LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bprosman

Re: Slimme electra meter maar geen slimme gasmeter

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vermoed dat het kabeltje ontbreekt tussen de Gas en Stroom meter of niet aangezet....
Dat kan ook draadloos gekoppeld worden.

ErikS56

Ongelezen bericht door ErikS56 »

De gasmeter heeft geen kabeltje. Deze communiceert draadloos met de stroommeter. Volgens Eneco konden ze de gasmeter wel zien maar stond deze in storing. De gasmeter is volgens de aanwijzing van Eneco geactiveerd en laat op het scherm, naast de meterstand ook >>> zien. dit zou er op moeten duiden dat er een koppeling was met de stroommeter.

ErikS56

dinsdag ochtend toch maar meteen even contact opgenomen met de klacht afhandelaar van Stedin.
Haar de zaak uitgelegd en verteld dat Enoco aangegeven had dat de gasmeter in storing zou staan.
Zij gaf aan e.e.a meteen uit te gaan zoeken. :D
Ze snapte ook niet dat er bij de installatie van de gasmeter uiteindelijk toch geen aanpassingen nodig waren omdat Liander hun na de plaatsing van de stroommeter teruggekoppeld had dat de gaskraan en de drukregelaar niet van het juiste type/model waren. :oops:
Ze was blij dat de gasmeter inmiddels (bijna 4 weken geleden) eindelijk geplaatst was maar vond het jammer dat deze nog niet werkte zoals verwacht. Vermoedelijk was de meter dus nog niet op de juiste wijze administratief verwerkt. Ze zoekt het uit en belt terug.

Helaas heb ik twee dagen later nog niets vernomen! :oops:
Zo moeilijk lijkt het het toch niet om na te gaan of de meter verwerkt is en of die in storing staat! Dat het al verholpen zou zijn had ik niet verwacht maar wel dat ik al een terugkoppeling gehad zou hebben. Maar goed, afwachten maar weer. :?:

ErikS56

Gisteren een reactie gehad. Ik ben kennelijk niet de enige die met dit probleem zit (Duo-gebied). Volgens zeggen gaat men komende week met Eneco om de tafel om te kijken hoe dit op te lossen. Voorlopig zit ik dus nog steeds zonder verbruiksopgave voor het gas.

ErikS56

Inmiddels dus weer een maand verder. Nog steeds niets meer gehoord van Stedin. Ook bij energiemanager online krijgen ze geen data binnen van de gasmeter. Dus ook daar nog steeds geen gebruik kunnen maken van de voordelen van een slimme meter.

Hoe moeilijk kan iets zijn!

ErikS56

einde december, net voor de feestdagen werd ik gebeld door de klachtbehandelaar die mij vroeg of het inmiddels werkte. Helaas negatief moeten antwoorden. Er wordt nu dan maar een monteur gestuurd die het ter plaatse moet regelen. Wanneer? In ieder geval niet meer in 2014.
Ik vraag me alleen af wat hij moet regelen. De stroommeter werkt goed, enkel de gasmeter communiceert kennelijk niet met deze meter. En dat gaat draadloos. Een nieuwe (andere) meter misschien?
We wachten het wel weer af.
Maar als troost werd meegegeven dat ik niet de enige was met dit probleem.

Ben benieuwd hoe het nu verder gaat vooral omdat volgens de Televisie vanaf 2015 de netbeheerder grootschalig aan het vervangen gaan.

Misschien iets voor Tros Radar om een item over te maken

ErikS56

update: Medio november, omdat het nog steeds niet werkte weer contact gehad met de klachtenbehandelaar van Stedin die op haar beurt contact met Liander opgenomen heeft. Het zou nu allemaal goed komen. Net voor de feestdagen informeerde ze of het al werkte. Helaas. Niet dus. En weer is ze er mee bezig gegaan. Dit heeft er in geresulteerd dat op 15 januari er weer een monteur (namens Liander) voor de deur stond. Deze heeft beide meters vervangen, want de gasmeter wilde niet koppelen met de stroommeter. Met de nieuwe meters zou het probleem over zijn. Wel . . .
Niet dus.
Er is zelfs weer een probleempje bijgekomen. Toon krijgt geen data meer van de P1 poort. En het gasverbruik is nog steeds niet zichtbaar. Niet op Toon, niet op Mijn Eneco (waar ik wel het stroomverbruik zie) en niet op de beide andere energiemonitoren die ik op internet heb. (waar ik dus wel het stroomverbruik op zie). Mogelijk is de P1 poort van de meter kapot.

Gisteren ook nog geprobeerd mijn klachtenbehandelaar te pakken te krijgen. Helaas was het te druk bij Stedin aan de telefoon. Dus maar een formulier ingestuurd met het verzoek met mij contact op te nemen.
En vandaag maar weer met Liander gebeld. Ze hebben de klacht genoteerd en gaan kijken wat ze er mee kunnen doen want. . . gas is voor Stedin.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Zijn ze vervangen door het zelfde merk / type meter ?
De ene P1 poort is de andere niet namelijk, ben ze al tegen gekomen met verschillende baudrates, geinverteerde data etc.

ErikS56

Nee, het zijn twee andere merken. De gasmeter is een Itron en de elektra eentje van Landis&Gyr.
Maar. . . deze laatste laat zien dat de koppeling tussen hem en de gasmeter er wel degelijk is. Geeft zelfs het serienummer van de gekoppelde gasmeter weer. Dus toch kennelijk iets administratief.

Gesloten