LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés
Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés
De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie gaat haar naam veranderen in :"Wij zijn de nieuwe Communistische-Bureaucratische partij van Nederland. U mag pas wat zeggen en schrijven als wij het zeggen".
Mooie sier sier maken met de vliegramp van 17 juli 2014 en de nabestaanden laten verrekken. Er liggen nog steeds lichaamsdelen etc. Wanneer gaat die kabouter plof eens ophoepelen.
Benzine stations gaan naar de verdoemenis en mensen die werken in de zorgsector krijgen allemaal de zak. Ouderen wordt hun verzorging afgenomen en ze gaan maar door om dit rijke land te verzwakken.
Brussel wil nog 640 miljoen vorderen en dat wordt ook betaald..wanneer wordt dit kabinet naar huis gestuurd. Ze luisteren voor geen meter naar ons etc.
En de Partij Van de Armen zijn ook blij dat ze nog een boterham hebben
Mooie sier sier maken met de vliegramp van 17 juli 2014 en de nabestaanden laten verrekken. Er liggen nog steeds lichaamsdelen etc. Wanneer gaat die kabouter plof eens ophoepelen.
Benzine stations gaan naar de verdoemenis en mensen die werken in de zorgsector krijgen allemaal de zak. Ouderen wordt hun verzorging afgenomen en ze gaan maar door om dit rijke land te verzwakken.
Brussel wil nog 640 miljoen vorderen en dat wordt ook betaald..wanneer wordt dit kabinet naar huis gestuurd. Ze luisteren voor geen meter naar ons etc.
En de Partij Van de Armen zijn ook blij dat ze nog een boterham hebben
De ondernemer kiest naar de wens van de klant, en de klanten bestaat al 20+ jaar disproportioneel uit rokers. En daarnaast is er ook nog het geografische aspect, veel dorpen hier omheen hebben maar 1 kroeg, dus dat zal nooit een eerlijke keus kunnen zijn. Hier in de stad hebben we bijvoorbeeld 1 Ierse pub, als die besluit roken toe te staan, hebben de niet-rokers geen alternatief meer als ze zin hebben in een lekker Iers biertje.tenormin schreef:Begrijp ( nog steeds) niet waarom een ondernemer dit niet zelf mag beslissen. Wat is er nu simpeler en duidelijk: in dit café mag niet gerookt worden of wel roken? In één oogopslag kan de niet roker dit etablissement voorbijgaan en de roker daar neerstrijken. Ik vind het te bezopen dat, als je eenmaal in die "handel" zit, je van hogerhand alles verboden wordt. Ik bedoel dit alleen voor cafés; restaurants is een volledig ander verhaal. Was gisteren (als roker) in een Seafood Restaurant in Amsterdam (van Baerlestraat): uiteraard niet roken: tot ruim na 10 uur stonden de mensen te wachten voor een plekje. Voor mij a: men komt voor het eten (great) en al die uren wachten het ook waard, maar een roker/ster weet dat maar verheugt zich meer of dat heerlijke visje dan een sigaret. Geloof me maar, als wel rookster. Maar als je ook op reis kan gaan, vliegtuig, trein etc. kan ook de roker dit gemakkelijk opbrengen. Begrijp nog steeds niet waarom de café uitbater dit niet zelf mag/kan beslissen en de mensen die alleen een biertje (of wat dan ook) het rookvrije of niet rookvrije café-tje kunnen kiezen.
De kans op vrije keus hebben ze gehad, er was een convenant tussen de overheid en de horeca-branche hierover, en daarin heeft de horeca zwaar verzaakt, waardoor deze (vooraf aangekondigde) regelgeving in werking is getreden. Dat is ook de hoofdreden dat ik persoonlijk dat gepiep en gemauw van die zelf uitgeroepen geuzen, die toch asbakken op de bar zetten ondanks het verbod, meer dan zat ben.
@sjohie, ben totaal geen café bezoekster, weet ook niet of wat je schrijft waar of niet waar is. En als jij schrijft dat in jouw stad maar 1 Ierse pub aanwezig is, is dat al heel veel. Ik ken niet veel Ierse pubs in Nederland, wel veel Engelse pubs, maar dat heeft meer met de cricket wereld te maken. Kan best zonder sigaret maar, zoals drugs kennelijk...het "voelt" gezelliger met een drankje en.. Ach, verdraagzaamheid is meer dan dat beslissingen 'van bovenaf' voor een individu beslist word.
