LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitvaartkosten terugvorderen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik blijf het bizar vinden , natuurlijk de verzekering keert op de rekening van vriendin uit , maar dan nog!
Mag TS daar dan zomaar bij?? Zonder medeweten vd familie ? Als niet erfgename?
Natuurlijk is €4000 veel geld om zomaar voor te schieten , maar hoe wist TS dat er geld genoeg was?
Nou ja kan natuurlijk dat je dit als vriendin weet , maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen waarom die dochter dan nu zo reageert?! Temeer daar er bij de uitvaart verder niks ad hand was.Er moet mi meer ad hand zijn. En de rest vd familie dan , wat zeggen / vinden zij ervan?
We kunnen met zn allen speculeren en van alles bedenken , maar zolang TS niet verder reageert en niet duidelijk wat meer info geeft weten wij niet vd hoed en de rand.
Ze kan nd notaris , nd rechter what ever , allemaal waar en prima praktische oplossingen , maar ik heb hier een onderbuikgevoel bij dat er meer ad hand is.
Misschien heeft TS in het verleden wel veel geld geleend/ gekregen / toegeschoven gekregen , waardoor familie nu zegt : dat is van onze erfenis afgegaan , tja weet ik veel , ik roep ook maar wat?!

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door czarczar »

moederslink schreef:Ik blijf het bizar vinden , natuurlijk de verzekering keert op de rekening van vriendin uit , maar dan nog!
Beste Moederslink. Het klopt allemaal wat je zegt, wij weten alleen wat er in de OP van TS staat.
We kunnen dan ook alleen maar op basis daarvan reageren. Als TS zaken achter houdt, dan weet TS dat zelf het beste. Het is niet aan ons te oordelen.
moederslink schreef: Mag TS daar dan zomaar bij?? Zonder medeweten vd familie ? Als niet erfgename?
Het is aan de overledene zelf hoe die zijn/haar uitvaart wil regelen en aan wie hij/zij de erfenis wil nalaten. Erfgenamen hebben op zich geen recht op of inspraak in de uitvaart. Maar dat het zonder medeweten is geloof ik niet. Als mijn moeder sterft, dan komt er niet opeens een dief in de nacht het lijk stelen om vervolgens daarvoor de uitvaart te regelen en de kosten daarvan ook nog eens voor te schieten, zonder dat ik er maar enige weet van heb. Al helemaal niet als ik zelf ook nog op de plechtigheid aanwezig ben.
moederslink schreef:Natuurlijk is €4000 veel geld om zomaar voor te schieten , maar hoe wist TS dat er geld genoeg was?
Dat heeft de overledene voor overlijden verteld?
Misschien is er geen 'rest van de familie'?
De erfgenaam die zuiver aanvaardt dient toch de kosten te voldoen, ook al zijn die hoger dan de erfenis, ook al bestaat de erfenis alleen maar uit schulden. TS heeft zeker een risico genomen, want wat als er onvoldoende bezit was en de erfgenamen niet hadden aanvaard? Dan had TS zeker naar de centjes kunnen fluiten.
Ik heb al de gekste zaken meegemaakt na overlijden. Van familieleden die vechten om de adoptie van achtergebleven minderjarige kinderen tot familieleden die staan te vechten over een Hema-wekkertje van 10 euro. Aangezien het toch een emotioneel verlies is, reageren sommige mensen totaal anders dan je ooit van ze had verwacht en komt oud zeer vaak weer boven.
Ik sta nergens meer van te kijken.

In 1 ding heb je zeker gelijk: TS mag wel even een reactie plaatsen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door moederslink »

@czarczar , ok , stel : er is helemaal geen familie , moeilijk te geloven maar goed , heeft TS dan met dochter besproken hoe ze het ging regelen of heeft ze de complete regie helemaal alleen gehouden?
Heeft dochter geen inspraak gehad?!
Dochter is wellicht pissed-off geworden ,o nee , op de uitvaart " was het contact goed " dus .... :roll: opnieuw!

