen via e-mail is dat zij moeten kunnen aantonen of het gelezen is of niet door een leesbevestiging te sturen.
Verder zeggen sommige sites en juristen dat een schriftelijke bevestiging ook als email gezien kan worden, maar andere juristen spreken dit weer tegen door te zeggen dat een schriftelijke bevestiging niet per mail is ... dus het blijft een vervelend verhaal.
Verder zeggen sommige sites en juristen dat een schriftelijke bevestiging ook als email gezien kan worden, maar andere juristen spreken dit weer tegen door te zeggen dat een schriftelijke bevestiging niet per mail is ... dus het blijft een vervelend verhaal.
Schriftelijk kan ook per mail tegenwoordig. Feit blijft wel dat de bewijslast bij de verzender ligt. Dit geldt ook voor de regels om incassokosten te mogen rekenen. 80 euro op een openstaande rekening van 18 euro is wettelijk niet mogelijk. De regels hierin zijn maximaal 15% van hè openstaande bedrag met een minimum van 40 euro. Daarnaast moeten ze, zoals ik al aangaf, aantonen dat ze u in gebreke gesteld hebben.Masterunix schreef:Wat ik van andere websites begrijp als ik meer induik op het gebied van aanmaningen sturen via e-mail is dat zij moeten kunnen aantonen of het gelezen is of niet door een leesbevestiging te sturen.
Nee, dat zit net iets anders. Bestuursrecht werkt met de verzendtheorie en bij het civiel recht geldt de ontvangsttheorie. De ontvangsttheorie houdt in dat de verzender moet kunnen aantonen dat de ander het ontvangen heeft. Het maakt niet uit of de hond het vervolgens heeft opgegeven. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Daarom probeer ik ook uit te zoeken wie er voor verantwoordelijk is dat jij de mails niet hebt gelezen.Masterunix schreef:Wat ik van andere websites begrijp als ik meer induik op het gebied van aanmaningen sturen via e-mail is dat zij moeten kunnen aantonen of het gelezen is of niet door een leesbevestiging te sturen.
Dit kun je terug vinden in de wet art. 3:33, 3:35 en 3:37 BW.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/volledig/
Soms geldt er vanuit de wet een schriftelijkheidsvereiste. Dit is bijvoorbeeld zo voor een ingebrekestelling. Het schriftelijkheidsvereisten houdt in dat de verklaring niet alleen in schriftelijke vorm gedaan moet worden, maar ook dat het duurzaam moet zijn. Bij de invoering van destijds werden de toen voor handen beschikbare technologieën genoemd zoals de post en de telegraaf. Als e-mail toen bestaan dan had de wetgever die ook als voorbeeld genoemd. Tekst & commentaar noemt het tegenwoordig wel.Masterunix schreef:Verder zeggen sommige sites en juristen dat een schriftelijke bevestiging ook als email gezien kan worden, maar andere juristen spreken dit weer tegen door te zeggen dat een schriftelijke bevestiging niet per mail is ... dus het blijft een vervelend verhaal.
-
Masterunix
Ok bedankt voor jullie reacties!
Om het simpel te houden wat ik begrijp is, dat ik geen incasso kosten hoef te betalen omdat het bedrag te laag is?
Ik heb nog even gekeken en zij willen 14,99 Euro als hoofdsom waarvan met alle kosten erbij 79,85 euro is.
Aangezien het minimaal 40 euro moet zijn en 15% van 14,99 is onder de 40 euro ben ik er eigenlijk gewoon vanaf?
Om het simpel te houden wat ik begrijp is, dat ik geen incasso kosten hoef te betalen omdat het bedrag te laag is?
Ik heb nog even gekeken en zij willen 14,99 Euro als hoofdsom waarvan met alle kosten erbij 79,85 euro is.
Aangezien het minimaal 40 euro moet zijn en 15% van 14,99 is onder de 40 euro ben ik er eigenlijk gewoon vanaf?
Onjuist.Masterunix schreef:Om het simpel te houden wat ik begrijp is, dat ik geen incasso kosten hoef te betalen omdat het bedrag te laag is?
De max is 40 euro.Masterunix schreef:Ik heb nog even gekeken en zij willen 14,99 Euro als hoofdsom waarvan met alle kosten erbij 79,85 euro is.
Ja, tenzij ze het eerder wel correct hebben gemeld.Masterunix schreef:Aangezien het minimaal 40 euro moet zijn en 15% van 14,99 is onder de 40 euro ben ik er eigenlijk gewoon vanaf?