LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Donor kiest ontvanger

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5513
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door Radar »

Donoren kunnen voortaan zelf kiezen aan wie ze hun organen beschikbaar stellen. In het huidige donorsysteem kan dat niet, maar het zit er, volgens een bericht in De Telegraaf, wel aan te komen: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... ontvanger/

Zou jij eerder donor worden als je zelf mag kiezen naar wie je organen gaan?

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Ik bepaal zo en zoal wat ik doe en al helemaal als het om mijn lichaam gaat.
Als ik mij niet ingeschreven had bij Donor registratie en ik kom te overlijden, dan hebben ze niet zomaar het recht om mijn lichaam op te eisen.
Wel had ik een Codicil gemaakt of naar de Notaris gegaan om bepaalde eisen van mij vast te leggen, zodat mijn nabestaanden na mijn dood geen juridische toestanden krijgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door moederslink »

@benikeennederlander , dat was de vraag niet.
De vraag was of je je eerder zou registreren als donor als je zelf een ontvanger zou mogen kiezen ;

Ik denk dat deze vraag geen zin heeft, een orgaan, een hart-lever-nier bv kan niet worden ingevroren , dat moet binnen zoveel uur getransplanteerd zijn , dus ik heb erover nagedacht , maar zeg , " nee" .
Volgens mij is het onzinnig deze stelling/ vraag....of heb ik het mis?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door newmikey »

moederslink schreef: Volgens mij is het onzinnig deze stelling/ vraag....of heb ik het mis?
Nee, je hebt het niet mis. Ik ben bij leven niet in staat te bepalen wie mijn organen krijgt na mijn dood en dat zou ik ook niet moeten willen. Daar zijn medische afwegingen voor nodig op of rond het moment van overlijden waar ik niet de kennis voor heb. Behalve dat mijn organen naar een medemens gaan heb ik verder niet het recht om die categorie "medemens" van te voren maar te gaan inperken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Radar schreef:Zou jij eerder donor worden als je zelf mag kiezen naar wie je organen gaan?
Ja.

witte angora
Berichten: 31041
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zijn er wel beperkte opties. Niertransplantatie bijvoorbeeld. Dat kan al bij leven, met één nier kun je prima verder leven. Maar dan kies je toch al zelf de ontvanger uit. Het is diegene of niemand.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ooit stelde iemand mij de vraag of ik een donororgaan van een ander voor mij of voor een van mijn kinderen zou accepteren wanneer de situatie er naar was dat die dringend nodig zou zijn. En als je van een ander een orgaan zou willen, waarom zou je het dan zelf niet ter beschikking stellen.
Ik ben toen donor geworden.

Als er toen de mogelijkheid was geweest bepaalde zaken in te perken had ik dat niet gedaan. Maar ik moet wel zeggen, als ik die radicale moslims van Isis en Boko Haram en hun verschrikkelijke wandaden bezie, zou ik die eigenlijk wel willen uitsluiten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door moederslink »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door moederslink op 27 jun 2015 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door kweenie »

Ook is het zo dat lang niet ieder orgaan in ieder lichaam past. Dan krijg je de situatie dat jouw organen verloren gaan, omdat er geen match is met de gewenste ontvanger. En de organen die wel zouden 'passen' krijgt diegene misschien niet, omdat de organen van die overledene niet voor diegene waren 'bestemd'.

witte angora
Berichten: 31041
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Donor kiest ontvanger

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, het is voor mij heel simpel. Ik wil heel het crematorium in gaan. Voor zover ik 'heel' ben natuurlijk op dat moment. Maar ik doneer niet, tenzij bij leven aan iemand die mij zeer na is. Keerzijde accepteer ik ook: als ik een donororgaan nodig zou hebben, zou ik dat weigeren.

Dat ik zou kunnen kiezen wie na mijn dood mijn organen krijgt verandert daar niets aan.

Gesloten