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door czarczar »

moederslink schreef:@czarczar , ok , stel : er is helemaal geen familie , moeilijk te geloven maar goed , heeft TS dan met dochter besproken hoe ze het ging regelen of heeft ze de complete regie helemaal alleen gehouden?
De regie ligt voor het overlijden geheel bij de inmiddels overledene. Als het de wens van de overledene was dat TS alles zou regelen en dat stil zou houden naar de dochter, dan mag die wens gerespecteerd worden. TS had die wens niet hoeven aanvaarden natuurlijk.
Simpel gezegd: jij hebt helemaal niets te zeggen over hoe jouw ouders hun uitvaart willen regelen. Ze hoeven jou er ook niet bij te betrekken. Ook al beslissen je ouders dat jij de enige erfgenaam bent, dan nog mogen ze hun uitvaart regelen zoals ze zelf willen. Degene die dan gehoor geeft aan de wensen van jouw ouders hoeft totaal niet met jou te overleggen en als jij degene bent die de enige erfgenaam is, dan moet jij dat wel allemaal betalen, zelfs als jouw ouders alleen maar schulden nalaten. Tenminste, als jij de erfenis van je ouders aanvaardt.
Knoop dat maar goed in je oren, want je wil niet weten hoeveel erfgenamen denken iets te erven en later diep in de schulden geraken (denk bijvoorbeeld aan het erven van een huis waar nog een hypotheek op berust).
De enige situatie die ik ken waar de mening van nabestaanden wordt gevraagd is bij orgaandonatie. Dat betreft dan directe nabestaanden en die hoeven niet persé erfgenaam te zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik weet niet of TS het stil moest houden, misschien heeft overleden vriendin wel andere dingen gezegd : er staat ook dat de verhouding moeder/ dochter stroef was , maar ik kan me ook zo voorstellen dat de moeder toch nog wel , hopelijk , met dochter heeft willen praten of zelfs gepraat heeft.
Hoe dan ook czarczar , ik weet er het fijne niet van en van TS horen we niks ( meer ), dus wat mij betreft laat ik het hierbij , zolang ik verder niks weet kan ik niet echt verder nog iets zinnigs zeggen , ok?

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door czarczar »

@moederslink: ja, het is heel moeilijk met de gegeven informatie de situatie met TS in te schatten.
Gegeven de informatie door TS, heeft TS gewoon een vordering op de erfgenamen ter hoogte van de kosten die TS voor de uitvaart heeft betaald. Uitgaande van het verhaal van TS is TS alleen maar te prijzen en heeft TS een risico genomen het bedrag voor te schieten. TS heeft dan ook alle recht dat geld door de erfgenamen terug betaald te krijgen, desnoods via de rechter.
Da's toch een heel ander verhaal dan de eerste paar reacties op de vraag.

Ik trek het graag wat algemener: mensen, kijk uit voordat je een erfenis aanvaardt.
Het is zeker niet altijd handig beneficiair te aanvaarden, maar weet wat je erft alvorens je een erfenis aanvaardt en als je het niet zeker weet: doe niets waardoor je impliciet toch zuivere aanvaarding rechtvaardigt. Geld opnemen of spullen meenemen staat gelijk aan zuivere aanvaarding van de erfenis.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

moederslink schreef:@czarczar , ok , stel : er is helemaal geen familie , moeilijk te geloven maar goed , heeft TS dan met dochter besproken hoe ze het ging regelen of heeft ze de complete regie helemaal alleen gehouden?
Heeft dochter geen inspraak gehad?!
Dochter is wellicht pissed-off geworden ,o nee , op de uitvaart " was het contact goed " dus .... :roll: opnieuw!

Nou dat is niet zo moeilijk te geloven :wink: ken helaas situatie noppe....
Maar wat ik van toen weet,degen die hantekening tot opdracht geeft!!is de opdrachtgever en die moet betalen...ik praat nu wel over 1992 is hoop veranderd.