-
Ik heb niet alle bladzijden gelezen, en ik ben zelf ook een roker...
Ik kan me hartstikke goed voorstellen dat anderen het smerig vinden dat anderen roken. En dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek kan ik me ook nog in vinden, maak dan aparte rookruimtes.
Toen mijn vrouw een aantal jaar geleden moest bevallen stond ik 's-nachts buiten het ziekenhuis een peukje te roken, samen met allerlei patienten die met infuuskarretje en al naar buiten waren gestrompeld.
Als het dan zogezegd is voor de gezondheid van ons allen (want roken is uiteraard slecht) , verbied dan ook de verkoop van sigaretten maar helemaal. Het is zo een beetje tweeslachtig beleid allemaal...
De overheid slaat nu een beetje door. Laat de eigenaren van cafe's lekker zelf bepalen of er in hun cafe wel of niet gerookt mag worden,... Mensen kunnen dan lekker zelf bepalen of ze naar een niet-rokers cafe willen gaan of juist naar een rokerscafe.
Ik kan me hartstikke goed voorstellen dat anderen het smerig vinden dat anderen roken. En dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek kan ik me ook nog in vinden, maak dan aparte rookruimtes.
Toen mijn vrouw een aantal jaar geleden moest bevallen stond ik 's-nachts buiten het ziekenhuis een peukje te roken, samen met allerlei patienten die met infuuskarretje en al naar buiten waren gestrompeld.
Als het dan zogezegd is voor de gezondheid van ons allen (want roken is uiteraard slecht) , verbied dan ook de verkoop van sigaretten maar helemaal. Het is zo een beetje tweeslachtig beleid allemaal...
De overheid slaat nu een beetje door. Laat de eigenaren van cafe's lekker zelf bepalen of er in hun cafe wel of niet gerookt mag worden,... Mensen kunnen dan lekker zelf bepalen of ze naar een niet-rokers cafe willen gaan of juist naar een rokerscafe.
Natuurlijk moet het rookverbod door gevoerd worden in kroegen enn restaurantslangste adem schreef:Ik heb niet alle bladzijden gelezen, en ik ben zelf ook een roker...
Het aantal rokers is ~23% van de bevolking, maar dat is~54% van de cafébezoekers.tenormin schreef:@sjohie, ben totaal geen café bezoekster, weet ook niet of wat je schrijft waar of niet waar is. En als jij schrijft dat in jouw stad maar 1 Ierse pub aanwezig is, is dat al heel veel. Ik ken niet veel Ierse pubs in Nederland, wel veel Engelse pubs, maar dat heeft meer met de cricket wereld te maken. Kan best zonder sigaret maar, zoals drugs kennelijk...het "voelt" gezelliger met een drankje en.. Ach, verdraagzaamheid is meer dan dat beslissingen 'van bovenaf' voor een individu beslist word.
Rokers zijn dus 2x zoveel vertegenwoordigd in de klantgroep, wat een keus van een wel/niet rookkroeg door een ondernemer dus nooit evenwichtig maakt voor de hele bevolking.
En dat is ook 1 van de redenen dat op korte termijn de inkomsten zo teruglopen, het betreft immers de helft van hun huidige klanten, terwijl de regel netto maar van invloed is op een kwart van de bevolking.
Er was een convenant, wat de horeca de tijd en ruimte gaf om hier in een rustig tempo een mouw aan te passen, maar de meeste uitbaters hebben het er op aan laten komen, wat zakelijk gezien dus niet zo slim was, want de overheid bleek voor de verandering eens daadkrachtig en heeft in ras tempo de gevolgen van het niet naleven van de convenant-afspraken omgezet in wetgeving.
@sjohie en waarom was/is de overheid ineens wel zo daadkrachtig, denk jij? Ik weet het wel.
-
Zoals ik al eerder zei, net als in de maatschappij bestaat dit forum uit pro rook extremisten en anti rook extremisten. Als je ziet dat ieder ander buiten moet paffen blijf je toch niet gewoon op bezoek bij je familie binnen roken. Dan snap je toch zelf wel dat ze dat liever niet hebben maar willen er geen punt van maken.
