LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vervangend product
vervangend product
Een tijdje geleden kocht ik een nieuwe broek. Helaas was deze na slechts een paar keer dragen op meerdere plekken doorgesleten. Ik wil hier graag een vervangend exemplaar voor. Waar moet dit vervangende product wettelijk gezien aan voldoen? Moet het exact dezelfde verkoopprijs hebben? Of moet het in dezelfde technische staat zijn? Ik kocht de broek namelijk in een aanbieding en omdat de winkelier niet meer exact deze wassing heeft (wel hetzelfde model, zelfde merk, zelfde oorspronkelijke verkoopprijs) moet ik fors bijbetalen. Hij heeft nu namelijk geen broek voor die aanbiedingsprijs in het assortiment.
Re: vervangend product
In het geval dat het product meer leverbaar is, heb je recht op geldterug. Je hoeft hierbij geen genoegen te nemen met een tegoedbon
-
Je dient een technisch vergelijkbaar product te krijgen.GJABS schreef:Een tijdje geleden kocht ik een nieuwe broek. Helaas was deze na slechts een paar keer dragen op meerdere plekken doorgesleten. Ik wil hier graag een vervangend exemplaar voor. Waar moet dit vervangende product wettelijk gezien aan voldoen? Moet het exact dezelfde verkoopprijs hebben? Of moet het in dezelfde technische staat zijn? Ik kocht de broek namelijk in een aanbieding en omdat de winkelier niet meer exact deze wassing heeft (wel hetzelfde model, zelfde merk, zelfde oorspronkelijke verkoopprijs) moet ik fors bijbetalen. Hij heeft nu namelijk geen broek voor die aanbiedingsprijs in het assortiment.
Dat deze broek nu niet in de aanbieding is , is niet jouw problem maar dat van de winkelier.
Maar aangezien deze wassing niet meerbeschikbaar is, hoeft de winkel hem geen andere kleur of wassing aan te bieden. De koop moet gewoon ontbonden worden
Er bestaat geen verplichting tot het leveren van een "vergelijkbaar" product. Ontbinding is hier de juiste weg.
trolltopic...Gooi maar weg.
Hoezo, bepaal jij dat?53078 schreef:trolltopic...Gooi maar weg.
Ik vind het maar een vaag verhaal van de ts. Komt er op neer dat hij/zij wil proberen een nieuwe/duurdere broek willen krijgen?
Je dient een technisch vergelijkbaar product te krijgen.Leo The Emperor schreef:[quote="GJABS"een tijdje geleden kocht ik een nieuwe broek. Helaas was deze na slechts een paar keer dragen op meerdere plekken doorgesleten. Ik wil hier graag een vervangend exemplaar voor. Waar moet dit vervangende product wettelijk gezien aan voldoen? Moet het exact dezelfde verkoopprijs hebben? Of moet het in dezelfde technische staat zijn? Ik kocht de broek namelijk in een aanbieding en omdat de winkelier niet meer exact deze wassing heeft (wel hetzelfde model, zelfde merk, zelfde oorspronkelijke verkoopprijs) moet ik fors bijbetalen. Hij heeft nu namelijk geen broek voor die aanbiedingsprijs in het assortiment.
Dat deze broek nu niet in de aanbieding is , is niet jouw problem maar dat van de winkelier.[/quote]
weet je waar ik deze regels kan vinden zodat ik die aan de winkelier kan laten zien?
Op Internet lees ik dat ik als klant recht heb op een vervagend product. Dit heb ik dan ook liever dan geld terug aangezien ik een maat heb die hier nauwelijks te krijgen is en daardoor naar een andere stad moet voor een nieuwe broek.alfatrion schreef:Er bestaat geen verplichting tot het leveren van een "vergelijkbaar" product is hier de juiste weg.
Trolltopic?? Ik ben net nieuw hier maar stel toch een serieuze vraag?53078 schreef:trolltopic...Gooi maar weg.
Waarom vind je het vaag? Ik kocht een broek waar ik tevreden mee was. Ik wil graag weer zo'n broek. Het lijkt me heel schappelijk dat ik akkoord ga met een iets andere wassing?aerox schreef:Ik vind het maar een vaag verhaal van de ts. Komt er op neer dat hij/zij wil proberen een nieuwe/duurdere broek willen krijgen?
-
GJABS schreef: Op Internet lees ik dat ik als klant recht heb op een vervagend product. Dit heb ik dan ook liever dan geld terug aangezien ik een maat heb die hier nauwelijks te krijgen is en daardoor naar een andere stad moet voor een nieuwe broek.
Vervagend product? sorry......
Heb je ook maar niet ten koste van alles. De webwinkelier kan er ook voor kiezen de koop te ontbinden.Op Internet lees ik dat ik als klant recht heb op een vervagend product.
Hihi uhh..moederslink schreef:GJABS schreef: Op Internet lees ik dat ik als klant recht heb op een vervagend product. Dit heb ik dan ook liever dan geld terug aangezien ik een maat heb die hier nauwelijks te krijgen is en daardoor naar een andere stad moet voor een nieuwe broek.
Vervagend product? sorry......
Hij was leuk
Het recht op ontbinding heb je alleen wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of wanneer de verkoper jouw keuze voor herstel of vervanging niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast heeft uitgevoerd.
Bij vervanging gaat het om vervanging door een product van het zelfde merk, type en model.
Als dit product nog wel te verkrijgen is dan heb je dat recht. In dat geval heb je geen recht op ontbinding.GJABS schreef:Op Internet lees ik dat ik als klant recht heb op een vervagend product.
Het recht op ontbinding heb je alleen wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of wanneer de verkoper jouw keuze voor herstel of vervanging niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast heeft uitgevoerd.
Bij vervanging gaat het om vervanging door een product van het zelfde merk, type en model.
Als de verkoper dat wil en jij ook dan kun je dat gewoon doen.GJABS schreef:Het lijkt me heel schappelijk dat ik akkoord ga met een iets andere wassing?
Ik lees juist dat die keuze aan de klant is..weet je misschien wat de regels hier voor zijn? Omdat je zegt dat het niet ten koste van alles geldt?bprosman schreef:Heb je ook maar niet ten koste van alles. De webwinkelier kan er ook voor kiezen de koop te ontbinden.Op Internet lees ik dat ik als klant recht heb op een vervagend product.
De verkoper kan bij non-conformiteit nooit besluiten om de koop te ontbinden.