Misschien zegt dochter wel in de rechtszaal,ja maar zei wilde alles regelen en betalen,ik wilde het heel anders,ze wist het zo goed dus wij betalen niks???

Ja rechtsysteem weet je hier niet...maar wat ik zeg ts,bel morgen juridisch loket 1 weet je al even wat!!! Of je kans maakt,die weten juridisch alles,dan kan je stappen onder nemen..

Het blijft gissen,weten nooit precies wat er afgespeeld heeft etc...

Dochterlief msschien geld al opgemaakt.
Idd kennis van mij vorig jr de man gecremeerd 3750 euro :shock: stond ik van te kijken,goedkoop...
Ook kaarten koeke. Koffie etc,eenmans bedrijfje..scheelt he,als groot bedrijf...
Nou kom ik met me hoge polis...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Dit heb ik net van een site

De uitvaart of begrafenis regelen
Bij wet is het zo geregeld dat wie een uitvaartondernemer inschakelt ook verantwoordelijk wordt voor de totale kosten van de uitvaart. Als er dus onvoldoende geld is en er geen uitvaartverzekering is afgesloten, moet u hiermee zeker rekening houden. De nota van de uitvaart komt voor uw rekening als u dit niet anders met de familieleden regelt.

Bron financielinfonu.nl

j. veluwe
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2014 13:02

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door j. veluwe »

Het contact tussen moeder en dochter was stroef schrijft TS mooi gebaar om de kosten voor te schieten. Indien de dochter nog iets van fatsoen heeft kan de zaak in der minne geregeld worden. Zo niet dan is TS het geld kwijt maar verdient wel een stoel in het hiernamaals.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook ik hoop dat alles fatsoenlijk kan worden opgelost, ik schreef al in het begin, diep treurig zo , maar ik weet er het fijne niet van en TS reageert helaas niet , dus we gissen/ raden / vullen in.....
Ik heb werkelijk geen idee hoe het zover heeft kunnen komen en wat er precies is voorgevallen.
Ik vind het lastig zo en hoop nog eens op een reactie van TS ; als zij alles heeft voorgeschoten is het normaal dat ze dat terug wil , maar nogmaals , heb al paar x aangegeven dat ik niet weet waarom dochter dit halstarrig weigert en waarom dit nu zo moet ?!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door kokka »

als die moeder zo graag wilde dat TS de begrafenis regelde, waarom dan niet alvast een bedrag gegeven om dit te doen.
ik kan me heel goed voorstellen dat de dochter flink pissed is dat ze totaal gepasseerd is bij het regelen van het laatste afscheid van haar moeder.
en aangezien zij niets heeft besteld of geregeld hoeft ze daar ook niet voor te betalen. TS kan wel 100 volgwagens willen of een koets met witte paarden.
Dit heeft allemaal niets met fatsoen te maken, alleen maar met een zakelijke overeenkomst tussen TS en de begrafenis ondernemer. TS is de opdacht gever, dus is ze verantwoordelijk voor de rekening.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door eleven »

Dit had ik gevraagd, maar TS heeft er geen antwoord op gegeven.

eleven schreef:
BerthelF schreef:Ik heb natuurlijk wel contact opgenomen met de dochter. Ze was ook op de uitvaart en het contact verliep toen goed. Ik heb wel opdracht gegeven voor de uitvaart. Maar heb ik geen vordering op de erfenis?
Als je vriendin een testament opgesteld heeft wel, anders niet, want je bent geen familie.
Heb je met de overledene een relatie gehad, als ja, ook een samenlevingscontract opgesteld.
Ik roep maar iets.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:@czarczar , ok , stel : er is helemaal geen familie , moeilijk te geloven maar goed , heeft TS dan met dochter besproken hoe ze het ging regelen of heeft ze de complete regie helemaal alleen gehouden?
Heeft dochter geen inspraak gehad?!
Dochter is wellicht pissed-off geworden ,o nee , op de uitvaart " was het contact goed " dus .... :roll: opnieuw!