En roken en niet roken cafe's is geen optie. Is een vorm van oneerlijke concurrentie. De niet rokers in een groep zullen zich aanpassen aan de rokers om gezeur te voorkomen en de wel roken cafe´s gaan bezoeken.
Gewoon roken op het terras of in een aparte rokersruimte. Is niks mis mee. Kwestie van wennen.
En roken en niet roken cafe's is geen optie. Is een vorm van oneerlijke concurrentie. De niet rokers in een groep zullen zich aanpassen aan de rokers om gezeur te voorkomen en de wel roken cafe´s gaan bezoeken.
Gewoon roken op het terras of in een aparte rokersruimte. Is niks mis mee. Kwestie van wennen.
sjohie schreef:Het aantal rokers is ~23% van de bevolking, maar dat is~54% van de cafébezoekers.tenormin schreef:@sjohie, ben totaal geen café bezoekster, weet ook niet of wat je schrijft waar of niet waar is. En als jij schrijft dat in jouw stad maar 1 Ierse pub aanwezig is, is dat al heel veel. Ik ken niet veel Ierse pubs in Nederland, wel veel Engelse pubs, maar dat heeft meer met de cricket wereld te maken. Kan best zonder sigaret maar, zoals drugs kennelijk...het "voelt" gezelliger met een drankje en.. Ach, verdraagzaamheid is meer dan dat beslissingen 'van bovenaf' voor een individu beslist word.
Rokers zijn dus 2x zoveel vertegenwoordigd in de klantgroep, wat een keus van een wel/niet rookkroeg door een ondernemer dus nooit evenwichtig maakt voor de hele bevolking.
En dat is ook 1 van de redenen dat op korte termijn de inkomsten zo teruglopen, het betreft immers de helft van hun huidige klanten, terwijl de regel netto maar van invloed is op een kwart van de bevolking.
Er was een convenant, wat de horeca de tijd en ruimte gaf om hier in een rustig tempo een mouw aan te passen, maar de meeste uitbaters hebben het er op aan laten komen, wat zakelijk gezien dus niet zo slim was, want de overheid bleek voor de verandering eens daadkrachtig en heeft in ras tempo de gevolgen van het niet naleven van de convenant-afspraken omgezet in wetgeving.
evenwichtigheid zul je ook nooit kunnen vinden.
convenant is van 4 jaar geleden, de horeca lui hebben de zaak laten versloffen, eigen schuld dikke bult
Het percentage rokers is gedaald van 33% in 2001 naar 23% in 2012. Ik schat dit nu op 20% ligt.
De eerste versie van het rookverbod is in 2004 ingevoerd. Onderdeel hiervan waren afspraken met de horeca betreffende het geldelijk aan introduceren van het rookverbod. De jaren daarop bleek dat de targets niet gehaald werd door de branche. Op 1 juli 2008 is het rookverbod zoals we het nu kennen ingevoerd. In de tweede helft van 2011 het rookverbod versoepeld voor cafés tot een oppervlake van 70m2. Dankzij de Hoge Raad zitten we vanaf oktober weer terug op het niveau van 1 juli 2008. Nu is het tijd om naar de toekomst te kijken.
De eerste versie van het rookverbod is in 2004 ingevoerd. Onderdeel hiervan waren afspraken met de horeca betreffende het geldelijk aan introduceren van het rookverbod. De jaren daarop bleek dat de targets niet gehaald werd door de branche. Op 1 juli 2008 is het rookverbod zoals we het nu kennen ingevoerd. In de tweede helft van 2011 het rookverbod versoepeld voor cafés tot een oppervlake van 70m2. Dankzij de Hoge Raad zitten we vanaf oktober weer terug op het niveau van 1 juli 2008. Nu is het tijd om naar de toekomst te kijken.
Het verbod is niet gericht op roken an zich, maar op de rookoverlast die hiermee gepaard gaat.langste adem schreef:Als het dan zogezegd is voor de gezondheid van ons allen (want roken is uiteraard slecht) , verbied dan ook de verkoop van sigaretten maar helemaal. Het is zo een beetje tweeslachtig beleid allemaal...
Iemand die beslist om te roken bepaald voor anderen dat zij meeroken, tenzij er even gevraagd wordt of de omstanders er bezwaar tegen hebben tegen de rook. Alleen doen rokers maar heel zelden.tenormin schreef:Kan best zonder sigaret maar, zoals drugs kennelijk...het "voelt" gezelliger met een drankje en.. Ach, verdraagzaamheid is meer dan dat beslissingen 'van bovenaf' voor een individu beslist word.
Sorry, maar rokers pesten al sinds mensenheugenis niet-rokers. Roken is zo'n beetje de enige verslaving waar anderen niet om heen kunnen.MichielFRL schreef:
Ga verhuizen naar rokertje-pesten-kunnen-we-als-de-beste New York.
Plus dat je als werknemer recht hebt op een rookvrije werkplek. Maar het wordt nogal eens vergeten dat een cafe ook een werkplek is. En degenen die af en toe voor de "gezelligheid" in een cafe een sigaret wil roken vergeet af en toe dat de gevolgen enorm zijn voor de mensen die daar de hele dag moeten werken.alfatrion schreef:Het verbod is niet gericht op roken an zich, maar op de rookoverlast die hiermee gepaard gaat.langste adem schreef:Als het dan zogezegd is voor de gezondheid van ons allen (want roken is uiteraard slecht) , verbied dan ook de verkoop van sigaretten maar helemaal. Het is zo een beetje tweeslachtig beleid allemaal...
En als werkgever zou je met de huidige claimcultuur helemaal niet moeten willen dat er gerookt wordt in je cafe. Voor je het weet krijg je megaclaims van medewerkers aan je broek.
Op het moment dat dit argument wordt ingebracht dan richt de discussie zich snel op de ZZPer. Die heeft geen werknemers.GJvdZ schreef:Plus dat je als werknemer recht hebt op een rookvrije werkplek. Maar het wordt nogal eens vergeten dat een cafe ook een werkplek is. En degenen die af en toe voor de "gezelligheid" in een cafe een sigaret wil roken vergeet af en toe dat de gevolgen enorm zijn voor de mensen die daar de hele dag moeten werken.
Het rookverbod is dient een effectieve bescherming te bieden tegen rook in openbare gebouwen, waartoe ook kleine cafés te rekenen zijn (Hoge Raad, ECLI:NL:HR:2014:2928, 10-10-2014 r.o. 3.6.1). Het recht op een rookvrije werkplek is te beperkt geformuleerd. Het gaat om een recht op een rookvrije plek. Het maakt niet uit of je een werknemer of bezoeker bent. Als burger heb je recht op een rookvrije plek in ieder openbaar gebouw.
-
Beetje offtopic, maar ik kan me herinneren dat bepaalde coffeeshops zichzelf jaren geleden omtoverden tot besloten vereniging toen het daar verboden werd om ook alcohol te schenken. Je mocht mochtvanaf toen alleen met een pasje naar binnen. (die je overigens vrij makkelijk kreeg als je die niet had)
Zou daar een mogelijkheid zitten voor kleine cafe's zonder personeel die hun omzet drastisch zien dalen als er niet meer gerookt mag worden ? Door "lid" te worden van zo'n cafe zou je als klant accoord moeten gaan dat er gerookt wordt en dat daar een gezondheidsrisico inzit.......
Maar ik zou liever gewoon zien dat een rokersruimte de oplossing is. Hetzij binnen of buiten.
En ja de asbakken moeten dan nog steeds geleegd worden door personeel die misschien zelf niet roken en dat is een gezondheidsrisico. Maar daar moet de werkgever dan ook maatregelen voor nemen. Net zoals een werkgever verplicht is om veiligheidsschoenen of beschermende kledij aan te bieden.
Overigens vind ik het (als roker zijnde) nu veel frisser dan vroeger in restaurants en dergelijke. Maar het is best wel sneu dat je als roker buiten "moet" staan, vooral als het straks weer winter is.... Wat dat betreft is roken een nare verslaving...
Zou daar een mogelijkheid zitten voor kleine cafe's zonder personeel die hun omzet drastisch zien dalen als er niet meer gerookt mag worden ? Door "lid" te worden van zo'n cafe zou je als klant accoord moeten gaan dat er gerookt wordt en dat daar een gezondheidsrisico inzit.......
Maar ik zou liever gewoon zien dat een rokersruimte de oplossing is. Hetzij binnen of buiten.