@kokka , precies , geen idee wat en hoe de uitvaart verder geregeld en afgesproken was.
De opdrachtgever betaalt......

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door moederslink »

Even OT: wat is dat toch...iemand plaatst een topic , we " sloven ons allemaal uit " om te reageren , met aannames- beschuldigingen wellicht-vraagtekens- oplossingen-hints etc :roll: en TS reageert niet?!
Plaats dan geen topic....ik vind het on fatsoen , of ben ik nou gek?

witte angora
Berichten: 30987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door witte angora »

De topicstarter wilde kennelijk alleen de frustratie even kwijt. En na het 'van zich afschrijven' hoor je er inderdaad niks meer van.

En wie weet is er al een oplossing in de maak.

stofzuigertje

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Helaas is het nu te laat, maar er bestaat een Budget Uitvaart voor E1500,- en daar zit dan geen Koffie en en zo bij, erg simpel en kaal op niet populaire tijd.
Soms alleen uitvaart centrum dus geen crematie bijwonen want alles kost extra maar je weet vooraf wat het gaat kosten als je het vroeg, dus niet zomaar Ja zeggen...

Het

stofzuigertje

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het kan dus onder de E2000,- maar betalen, ja als de dochter niets liet horen is het haar risico.

Wel kun je dreigen met incasso kosten en wettelijke rente als ze niet binnen redelijke termijn gaat betalen, ik denk hierbij aan maximaal 1 maand.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:De topicstarter wilde kennelijk alleen de frustratie even kwijt. En na het 'van zich afschrijven' hoor je er inderdaad niks meer van.

En wie weet is er al een oplossing in de maak.

Weet ik nog zo net niet , ze wil toch die € 4000 terug en wat haar rechten zijn wilde ze weten , maar ik hoop dat ze met die dochter nu ad koffie met iets lekkers zit..... + peukkie ( flauw)?

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door czarczar »

rozemarijntje schreef:Dit heb ik net van een site
De uitvaart of begrafenis regelen
Bij wet is het zo geregeld dat wie een uitvaartondernemer inschakelt ook verantwoordelijk wordt voor de totale kosten van de uitvaart. Als er dus onvoldoende geld is en er geen uitvaartverzekering is afgesloten, moet u hiermee zeker rekening houden. De nota van de uitvaart komt voor uw rekening als u dit niet anders met de familieleden regelt.
Bron financielinfonu.nl
En jij denkt dat 1-of-andere website betere informatie geeft dan het burgerlijk wetboek?
Ik had al aangegeven dat mijn informatie kwam van artikel 4:184 BW
Uiteraard is het zo dat de opdrachtgever ook aansprakelijk is voor de betaling van de rekening (er is immers een koopovereenkomst), maar de kosten kunnen gemakkelijk verhaald worden op de erfgenamen, dat is zelfs bij wet geregeld. Het wetboek is er zonneklaar over. Als de erfgenamen (moet je wel eerst achterhalen wie dat zijn) weigeren te betalen, dan is het een kwestie van rechtszaakje starten en gelijk krijgen. Het kan alleen mis lopen als de erfgenamen geen cent te makken hebben. Dan krijg je alsnog gelijk, maar van een kale kip valt niets te plukken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk heeft de uitvaartondernemer een vordering op de opdrachtgever. Net zoals bij iedere andere onderneming. Maar dat staat los van de vraag wie er uiteindelijk voor de kosten moet opdraaien. TS zou m.i. een vordering hebben op de 'erven van', en strikt genomen dus niet op de dochter. Daarom zou TS zich tot de executeurmoeten wenden.

Dat iemand anders dan de erfgenamen de uitvaart regelt vind ik niet zo heel gek. Het komt volgens mij best vaak voor dat er meer contact is met een goede vriend(in) dan met de kinderen. Zeker als de kinderen elders in het land wonen. Ook kan ik mij goed voorstellen dat zoiets als een uitvaart niet snel ter sprake komt met de kinderen, maar wel in een gesprek met een vriend(in).

Gesloten