En ja de asbakken moeten dan nog steeds geleegd worden door personeel die misschien zelf niet roken en dat is een gezondheidsrisico. Maar daar moet de werkgever dan ook maatregelen voor nemen. Net zoals een werkgever verplicht is om veiligheidsschoenen of beschermende kledij aan te bieden.
Overigens vind ik het (als roker zijnde) nu veel frisser dan vroeger in restaurants en dergelijke. Maar het is best wel sneu dat je als roker buiten "moet" staan, vooral als het straks weer winter is.... Wat dat betreft is roken een nare verslaving...
Een besloten vereniging kan mijn inziens. Het moet dan wel echt gaan om een vereniging.
Er moet ieder jaar een algemene leden vergadering worden gehouden. En de vereniging mag geen winst verdelen onder de leden. De ondernemer kan bestuurder worden en een jaar later worden vervangen door de leden.
Er moet ieder jaar een algemene leden vergadering worden gehouden. En de vereniging mag geen winst verdelen onder de leden. De ondernemer kan bestuurder worden en een jaar later worden vervangen door de leden.
Een rokersruimte mag. En als de rook weg is dan het gezondheidsrisico ook weg.langste adem schreef:Maar ik zou liever gewoon zien dat een rokersruimte de oplossing is. Hetzij binnen of buiten.
En ja de asbakken moeten dan nog steeds geleegd worden door personeel die misschien zelf niet roken en dat is een gezondheidsrisico.
tenormin schreef:@sjohie en waarom was/is de overheid ineens wel zo daadkrachtig, denk jij? Ik weet het wel.
Kom op,bolleboos vertel het eens
-
Ik wordt vrolijk van foto's uit de oude doos waar in vergaderingen nog gewoon een sigaartje werdt gerookt.
Snap wel dat dat niet meer kan.
Heb eigenlijk nooit begrepen dat de horeca nooit zelf beslissingen heeft genomen. Waarom had een restaurant of cafe niet zelf het bord "rookvrij" op de deur kunnen hangen? Kan een roker naar een rookcafe en een niet-roker naar een niet-rookcafe.
Omdat de horeca dat niet heeft gedaan heeft de overheid ingegrepen.
Ik kom om die reden nauwelijks meer in de horeca. Niet dat ik anders van plan was wekelijks een horecagelegenheid te bezoeken maar zal hen in Nederland toch behoorlijk wat omzet schelen.
Vind wel dat het einde zoek ik. Wat is het volgende wat de overheid gaat verbieden/eisen? Straks controle op fijnstof van stoom uit de keuken, controle op ventilatie van ruimtes of verplicht gratis water op tafel
Snap wel dat dat niet meer kan.
Heb eigenlijk nooit begrepen dat de horeca nooit zelf beslissingen heeft genomen. Waarom had een restaurant of cafe niet zelf het bord "rookvrij" op de deur kunnen hangen? Kan een roker naar een rookcafe en een niet-roker naar een niet-rookcafe.
Omdat de horeca dat niet heeft gedaan heeft de overheid ingegrepen.
Ik kom om die reden nauwelijks meer in de horeca. Niet dat ik anders van plan was wekelijks een horecagelegenheid te bezoeken maar zal hen in Nederland toch behoorlijk wat omzet schelen.
Vind wel dat het einde zoek ik. Wat is het volgende wat de overheid gaat verbieden/eisen? Straks controle op fijnstof van stoom uit de keuken, controle op ventilatie van ruimtes of verplicht gratis water op tafel
Wat is een kroeg zonder bier ?
Hoezo roken op het terras. Alsof de niet-roker daar geen last van heeft. Roken doe je maar lekker thuis, mits je natuurlijk geen minderjarige kinderen thuis hebt. Anders ga je maar lekker in het bos roken of op de maan of zo.Josephien12 schreef:Zoals ik al eerder zei, net als in de maatschappij bestaat dit forum uit pro rook extremisten en anti rook extremisten. Als je ziet dat ieder ander buiten moet paffen blijf je toch niet gewoon op bezoek bij je familie binnen roken. Dan snap je toch zelf wel dat ze dat liever niet hebben maar willen er geen punt van maken.
-
Dat is als bier zonder kraagj. veluwe schreef:Wat is een kroeg zonder bier ?